Få hörlurar till min mobil att funka.

Permalänk

Få hörlurar till min mobil att funka.

Jag har en Sonim XP3.20 Pro Quest.
Den har ett 2.5tums hörlurar uttag och funkar bra med orginal hörlurarna MEN
Hörlurarna är inte alls kompatibla med mina öron, dom ramlar ut.

Så jag köpte ett par vanliga hörlurar på teknikmagasinet utan mikrofon då det kunde bli konstigt ljud om man använd en adapter sa dom till mig, en adapter skulle jag köpa på Kjell o co men när jag kopplade ihop den i affären så funkar det inte, dvs telefonen säger inte till att jag har anslutit ett headset som den gör när jag kopplar in originalet!?

Jag ska bara lyssna på radion och för att den ska gå att starta så behövs headsetet vara inkopplat.

Dom på kjell o co sa att dom hade en pol om vändare men dom trodde inte att den skulle funka då det skulle sitta innan 2.5 till 3.5 sladden.

Är det något jag missar eller har orginal hörlurarna något som andra hörlurar saknar?

Jag är tacksam för svar!

Släng telefonen, köp en ny och sånt håller ni för er själva. Tack.

Stavnings höjande åtgärd
Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.

Permalänk
Medlem

Sluta bråka med den och kör bluetooth?
Med en dongel kan du ha vilka hörlurar du vill. Det eller rena bluetooth hörlurar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Ja jo det är sant, men jag kan inte starta radion fast jag ansluter bluetooth hörlurar :/

Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte kopplat in ett headset om du använder en hörlur för det är inte samma sak, headsetkontakter i telefoner är 4 poliga men på hörlurar har du 3 polig kontakt och ibland blir det problem och har du 2,5mm headsetuttag på telefonen så måste du använda en eller två adaptrar för att ansluta en 3,5mm hörlur på rätt sätt.
Jag vet inte hur Sonim kopplat men det borde inte vara så svårt att mäta upp det på originalheadetet och sedan får man göra eller köpa en övergång.

Skrivet av AJohansson:

Ja jo det är sant, men jag kan inte starta radion fast jag ansluter bluetooth hörlurar :/

Många använder kabeln som antennn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för polomvandlare du skulle kunna tänkas behöva eller ha nytta av, känns som att nån har snurrat till begrepp?

Men en 4-polig 2.5mm till 3.5mm tele adapter borde funka utmärkt. Det kan vara så enkelt som att den inte går med på annat än headset, det vill säga att det inte räcker med 3 poler utan du behöver något med en mikrofon. Har ingen aning om vad det är för konstigt ljud som skulle uppstå av en adapter? Motiverade de det på något sätt eller är det så att telefonens 2.5mm är speciell på något vis?

https://www.amazon.com/Headset-Adapter-3-5mm-2-5mm-Converter/...

Är det en sån du köpte på kjell & company?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte kopplat in ett headset om du använder en hörlur för det är inte samma sak, headsetkontakter i telefoner är 4 poliga men på hörlurar har du 3 polig kontakt och ibland blir det problem och har du 2,5mm headsetuttag på telefonen så måste du använda en eller två adaptrar för att ansluta en 3,5mm hörlur på rätt sätt.
Jag vet inte hur Sonim kopplat men det borde inte vara så svårt att mäta upp det på originalheadetet och sedan får man göra eller köpa en övergång.

Många använder kabeln som antennn.

Tack, ja jag rörde nog ihop det lite.

Jag är inte hemma i det här så jag frågar, hur ska jag mätta up?

Jag ska leta upp och pröva och koppla in mina gamla bluetooth hörlurar från samsung i morgon och använda orginal headsetet (?) och se i morgon.

Men min telefon är lite konstigt uppbyggd så jag kanske söker något son kanske inte går.

Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.

Permalänk
Skrivet av TheNoNa:

Vet inte vad det är för polomvandlare du skulle kunna tänkas behöva eller ha nytta av, känns som att nån har snurrat till begrepp?

Men en 4-polig 2.5mm till 3.5mm tele adapter borde funka utmärkt. Det kan vara så enkelt som att den inte går med på annat än headset, det vill säga att det inte räcker med 3 poler utan du behöver något med en mikrofon. Har ingen aning om vad det är för konstigt ljud som skulle uppstå av en adapter? Motiverade de det på något sätt eller är det så att telefonens 2.5mm är speciell på något vis?

https://www.amazon.com/Headset-Adapter-3-5mm-2-5mm-Converter/...

Är det en sån du köpte på kjell & company?

Okej, nja ljudet kunde bli som om man skulle dra ur jacket halv vägs liksom, det va så han förklarade i alla fall.

Det va den här jag prövade utan framgång
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Är den 3 polig för att den har tre avsnitt på jacket?

Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AJohansson:

Tack, ja jag rörde nog ihop det lite.

Jag är inte hemma i det här så jag frågar, hur ska jag mätta up?

Jag ska leta upp och pröva och koppla in mina gamla bluetooth hörlurar från samsung i morgon och använda orginal headsetet (?) och se i morgon.

Men min telefon är lite konstigt uppbyggd så jag kanske söker något son kanske inte går.

Man får mäta upp vilka poler som går till hörlur och vad som är kopplat till mikrofonen för det kan skilja i hur det är kopplat i en del headsetanslutningar, du kan ju söka på pinouts så ser du att det finns flera olika versioner, och det finns fler versioner än dessa också.
En normal hörlur använder den längst till vänster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp sådana här : http://www.clasohlson.com/se/Tving-Cocraft/Pr407832000 så kan du köra med dina orginal lurar.

Seriöst så vad du behöver är samma kontakt som sitter på dina orginal lurar att sätta i telefonen och något som passar dina nya lurars kontakt. Finns oftast i form av en adepter typ denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/....

Headphones skall egentligen matas med "rätt" ström ( Ohm tror jag det är)
Kanske det han på teknikmagasinet pratade om.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man får mäta upp vilka poler som går till hörlur och vad som är kopplat till mikrofonen för det kan skilja i hur det är kopplat i en del headsetanslutningar, du kan ju söka på pinouts så ser du att det finns flera olika versioner, och det finns fler versioner än dessa också.
En normal hörlur använder den längst till vänster.
http://graph.darren-criss.org/2016/03/21/pinout-3-5-mm-stereo-jack-l-ba2831c403564165.png

Tack för att du tog dig tid! Det känns som vi är djupt i kunskapsbanken nu, men för att mäta upp det så behöver jag ta isär telefonen och leta upp punkterna (anslutningarna till inne i telefonen, för det gör väl inte att mäta ute ifrån?

Det känns lite väl över kurs, det är kanske dax att "gilla läget" som det va populärt att säga för några år sedan.

/Andreas

Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.

Permalänk
Skrivet av Bogey:

Köp sådana här : http://www.clasohlson.com/se/Tving-Cocraft/Pr407832000 så kan du köra med dina orginal lurar.

Seriöst så vad du behöver är samma kontakt som sitter på dina orginal lurar att sätta i telefonen och något som passar dina nya lurars kontakt. Finns oftast i form av en adepter typ denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/....

Headphones skall egentligen matas med "rätt" ström ( Ohm tror jag det är)
Kanske det han på teknikmagasinet pratade om.

Tack för tipset, men skämt å sido, jag är precis en sådan adapter jag har prövat och inte fått att funka.

Men tack ändå!

/Andreas

Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJohansson:

Tack för tipset, men skämt å sido, jag är precis en sådan adapter jag har prövat och inte fått att funka.

Men tack ändå!

/Andreas

Tittade lite närmre på tråden nu och googlade din phone. Det är ju en fyrpolig kontakt, den som du länkade är trepolig (Jord/vänster audiokanal/höger audiokanal) Dvs en helt vanlig hörlurs kabel/adepter, utan mick koppling.

Titta på hannen i denna länk, så ser du en headsetkabel med 4poler https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Ser din orginalkabel till ditt orginalheadset ut som denna hanne? Även om den gör det, så är det inte 100% säkert att det funkar.

Du kanske skulle modda ditt heaset istället? Om nu lurarna ramlar ut hela tiden? (hur stora öron har du? elefantsize? ) så någon gummiring eller dylikt kanske hade funkat?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AJohansson:

Tack för att du tog dig tid! Det känns som vi är djupt i kunskapsbanken nu, men för att mäta upp det så behöver jag ta isär telefonen och leta upp punkterna (anslutningarna till inne i telefonen, för det gör väl inte att mäta ute ifrån?

Det känns lite väl över kurs, det är kanske dax att "gilla läget" som det va populärt att säga för några år sedan.

/Andreas

Man kan mäta på originalheadsetets kontakt om det inte är några elektriska fel på det för troligen har mikrofonen mycket högre impedans än högtalarna så det borde gå att ta reda på hur det är kopplat.
Tar man sen på sig headsetet och resistansmäter högtalarna via kontakten så kommer man att höra hur det knastrar och då vet man vilken kanal man mäter på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Bogey:

Tittade lite närmre på tråden nu och googlade din phone. Det är ju en fyrpolig kontakt, den som du länkade är trepolig (Jord/vänster audiokanal/höger audiokanal) Dvs en helt vanlig hörlurs kabel/adepter, utan mick koppling.

Titta på hannen i denna länk, så ser du en headsetkabel med 4poler https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Ser din orginalkabel till ditt orginalheadset ut som denna hanne? Även om den gör det, så är det inte 100% säkert att det funkar.

Du kanske skulle modda ditt heaset istället? Om nu lurarna ramlar ut hela tiden? (hur stora öron har du? elefantsize? ) så någon gummiring eller dylikt kanske hade funkat?

Du har helt rätt!. Jag ser nu att det är 4 poligt, jag känner mig dum för att jag har trott hela tiden att det "bara" va 3 poligt.

Hehe, nä det är inte det som är problemet, utan det är att om man tänker sig snäckan som ett L där den nedre delen är muffen/högtalaren och den lodräta linjen är "skaftet" med kabeln i, så är den nedre delen så fort att öronsnibben tar emot och pressar ut snäckan.

Så inga elefant öron. Eller ja, dumbo var ju en elefant och hans stod ju ut så, kanske lite elefant.

/Andreas

Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan mäta på originalheadsetets kontakt om det inte är några elektriska fel på det för troligen har mikrofonen mycket högre impedans än högtalarna så det borde gå att ta reda på hur det är kopplat.
Tar man sen på sig headsetet och resistansmäter högtalarna via kontakten så kommer man att höra hur det knastrar och då vet man vilken kanal man mäter på.

Jag satte min multimeter på 20k ohm, om man utgår ifrån den bilden du tidigare va så snäll och skickade med så satte jag minus kabeln längst ner, sedan mätte jag nerifrån och upp. 0,02 , 0,03 och längst upp 1,12.

Om jag sedan lyssnar så knastrar det i den vänstra på 2 och 4 (1 längst upp 4 längst ner) inte på området 1 eller 3. Men lyssnar jag i den högra snävkan så knastrar det på 1-4, 2-4 och 3-4.

Jag vet inte riktigt vad det säger, men jag gissar på att mikrofonen bör vara det området längst upp, nr1, om jag har förstått din text rätt.
Men det passar ju inte riktigt in i dina 4 exempel, dock skrev du ju att det fanns fler konfigurationer så det här är kanske någon udda variant.

/Andreas

Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AJohansson:

Jag satte min multimeter på 20k ohm, om man utgår ifrån den bilden du tidigare va så snäll och skickade med så satte jag minus kabeln längst ner, sedan mätte jag nerifrån och upp. 0,02 , 0,03 och längst upp 1,12.

Om jag sedan lyssnar så knastrar det i den vänstra på 2 och 4 (1 längst upp 4 längst ner) inte på området 1 eller 3. Men lyssnar jag i den högra snävkan så knastrar det på 1-4, 2-4 och 3-4.

Jag vet inte riktigt vad det säger, men jag gissar på att mikrofonen bör vara det området längst upp, nr1, om jag har förstått din text rätt.
Men det passar ju inte riktigt in i dina 4 exempel, dock skrev du ju att det fanns fler konfigurationer så det här är kanske någon udda variant.

/Andreas

Resistansen är troligen mycket lägre än så (< 30 Ohm) och den är också lägre än impedansen så du borde snarare mäta på 200 Ohmsläget.
Man ska inte heller ta för givet att "4" är jord för du verkar bara referera mot den utan man bör mäta alla kombinationer och även fundera på om det är ett monoheadset. Vet du om det är stereo eller mono ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Resistansen är troligen mycket lägre än så (< 30 Ohm) och den är också lägre än impedansen så du borde snarare mäta på 200 Ohmsläget.
Man ska inte heller ta för givet att "4" är jord för du verkar bara referera mot den utan man bör mäta alla kombinationer och även fundera på om det är ett monoheadset. Vet du om det är stereo eller mono ?

Okej, anledningen till att jag ställd mätaren på 20k va att när jag mätte "1" och "4" så hamnade jag utan för mätt området.

Nä okej, jag utgick i från exemplen där.
Men jag ska se om jag kan mäta upp flera kombinationer och få ner det lätt fattat (det senare är det svåra)

jag kan för övrigt säga att använda orginalet som antenn och sedan koppla in bluetooth lurarna, funkade inte, telefonen vägrar sända ljudet via bluetooth istället för snäckorna. Lite som det faktum att spelar du upp en mp3 låt så kan "han" bara spela upp den i telefonens högtalare och inte i snäckorna.
Ingenjörerna på Sonim kan man verkligen fundera på hur dom tänkte i slutet av förra år tiondet.

Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.