AOC tillkännager välvd skärm på 35 tum med VA-panel i 200 Hz och AMD Freesync

Permalänk
Moderator
Testpilot

2560x1080.... Suck.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Hade säkert varit ett bra alternativ med. Kan dock tänka mig att de riktiga entusiasterna som bygger en hel cockpit hade gillat nåt sånt här över VR. Är dock inte mitt gebit.

Skickades från m.sweclockers.com

Många entusiaster på forum runt om har sålt sina skärmar och kör på VR istället. Det är främst i simulatorer som VR kommer slå hårt.

Ursäkta.. jag vet inte varför jag lyckas gå så otroligt offtopic i varenda tråd jag hamnar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Matt design hade den varit mera intressantare och gärna om den hade varit Ultra-wide 2560x1440.

AMD lägger ut så många skärmar. Men det finns nästan ingen skärm låt säga IPS, 144Hz, FreeSync och 1440p eller 1080p. I den tekniska specifikationen har NVIDIA ett dussintals med skärmar för G-Sync.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Matt design hade den varit mera intressantare och gärna om den hade varit Ultra-wide 2560x1440.

AMD lägger ut så många skärmar. Men det finns nästan ingen skärm låt säga IPS, 144Hz, FreeSync och 1440p eller 1080p. I den tekniska specifikationen har NVIDIA ett dussintals med skärmar för G-Sync.

Vänta, hur menar du? Varför skulle du vilja ha en 16:9 pixelmatris i ultrabrett format? Då får du ju utdragna pixlar, som med tidigare plasma-tv som var omöjliga att pixelmappa utan förvrängning av bilden?

Och vad har AMD med detta att göra? De har bara en öppen standard i Freesync, de släpper ju inga skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Låter trevligt med Freesync i så brett intervall som 30-200 Hz.

Ska man utöka det ytterligare så hade det varit bra med lite lägre lägsta frekvens.
Säg om man hade haft 20-200 Hz så hade det även täckt in om man skulle vilja se video i exempelvis 25 fps, 24fps eller 23.976 fps.

Är det bara AMD som stöder Freesync i dagsläget?
Hade varit bra om Intel hoppar på Freesync tåget också. Visst, deras integrerade grafik är inga entusiast kretsar, men finns ändå i väldigt många datorer. Så det hade ändå kunnat hjälpa till för att få ut Freesync på bred front.
Sen hade det varit bra om Nvidia hoppat på också, så man kan använda Freesync oavsett vilket grafikkort man har.
Slippa köpa en 'Nvidia skärm' eller 'AMD skärm' beroende på vilket grafikkort man använder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

VA-panel kan vara extremt bra, garanterat den panel som tilltalar mig mest (bortsett från OLED då, men det är inte riktigt här ännu, för normala priser). Svärta och kontrast är värt mer än färger imo, dessutom leverar VA bra färger generellt också.

Upplösningen blir nog svårt att få upp högre om man ska bibehålla 200Hz, dels på grund av bandbredd men också tillverkningstekniskt. Här har man helt enkelt valt att satsa på hög uppdatering. Finns inte mycket poäng med hög upplösning och hög uppdateringsfrekvens då man generellt inte når upp till så hög fps i normala spel om man ökar upplösningen så mycket. Foten verkar ju okej dessutom har den ju VESA fäste.

Det är en nisch-skärm och därför kommer priset vara högre, sånt man får acceptera om man vill ha speciella egenskaper.

VA är något mitt emellan IPS och TN. Sämre färgåtergivning och sämre synvinklar än IPS men bättre än TN. VAs enda fördel gentemot IPS (alltså traditionellt) har varit att de är snabbare och därför kunnat köras i högre uppdateringsfrekvens men nu när detta inte är fallet längre så är VA meh.. När det kommer till svärta och kontrast så är IPS oslagbar. Däremot kommer de inte upp i 200 Hz utan att börja ge eftersläpningar men seriöst.. 200Hz är en dyr nisch för tillfället. Foten ser ut som Acers fötter brukar se ut.. Plastiga och ostabila. För det priset kan man få en 144Hz IPS skärm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Grät när jag såg 1080p ;_; Fet skärm annars..

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Tveksamt om 200Hz behövs. Man märker stor skillnad på 60 och 75-90
Men hur mycket skillnad märker man mellan 90 och 120Hz? Eller t.om. högre?

Tror vi alla är överens om att vi hade hellre sett högre upplösning än 200Hz. Men trevligt med välvt och Freesync. För de här specifikationerna verkar 4-5000kr mer rimligt

Vet att många, i alla fall de som kollar efter det, kan se skillnad mellan 120 och 144hz. Även om skillnaden inte är stor kan den märkas vid t ex specifika rörelser i spel. Oklart hur steget upp till 200hz är i jämförelse med 144. Men jag håller med dig, hellre den högre upplösningen och 100hz+.

4-5000 skulle vara billigt.. Deras C3583FQ har ganska likvärdiga specs fast 160hz (kollade inte så noga) och har ett pris på ca 7k. Sen kan man ju tycka vad man vill om det men värstingmodellerna ligger ju fortfarande på 10 till 13k ungefär. Och då får du högre upplösning, möjlighet till IPS-panel för de dyrare men en lägre uppdateringsfrekvens på 100 istället för 200hz.

Jag menar det skiljer ändå 2 till 4000 extra att lägga ut, så jag vill ändå argumentera för att priset inte är helt galet satt, går alltid argumentera för och emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

När det kommer till svärta och kontrast så är IPS oslagbar.

Det där har då fått helt om bakfoten. Det finns inte en enda IPS-panel som är bra på svärta. Det är ett generellt problem även för TV-tillverkare där vissa väljer VA för just svärta och kontrast men får då offra färgåtergivning och får också ganska usla betraktningsvinklar.

För datorer är ofta svärtan lite mindre viktig och en större andel väljer IPS.

Permalänk

Jag skulle kunna tänka mig denna skärmen förutsatt att eftersläpningarna är minimala samt att AMD kommer med ett grafikkort i toppklass.
Edit: VESA-fäste är även viktigt så man kan montera den på en gasfjäderarm.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

VA är något mitt emellan IPS och TN. Sämre färgåtergivning och sämre synvinklar än IPS men bättre än TN. VAs enda fördel gentemot IPS (alltså traditionellt) har varit att de är snabbare och därför kunnat köras i högre uppdateringsfrekvens men nu när detta inte är fallet längre så är VA meh.. När det kommer till svärta och kontrast så är IPS oslagbar. Däremot kommer de inte upp i 200 Hz utan att börja ge eftersläpningar men seriöst.. 200Hz är en dyr nisch för tillfället. Foten ser ut som Acers fötter brukar se ut.. Plastiga och ostabila. För det priset kan man få en 144Hz IPS skärm.

Vart har du läst att IPS skärmar har bättre svärta och kontrast? Stämmer inte

Foten på min Acer Predator är ytterst stabil. Metall och inge flex någonstans. Förhoppningsvis är det en annan 200 hz panel än den jag har på min Acer. Visst kan få ner input laget lite men det känns närmast som falsk marknadsföring. Responstiderna är för dåliga för att dra direkt nytta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Vart har du läst att IPS skärmar har bättre svärta och kontrast? Stämmer inte

Foten på min Acer Predator är ytterst stabil. Metall och inge flex någonstans. Förhoppningsvis är det en annan 200 hz panel än den jag har på min Acer. Visst kan få ner input laget lite men det känns närmast som falsk marknadsföring. Responstiderna är för dåliga för att dra direkt nytta

Personliga erfarenheter. Har iof. bara provat VA och IPS paneler från mellansegmentet så det kanske skiljer sig i denna prisklass. Däremot så var VAs svart mer grått än svart på de jag provat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Personliga erfarenheter. Har iof. bara provat VA och IPS paneler från mellansegmentet så det kanske skiljer sig i denna prisklass. Däremot så var VAs svart mer grått än svart på de jag provat.

Det är inget annat du råkat ut för då? Mina erfarenheter är att VA har suger-dig-in-mörkret-avgrundsdjup svärta och mycket hög kontrast

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Personliga erfarenheter. Har iof. bara provat VA och IPS paneler från mellansegmentet så det kanske skiljer sig i denna prisklass. Däremot så var VAs svart mer grått än svart på de jag provat.

Okej tja du har sett undantagen i de här fallen. Det är absolut inte norm att IPS paneler tenderar gå djupare i svärtan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

VA svärta är enormt överlägset IPS, på alla paneler jag provat. IPS har riktigt bra färger dock och om du jobbar i ljus miljö. MEN anledningen varför jag vägrar röa IPS med tång är den sketna ips-glow och BLB. Det spelar ingen roll vilket skärm man provat eller av samma modell. Då tar jag ändå väldigt bra färger men inte 100% och inte skräpet TN för att slippa de två värsta egenskaperna en IPS lider av.

Sen 1440P vill man ju gärna ha men det vägrar ju de komma med till VA panelen i större förmat större än 27. +120hz

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackscorpioZ:

Sen 1440P vill man ju gärna ha men det vägrar ju de komma med till VA panelen i större förmat än 27.

Du menade större än 27" eller hur?

https://www.dustin.se/product/5010958255/s32d850t
https://www.dustin.se/product/5010790433/bl3200pt

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Ja större än 27" med 120+hz. Då det är spelskärmar det gäller. Uttryckte mig klumpigt :/

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ett visst habegär uppstår och för mig är upplösningen kanon, då mina ögon inte gillar för liten text i Windows, hjälper inte till 100% att ändra inbyggda dpi:n. Polaren ville haft den, men med g-sync då. Kommer en sån med, eller har jag bra missat det?

Permalänk

Meen, trodde att jag hade min nästa skärm här, sen såg jag upplösningen.
Jag förstår verkligen inte priset på detta, är det en julhandelsgrej?

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

VA är något mitt emellan IPS och TN. Sämre färgåtergivning och sämre synvinklar än IPS men bättre än TN. VAs enda fördel gentemot IPS (alltså traditionellt) har varit att de är snabbare och därför kunnat köras i högre uppdateringsfrekvens men nu när detta inte är fallet längre så är VA meh.. När det kommer till svärta och kontrast så är IPS oslagbar. Däremot kommer de inte upp i 200 Hz utan att börja ge eftersläpningar men seriöst.. 200Hz är en dyr nisch för tillfället. Foten ser ut som Acers fötter brukar se ut.. Plastiga och ostabila. För det priset kan man få en 144Hz IPS skärm.

VA är bättre än IPS när det gäller att återge mörka toner, detta då tekniken inte läcker igenom i närheten lika mycket bakgrundsljus som IPS. IPS blir lätt grådask i mörka områden medan man kan urskilja mörka nyanser klart bättre på VA (allt beror såklart på kvalite av skärm, men nu snackar vi motsvarande prisklass).

Det är väldigt tydligt i exempelvis mörka områden i spel, på en IPS slutar det med att du blir tvungen att höja ljusstyrka, gamma eller dylikt för att kunna se i mörka områden, medan detta inte är alls lika nödvändigt på en VA-panel. Och höjer du gamman så har du ju tappat en del av de fördelar som IPS eventuellt skulle haft dessutom blir det extremt ljust (man kan få svårt att se i ljusa sekvenser också).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

VA är bättre än IPS när det gäller att återge mörka toner, detta då tekniken inte läcker igenom i närheten lika mycket bakgrundsljus som IPS. IPS blir lätt grådask i mörka områden medan man kan urskilja mörka nyanser klart bättre på VA (allt beror såklart på kvalite av skärm, men nu snackar vi motsvarande prisklass).

Det är väldigt tydligt i exempelvis mörka områden i spel, på en IPS slutar det med att du blir tvungen att höja ljusstyrka, gamma eller dylikt för att kunna se i mörka områden, medan detta inte är alls lika nödvändigt på en VA-panel. Och höjer du gamman så har du ju tappat en del av de fördelar som IPS eventuellt skulle haft dessutom blir det extremt ljust (man kan få svårt att se i ljusa sekvenser också).

Jag har inte behövt göra det på min Dellskärm som är IPS. Däremot polarens VA behöver han dra upp ljusstyrkan på konstant. Samma gällde min gamla VA skärm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jag har inte behövt göra det på min Dellskärm som är IPS. Däremot polarens VA behöver han dra upp ljusstyrkan på konstant. Samma gällde min gamla VA skärm.

Jaha? Menar du att det skulle vara någonting att bygga ett argument på i frågan? Din subjektiva upplevelse av ett urval på tre stycken icke namngivna skärmar väger inte så tungt.
Finns alltid enstaka exempel på saker och ting som skiljer sig från normen. Men kollar du runt lite på recensioner och framför allt läser på lite kring hur teknikerna fungerar så kommer du inse att det generellt inte är så.