Windows 7 i större tillväxt än Windows 10 under hösten

Permalänk
Medlem

Självfallet att man använder Win7, och svartvit TV såklart, som passande komplement.

Permalänk
Medlem

@Paddanx
På vårt jobb slängde man ut Win2000 och WinXP, när vi bytte datorer (Tunna klienter), dessa datorer kör Linux distron Igel.
https://www.igel.com/
1990-talet är slut och så är PC-marknaden och Microsoft.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Trots tvingande uppdateringar? Det är inte dåligt.

Släpp en Win10-uppdatering som ger ett Win7-läge där man slipper grejerna som bara är gjorda för touch, så blir siffrorna bättre. Det är ju inget fel på själv operativet, förutom att de måstat gömma grejer på hover istf ha det användbart. Och så den där fullskärmsblaffan som täcker allt bara för att man vill sök-köra ett program.

Touch-operativ ska köras på tablets och telefoner. De försöker tvinga det på desktop och det blir bara kack. Det är väl grejen, och det är inget OS som kommer lyckas tvinga ihop dem. Touch kräver stor skärm-real-estate för blaffiga fingrar och fler steg för att göra samma sak. Sitta i ett musik- eller videoredigeringsprogram, eller för den delen Photshop, och hålla på med touch. Brr.

Nu satte du ju huvudet på spiken. Har alltid skytt Windows 10 som pesten, men köpte en ny laptop med touch i veckan, och plötsligt fann jag att jag gillar det brutalt. Helt annan sak.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Har efter att ha fått vansinnesutbrott på den senaste feature updaten, och att telemetrin slås på igen utan att jag ber om det efter vissa uppdateringar, börjat köra W10 LTSB hemma. Visst, lite stök med att sätta upp KMS-server och sånt, men så jäkla värt besväret. När det väl är up and running sköter det sig själv, och man kan glömma det.

Vad jag nu har är allt som är bra med W10, i kombination med kontroll över systemet i stil med dito i äldre Windows-versioner. Vidare slipper man spioneriet, alla förinstallerade skitappar, Cortana, Windows Store, Edge, osv. Det enda jag egentligen saknar är väl livetilen med vädret, men känns som att man kan leva utan den

LTSB är verkligen att både äta kakan och ha den kvar.

Jag kör också LTSB, och det har Telemetri också. Jag måste blockera det med Anti-beacon rätt ofta, eftersom det drar igång sig igen och igen. Även LTSB-versionen av Windows 10 är extremt buggig, och det går sönder gång på gång, oavsett vilken dator det kör på, men åtminstone fungerar det något bättre än den vanliga versionen.

Windows 10 - i samtliga versioner - är ett mer eller mindre obrukbart OS eftersom det just går sönder (vilket knappast hände med tidigare Windows), och jag förstår varför folk nedgraderar till sjuan. Jag har länge varit sugen på att gå tillbaka till 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har efter att ha fått vansinnesutbrott på den senaste feature updaten, och att telemetrin slås på igen utan att jag ber om det efter vissa uppdateringar, börjat köra W10 LTSB hemma. Visst, lite stök med att sätta upp KMS-server och sånt, men så jäkla värt besväret. När det väl är up and running sköter det sig själv, och man kan glömma det.

Vad jag nu har är allt som är bra med W10, i kombination med kontroll över systemet i stil med dito i äldre Windows-versioner. Vidare slipper man spioneriet, alla förinstallerade skitappar, Cortana, Windows Store, Edge, osv. Det enda jag egentligen saknar är väl livetilen med vädret, men känns som att man kan leva utan den

LTSB är verkligen att både äta kakan och ha den kvar.

Hur skaffar man det och varför ger det mer kontroll? Eller menar du bara att du lyckats avinstallera allt skräp och nu inte behöver bekymra dig om att de kommer tillbaka utan förvarning eftersom du inte installerar några uppdateringar utan att explicit be om det?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Jag kör också LTSB, och det har Telemetri också. Jag måste blockera det med Anti-beacon rätt ofta, eftersom det drar igång sig igen och igen. Även LTSB-versionen av Windows 10 är extremt buggig, och det går sönder gång på gång, oavsett vilken dator det kör på, men åtminstone fungerar det något bättre än den vanliga versionen.

Windows 10 - i samtliga versioner - är ett mer eller mindre obrukbart OS eftersom det just går sönder (vilket knappast hände med tidigare Windows), och jag förstår varför folk nedgraderar till sjuan. Jag har länge varit sugen på att gå tillbaka till 8.1.

Åfan, där ser man. Har väl bara inte drabbats av att det slås på per automatik än då, inte kört LTSB någon längre tid precis. Med CB-versionen var det hursom standard att köra Shutup10 och återställa det där efter uppdateringar.

Upplever inte att W10 är trasigare än någon annan Windowsversion, och då är jag ändå typen som alltid väntat åtminstone till första servicepacket innan jag rullat ut tidigare Windowsversioner hemma, ända tills gratisuppgraderingen till W10, men antar väl att det är något av en definitionsfråga. Har inte haft några större problem, annat än att jag upplever att en bara halvåret gammal scratchinstallation började kännas slö. W7 höll mycket längre i den aspekten.

Man kan nog i alla fall rakt av konstatera att den som är nöjd med W10 kommer vara nöjdare med LTSB-versionen.

W8.1 avskydde jag personligen, men det var förmodligen mest bara en fråga om att jag aldrig lyckades vänja mig vid och lära mig tycka om användargränssnittet. Med Classic Shell funkade det dock bra. Ska man hårdra det var nog XP en favorit med sitt cleana gränssnitt i oskinnat läge, med W7 tätt intill på andraplatsen, men bestämde mig för att testa W10 medans det var gratis, då man i längden inte kommer slippa undan det om/när DX12 slår igenom.

Skrivet av Dafydd:

Hur skaffar man det och varför ger det mer kontroll? Eller menar du bara att du lyckats avinstallera allt skräp och nu inte behöver bekymra dig om att de kommer tillbaka utan förvarning eftersom du inte installerar några uppdateringar utan att explicit be om det?

LTSB är tänkt för produktionskritiska system. Man minskar risken för att en uppdatering ska fucka driftsmiljön genom att helt enkelt inte leverera annat än just bara rena säkerhetsuppdateringar. Vill du ha nya features måste du installera en nyare LTSB-utgåva från installationsmedia, nya sådana tycks planen vara att släppa en gång om året. Vidare innehåller det minimala mängder förinstallerat skit, det är väl så barebones det blir när det kommer till Windows. Jag tycks dock ha haft fel angående spionaget, se ovanstående svar.

***bort/moderator***

Edit: det ska väl också tilläggas att LTSB-versionen av W10 endast tillhandahålls för volymlicensiering, det går inte att köpa en singellicens i retailformat. MS vill kort sagt inte att man använder den, den finns enbart för att tillgodose vissa kunders behov, för att inte tappa dem till konkurrenter. Får MS som de tänkt sig, ska alla privatpersoner och mindre företag sitta med CB-möget.

§7/§8 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Fast du behöver ju inte använda touch! Enda gången jag använder startmenyn är när jag stänger av datorn, och det kan ske med veckors mellanrum eftersom den oftast står på. I övrigt ser den EXAKT ut som skrivbordsläget i Win 7/8, eftersom jag bara använder ikonerna på skrivbordet samt listen längst ner för program jag använder oftast. I mitt användande ser jag inte ett spår av de där touchfunktionerna du menar Win 10 är nerlusat med.

Skickades från m.sweclockers.com

En favorit-issue är att om man startar webbläsarn går den in i fullskärmsläge default, och det är inte så j*vla bra om man vill komma åt taskbar. Kom upp så sent som idag när jag hjälpte en kund.

Tänk kunden då som inte är proffs. "Tryck på det lilla minustecknet bredvid rutan bredvid X:et uppe till höger för att se dina program som du har igång igen".

Typ såna dumheter För att skapa real estate på lågupplösta paddor och laptops. Gör ett vettigt desktop, maxat, för QHD och 4K och led utvecklingen lite igen istället för att göra nå halvdant "som Apple" Även om de också gömmer saker och f*ckar upp UX (mest notabelt bookmarks i Safari och dess sökfunktion...) så har de i alla fall bevarat desktop separat från touch (hyfsat iaf, och än så länge... vem vet vad framtiden inbringar... brr...)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Men risken att bli 0-day smittad är ju gigantisk.

Förhoppningsvis har dessa system säkrats upp med brandväggar om de nu mot all förmodan är uppkopplade mot Internet. Äldre OS körs som sagt mest för att ha stöd för unik hårdvara. Handlar det endast om mjukvara, så körs XP och dylikt bättre virtuellt enligt mig. Själv har jag ett gäng EEPROM brännare där det inte finns någon ny mjukvara sedan XP-tiden.

Att köra Windows 10 skrämmer mig mer än XP idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att baka in en WGA-uppdatering i en befintlig är knappast tvång. Det gör ju bara att de som kör Windows 7 olovligt får det lite hett om öronen, vilket inte bör vara ett problem om man kör lagligt. Varför skall Microsoft ta hänsyn till dem som piratat operativet för?

Varför ska de erbjuda gratis Windows 10 är väl snarare motfrågan?

Du kan aldrig fixa Windows 7s patch, då fixet kommer efter "pirat-fixet", och du väljer att bara ignorera det. Så varför ska de ödsla tid på det när de tom gett dessa personer gratis Windows 10 under gratis tiden? Mao, de som ville har redan uppdatera det. Jag ser ingen poäng med dessa olagliga versioner om man förväntar sig WU och support...

Skrivet av Ozzed:

Jasså minsann, ett OS "ska" göra ditten och datten... Enligt dig ja.. Jag håller absolut inte med. Med intåget av Smartphones så har ett operativsystem gått från att vara ett tomt skall till att vara mer som ett ekosystem, och jag tycker det är en bra och rentav nödvändig utveckling. Men de som kräver ett "tomt" OS har ju som sagt 3 år till på sig att vänja sig, eller migrera till Linux eller vad man nu vill göra.

Med tanke på att företagen är det som betalar vårt OS, så får vi se hur länge du får behålla ditt ekosystem, för tekniker, företag vill inget annat än att ha basal enkel grund, där de kan lägga in vad som behövs för deras redskap/verktyg. Det är nämligen vad en dator är i företagsvärlden.

Notera även att om du installerar mjukvara på ditt företags dator, utan tillstånd, begår du brott.
http://feber.se/webb/art/320828/det_r_olagligt_att_installera...
http://www.idg.se/2.1085/1.605230/aklagare--kriminalisera-oti...
Så vf ska du med detta ekosystem där du riskerar åtal för att lägga in en app???

Du verkar glömma bort att det finns flera användningsområden för en PC än att vara en smartphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför ska de erbjuda gratis Windows 10 är väl snarare motfrågan?

Du kan aldrig fixa Windows 7s patch, då fixet kommer efter "pirat-fixet", och du väljer att bara ignorera det. Så varför ska de ödsla tid på det när de tom gett dessa personer gratis Windows 10 under gratis tiden? Mao, de som ville har redan uppdatera det. Jag ser ingen poäng med dessa olagliga versioner om man förväntar sig WU och support...

Med tanke på att företagen är det som betalar vårt OS, så får vi se hur länge du får behålla ditt ekosystem, för tekniker, företag vill inget annat än att ha basal enkel grund, där de kan lägga in vad som behövs för deras redskap/verktyg. Det är nämligen vad en dator är i företagsvärlden.

Notera även att om du installerar mjukvara på ditt företags dator, utan tillstånd, begår du brott.
http://feber.se/webb/art/320828/det_r_olagligt_att_installera...
http://www.idg.se/2.1085/1.605230/aklagare--kriminalisera-oti...
Så vf ska du med detta ekosystem där du riskerar åtal för att lägga in en app???

Du verkar glömma bort att det finns flera användningsområden för en PC än att vara en smartphone.

Det är förmodligen därför det finns en Group Policy för att stänga av Windows store, och därför som du kan sideloada appar i enterprise-versionen.

Det ser nog väldigt olika ut på olika företag. Där jag jobbar är vi sammanlagt 2500 anställda utspridda på lite olika orter, och från och med årskiftet 2015-16 blev det förbjudet med nyinstallationer av äldre operativ än Windows 10 på anställdas arbetslaptops. Sen finns det säkert också företag som förbjuder installation av nyare än Windows 7. Min poäng är att det är barnsligt att sitta och säga att "på företag fungerar det såhär" precis som om företag var en honogen grå massa med samma tänk och samma behov.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är förmodligen därför det finns en Group Policy för att stänga av Windows store, och därför som du kan sideloada appar i enterprise-versionen.

Det ser nog väldigt olika ut på olika företag. Där jag jobbar är vi sammanlagt 2500 anställda utspridda på lite olika orter, och från och med årskiftet 2015-16 blev det förbjudet med nyinstallationer av äldre operativ än Windows 10 på anställdas arbetslaptops. Sen finns det säkert också företag som förbjuder installation av nyare än Windows 7. Min poäng är att det är barnsligt att sitta och säga att "på företag fungerar det såhär" precis som om företag var en honogen grå massa med samma tänk och samma behov.

Det kan jag köpa, självklart fungerar det olika på olika företag.
Min poäng är ju att långt från alla kör Windows 10, pga olika orsaker som de beslutar (inte du och jag).

...men en sak de har gemensamt är att den lagen jag länkade ovan gäller, om inte den kommande domen i högsta domstolen bestämmer annat. Så även om företaget kör Pro versionen, på ett litet 10 manna företag, så borde appar och hela den grunden nästan vara ett tillägg till de som vill ha den... inte något som finns som måste stängas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det kan jag köpa, självklart fungerar det olika på olika företag.
Min poäng är ju att långt från alla kör Windows 10, pga olika orsaker som de beslutar (inte du och jag).

...men en sak de har gemensamt är att den lagen jag länkade ovan gäller, om inte den kommande domen i högsta domstolen bestämmer annat. Så även om företaget kör Pro versionen, på ett litet 10 manna företag, så borde appar och hela den grunden nästan vara ett tillägg till de som vill ha den... inte något som finns som måste stängas av.

Det beror väl också på vad man har för policys. Om det finns en policy som säger att man inte får installera saker från annat än software center t. ex, så lär man ju få däng oavsett, att det dessutom är olagligt blir ju snarare en förstärkning av befinitliga policys än något helt nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Lite så AU har verkat för mig också... buggig. De blir säkert tillrätta, men jag vill ha tillbaka valet att vänta efter nästa stora patch för nya buggar med sig, och fått dem tillrätta.

Ang Polisen... du ger ur allt du äger och har med Windows 10 till MS redan via keyloggers och dens övervakning, så... Windows 10 utan fix är inte direkt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang Polisen... du ger ur allt du äger och har med Windows 10 till MS redan via keyloggers och dens övervakning, så... Windows 10 utan fix är inte direkt bättre.

Ja, och använder du något annat så är du ändå ägd av NSA. Jag är ungefär lika ledsen över att Polisen använder Windows XP som att Polisen använder Windows över huvud taget, men att de använder XP tyder ändå på ett katastrofalt dåligt säkerhetstänk. Undrar just vad det är för hårdvara det är de använder som kräver XP-stöd? Och varför gör sig en organisation som Polisen beroende av någonting som kräver en viss version av Windows utan att fixa ett avtal om att de ska få en nyare version när dåvarande version av Windows blir för gammal, de måste väl ändå ha tillräckligt med pondus för att kunna kräva en sån garanti?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Ja, och använder du något annat så är du ändå ägd av NSA. Jag är ungefär lika ledsen över att Polisen använder Windows XP som att Polisen använder Windows över huvud taget...

Detta kan jag helt hålla med om.
Lite därför jag ser det som pest eller kolera mellan Win 10 och XP. Ena har gamla säkerhetshål, andra har en spionmotorväg och buggar + andra säkerhetshål.

Skrivet av Dafydd:

..., men att de använder XP tyder ändå på ett katastrofalt dåligt säkerhetstänk. Undrar just vad det är för hårdvara det är de använder som kräver XP-stöd? Och varför gör sig en organisation som Polisen beroende av någonting som kräver en viss version av Windows utan att fixa ett avtal om att de ska få en nyare version när dåvarande version av Windows blir för gammal, de måste väl ändå ha tillräckligt med pondus för att kunna kräva en sån garanti?

Troligen (gissar nu), så har det en mjukvara (inte hårdvara) som antingen är XP krävande, eller 16-bit krävande. Inget ovanligt vid sådana situationer, med större system. Det är en offentlig organisation, så för att byta måste man ordna ett underlag, man måste ta in offerter via offentlig upphandling, som kan överklagas och ta åratal, sen tecknas ett avtal som ofta slutar med att det kostar dig och mig 2-3x mer än det var planerat, pga tex 1krs konsulter och alla andra jädra knep, samt när det väl är på plats så är det föråldrat igen.

Titta på försäkringskassan som körde ännu äldre UNIX baserat system. De valde att helt börja om från grunden, och gå linux vägen, men trots bra planering, trots att de gjort det kanonbra ekonomiskt, så har det ändå tagit 5 år att genomföra (2011-2016). Mao... hur fan tänker ni ovan att man ska "bara byta OS" om det kan ta så lång tid att genomföra en total uppgradering av en större publik service?

Mao.. om de påbörjat uppgraderingen 2010 så hade de idag varit "uppgraderade" till Windows 7, i samma skala 2015, med er skrikande att det är gammalt skit. Om 5 år så är hårdvaran gammal och Windows 10 versionen som kör idag, gammal, och ingen vet hur det ser ut om 5 år. Windows 10 kan omöjligt stöda all hårdvara/mjukvara i all framtid...

Förlåt men jag vill hellre se Polisens budget gå till fler poliser... inte att de byter datorsystem var 3:e år som de måste lära sig om från början var 3:e år. Det måste till ett OS och system som håller i 10-15+ år... XP är hittills det närmaste som funnits så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Deprimerande sanningar om myndigheter och mjukvara

Ja, offentlig upphandling är helt värdelöst för många saker...

Det skulle vara intressant om det fanns en statlig myndighet som utvecklade mjukvara för samhällskritiska system, vars anställda var mer intresserade av ett fungerande samhälle än av pengar. Det skulle säkert bryta mot alla möjliga konkurrenslagar, och den skulle säkert producera en massa dålig mjukvara också, men det vore fint ändå. Ungefär som att vi har SVT parallellt med kommersiella medier (som visserligen får stöd av staten...). Om inte annat skulle det kunna höja ribban lite. Kanske.

Det, och möjligheten att åtala dem som levererar kass mjukvara till myndigheter för "samhällsomstörtande verksamhet", "missbruk av förståndshandikappad tjänsteman" eller liknande (väldigt problematisk lösning, men det skulle kanske kunna avskräcka mindre seriösa leverantörer i alla fall), för att inte tala om att införa tjänstamannaansvar (typ, de som var ansvariga för det här borde ju få fängelse).

Spårar ur lite, sorry

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Nu ser ju inte Microsoft allt du skriver på datorn och myndighetssystem ni talar om har i princip inget med klienterna att göra.

Försäkringskassan migrerade i hast till Unix (anno 2009+) från system på stordator efter att deras SAP-projekt gick åt helvete, och de ersatte alltså terminalemulator och gamla stordatorer med Unix och fortfarande Cobol samt lite Java, som körs i webbläsaren på klient. När de väl gjort det kunde de till stor del byta till RHEL på serversidan. AIX och Solaris är inte omodernt i det syftet eller rollen och var vad de hade migrerat till ett par år innan. Mjukvaran var redan så portabel/standardiserad att den kunde flytta till en annan unix-lik miljö, annars hade det aldrig gått. Licenser och grejer kostar fortfarande massor för RHEL och RHS och jämfört med Power och Sun-servrar handlar det om miljoner i besparing som mest, och då räknar de nog bara licenser. De kör ju även VMWare och massor nya Windows-servrar (som kör sånt som Sharepoint, Exchange, Lync/Skype osv).

Permalänk

Intressant tråd måste jag säga. Synen på vad ett operativsystem är till för verkar vara rätt så olika. I min värld ska OS:et enbart ge mig kontroll över hårdvaran vare sig det är GUI eller CLI. Sedan använder jag alla program i operativsystemet för att arbeta.
Jag väljer programvara utefter ändamålet och sedan får jag anpassa operativsystemet efter dessa krav. Varför skulle jag anpassa mitt arbete och programvara efter operativsystemet och inte tvärt om?
Sen vet jag inte om jag vill hålla med om det här med att nytt operativsystem leder utvecklingen framåt. Att vara beroende av ett enskilt företags goda vilja att lyssna på sina användare erbjuder inte direkt raketfart i utvecklingen. Microsoft skulle lika gärna kunna vidareutveckla Windows 95 i evigheter eller släppa ett nytt system varje år. Hård- och mjukvara anpassas efter det så länge de har monopol. Skulle flera aktörer dela på marknaden i större utsträckning så skulle mer tävling uppstå och förmodligen skulle utvecklingen ta mer fart då. Microsoft tävlar inte mot någon och styr själva vad som ska utvecklas, vem som ska ha insyn och hur mycket kalaset ska kosta, övriga aktörer få slåss om smulorna oavsett vilka innovationer de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Intressant tråd måste jag säga. Synen på vad ett operativsystem är till för verkar vara rätt så olika. I min värld ska OS:et enbart ge mig kontroll över hårdvaran vare sig det är GUI eller CLI.

Jag håller med till 110% Skulle gärna ha sett att AmigaOS hade haft 5-10, rent av 15% av hemdatormarknaden idag, det vore ha varit intressant, om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tror det beror på företag köper fortfarande Windows 7 licenser av nån anledning. Nyligen har mitt företag jag jobbar på köpt nya Windows 7 datorer.

Skolor också, den skolanjag i köpte ju in Windows 7 datorer 2012. Och då hade jag ju redan slutat för länge sen och vad satt man på för operativsystem i skolan då när jag gick? Windows XP.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Jag håller med till 110% Skulle gärna ha sett att AmigaOS hade haft 5-10, rent av 15% av hemdatormarknaden idag, det vore ha varit intressant, om något.

Det gamla eller nya?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Skolor också, den skolanjag i köpte ju in Windows 7 datorer 2012. Och då hade jag ju redan slutat för länge sen och vad satt man på för operativsystem i skolan då när jag gick? Windows XP.

Fast om det är grundskolan du pratar om så kan ju inte operativsystemet spela så stor roll. Datorerna är ju oftast kraftigt begränsade så att knappt skrivbordsunderlägget kan ändras, sen används de ju bara till surfning och skrivarbeten i typ Word.

Permalänk
Medlem

Win7 fortsätter att växa snabbare än Win10 även under vintern.
november 2016

december 2016

Win7 ökade från november från 47,17% till 48,34%, en skillnad på över en 1%
Win10 gick från 23,72 till 24,36. dryga 0,5% skillnad.
Med andra ord växer win7 fortare än Win10.

Win8 har försvunnit in i dimman av "övriga OS" medan Win8.1 nu är rejält mycket mindre än WinXP.
Verkar som inte ens trendnissar som går från Win8.x räcker för att öka Win10. Vilket betyder att det finns en stor del PC-användare som använder andra Windowsversioner och andra Dator-OS.

Var och varannan PC-dator som säljs, har Win10 förinstallerat, i synnerhet lågpris bärbara datorer kan enbart köpas med Win10. Ändå ökar Win10 med så lite! Varför?, måste vara hårda tider för hårdvarutillverkare, allt på grund av Win10 som flertalet PC-användare inte vill ha.
Win10 börjar mer och mer likna ett OS för trendnissar och nybörjare.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.