Gigabyte börjar sälja grafikkort och moderkort under varumärket Aorus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Deras logga påminner mig om Doc Brown från BTTF när han satte eld på soptunnan
http://i.imgur.com/jyxPY6n.jpg

HAH, värsta är ju.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Varför skriver så många att de "tycker Gigabyte låter bättre"... ?

Dem ändrar ju inte sitt namn de lägger ju bara till ett "gamingmärke"...

Ett grafikkort från Asus gamingsegment heter ju Asus Rog likadant från Msi, Msi Gaming...

Deras nya kort kommer ju inte "bara" heta Aorus utan Gigabyte Aorus vilket då betyder att det är en "gamingprodukt".

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Dem ändrar ju inte sitt namn de lägger ju bara till ett "gamingmärke"...

De gör väl inte ens det, Aorus-laptops har ju spökat runt ett tag. Det är ingen ny logga eller något nytt varumärke direkt, bara att det nu kommer på komponenter istället för brandade laptops.

http://www.aorus.com/Index/About

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Varför skriver så många att de "tycker Gigabyte låter bättre"... ?

Dem ändrar ju inte sitt namn de lägger ju bara till ett "gamingmärke"...

Ett grafikkort från Asus gamingsegment heter ju Asus Rog likadant från Msi, Msi Gaming...

Deras nya kort kommer ju inte "bara" heta Aorus utan Gigabyte Aorus vilket då betyder att det är en "gamingprodukt".

För att det klingar dåligt och försöker man spåra vad det betyder så är det den egyptiska guden Horus, fast med A istället för H... för det är A-team Horus.. WHAT?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Föredrar Gigabyte.

Men detta lär gå hem hos majoriteten, bling bling och "coola" namn säljer.

Så är det, varumärken säljer.
Fast detta känns ju inte direkt klockrent.
Ta två identiska laptops, den ena färgar du röd och sätter dit en Ferrarilogga och en Ferrari bil och prishöjjer en tusenlapp.
Den andra med samma hårdvara kallar du Fiat och sätter dit en Fiatbil logga och säljer för tusen spänn mindre.
Vilken blir såld?

Fast asiater har skumma tankekedjor för oss västerlänningar, tänk på Scyte och deras Andy Samurai kylare tex, kylarn var utmärkt, men namnet? Eller de där gudinorna, flygande drakar och andar som man inte har en aning om de förekommer i FF serien eller religion eller...

Vad Gigabyte syftar på här? vet jag inget om. Däremot tror jag snarare att de kunde behållit Gigabyte, eller tagit hjälp av en västerlänning orienterad reklambyrå om de vill sälja märken här.

Gigabyte-Terabite
Terabite - Raptor (skräcködla) Vassa tänder- velociraptor-hastighet- skräcködla-styrka-Tyranosaurus-vassa tänder-stor mun.

Resultat-namn på ny serie laptops- Terabite, påminner om Gigabyte, men är mer, snabbare, vassare och biter med.
Logga med ansiktet på en T rex/Velociraptor.

Klockrenare än det namnet jag redan glömt bort och biter inte på oss äldre som hellre hade sett Gigabyte, men sålt till målgruppen.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nästan så det skulle varit 1024 ggr bättre

Vet inte riktigt vad Aorus är för något..
Aurochs hade iaf vart ett djur som fanns en gång i tiden.. Tauros kunde vart lite coolare.

sedan den lilla armen på örnen ser bara konstig ut.. möjligtvis påminner det lite om Mighty Eagle (Angry Birds).

Den egyptiska guden Horus. Det är därför det är en fågel på den.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Extremaz:

Deras nya kort kommer ju inte "bara" heta Aorus utan Gigabyte Aorus vilket då betyder att det är en "gamingprodukt".

Om vad jag hört stämmer blir det dock inte så här, vilket är en skillnad mot MSI och Asus som än då har kvar respektive namn. Alltså, i det här fallet blir det "Aorus Geforce GTX 1080" snarare än "Gigabyte Aorus Geforce GTX 1080". Samma stuk som Kingston och Hyperx, där det sistnämnda numera brutits loss till ett helt eget varumärke.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Låter som ett namn för ett lågprismärke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk

Men de kommer väl inte sluta sälja Gigabyte kort? Jag uppfattar de som när Asus skapade ASRock, nå dylikt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag kommer o tänka på Aurora Bomber från C&C Generals.

Är det verkligen så att gaming etikett gör så att det säljer bättre?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kom direkt att tänka på Asus Aura när jag läste namnet, någon annan? Kanske inte det man vill som tillverkare..

Skrivet av Krass:

Det första jag tänkte på var att det var väldigt likt Asus. Tänkte inte ens Aura, men den kombon är ju skrämmande lik. Gigabytes idé kanske är att sno marknadsandelar av Asus pga namnet.

Ingen som kom på att tänka på Taurus ?

Inets egna "värsting inom gaming"
Nu är ju inte Inet en tillverkare, men det vart det första som jag kom att tänka på.
Sen vart det ju en Swec medlem som skapade loggan Taurus

Skrivet av Bloodstainer:

Men de kommer väl inte sluta sälja Gigabyte kort? Jag uppfattar de som när Asus skapade ASRock, nå dylikt.

Men Asus slutade väl inte sälja moderkort för det?

Och ASRock var väl först ett moderbolag till Asus, och såldes sen till Pegatron.
Så ASRock har ingenting med Asus att göra sen flera år tillbaka.
ASRock kör sin egen väg s a s.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag att det är bra att tillverkarna samlar vad som tyvärr ofta är skräp under tydliga produktnamn så man som konsument lättare kan välja bort dessa. Produkter som har "Gaming" eller namn i nära sammanhang med detta är sådanna jag i den mån det är möjligt också undviker att köpa.

Förmodligen finns undantag men det har fungerat väldigt bra under de tio senaste åren för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personligen tycker jag att det är bra att tillverkarna samlar vad som tyvärr ofta är skräp under tydliga produktnamn så man som konsument lättare kan välja bort dessa. Produkter som har "Gaming" eller namn i nära sammanhang med detta är sådanna jag i den mån det är möjligt också undviker att köpa.

Förmodligen finns undantag men det har fungerat väldigt bra under de tio senaste åren för min del.

Fast nu är ju t.ex. Asus ROG brandade grafikkort, moderkort och monitorer något av det bästa du kan köpa...

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quicken:

Fast nu är ju t.ex. Asus ROG brandade grafikkort, moderkort och monitorer något av det bästa du kan köpa...

Jag håller inte med om detta. Kvaliteten varierar väldigt mycket på deras produkter. Skärmarna i fråga är ökända för dess problem.

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Deras logga påminner mig om Doc Brown från BTTF när han satte eld på soptunnan
http://i.imgur.com/jyxPY6n.jpg

Haha så jävla bäst! En fri analdusch till dig :*

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicken:

Fast nu är ju t.ex. Asus ROG brandade grafikkort, moderkort och monitorer något av det bästa du kan köpa...

Mycket kan man ge Asus cred för men kvalitetsbyggen är väl fan inte högt upp på listan ändå? Om coilwhine, gräslig kundservice och leveransproblem hade en ambassad skulle det stå Asus på dörren.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Mycket kan man ge Asus cred för men kvalitetsbyggen är väl fan inte högt upp på listan ändå? Om coilwhine, gräslig kundservice och leveransproblem hade en ambassad skulle det stå Asus på dörren.

DÅ har jag väll haft tur då, mina senaste 3 grafikkort har har varit antingen DCUII eller STRIX och SWIFT PG279Q har ingen motsvarighet hos någon konkurrent.

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicken:

DÅ har jag väll haft tur då, mina senaste 3 grafikkort har har varit antingen DCUII eller STRIX och SWIFT PG279Q har ingen motsvarighet hos någon konkurrent.

Bara att gratulera haha.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Anledningen är att de inte vill befläcka sitt eget namn med att sälja kass hårdvara. Bättre att istället kränga skiten med ett namn snarlikt Asus.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeagan:

Anledningen är att de inte vill befläcka sitt eget namn med att sälja kass hårdvara. Bättre att istället kränga skiten med ett namn snarlikt Asus.

Anus hade ju varit perfekt, men svårt att marknadsföra troligen.

Men jo, känslan är just att det är detta det handlar om. Om de inte gör en PC Partner förstås, de är störst på grafikkortsmarknaden och de flesta märken ägs av detta företag. Gainward, inno3D, Palit, Sapphire och Zotac hör till dessa.

Men det känns mer troligt att det handlar om att distansera produkterna och lättare kunna marknadsföra till målgruppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Föredrar Gigabyte.

Men detta lär gå hem hos majoriteten, bling bling och "coola" namn säljer.

Fast ett äpple som nån tuggat på i stilren förpackning säljer bäst. Det är mer tilltalande för majoriteten av folk med ett stilrent formspråk. Bara produktnamnet "i" (jag) på de flesta av deras produkter är rätt genialiskt. Det är så simpelt men ändå kaxigt.

Personligen avskyr jag designvalen för många gaming produkter. Jag köpte min Asus Rog skärm för prestanda men den är verkligen fugly. Nåt jag får leva med eftersom nån på Asus trodde att alla som spelar har en mancave med massa bling bling/P12:or har råd att bränna 8000 kronor på skärmar.

Hur bra tror ni den passar ihop med mitt Svante Skogh skrivbord från 60-talet? (inte mitt skrivbord i bilden)

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Hej hej

Många åsikter här, kul att se! Låt oss får en sak ur världen först och främst -> vi kommer inte att sluta heta GIGABYTE.
Ni har under de 30 år vi tillverkat moderkort sett en hel del olika serier från oss; Assassin, Sniper, G1 Gaming, Xtreme Gaming för att nämna några och då tillsammans med en hel drös olika logotyper. Det har dessutom varit olika serier för moderkort och grafikkort.
Nu har det äntligen bestämts att ta tag i detta och samlas under samma serie, dvs Aorus. Så alla våra highendprodukter inom moderkort, grafikkort, laptops och tillbehör kommer att heta Aorus. GIGABYTE-loggan kommer att finnas kvar på kartonger etc, men det är då serienamnet man främst trycker på. Enklare gamingprodukter kommer inte att använda Aorus, utan blir vanliga GIGABYTE Gaming som vi sett tidigare, t ex GA-Z170X-Gaming 3.

MVH
Josefin - GIGABYTE Nordic

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag köpte min Asus Rog skärm för prestanda men den är verkligen fugly. Nåt jag får leva med eftersom nån på Asus trodde att alla som spelar har en mancave med massa bling bling/P12:or har råd att bränna 8000 kronor på skärmar.

Jag vet inte vilken Asus ROG du har, men PG279Q har en tämligen nedtonad design. Att ingen försäljer högpresterande gamingskärmar till hipsters som vill att allt ska se oldskool ut är nog en konsekvens av att det segmentet på marknaden inte är särskilt brett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte vilken Asus ROG du har, men PG279Q har en tämligen nedtonad design. Att ingen försäljer högpresterande gamingskärmar till hipsters som vill att allt ska se oldskool ut är nog en konsekvens av att det segmentet på marknaden inte är särskilt brett.

Jag är inte hipster och är inte ute efter old school. Jag önskar bara att produkterna var nedtonade men högpresterande.

Jag försökte ge exempel med Apple på att det finns bättre sätt att visa med formspråket att en produkt är bra utan att för den delen ha massa vassa kanter och bling som skriker uppmärksamhet.
Om nåt så är det old school med dessa designer, med ca 10-15 år bakåt i tiden då det här formspråket började dyka upp i datorprodukter.

Istället vad dom här tillverkarna håller på med spär på att spelandet är nåt barnsligt som killar mellan 12-25(?) år håller på med. Med en skara andra som kliar sig på huvet och undrar hur de tänkte.

Men vad vet jag, ingen aning vad som säljer bäst. Antar att de har en del utvärderingar innan de lanserar prylarna. Kanske är det helt enkelt så att bäst före datumet gått för mig och det är dags att skaffa en Macbook.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Proffsmoddare

Efter att själv ha pysslat en del med Gigabytes prylar på senare tid känner jag att denna form av nystart på produktserie är mer än välkommen. Namn och logga kan diskuteras men vad som främst intresserar mig är produktdesign och synk mellan moderkort och grafikkort, något som saknats. Ifall detta toppsegment levererar avskalad design och kvalitet i topp är jag nöjd.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay