Tilläggsavgift, SL

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Att planka är ju ett bedrägligt beteende vars straff kan vara belagt med fängelse. Där har man rätt till envarsgripande.
Frågan är lite huruvida TS visade/visar upp "ogiltig biljett" eller inte. Gör man inte det finns inte rätten att envarsgripa.

Nu är den sannolikheten dock väldigt liten, att en kontrollant skulle göra det.

Även om jag alltid betalat (men anser att det är för dyrt..) så är envarsgripande en väldigt skakig grej när det kommer till plankning, det lutar sig mot en lag om man inte visar ID så är det "bedrägligt beteende" vilket kan ge fängelse medans att planka eller inte visa biljett bara kan ge böter och man får därmed inte gripas... Lagen och användningen av den är rolig ibland...

Och OP tror inte du kommer undan tyvärr eftersom det säkert står inskrivet någonstans att man måste vara hyfsat medveten om regler i lokal trafiken men ja att tvärbanan har fått "spärr stolpar" är underligt sätt att ta betalt, har själv (men med månads kort) kommit springande och kastat mig in genom dörrarna och knappast haft tid till att leta upp var sjutton stolpen är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Även om jag alltid betalat (men anser att det är för dyrt..) så är envarsgripande en väldigt skakig grej när det kommer till plankning, det lutar sig mot en lag om man inte visar ID så är det "bedrägligt beteende" vilket kan ge fängelse medans att planka eller inte visa biljett bara kan ge böter och man får därmed inte gripas... Lagen och användningen av den är rolig ibland...

Och OP tror inte du kommer undan tyvärr eftersom det säkert står inskrivet någonstans att man måste vara hyfsat medveten om regler i lokal trafiken men ja att tvärbanan har fått "spärr stolpar" är underligt sätt att ta betalt, har själv (men med månads kort) kommit springande och kastat mig in genom dörrarna och knappast haft tid till att leta upp var sjutton stolpen är...

Har man månadskort, som är aktivt, så behöver man inte gå via stolpen. Det har jag fått bekräftat av flera kontrollanter. Det är bara om man använder reskassa o inte har en biljett som man måste använda stolpen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har försökt, att inte se informationen, just för att kunna vara lite besvärlig när det kommer kontrollanter och hävda att "det stod ingen stolpe där jag gick" "jag såg ingen information".

Och är man inte helt blind, så är det stört omöjligt att missa att det införts detta system.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

*** moderering ***

Jag har raderat ett inlägg och redigerat några då de bröt mot forumregel § 8. Det är inte tillåtet att skryta om eller uppmana till att bryta fastslagna ordningsregler i samhället.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag håller på och är jobbig och bestrider allt som ISS och SL har att komma med, samtidigt så börjar det pratas om detta i media, hoppas på det bästa!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Uppdatering: Jag håller på och är jobbig och bestrider allt som ISS och SL har att komma med, samtidigt så börjar det pratas om detta i media, hoppas på det bästa!

Har du någon länk till media?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Nej ,tyvärr inga länkar, men det talas en hel del om det på radio, hör det på jobbet! På Sveriges Radio P4 talades det en hel del om det.
Dessutom så finns det ett par artiklar om det om du söker runt lite.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Kan meddela att boten är avskriven!

Ibland är det värt att kriga mot dem!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Kan meddela att boten är avskriven!

Ibland är det värt att kriga mot dem!

Grattis!
Misstänkte detta och det var därför jag ansåg att du skulle bestrida fakturan.
Folk är så rädda för att bestrida ditt eller datt och betalar hellre bluffakturor.
Vi har lagar i detta land som företag ej kan bortse ifrån eller friskriva sig från oavsett vad för nonsens de själva skriver.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

@boniz: Hur gick du till väga? Sambon har råkat ut för en liknande historia, missat att aktivera månadskort pga att SLs personal givit felaktig information.

Permalänk
Medlem

Grattis till vinsten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Skriv aldrig på dessa böter, låt dom ringa polisen.

Permalänk
Medlem

@dpa: Blev riktigt förbannad och hävdade paragraf 2 i Lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik. I mitt fall så bor jag inte nära tvärbanan, och kunde ursäkta mig med det.

Jag bestred och bestred tills det att ISS gav sig, de hade då tvingats ta upp det i rätten, något som inte är så troligt att de gör på en bot på 1200 kr.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

@boniz: tack för svaret! Hon har nu gjort det men de fortsätter att envisas. Ska be henne bestrida igen så får vi se var det slutar.