Nvidia samlar in användardata med ny drivrutin

Permalänk
Medlem

Att folk inte lär sig hur man ska skapa ögon vänliga hemsidor...

Men det stämmer nog, om folk inte gillar det får man läsa igenom användaravtalet och se om det står något om det där, gör det inte är det olagligt, gör det så har man accepterat att programmet får lov att göra så.
NSA har redan bakdörrar ända ner till hårdvaru nivå och behöver inte Nvidia för att spionera på folk, det gör redan Apple (ja iPhone visade sig ha bakdörr men dom säger bara utåt att det inte finns, det finns garanterat i macOS också), Microsoft m.m. åt dem, det finns säkert några dolda bakdörrar i *nix kärnor också.
Annars sälj erat Nvidia kort och kör AMD om det skapar huvudvärk att Nvidia gör samma som många andra mjukvaror (steam och origin som nämns på hemsidan).

Permalänk
Geeks Gaming

Kan ju säga att Steam har skickat 20 gånger mer data senaste 24 timmarna än vad Nvidia har gjort.
Som gamernexus skrev så är det antagligen bara speldata eller något sånt då totalt på 7 dagar har experience skickat 400kb

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Står det något om detta i deras avtal?

Min tanke också... Vilket det också verkade göra...

Skrivet av Blofeld:

Då åker GFE ut, har inte gillat 3an alls.

Ja uppdateringen och kravet på konto var lite lagom irriterande. Den enda funktionaliteten jag är intresserad av i GFE är smidigheten med drivrutinsuppdateringar.
Slippa navigera på nvidias hemsida är ju guld värt. Men när jag tvingas ha en app som blir sämre och sämre så blir man lite less.
Förstår inte varföra man måste skapa mjukvara som är så bloatad jämt i tron om att man skapar något vettigt för användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jaha, jag trodde faktiskt att de redan gjorde detta, som 99.9% av alla andra företag gör med deras programvaror/produkter.

Inga konstigheter för min del.

nä de har blivit "normal" men jag gillar inte att så många har info:n, risken att den används fel ökar med varje bolag som hanterar den..
men som du säger inget konstigt, men jag gillar de inte

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Självklart var jag ironisk, jag, och troligtvis knappt någon läser igenom de avtalen men jag förstår inte vad folk bli så upprörda över..

Folk blir nog upprörda just för att det är en het fråga i dagsläget angående integritet osv. Att de samlar in kraschrapporter är väl okej men de kan väl åtminstone meddela om det under installationen och/eller i releaseloggen. Fler och fler företag samlar på sig användardata men ingen säger det till användarna. Det kanske står i avtalet men ingen läser det p.g.a. det är "40 A4-sidor" långt etc.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Alla andra oseriösa tillverkare gör detta så jag ser inget konstigt att Nvida vill komma in i deras gäng.
Att ha en massa kommunikation ut och in ställer till med risker, det handlar inte bara om att Nvida får informationen utan folk som avlyssnar också kan få information om systemet operativsystem, vilka programvaror som körs etc.

Jag tycker det dock är okej om det tydligt framgår och de vid installationen har två lägen en för default och en för acceptera. Detta med att man aktivt måste få välja om de ska få samla in information är väl nästan det mest vanliga idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Att detta kommer som en förvåning för allmänheten förvånar mig.. det står ju i det avtal som alla som installerat programvaran läst igenom och godkänt.

Som person i dagens it-samhälle är man ju redan kartlagd på väldigt många sätt, så det här påverkar mig inte nämnvärt.

Vem brukar läsa det? Jag gör det aldrig. Btw, jag hoppas att AMD inte börjar med sånt skit i sin programvara

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har inget att dölja

Nej, frågan är om de har något att dölja? Varför inte köra med öppna kort?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är mer sinnesjukt, att Nvidia håller på med sånt här fjanteri, eller att det finns folk som tydligen inte bryr sig det minsta om den personliga integriteten.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Ju mer data dom samlar in desto bättre mjukvara får vi. Om dom inte fick statistik från vårat användande, vad vi spelar, hur vi spelar, vad vi har för prestanda, yadda yadda. Hur ska då upplevelsen skräddarsys till det bättre?

Fånigt att tro att dom på nått sätt leker myndighet och övervakare.

Och den här infon finns visst att läsa om i användaravtalet.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att du tror allmänheten läser avtalen för grafikkorts drivrutiner och dess mjukvara förvånar mig.

Då tycker jag inte heller att allmänheten bör klaga. Nvidia har enigt mig gjort sitt - skrivit ut det i avtalet man skriver på vid installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Att detta kommer som en förvåning för allmänheten förvånar mig.. det står ju i det avtal som alla som installerat programvaran läst igenom och godkänt.

Fel. Folk må ha klickat i "Godkänt", men det är nog en ganska liten minoritet som faktiskt läst avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vem brukar läsa det? Jag gör det aldrig. Btw, jag hoppas att AMD inte börjar med sånt skit i sin programvara

Plays appen gjorde säkert något sådant. Du vet den som installerades via default tidigare.

Permalänk
Medlem

Man kan ju sluta tjafsa om detta, dom samlar ju inte direkt in känslig data som kommer missbrukas. Vi ska vara glada att tillverkarna står för all utveckling, och att vi kan hjälpa till genom att bara använda skiten. Blir nipprig varenda gång det kommer nya uppdateringar som förbättrar prestanda och stabilitet.

Ge dom fria händer för bövelen.

Skrivet av AMD-FX:

Vem brukar läsa det? Jag gör det aldrig. Btw, jag hoppas att AMD inte börjar med sånt skit i sin programvara

Nä precis, så dom kan fortsätta vara i skuggan av NVIDIA......

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Woho! Fram med foliehattarna och konspirationsteorierna.

Du har alltså inget emot att Nvidia tillåts dela din IP, telefonnummer, adress, namn, position eller webbhistorik?

Det står nämligen tydligt i deras avtal att dom tillåts både spara och dela den informationen.
https://www2.nvidia.com/en-us/privacy_policy/

Sen kanske dom inte utnyttjar det fullt ut just nu men bara att dom begär tillåtelse för att göra det är definitivt ett problem. Varför skulle dom ge sig rättigheten om dom inte har planer på att använda den?

Formatering/gramatik
Permalänk

Tycker inte att detta är okej faktiskt

Permalänk
Medlem

Och så här stänger man av det om man bryr sig:

"...Removal

Thankfully there is a way to disable Nvidia's newly added Telemetry, which is added in Nvidia's latest drivers. In our test system, these telemetry processes were installed with Nvidia's basic drivers, which were installed without the Geforce Experience.

To disable Nvidia's Telemetry processes you will first need to download Microsoft Autoruns, which is an application which is a program which is designed to show all startup applications and allows users to disable them at will.

Once you download Autoruns for Windows you will need to extract the files from your downloaded Zip file and then run Autoruns64 as administrator.

"How to disable Nvidia's Telemetry process

In the Autoruns Filter box type in Nvidia and press enter, which will make the application show only Nvidia Autorun entries like shown below.

The image below shows a list of all Nvidia autorun entries, with the red box highlighting all telemetry options. To disable telemetry simply uncheck the highlighted registry entries, NvTmMon, NvTmRep and NvTmRepOnLogon. After this, you can simply close the Autoruns application.

How to disable Nvidia's Telemetry process

Like we have said above Nvidia's Telemetry tools are likely nothing to be concerned about, making this guide more of an opt-out option for Nvidia's Telemetry rather than a system security measure. "

källa: https://www.overclock3d.net/reviews/software/how_to_disable_nvidia_s_telemetry_process/1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att du tror allmänheten läser avtalen för grafikkorts drivrutiner och dess mjukvara förvånar mig.

Tror ärligt att de som bryr sig om detta, dvs de som är rädda om sin personliga integritet borde läsa igenom alla avtal. De som inte bryr sig att läsa om dem kan omöjligt bry sig om det heller, eller så är man rent av dum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Plays appen gjorde säkert något sådant. Du vet den som installerades via default tidigare.

Ok, det är nog nåt jag inte installerade (tror jag). Jag väljer bara de komponenter jag vill ha med

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Kan inte företag se chansen att skapa produkter som inte samlar in användardata. Tror företag och många privatpersoner skulle uppskatta sådant och det finns en marknad för det.

Att nvidia skriver (som alla andra) "samlar in personlig information för att underlätta felsökning och support", bullshit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag vet inte vad som är mer sinnesjukt, att Nvidia håller på med sånt här fjanteri, eller att det finns folk som tydligen inte bryr sig det minsta om den personliga integriteten.

Ifall du läste länken som @xorce länkade till så hade du vetat att nvidia inte begär någon riktig ntegritetskränkande data från användaren, om man nu inte är jättekänslig.

Citat:

From the above, and from our monitoring lower down, we have learned that GeForce Experience is looking at system hardware, games present on the system, crash/dump files relevant to GFE or nVidia drivers, and could be monitoring popularity of particular game titles for users. GFE is also checking for a user's currently applied settings to games on the system.

-- http://www.gamersnexus.net/industry/2672-geforce-experience-d...

Om man spelar porrspel eller tycker att ens integritet kränks genom att nVidia nu vet hur mycket BF1 man spelar på sin hårdvara så är man fri att inte installera GeForce Experience utan bara installera drivrutinerna.

Den riktiga kritiken är varför de nu valde att göra detta incognito och inte meddela användaren vad de faktiskt gör.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Alla som är rädda för att dela med sig av lite information borde kasta ut sin dator genom fönstret genast. Släng ut mobil och klipp alla kontokort och be chefen ge dig pengarna direkt i handen.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Då tycker jag inte heller att allmänheten bör klaga. Nvidia har enigt mig gjort sitt - skrivit ut det i avtalet man skriver på vid installation.

Som vogonerna från liftarens guide till galaxen.

"There’s no point in acting surprised about it. All the planning charts and demolition orders have been on display at your local planning department in Alpha Centauri for 50 of your Earth years, so you’ve had plenty of time to lodge any formal complaint and it’s far too late to start making a fuss about it now"

Både vogoner och nvidia vet att det är omöjligt att läsa alla avtal så när det uppstår kontrovers kan de bara peka på avtalet och säga att folk får skylla sig själva.

"Online privacy policies are so cumbersome and onerous that it would take the average person about 250 working hours every year — about 30 full working days — to actually read the privacy policies of the websites they visit in a year,"
http://www.npr.org/sections/alltechconsidered/2012/04/19/1509...

Om företagen gör något med den insamlade datan som inte står i avtalet så kan det uppstå problem så alla företag skriver sitt avtal så att det är så tillåtande som möjligt bara för att vara på den säkra sidan. Det intressanta för en vanlig användare är vad för data som samlas inte, inte vad som får samlas in enligt avtalet. Nvidia borde därför informerat användarna om insamlingen på ett tydligt ställe (ej i avtalet).

Skrivet av imdaniel:

Man kan ju sluta tjafsa om detta, dom samlar ju inte direkt in känslig data som kommer missbrukas.

Hur vet du det? Om de samlar in kraschdumpar så inkluderas troligen delar gpu minnet. Där kan de finna framebuffers och pixmaps för gamla program som användaren inte använt på flera timmar. Det är mycket känslig information.

Permalänk
Medlem

"Telemetri" betyder ju inte direkt att de samlar in privata e-postmeddelanden eller namn och personnummer. Det handlar om olika parametrar och data som kan vara till nytta för de som utvecklar drivrutiner hos Nvidia.

En kraschdump innehåller knappast allt innehåll i minnet heller utan bara relevanta delar. Man vet ju på vilka minnesadresser relevanta drivrutinskomponenter låg. Säg att du har ett 12 GB Titan och 32 GB RAM och systemet kraschar..tror du den kommer ladda upp 44 gigabyte till Nvidia då eller?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Kan inte företag se chansen att skapa produkter som inte samlar in användardata. Tror företag och många privatpersoner skulle uppskatta sådant och det finns en marknad för det.

Att nvidia skriver (som alla andra) "samlar in personlig information för att underlätta felsökning och support", bullshit..

De flesta program hämtar _inte_ in användardata...

Om man tar av sig foliehatten och kliver in i verkligheten så är den absoluta majoriteten av all datainsamling till för att skapa bättre tjänster, för att förstå användningen av en produkt och därmed ha underlag för att ta fram bättre produkter som är baserade på vad folk faktiskt vill ha eller har behov av.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det som kommer att ske i framtiden innan folk fattar, är att en av dessa företag som samlar in ALLT, blir hackat, och i datadumpen kommer ALLT att stå med. email, IP, MAC, fysisk address, telefon nummer, facebook konto, instagram, dina 10 sista sökningar på google (inklusive den där sökningen på sexleksaker som du hörde talas om, och egentligen bara ville kolla vad det var för något,, absolut inte för att du var intresserad själv,, nope, verkligen inte.), och dina barns namn, och hashat lösenord. (låter ju lite skumt på svenska).
mao, Allt en ID kapare behöver, eller vem som nu kan vara intresserad av dig eller dina vänner eller dina barn.

Eller, om man nu vill vara helt laglig, så köper man denna information av företagen.

Permalänk
Medlem

Tack SweC för att ni rapporterar om sånt här, detta är givetvis inte ok från Nvidias sida....

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv

Som nybliven GTX 1070 så börjar jag undra om jag är en idiot som gjort ett tveksamt byte. Riktigt fint kort, prestandan är fin men mjukvarubiten är jag rätt tveksam till.

Får hoppas att de backar om detta och bra att det tas upp. Jag läste något liknande nyligen som rapporterade vilka processer som gjorde något liknande. Kan ha varit samma skandal.

Skrivet av stege99:

Jag har det utan att ha Geforce Experience installerat.
Tror heller inte att jag tidigare haft GE installerat på denna Windows installation.
Märkligt, och som sagt mycket opassande att smyga med detta!

Instämmer, en sak om det hörde ihop med GE eller Geforce Now. Men direkt med drivarna... illa. Speciellt när de inte uttryckligen nämner och motiverar varför detta görs.

Skrivet av Jinxswe:

Kan ju säga att Steam har skickat 20 gånger mer data senaste 24 timmarna än vad Nvidia har gjort.
Som gamernexus skrev så är det antagligen bara speldata eller något sånt då totalt på 7 dagar har experience skickat 400kb

Frågan är just vad för data det är. Inmatade URL:er kan vara illa nog då det blir en form av profilering.

Skrivet av AMD-FX:

Vem brukar läsa det? Jag gör det aldrig. Btw, jag hoppas att AMD inte börjar med sånt skit i sin programvara

Risken är nog rätt liten. Nu verkar det inte vara direkt kopplat till Geforce Experience men AMD's motsvarighet Gaming Evolved (eller vad de kallade Raptr-klienten) har de slutat skicka med nu. Så i dagsläget ser det bra ut där.

Skrivet av Bastich:

"...Removal

Thankfully there is a way to disable Nvidia's newly added Telemetry, which is added in Nvidia's latest drivers. In our test system, these telemetry processes were installed with Nvidia's basic drivers, which were installed without the Geforce Experience.

To disable Nvidia's Telemetry processes you will first need to download Microsoft Autoruns, which is an application which is a program which is designed to show all startup applications and allows users to disable them at will.

Once you download Autoruns for Windows you will need to extract the files from your downloaded Zip file and then run Autoruns64 as administrator.

"How to disable Nvidia's Telemetry process

In the Autoruns Filter box type in Nvidia and press enter, which will make the application show only Nvidia Autorun entries like shown below.

The image below shows a list of all Nvidia autorun entries, with the red box highlighting all telemetry options. To disable telemetry simply uncheck the highlighted registry entries, NvTmMon, NvTmRep and NvTmRepOnLogon. After this, you can simply close the Autoruns application.

https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2016/11/07075322460l.jpg

How to disable Nvidia's Telemetry process

https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2016/11/07075322167l.jpg

Like we have said above Nvidia's Telemetry tools are likely nothing to be concerned about, making this guide more of an opt-out option for Nvidia's Telemetry rather than a system security measure. "

källa: https://www.overclock3d.net/reviews/software/how_to_disable_nvidia_s_telemetry_process/1

Tack för att du postade detta, ska jaga igenom mitt system under kvällen.

Skrivet av Paddanx:

Tror ärligt att de som bryr sig om detta, dvs de som är rädda om sin personliga integritet borde läsa igenom alla avtal. De som inte bryr sig att läsa om dem kan omöjligt bry sig om det heller, eller så är man rent av dum...

Själv brukar jag försöka läsa igenom faktiskt. Tycker det är en viktig del även om det ofta är tidskrävande och inte nödvändigtvis menat att man ska läsa dessa. Språket som används kan behöva en lång och dyr juristutbildning.

Det värsta är ju att man måste acceptera dessa villkor för att få använda sitt konto. Godkänner man inte kommer man inte åt kontot. Det är rätt illa i mitt tycke.

Skrivet av Lordsqueak:

Det som kommer att ske i framtiden innan folk fattar, är att en av dessa företag som samlar in ALLT, blir hackat, och i datadumpen kommer ALLT att stå med. email, IP, MAC, fysisk address, telefon nummer, facebook konto, instagram, dina 10 sista sökningar på google (inklusive den där sökningen på sexleksaker som du hörde talas om, och egentligen bara ville kolla vad det var för något,, absolut inte för att du var intresserad själv,, nope, verkligen inte.), och dina barns namn, och hashat lösenord. (låter ju lite skumt på svenska).
mao, Allt en ID kapare behöver, eller vem som nu kan vara intresserad av dig eller dina vänner eller dina barn.

Själv tänker jag på IBM's tyska del, Dehomag och hur insamlad persondata användes i Nazityskland. I oroliga tider där högst tveksamma människor blir ledare för länder så bör man nog vara rätt försiktig med vad man delar med sig.

Permalänk
Medlem

Användardata och personuppgifter är ju vitt skilda saker. Hoppas verkligen på stämningar lite här och var.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

DÖD ÅT NVIDIA ...ALL HAIL AMD
nä men fan vad det ska ska äcklas med information åt alla håll hela tiden och vist om det kommer en ruta vill du skicka information till nvidia om problemet men sånt är vidrigt både av sidor os och hela skiten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w