"Proffsigt" headset till jobb

Permalänk
Medlem

"Proffsigt" headset till jobb

Hallå, kära sweclockers.

Nu är det så att jag kommer att, på löpande fot genom stadsmiljö, behöva ta emot samt ringa en del samtal. Jag söker därför ett bra headset att använda för dessa samtal. Det är viktigt att både jag och personen jag pratar med förstår varandra, så klart ljud är viktigt. Jag måste också kunna jobba fritt, utan en massa sladdar.

Har fastnat lite för dessa två headset, Jabra Motion UC samt Plantronics Voyager Legend B235-M UC. Jämförelse här.

Någon som har några tips eller åsikter?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Hallå, kära sweclockers.

Nu är det så att jag kommer att, på löpande fot genom stadsmiljö, behöva ta emot samt ringa en del samtal. Jag söker därför ett bra headset att använda för dessa samtal. Det är viktigt att både jag och personen jag pratar med förstår varandra, så klart ljud är viktigt. Jag måste också kunna jobba fritt, utan en massa sladdar.

Har fastnat lite för dessa två headset, Jabra Motion UC samt Plantronics Voyager Legend B235-M UC. Jämförelse här.

Någon som har några tips eller åsikter?

Jag tycker denna är väldigt smidig just för att du har med ett extra batteri i "dockningsstationen" som ej tar mycket plats. Men om du inte behöver laddningsmöjligheten på springade fot är det ju klart smidigt med öronbygeln som dina alternativ har. Då tycker jag Plantronicen. Jag har själv den Edge jag länkade och har inga problem med att gå omkring med den i örat.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Kör själv med plantronics savi w740 som fungerar bisarrt bra.
Jobbar på en arena och jag kan röra mig fritt i hela området och då är det arena för 5000pers, samt tre stycken hallar utöver detta.
Går att ansluta till dator, mobil osv.

Förmodligen högre pris än vad du tänkt nytt, jag fick mitt med i ett paketköp här på SC för några hundra extra så vore tok att inte tacka ja.

Men provat en del andra headset och man får i mina ögon faktiskt mer för mer här.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av jobb har du? Är det ett jobb där det är socialt accepterat att ha hörselkåpor så säger jag Peltor WS alert XP.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat att kolla på Jabra Pro 9460 Mono. Eller Jabra Pro 9460 Duo.

Inears har i min erfarenhet väldigt korträckvid och små batterier som därför medför att de antingen måste hållas med låg volym eller laddas väldigt ofta.

Jabra Pro 9460 Mono använder jag på jobb, de är väldigt bra och bekväma. Har en räckvid som går iallafall 80 meter. Lite större så klart men sen mcyket bättre ljud.

De har även olika brusreducerings inställningar för att göra livet enklare i miljöer med mer oljud.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kusinen (lastbilschaufför) kör med två Plantronics av modellen du länkade. Helt Ok, men lite dålig brusreducering. Batteritid på några timmars samtal.

Personligen kör jag med Plantronics C720M, bra ljud, bra brusreducering men med en bit sladd. Ca 7 timmar samtalstid (kan laddas under användning) och kan även kopplas till datorn. Bra stöd för Lync, Softphone mm.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Jag tycker denna är väldigt smidig just för att du har med ett extra batteri i "dockningsstationen" som ej tar mycket plats. Men om du inte behöver laddningsmöjligheten på springade fot är det ju klart smidigt med öronbygeln som dina alternativ har. Då tycker jag Plantronicen. Jag har själv den Edge jag länkade och har inga problem med att gå omkring med den i örat.

Även Plantronics Voyager Legend B235-M UC har en mobil laddningslösning.
Men Edge är helt klart intressant.

Skrivet av joel.wedberg:

Kör själv med plantronics savi w740 som fungerar bisarrt bra.
Jobbar på en arena och jag kan röra mig fritt i hela området och då är det arena för 5000pers, samt tre stycken hallar utöver detta.
Går att ansluta till dator, mobil osv.

Förmodligen högre pris än vad du tänkt nytt, jag fick mitt med i ett paketköp här på SC för några hundra extra så vore tok att inte tacka ja.

Men provat en del andra headset och man får i mina ögon faktiskt mer för mer här.

Ouch, ja jag kan ju höra min plånbok skrika från jackfickan. Väldigt intressant headset, men alldeles för dyrt för mig. Skulle nog säga att runt 1 500kr är mitt max.

Skrivet av Litenskit:

Vilken typ av jobb har du? Är det ett jobb där det är socialt accepterat att ha hörselkåpor så säger jag Peltor WS alert XP.

Dessvärre inte, om du inte hittar några kåpor som fungerar bra till skjorta och slips?

Skrivet av Arazand:

Hade rekommenderat att kolla på Jabra Pro 9460 Mono. Eller Jabra Pro 9460 Duo.

Inears har i min erfarenhet väldigt korträckvid och små batterier som därför medför att de antingen måste hållas med låg volym eller laddas väldigt ofta.

Jabra Pro 9460 Mono använder jag på jobb, de är väldigt bra och bekväma. Har en räckvid som går iallafall 80 meter. Lite större så klart men sen mcyket bättre ljud.

De har även olika brusreducerings inställningar för att göra livet enklare i miljöer med mer oljud.

Jag kan absolut tänka mig att Jabra Pro 9460 utklassar de headset jag kollar på både vad det gäller ljudkvalité och vad det gäller komfort. Men de är en aning för stora och iögonfallande för min smak.

Skrivet av JamesBanana:

Kusinen (lastbilschaufför) kör med två Plantronics av modellen du länkade. Helt Ok, men lite dålig brusreducering. Batteritid på några timmars samtal.

Personligen kör jag med Plantronics C720M, bra ljud, bra brusreducering men med en bit sladd. Ca 7 timmar samtalstid (kan laddas under användning) och kan även kopplas till datorn. Bra stöd för Lync, Softphone mm.

Hm, ja dålig brusreducing är ju inte optimalt. Får kika på det.
Jag kollade på Plantronics C720M, men även dessa är en aning för stora och iögonfallande.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Även Plantronics Voyager Legend B235-M UC har en mobil laddningslösning.
Dessvärre inte, om du inte hittar några kåpor som fungerar bra till skjorta och slips?

Peltors grejjor är topklass klart det passar till skjort å slips iaf bättre än en sån där ***bort/moderator*** pinne i örat.

§1.2 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Peltors grejjor är topklass klart det passar till skjort å slips iaf bättre än en sån där pinne i örat.

Nästan så att jag vill köpa dem endast för ljudisoleringen

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Peltors grejjor är topklass klart det passar till skjort å slips iaf bättre än en sån där pinne i örat.

"Pinne", det är väl nästan bara truckförare och andra knegare som sitter med sådana bluetooth-mottagare? Det går hand i hand med varselkläder. Gillar man peltor, så nog tusan äger man en pinne också.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att ha ett vanligt headset som har bra NC ?
Eller behöver du prata med folk runt omkring dig när du har hörlurarna inne i örat?

Jag skulle nog hellre haft ett par bra lurar (in-ear) från typ Bose eller Sony med bra NC.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Peltors grejjor är topklass klart det passar till skjort å slips iaf bättre än en sån där pinne i örat.

De enda som behöver Peltorlurar är grovjobbarna. Går man runt som arbetsledare/platschef eller valfritt annat jobb så är det så jävla mycket friare med en sån där "pinne" du nämner. Själv föredrar jag ju vanliga headsets. Men det är bra smidigt ibland med ett BT-headset.

Skrivet av Dreijer:

"Pinne", det är väl nästan bara truckförare och andra knegare som sitter med sådana bluetooth-mottagare? Det går hand i hand med varselkläder. Gillar man peltor, så nog tusan äger man en pinne också.

Sån hade jag när jag jobbade som Arbetsledare på bygge. Otroligt smidigt att inte behöva ha på sig ett par peltorlurar hela tiden..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Är det inte bättre att ha ett vanligt headset som har bra NC ?
Eller behöver du prata med folk runt omkring dig när du har hörlurarna inne i örat?

Jag skulle nog hellre haft ett par bra lurar (in-ear) från typ Bose eller Sony med bra NC.

De enda som behöver Peltorlurar är grovjobbarna. Går man runt som arbetsledare/platschef eller valfritt annat jobb så är det så jävla mycket friare med en sån där "pinne" du nämner. Själv föredrar jag ju vanliga headsets. Men det är bra smidigt ibland med ett BT-headset.

Sån hade jag när jag jobbade som Arbetsledare på bygge. Otroligt smidigt att inte behöva ha på sig ett par peltorlurar hela tiden..

Ja, jag håller med. Det är inte så stiligt att gå runt med ett headset dock, sedan förstör det frisyren. Skall man bara ta samtal är det betydligt mycket smidigare med en bluetooth-snäcka.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Om du lyssnar mycket på musik kan det vara värt att gå över budget, Sennheiser Momentum Wireless har även ANC men inte i nivå med Peltor eller Bose.

22h batteritid och går att trådansluta till en dator om bluetooth saknas, stilren nog för de flesta miljöer skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, jag håller med. Det är inte så stiligt att gå runt med ett headset dock, sedan förstör det frisyren. Skall man bara ta samtal är det betydligt mycket smidigare med en bluetooth-snäcka.

Menar givetvis in-ear lurar som jag även skrev

Man drar bara kabeln innanför skjortan alternativt "gömmer" den under kavajen om man har telefonen i innerfickan av kavajen för lätt åtkomst.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Menar givetvis in-ear lurar som jag även skrev

Man drar bara kabeln innanför skjortan alternativt "gömmer" den under kavajen om man har telefonen i innerfickan av kavajen för lätt åtkomst.

Ah, så klart. Ja, det är då det optimala.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (olämpligt ordval/§1.2)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Är det inte bättre att ha ett vanligt headset som har bra NC ?
Eller behöver du prata med folk runt omkring dig när du har hörlurarna inne i örat?

Jag skulle nog hellre haft ett par bra lurar (in-ear) från typ Bose eller Sony med bra NC.

Ja, att prata med min omgivning kan bli aktuellt. Men har du några tips om bra in-ear headsets under/runt 1500 kr?

Skrivet av zlang:

Om du lyssnar mycket på musik kan det vara värt att gå över budget, Sennheiser Momentum Wireless har även ANC men inte i nivå med Peltor eller Bose.
22h batteritid och går att trådansluta till en dator om bluetooth saknas, stilren nog för de flesta miljöer skulle jag vilja påstå.

De du syftar på är väl over-ear? De är dessvärre en aning för iögonfallande för mig.

---------------

Har för övrigt fått upp ögonen för två andra headsets, samtidigt som jag nog släpper tanken på Voyager Legend och Jabra Motion. Pratar om Voyager 5200 samt Voyager Edge (som nämndes tidigare), jämförelse här. Skillnad i pris (100 sek, fördel- Edge), skillnad i batteritid (1h, fördel- 5200).

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att den modellen är jobbigt för örat efter ett par timmar.
Fortfarande nöjd med mitt Jabra 2400Biz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tycker personligen att den modellen är jobbigt för örat efter ett par timmar.
Fortfarande nöjd med mitt Jabra 2400Biz

Ah, förstår absolut vad du menar.

Lutar just nu mot Voyager Edge. Voyager 5200 känns även den en aning iögonfallande.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen erfarenhet utav några av dessa lurar. Bara provat Bose lurar med NC och varit ruggigt nöjd.
Men här är en bra sökning:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=148#rparams=m=s29315334...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Har tyvärr ingen erfarenhet utav några av dessa lurar. Bara provat Bose lurar med NC och varit ruggigt nöjd.
Men här är en bra sökning:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=148#rparams=m=s29315334...

Tackar för länken! Kikade på Sennheiser Presence, men sållade bort den pga ett par brister.

Just nu sitter jag och velar mellan dessa headsets:

  • Plantronics Voyager Edge: Bra ljudkvalité, kommer med en case som även fungerar som laddare samt en bluetooth-usb. Anser dock att den är ganska så iögonfallande, och lite ful? Ingen ear-hook. Pris: 1 400 SEK.

  • Motorola Whisper: Bra ljudkvalité, antagligen snyggaste av de tre. Pris: 750 SEK.

  • VXi BlueParrott Reveal: Bäst ljudkvalité samt noise reduction. Lång laddningstid, och inte lika snygg som Motorola Whisper? Pris: 800 SEK.

Reviews:
VXi BlueParrott Reveal.
Plantronics Voyager Edge.
Motorola Whisper.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Tackar för länken! Kikade på Sennheiser Presence, men sållade bort den pga ett par brister.

Just nu sitter jag och velar mellan dessa headsets:

  • Plantronics Voyager Edge: Bra ljudkvalité, kommer med en case som även fungerar som laddare samt en bluetooth-usb. Anser dock att den är ganska så iögonfallande, och lite ful? Ingen ear-hook. Pris: 1 400 SEK.

  • Motorola Whisper: Bra ljudkvalité, antagligen snyggaste av de tre. Pris: 750 SEK.

  • VXi BlueParrott Reveal: Bäst ljudkvalité samt noise reduction. Lång laddningstid, och inte lika snygg som Motorola Whisper? Pris: 800 SEK.

Reviews:
VXi BlueParrott Reveal.
Plantronics Voyager Edge.
Motorola Whisper.

Jag skulle köpt Plantronics av de där. Om du är ute på språng mycket så är nog case+laddare väldigt praktiskt. Annars skulle jag gått på den som hade bäst ljudkvalité. Det är ju ändå det viktigaste om du har ett jobb där du pratar med folk i telefon.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag skulle köpt Plantronics av de där. Om du är ute på språng mycket så är nog case+laddare väldigt praktiskt. Annars skulle jag gått på den som hade bäst ljudkvalité. Det är ju ändå det viktigaste om du har ett jobb där du pratar med folk i telefon.

Ja, jag sitter ju och väger samtalskvalité mot övrig funktionalitet (batteri etc), med lite utseende på ett hörn. Men jag har funderat på om jag inte lika gärna skulle kunna ha med mig en powerbank för att ladda de övriga två headsets, som kommer utan praktisk case. Då sparar jag ju typ 50% right there. Då återstår de andra två headsetsen för 700-800 kr. Den ena, den fulare men med riktigt bra ljudkvalité, och den snygga med bra (men inte lika bra) ljudkvalité. Lutar nog lite mot parrot, hittar ändå inget ställe att köpa Moto Whisper från i Sverige. Men det ska väl tilläggas att Moto Whisper har en medföljande case (dock inte med batteri).

BlueParrott:

Motorola Whisper:

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.