Nvidia samlar in användardata med ny drivrutin

Permalänk
Melding Plague

Nvidia samlar in användardata med ny drivrutin

Enligt nya rapporter samlar Nvidia in information om sina användare utan deras vetskap. Detta upptäcktes i och med senaste drivrutinsversionen från grafikkortstillverkaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Står det något om detta i deras avtal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fult.

Det vore hur lugnt som helst att inkludera telemetri som samlade data om de bara nämnde detta vid installationen men att försöka gömma det säger ju bara att det kanske rör sig om data som inte enbart har med drivrutinskrascher att göra.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det är väl bara om både drivrutin och Geforce Experience installerad? Det är Geforce Experience som samlar data. Inte drivrutinen.

Permalänk
Avstängd

Gäller det även om man kör utan det där bloatware ''Nvidia experience''

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Det är väl bara om både drivrutin och Geforce Experience installerad? Det är Geforce Experience som samlar data. Inte drivrutinen.

Antagligen, jag har inte GFE installerat och hittade inget schemalagd från nvidia.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Står det något om detta i deras avtal?

Skickades från m.sweclockers.com

Yep

"When you use our Services, we may collect "Personal information," which is any information that can be used to identify a particular individual which can include traditional identifiers such as name, address, e-mail address, telephone number and non-traditional identifiers such as unique device identifiers and Internet Protocol (IP) addresses.

We may collect personal information that you or other users give us (e.g. your contact details or your comments or opinions), allow us to receive either through your preferences in your devices (e.g. location data) or browser or from third parties such as social networks (e.g. your public profile information) or through use of our Services (e.g. the pages you visit)."

punk 2 i deras privacy policy: https://www2.nvidia.com/en-us/privacy_policy/

formatering
Permalänk
Medlem

Då åker GFE ut, har inte gillat 3an alls.

Permalänk
Medlem

Jaha, jag trodde faktiskt att de redan gjorde detta, som 99.9% av alla andra företag gör med deras programvaror/produkter.

Inga konstigheter för min del.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

Synd att nvidia ska göra så här. Gillar inte heller nya GeForce experience. Jag brukade använda mig en hel del av shadowplay vilket även var ända skället till varför jag använde GeForce experince. Men nu när de förstört shadowplay så åker skiten ut tyvärr.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Synd att nvidia ska göra så här. Gillar inte heller nya GeForce experience. Jag brukade använda mig en hel del av shadowplay vilket även var ända skället till varför jag använde GeForce experince. Men nu när de förstört shadowplay så åker skiten ut tyvärr.

Känner samma faktiskt, riktigt tråkigt... shadowplay fungerade klockrent förut, inget lagg, droppade ingen fps alls då jag aktiverade det, nu är det tvärtom... så fort jag startar en inspelning ingame så hackar det till, tappar 20-30fps i 2-3sekunder... samt konstant 10-15fps mindre än utan inspelning.. samma sak blir då man sparar inspelningen, tappar även där samma mängd fps och hackar till...
Tragiskt dåligt dom gjort det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Allt mer en olycklig trend att stora aktörer bakar in sånt här. Det har alltid funnits datasamlande på webben i och med Google's sätt att tjäna inkomst men jag trycker inte det ska bakas in i folks datorer på det här sättet. Det är att gå för långt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Att detta kommer som en förvåning för allmänheten förvånar mig.. det står ju i det avtal som alla som installerat programvaran läst igenom och godkänt. Edit: Folk verkar missa min ironi här..

Som person i dagens it-samhälle är man ju redan kartlagd på väldigt många sätt, så det här påverkar mig inte nämnvärt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Woho! Fram med foliehattarna och konspirationsteorierna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Att detta kommer som en förvåning för allmänheten förvånar mig.. det står ju i det avtal som alla som installerat programvaran läst igenom och godkänt.

Som person i dagens it-samhälle är man ju redan kartlagd på väldigt många sätt, så det här påverkar mig inte nämnvärt.

Att du tror allmänheten läser avtalen för grafikkorts drivrutiner och dess mjukvara förvånar mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är ju att man som användare av produkterna inte har så mycket val att komma undan om det bakas in med drivrutinerna.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Jag har det utan att ha Geforce Experience installerat.
Tror heller inte att jag tidigare haft GE installerat på denna Windows installation.
Märkligt, och som sagt mycket opassande att smyga med detta!

Permalänk
Medlem

Att samla in kraschloggar hade inte varit något konstigt men vad fan håller på att hända? Ska varenda bolag ha all info om dig och gratis dessutom? Det är inte ok.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att du tror allmänheten läser avtalen för grafikkorts drivrutiner och dess mjukvara förvånar mig.

Självklart var jag ironisk, jag, och troligtvis knappt någon läser igenom de avtalen men jag förstår inte vad folk bli så upprörda över..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

@IceDread: för att dem sälja det under bordet till andra bolag och företag som används sen för att till exempel utveckla produkter eller programvara som rikta sig mot den breda massan.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Det är väl inte så konstigt. Är det någon som inte gör detta?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt okej, bara det inte blir offentligt. Samt så blir det lite mera personligt om NVIDIA t.ex. vet precis hurdant system du har så kan plötsligt drivrutinerna var specifikt gjorda för ens system, kanske detta är bara "wishful thinking" att denna insamling är.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Känner samma faktiskt, riktigt tråkigt... shadowplay fungerade klockrent förut, inget lagg, droppade ingen fps alls då jag aktiverade det, nu är det tvärtom... så fort jag startar en inspelning ingame så hackar det till, tappar 20-30fps i 2-3sekunder... samt konstant 10-15fps mindre än utan inspelning.. samma sak blir då man sparar inspelningen, tappar även där samma mängd fps och hackar till...
Tragiskt dåligt dom gjort det

Ja prestandan är sjukt dålig förstår inte riktigt hur det kunde gå så här snett när den var så bra innan. Hoppas det fixar det snart.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag önskar att man skulle få valet om man vill delta i insamlingen av bakgrundsdata eller ej oavsett vilken tjänst eller vilket program det gäller.

Så länge företag inte tar hänsyn till detta så tycker jag företaget förtjänar att få en skopa ovett för detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker inte nVidia behöver syssla med sånt heller!

Samlar de in teknisk data för att försöka profilera system som har krascher och ev. andra problem för att snabbare hitta och åtgärda sådant så är det däremot bra, men det ska vara valfritt för kunden.

Och personlig info typ telefon, adress m.m. kan de blankt skita i att samla in.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

vafan.. INTE OK

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att alla tillverkare borde ha tillräckligt med vett och moral för att kunna nämna det tydligt om man samlar in data på någon annan slags användning än felsökning.

Det börjar bli dags för mjukvara att innehållsdeklareras, då program inte är vad de utges vara.

Permalänk
Medlem

Hehe lycka till ett samla info från min speldator där jag kör Nvidia på.
Har enbart spel inget annat..Loggar inte ens in på sidor med den datorn..

Origin och Steam enda som är inloggning på och där samlas det nog redan bra mycket mer data om användaren än i GFE

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte att detta skiljer sig nämnvärt från övriga aktörer.

Men man kan ju ha vissa farhågor om att det tillslut blir frågan om en rejäl overhead för systemet med all datainsamling som olika appar och program sysslar med lite när som...

Med det sagt kan det ju finnas känslig information, som man inte direkt vill dela med sig av, eller skall finnas i en måhända dåligt skyddad databas. IP-adress kan ju vara en sådan detalj som i vissa fall kan avslöja vart man befinner sig för stunden och då utnyttjas av obehöriga.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.