Permalänk

Stänga ner Desktop o anv CLI

Hej,
Är lite ny på Linux (antecknar vilt) och undrar nu hur man stänger ner sin grafiska miljö (Gnome) och hamnar i CLI istället? Det finns olika sätt vet jag. Varför vill jag detta? Jo, för att tvinga mig lära CLI så ska jag också befinna mig i den miljön. Är programmerare och tänkt använda GIT men från commandorad.

Jag arbetar med Apache2/PHP5 och tänkt tagit tag i Javascript nu. Därför GIT.
Har en windowsburk hemma med VM med ett Linux-operativ installerat (debian?). I den har jag tänkt inst. Apache2 och sen leka med en hemsida som nyttjar Javascript. Vi får väl se, jag har nog mer frågor sen.

Sen undrar jag vad kommandot är för att få reda på vilket grafiskt gränsnitt man använder?

Tack

Permalänk
Medlem

@Sweedland: Finns en del sätt. Ett är att byta runlevel så googla lite på det och din dist. Men enklare är att inte göra det och ssh:a in med t ex. putty och en ssh server på server maskinen.

Permalänk

@sky90: Jag provade med init 3 resp. 5. Det var lite "smutsigt" tyckte de på nåt ställe.
SSH o putty använder jag mot en installation på annan ort. Det funkar ju faktiskt fint.

OT: En grej var att den daemon som rullade där stängdes ner efter att jag loggade ur sessionen. Det fattar jag inte varför. Det märkte jag när jag satt i bilen hem och använde en app på telefonen. CPU: 1%. Borde ha legat på 25%. Som tur var kunde jag via den appen starta om installationen.

Permalänk
Medlem

Ja, runlevel är en vanlig metod.
Annars brukar de flesta linuxdistar ha flera TTYer körande, testa CTRL-ALT-F1 till -F5.

Men det är inget som hindrar att du helt enkelt kör igång ett par xterm när du startat din desktop och jobbar därifrån, faktiskt det vanligaste skulle jag säga då de grafiiska verktygen inte alltid ger dig åtkomst till alla inställningar, i alla fall inte på ett traditionellt och logiskt sätt.

Edit: Linux Mint t.ex. har terminaler på F1-F7, där F8 åter ger dig desktopen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

@sky90: Jag provade med init 3 resp. 5. Det var lite "smutsigt" tyckte de på nåt ställe.
SSH o putty använder jag mot en installation på annan ort. Det funkar ju faktiskt fint.

OT: En grej var att den daemon som rullade där stängdes ner efter att jag loggade ur sessionen. Det fattar jag inte varför. Det märkte jag när jag satt i bilen hem och använde en app på telefonen. CPU: 1%. Borde ha legat på 25%. Som tur var kunde jag via den appen starta om installationen.

Du menar att en daemon inte kördes längre för att du bytte runlevel? Det är normalt, då vissa program startas i vissa runlevels.
Enklast och smidigast är väl att bara ssha in på maskinen. Alternativt är att du installerar en linuxserver utan gui.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Sweedland: Det du startar t ex apache mm stängs ner när du avslutar sessionen. Det där med appar och telefoner hajar jag inte alls va du menar med. Men om du nu prompt måste köra en 'headless' så installera utan DE/GUI från början.

Permalänk

Det går lite seg i VM-miljön så jag tänkte att det gick smidigare om man blev av med det grafiska (vad det nu heter!). Annars är ju terminalen ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Hej,
Är lite ny på Linux (antecknar vilt) och undrar nu hur man stänger ner sin grafiska miljö (Gnome) och hamnar i CLI istället? Det finns olika sätt vet jag. Varför vill jag detta? Jo, för att tvinga mig lära CLI så ska jag också befinna mig i den miljön. Är programmerare och tänkt använda GIT men från commandorad.

Jag arbetar med Apache2/PHP5 och tänkt tagit tag i Javascript nu. Därför GIT.
Har en windowsburk hemma med VM med ett Linux-operativ installerat (debian?). I den har jag tänkt inst. Apache2 och sen leka med en hemsida som nyttjar Javascript. Vi får väl se, jag har nog mer frågor sen.

Sen undrar jag vad kommandot är för att få reda på vilket grafiskt gränsnitt man använder?

Tack

Varför inte bara köra en terminal från Gnome? Känns ju lite väl onödigt att enbart köra terminal..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Inte via terminalen? Se min kommentar straxt före din.

Har googlat på runlevels. En värld av möjligheter finns. Jag kommer garanterat att skaffa en dator med linux som går med full spätta och inte via nån jädra VM.

Permalänk
Medlem

Kan inte en tiling window manager vara något? i3 är ju poppis.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Lämpligast är väl att bara stoppa tjänsten för display manager:n, sudo service gdm stop (tror jag det är, vet inte om det blir rätt till den version du kör, är lite olika beroende på version tror jag).
Om du vill att den inte ska dra igång automatiskt när du startar maskinen kan du välja bort det med, kommandot för det är återigen lite olika beroende på vilken version du kör.

Permalänk

Jag googlade. " The default run level is defined by the initdefault line at the top of /etc/inittab file under CentOS / Fedora / Redhat / RHEL / Debian Linux. To change the default run level, edit /etc/inittab file, and edit entry initdefault:"

Jag testar det när jag kmr hem. Men första prio är nog att skaffa en dator med en renodlad Linux-install. Frågan är vilken install jag borde ha? Jag är Ansi-C programmerare/HTML/PHP/Assembler och gillar grafiska gränssnitt vardagsmässigt (kolla mail o sånt) men sen vill jag ge mig an datorn på dess lägsta nivå! Så ni får gärna råda mig. Sen får ni fatta at jag ställer dumma frågor o har fel benämningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Jag googlade. " The default run level is defined by the initdefault line at the top of /etc/inittab file under CentOS / Fedora / Redhat / RHEL / Debian Linux. To change the default run level, edit /etc/inittab file, and edit entry initdefault:"

Jag testar det när jag kmr hem. Men första prio är nog att skaffa en dator med en renodlad Linux-install. Frågan är vilken install jag borde ha? Jag är Ansi-C programmerare/HTML/PHP/Assembler och gillar grafiska gränssnitt vardagsmässigt (kolla mail o sånt) men sen vill jag ge mig an datorn på dess lägsta nivå! Så ni får gärna råda mig. Sen får ni fatta at jag ställer dumma frågor o har fel benämningar.

Om man behöver fråga vilken distro man ska använda brukar jag säga Ubuntu.

Jag tycker dock att en tiling window manager låter som en bättre idé än att släcka X. Att sitta ute i TTY och häcka är ju rätt begränsande, med en tiling wm kan du ju faktiskt utnyttja skärmytan genom att kunna dela upp ytan med flera klienter bredvid varandra.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Om man behöver fråga vilken distro man ska använda brukar jag säga Ubuntu.

Jag tycker dock att en tiling window manager låter som en bättre idé än att släcka X. Att sitta ute i TTY och häcka är ju rätt begränsande, med en tiling wm kan du ju faktiskt utnyttja skärmytan genom att kunna dela upp ytan med flera klienter bredvid varandra.

Ursäkta om jag bara hoppar in så här i diskussionen, men jag skulle vilja slå ett slag för tmux. Ett riktigt smidigt sätt att utnyttja skärmytan och ger möjlighet till god produktivitet.

Permalänk

Vad sägs om Linux Mint 18 Cinnamon?
Förresten, finns inget grafiskt "släktträd" för Linux så man ser utvecklingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Vad sägs om Linux Mint 18 Cinnamon?
Förresten, finns inget grafiskt "släktträd" för Linux så man ser utvecklingen?

Denna tycker jag är snygg och informativ
http://futurist.se/gldt/
Tråkigt att den inte blivit uppdaterad på väldigt länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

För mig var de bilderna mycket informativa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Vad sägs om Linux Mint 18 Cinnamon?
Förresten, finns inget grafiskt "släktträd" för Linux så man ser utvecklingen?

Tycker Mint fungerat bra för mig, kanske inte den minsta distron men har allt man behöver för vanligt produktivitetsarbete, multimedia, office, etc.

Sen när du är bekväm med det så kan du testa Arch Linux, där får man verkligen göra allt från grunden, efter det så lär du ha en bra förståelse för operativsystemet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Jag måste ta detta stegvis. Jag tänkte inst Mint 18 först o sen testa GIT på den installationen + en massa annat. Det är för jag måste lära mig GIT ganska fort o bli hyggligt säker på den.
Nästa steg är GÄRNA att lära mig mer om Linux o grunderna. Det känns som jag hoppat över de fyra räknesätten o gått rakt på pythagoras sats om du förstår hur jag menar. Så Arch Linux kan det säkerligen bli. Undra om man kan undanta en viss del av HD:n till den installen?

Permalänk

@Sweedland: Kanske fixar du Arch (kanske inte!), men om syftet är att lära sig Linux rent generellt och Git specifikt så duger vilken distribution som helst. Ta någon som verkar enkel, välj en skrivbordsmiljö som du tycker ser schysst ut och kör bara.

Jag menar, du kan ju lära dig Linux samtidigt som du lär dig Git (i *nix-miljö). Den kunskapen kommer ju av sig självt.

Lycka till!

Permalänk

En fråga som kanske kräver en ny tråd men jag tar risken. Vet du av nån bra musdrivare? Jag märker skillnad mellan Windows musdrivare (vilken det nu än är) som hugger till lite vid varje ord och ska man märka upp ord/grupp av ord så använder drivaren en intuitiv "märkning". Den drivare som följer med installationen på RPi:n har ingen som helst känsla och den drivaren bryr sig inte om vad som finns under markören. Därför blir märkning av ord/meningar svårare och märkbart knepigare. Så vet du/ni av nåt bättre så...

Jag kanske har svarat på detta själv? Det bör vara editorn som möjliggör en "bättre" Copy/paste upplevelse. Ska prova med annan text-editor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Jag måste ta detta stegvis. Jag tänkte inst Mint 18 först o sen testa GIT på den installationen + en massa annat. Det är för jag måste lära mig GIT ganska fort o bli hyggligt säker på den.
Nästa steg är GÄRNA att lära mig mer om Linux o grunderna. Det känns som jag hoppat över de fyra räknesätten o gått rakt på pythagoras sats om du förstår hur jag menar. Så Arch Linux kan det säkerligen bli. Undra om man kan undanta en viss del av HD:n till den installen?

Ja, spara en del av hårddisken till den andra installationen.
Välj anpassad installation och sätt upp som vanligt (swap, root, home)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|