Permalänk

Villafiber ifrån Bredbandsbolaget

Nån som har det och som vet var ungefär de kostar per villa att ansluta sig?

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

Nån som har det och som vet var ungefär de kostar per villa att ansluta sig?

Du får ringa och fråga dem! Olika lokala förutsättningar påverkar priset.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tror inte att Bredbandsbolaget lägger egen fiber utan är enbart operatörer åt redan anslutna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Bredbandsbolaget brukar ha två olika prismodeller. En där du drar in ett "öppet" nät från BBB, brukar ligga runt 21900:- för hela installationen. Alternativt kan du ofta teckna ett avtal där du är bunden till BBB i 12/24 månader, ofta med 250/100 lina för ett ganska förmånligt pris, då brukar det ligga runt 19.900.

Vad har du blivit erbjuden?

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Tror inte att Bredbandsbolaget lägger egen fiber utan är enbart operatörer åt redan anslutna.

Helt fel. BBB lägger garanterat egna nät.
Jag jobbar för ett konkurrerande bolag och har haft både konkurrens och samförläggning med BBB i en lång rad orter i Sverige.

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk

jo dom lägger egen@Cenorida:

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk

@itsmemartin: har inte blivit erbjuden visst inte ens att dom hade villafiber men såg andra i stan som skulle få så va tvungen o kolla läget

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr_Kjellman:

Nån som har det och som vet var ungefär de kostar per villa att ansluta sig?

Det brukar variera beroende på bl.a kommun och område, men runt 20 000 kronor brukar vara vanligt för en villa.

Skrivet av Cenorida:

Tror inte att Bredbandsbolaget lägger egen fiber utan är enbart operatörer åt redan anslutna.

Till min vetskap så drar inte Bredbandsbolaget egen fiber, utan ligger under Telenor(dotterbolag). Det är lätt att blanda ihop dessa två. Jag själv arbetar inom yrket och pratar regelbundet med Telenor, som bland annat håller i fibernätet OpenUniverse sedan 2011.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

I mitt område lägger de ett eget nät (telenor). Jag har tecknat ett avtal med BBB, skrev på i mitten på Mars 2016. Kostnad ca 20k.

I slutet på augusti var det "rör" framdraget till min villa. Jag har fortfarande inte fått det installerat än, mina grannar som tecknat med Telia fick sina installationer klara i början på Augusti. Ångrar bittert att jag valde BBB.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

fick besked idag att kommunen kommer och fixa fiber för hela området där jag bor så jäkla gytt

Visa signatur

//mrkjellman