Får inte 4k @ 60Hz att fungera med ett GTX 970 kort.

Permalänk
Medlem

Får inte 4k @ 60Hz att fungera med ett GTX 970 kort.

Hej!

Får inte 4k @ 60Hz att fungera. Får inte ens upp det som ett val på datorn.
Har ett Evga GTX 970

Skärmen är en Swedx 28 tum 4k monitor.
http://swedx.se/product_info.php?products_id=986

Har testat med flera olika kablar. Den senaste i skaran skaffade jag hos kjell.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Vet inte om jag missar nått.
Har ni nått tips?

Mvh
Christian

Permalänk
Medlem
Skrivet av et97fach:

Hej!

Får inte 4k @ 60Hz att fungera. Får inte ens upp det som ett val på datorn.
Har ett Evga GTX 970

Skärmen är en Swedx 28 tum 4k monitor.
http://swedx.se/product_info.php?products_id=986

Har testat med flera olika kablar. Den senaste i skaran skaffade jag hos kjell.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Vet inte om jag missar nått.
Har ni nått tips?

Mvh
Christian

Är du säker att kortet kan leverera 4K över HDMI?

EDIT: Det borde fungera
https://www.back2gaming.com/guides/ask-b2g-can-gtx-970-run-4k...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Har du testat med displayport?

Permalänk
Medlem

Skärmen har tyvärr ingen displayport. Annars hade jag testat det.

Permalänk
Medlem

Fick 4K 60hz att funka på en tv med nån standard hdmi kabel jag fick med en apparat och ett gammalt gtx770 så det borde gå för dig då 770 inte ens ska klara 60 hz i den upplösningen. Blev lagom förbryllad när det funka när den inte ens stödjer den hdmi standarden.

Prova byta version av drivrutiner. Vilket OS kör du ?

Permalänk
Medlem

Kör win 10. Senaste versionen drivrutiner hämtade från nvidias hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av et97fach:

Kör win 10. Senaste versionen drivrutiner hämtade från nvidias hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok skumt. Förhoppningsvis nån som annan som kan komma på vad som kan va fel. Vet inte vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att köra på en displayport 1.2 till hdmi 2.0 adapter plus en hdmi 2.0 kabel för o få min gamla skärm o funka med 4k@60 hz kör med ett msi 970 men fick massa konstiga fel att den i bland gick ner till 30 hz o ibland såg man en sneförskjutning mellan vänster o höger halva av skärmen. jag bytte skärm o kör i dag displayport 1.2 kabel mellan dator o skärm o fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Jag fick testa typ 5 olika kablar innan jag fick 60hz 4k att funka på hdmi.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kan det spela roll att jag har en 120hz 1080p och en 144hz 1080p inkopplat också? Dvs att jag gör den stackars gtx 970:n förvirrad. Kör 9 konton Eve Online och behöver all skärmyta jag kan få 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var skit bakom spakarna. Hade missat att ställa in EDID 2.0 på skärmen. Stog på AUTO. Nu fungerar det. Har inte testat ifall det fungerar med de gamla kablar än. Mest glad att det fungerar just nu.

Permalänk
Medlem

skönt du hittade felet, vissa saker borde vara Plug and play liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av et97fach:

Det var skit bakom spakarna. Hade missat att ställa in EDID 2.0 på skärmen. Stog på AUTO. Nu fungerar det. Har inte testat ifall det fungerar med de gamla kablar än. Mest glad att det fungerar just nu.

Tjena!
Är själv lite sugen på skärmen. Vad tycker du om den än så länge? Lust att lägga upp några bilder? Mycket backlight bleed? Ghosting?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fan jag sitter här med samma skärm och kunde inte för mitt liv förstå varför jag bara fick 4k 30hz.
Men som du sa det var skit bakom spakarna och nu kör den som den ska! Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av et97fach:

Det var skit bakom spakarna. Hade missat att ställa in EDID 2.0 på skärmen. Stog på AUTO. Nu fungerar det. Har inte testat ifall det fungerar med de gamla kablar än. Mest glad att det fungerar just nu.

Shit, vilken klippa! Jag har haft exakt samma problem med min SwedX 40" 4K. (SM-40K1-01) Men jag fick gå lite längre:

Började med ett Sapphire R7 260X 2GB.

Steg 1: inkoppling, får bara 1080p. visade sig att jag hade en DVI-HDMI kabel.
Steg 2: Bytte till En HDMI-kabel. En enklare variant från Kina. Får nu 4K men bara 24hz. DÅLIG bild.
Steg 3: Köpte ny HDMI-kabel med hdmi 2.0 och godkänd för 60hz. Fick ändå bara 24hz. Visar sig då att Mitt GPU-kort inte har HDMI-2.0
Steg 4: Köpte nytt GPU-kort. Satte i det idag. AMD Radeon RX 480 XXX 8GB med HDMI 2.0 - Fick ÄNDÅ inte 60hz. kunde dock öka till 30hz.
Steg 5: Googlade och hittade den här tråden. Provade att Ändra EDID till 2.0 och VOILA!! 4k 60hz ÄNTLIGEN!!

Tack @et97fach

Men vilken skärm!! Nu när jag fått till alla inställningar korrekt. Imponerande bild! Kan varmt rekommenderas!

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem

Fick hem en 28tum 4k Swedx skärm idag, upplösningar och hz krånglade inget alls men då visste jag redan om att man ska ändra till EDID 2.0.
Däremot fick jag blåa linjer som vandrade över hela skärmen såfort jag hade mörk/svart bakgrund.. höll på att bli tokig här, testade alla settings som fanns på både skärm och dator (nvidia gtx 980) och inget hjälpte.
När jag var redo att kasta in handduken och returnera skärmen så tänkte jag, fuck it, jag testar med PS4:ans hdmi sladd.
Poof, inga blåa linjer eller skumma påhitt. Bara klar, fin och skarp bild i 4k 60hz.
Sladden jag köpte som krånglade var denna https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lap87:

Däremot fick jag blåa linjer som vandrade över hela skärmen såfort jag hade mörk/svart bakgrund.. höll på att bli tokig här, testade alla settings som fanns på både skärm och dator (nvidia gtx 980) och inget hjälpte.
När jag var redo att kasta in handduken och returnera skärmen så tänkte jag, fuck it, jag testar med PS4:ans hdmi sladd.
Poof, inga blåa linjer eller skumma påhitt. Bara klar, fin och skarp bild i 4k 60hz.
Sladden jag köpte som krånglade var denna https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

Detta låter som ett exempel på trasig HDMI-kabel eller undermålig kombination av kabelkvalitet, signalkälla och signalmottagare, men det är lite överraskande att du får detta problem på en så kort kabel. Tur då att vi har @Laxpudding som kan hjälpa oss förstå bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har genom åren slängt ett gäng med korta 1-3-meterskablar som inte orkar 1080p/60. Vissa håller helt enkelt inte för slitage med dragningar in och ut. Men en ny Deltaco borde fungera. Kan vara sådant som att man inte tryckt in kabeln ordentlig. Ny och trög gör att man missar sista 0,5 millimetrarna. Ny kabel som är lite styv och rejäl kan också häva mot själva kontakten på PCB:n i TV:n och där kan det vara minst sagt icke-robust.