Permalänk
Medlem

Jobba som testare

Hej,

Ser att det finns en hel del jobb ute som testare men hur kan man skaffa sig erfarenheten som krävs?
Någon som har tips på open source projekt där man kan hjälpa till för att skaffa sig erfarenhet? Känns som att de programmen man använder är inga man direkt stöter på om man inte är inne i branschen.

Jag vill helt enkelt skaffa mig erfarenhet för att kunna söka jobben.

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Medlem

Beror nog helt på vilken sorts testare och vad du ska testa.

Jag jobbade en säsong som Localization Tester på EA i Madrid, krävdes ingen erfarenhet. Det kan du ju söka, dem behöver folk varje år för att testa Fifa och EA:s titlar som översätts till Svenska.

Då får du ju erfarenhet och stuff till CV.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

SourceForge har en lista med projekt som söker testare, https://sourceforge.net/p/forge/helpwanted/testers/

Permalänk
Medlem

@zabsv: Tack ska kika där

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Medlem

jag har ingen erfarenhet av testning men varit aktuell för flera jobb gällande testning för jag jobbat nära IT flera år.
jag hade fokucerat på att lära sig olika sätt och program dom använder sig av (som de listar i annonserna). ett av sätten är scrum som typ alla använder sig av

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ja precis det är min tanke. Känner till hur scrum fungerar. Jag ser att typ SoapUI näms ofta i annonser men jag upplever det svårt att lära sig om man inte har ett mål eller tydligt case@Christley:

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Medlem

En sak ska du veta. En testare sitter inte bara och testar dagarna i ända. Största tiden läggs på rapportskrivande och planering. Det du producerar är underlag till beslutsfattare.

Kan startkt rekommendera YH utbildning inom test. Finns ganska många och är på drygt 1år.

Utbildning behövs för att lära sig språket/jargongen.
Googla även ISTQB grundcertifikat.

Med det sagt, kör på det! Testare är världens roligaste jobb! Betalt för att sabba det andra bygger upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Testare är jag också nyfiken på. Där det enligt mig bör finnas helt olika typer.
För vissa tester krävs att man nästan ha jobbat som 10år som systemutvecklare inom området, innan man har förståelse för hur ett testprotokoll för just denna lösningen bör sättas upp.

Ta t.ex. en test av en driver, där den som ska göra testprotokollet ska med hjälp av utvecklaren lista ut vad som ska behöva testas. Där systemutvecklaren inom min mening minst måste göra halva jobbet, då det inte är så lätt att sätta sig in i någon annans driver.
Vad händer med för många anrop till hårdvaran, timeouter, brandväggar, switchar etc.

Ett annat fall är hårdvara där jag hade en bekant som hade jobbat med test i 3 år gick över till att bli testledare för detta och han beskrev det som ett extremt stor steg, det största han hade gjort i hela sitt liv. Sedan var han en civilingenjör med medelbetyg runt 5.
Nå vad som exakt behöver testas vid hårdvara är en bra fråga och det finns gott om exempel på när testerna ej har gjort tillräckligt. -Samsung Note 7, alla bilar som ständigt återkallas etc.

Så jag är lite nyfiken hur det är att komma in som junior testare, får man "allt" serverat på ett silverfat och en testledare har tagit fram testprotokoll som man sak göra, allteftersom man blir bättre får man själv lägga till lite nya tester och en dag så kanske man blir en testledare?
Eller är det så att vanliga testera börjar med att skriva testprotokoll ganska snabbt? Det beror lite på vad uppgiften är.

Ta detta forum, att testa att alla länkar och knappar på sidorna fungerar är inte så svårt, att däremot göra ett test under skalet och se så att det ej finns några minnesläckage, vad som händer med stresstester, problem som SQL injektion och allt vad det nu heter är på en helt annan nivå.

*edit*

Mitt råd är att fixa en utbildning så att man ej behöver göra de allra enklaste testerna, orsaken till att undvika dessa är att man som arbetare är så extremt konkurrensutsatt. Sedan kan man läsa olika beroende på vad man vill testa, en KY program inom testning är säkert jättebra, mitt råd är att om man tar den vägen så kanske man ska ta 2st KY.
Säg en 2årig C# utvecklare och sedan en 2 årig testare, då får man en väldigt bra start in på jobbet Nu vet jag ej hur nivån på test inom KY är så om man skulle läsa i omvänd ordning.

*edit*
Med nivå menar jag att man i utbildningarna skulle upprepa samma sak. Har man gått 2 år C#, så behöver man inte läsa om grunderna inom programmering igen.