PS4 Pro "4K" versus PC äkta 4K (Jämförelsebilder)

Permalänk
Avstängd

Tja, det är ju inga nyheter att uppskalning sker på konsoller liksom, den "skandalen" kom ju vid lanseringen av PS4 och XBone. Frågan är väl snarare hur de kommer att marknadsföra denna konsoll. Vad jag sett hittills så är de rätt tydliga med att spel (normalt) inte renderas i 4K men att den kan skicka ut en 4K-signal. Till exempel på: https://www.playstation.com/en-us/explore/ps4-pro/ de nämner inte spel i 4K alls utan bara att spelen kommer att ha "rich visuals heightened by PS4 Pro" och "faster frame rates".

För mig är det roligare att den ger bättre grafik i 1080p än huruvida den klarar 4K, och det gör den ju. HDR känns också som att det kan bli en större grej för konsumenter än 4K på TV-apparater. Vi får se när det kommer lite fler apparater med stöd för det.

Sen kan jag tycka att de gjorde bort sig lite när de inte la till stöd för BR i 4K, inte för att jag skulle använt det ändå (film på skivor liksom) men det är ändå ett av de vanligaste sätten att ta del av 4K-innehåll.

Permalänk
Medlem

Det är väl inget nytt att spel skalas upp till en högre upplösning? Det var samma på PS3. Den hade stöd för 1080p men många spel begränsades till 720p och skalades upp för att det skulle kunna flyta utan större problem när man spelade. Det är samma här. Sony har aldrig påstått att alla spel ska vara riktig 4k. Men konsolen har stöd för att visa 4k om spelutvecklarna klarar av att få fram det på hårdvaran.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChronicPain:

Förutom att en majoritet av människor inte sitter på tillräcklig hårdvara. Not even close.

Majoriteten av vad? Av finniga ungar som spelar CS? Eller folk med laptops som sitter och nördar LOL/DOTA? 4K intresserar inte CS och LOL folk.

Hardcore gamers och AAA gamers sitter inte på skräp. Sedan tittar man på steams HWSurvery så framgår det att 48.7% sitter på en quadcore CPUs eller högre. Sedan sitter 52.64% på 8GB eller mer RAM. Det är inte vad jag kallar "not even close to majority" skulle säga ungefär hälften. Och räknar man bort alla CS/LOL/DOTA folk så blir den siffran ännu högre. Folk som är intresserad av moderna AAA spel sitter inte på AMD och INTEL dual core processorer från 2006.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

Majoriteten av vad? Av finniga ungar som spelar CS? Eller folk med laptops som sitter och nördar LOL/DOTA? 4K intresserar inte CS och LOL folk.

Hardcore gamers och AAA gamers sitter inte på skräp. Sedan tittar man på steams HWSurvery så framgår det att 48.7% sitter på en quadcore CPUs eller högre. Sedan sitter 52.64% på 8GB eller mer RAM. Det är inte vad jag kallar "not even close to majority" skulle säga ungefär hälften. Och räknar man bort alla CS/LOL/DOTA folk så blir den siffran ännu högre. Folk som är intresserad av moderna AAA spel sitter inte på AMD och INTEL dual core processorer från 2006.

Det är förvånansvärt mycket folk som sitter på just gamla C2D's med ''Extreme gaming XxX GS730 gaming ED'' sen drar de alla moderna och de äldre 2012 års toppmodeller från PC över en kant..Sedan tycker att gaming pc's är värdelösa pga deras super-duper-XxX-Media markt datorer från 2006 inte klarar av Crysis 6 på ultra 4K@144FPS..

Detta fenomen kallas för ignorans..och enorm form av okunskap inom ämnet.

Detta var ett exempel.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

Det är förvånansvärt mycket folk som sitter på just gamla C2D's med ''Extreme gaming XxX GS730 gaming ED'' sen drar de alla moderna och de äldre 2012 års toppmodeller från PC över en kant..Sedan tycker att gaming pc's är värdelösa pga deras super-duper-XxX-Media markt datorer från 2006 inte klarar av Crysis 6 på ultra 4K@144FPS..

Detta fenomen kallas för ignorans..och enorm form av okunskap inom ämnet.

Detta var ett exempel.

+1 Elgiganten, Siba och Media Markt är för familjefarsor utan koll. Det är ett faktum. Här kan du se statistik över vad för hårdvara folk använder:

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

+1 Elgiganten, Siba och Media Markt är för familjefarsor utan koll. Det är ett faktum. Här kan du se statistik över vad för hårdvara folk använder:

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Nästan 50% sitter på dualcores

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Antagligen vill Sony öka försäljningen av sina 4k TV's

"PS4 Pro Certified TV's from Sony"

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Måsten man ha en 4k skärm för att få ut maximalt av PS4 Pro? Sitter på en 27" Philips skärm som jag använder till PS4 just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allt är bara bullshit för att sälja. Det handlar om att spela på folks okunnighet.

Går medelsvenson in på elvaruhuset och säger "Jag vill ha en sådan ny 4k TV" och säljaren säger "Javisst ska du ha en sådan!" Då är det ett sälj.

Händer samma sak och säljaren säger "Varför lägga 15.000kr på budget 4k TV när du kan sattsa på en premium 1080p TV för samma pengar?" Då får svenson kortslutning för det var en nyhet för dem.
Inte direkt det den övercoola Samsung reklamen sa till dem igår..

PS4 marknadsfördes som en 1080 konsol. Sen att den fick 23 FPS i 1600x900 det är ingen som informerat köparen om. Hur ska du då sälja en PS4 Pro genom att säga "Nu har vi revampat våran konsol och gjort den 1080 i 60fps med HDR osv." Går inte.

99% av elektronik som säljs idag är krystat... Inte lönt att bråka om det. Vi som är intresserade och vet bättre läserpå före vi köper. Så har det alltid varit och gäller ennu. Vi behöver knappast bildjämförelser för att förstå att en PS4 Pro inte kommer orka 4k i spel.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Kan väl inte vara någon på swec som tror att ps4 PRO kan rendera i native 4k?
Man får ju inte ens ett grafikkort för samma peng som klarar det....

Men det är ett fult knep helt klart då majoriteten kommer att svälja betet.

Såhär skriver FZ då de testar konsollen:
"The Last of Us Remastered är ett av få spel som körs i native 4K, de allra flesta andra skalas upp med olika tekniker. Men det kan fortfarande se rejält bra ut också med uppskalning. Och med tanke på hur krävande native 4K är lär det inte bli standard framöver heller."

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att dom uppdaterar hårdvaran, som var lite så där från början, men 4K, njaeee. Tror inte Scorpio blir det heller, även om nått spel här och var får 4K-upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vi behöver knappast bildjämförelser för att förstå att en PS4 Pro inte kommer orka 4k i spel.

Orka gör den, men bilduppdateringen blir lidande med fps-drops som följd. Vilket drar ner spelupplevelsen för de flesta.
Såhär säger Eurogamer: Skyrim: Special Edition is among the few games that mange to render at a full 3840×2160 4K resolution on PS4 Pro. Unfortunately, as Digital Foundry analysis reveals, performance is where things get disappointing. According to the report, performance is worse on PS4 Pro than it is on PS4. Comparing the same scenes across both systems, PS4 Pro drops 2-3fps below PS4, resulting in stutter.
Prestandan blir alltså sämre på PS4 Pro jämfört med standard PS4, då renderingen skruvats upp så högt som till 4K native på en konsoll.
Tycker det är tråkigt att man satsar på högre upplösning på bekostnad av bilduppdatering som så många andra, hade ju hellre föredragit 1080p@60fps med allt på ultra alla dar i veckan.
Artikeln: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-skyrim-special-edition-ps4-pro-face-off

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Såhär skriver FZ då de testar konsollen:
"The Last of Us Remastered är ett av få spel som körs i native 4K, de allra flesta andra skalas upp med olika tekniker. Men det kan fortfarande se rejält bra ut också med uppskalning. Och med tanke på hur krävande native 4K är lär det inte bli standard framöver heller."

Hehe ok, tjing fick jag

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Har Sony gått ut och sagt att allt renderas i 4k? Om 10 spel kommer renderas i 4k under dess livscykel är det då en 4K konsol? Kan den visa 4K?

Först måste det finnas något som säger att just det här måste en konsol klara för att räknas som att den klarar 4K. Utan detta finns det ingen substans i att säga att det här är ingen 4K konsol.

Sen håller jag helt med de som säger att de borde primärt ha gjort den för 1080 och 60fps men att den även kan visa spel i 4K. Men det är marknadsföring, för det låter ju inget bra om Scorpio kör spel i 4k och PS4 Pro inte gör det. Lite som att Microsoft inte kunde döpa sin Xbox 360 till Xbox 2 då det lät sämre än Playstation 3.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BooliBoo:

Har Sony gått ut och sagt att allt renderas i 4k? Om 10 spel kommer renderas i 4k under dess livscykel är det då en 4K konsol? Kan den visa 4K?

Först måste det finnas något som säger att just det här måste en konsol klara för att räknas som att den klarar 4K. Utan detta finns det ingen substans i att säga att det här är ingen 4K konsol.

Sen håller jag helt med de som säger att de borde primärt ha gjort den för 1080 och 60fps men att den även kan visa spel i 4K. Men det är marknadsföring, för det låter ju inget bra om Scorpio kör spel i 4k och PS4 Pro inte gör det. Lite som att Microsoft inte kunde döpa sin Xbox 360 till Xbox 2 då det lät sämre än Playstation 3.

Jo de hade gärna fått fokusera mer på att få spelen snyggare eller mer smooth i 1080p men huruvida det är äkta 4k har väl inte så stor betydelse egentligen. Renderas spelen i 1440 eller 1800p så ser de bättre ut på en 4k teve än vad de gör på en 1080. Uppskalning kan också fungera mycket bra om man gör det bra, vilket de verkar ha lyckats med. HDR gör också stor skillnad, mer än upplösningen skulle jag vilja påstå. Det får man i och för sig med gamla ps4 också men det krävs ju en 4k teve (eller en datorskärm) för att visa det och då är det väl värt att satsa på pro.

Alltså: har man en 4k teve så är pro värt det oavsett om spelen är i äkta 4k eller ej. Har man bara 1080 så är det mer tveksamt, vi får se hur många utvecklare som utnyttjar hårdvaran först. PSVR borde också innebära ett köp i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plockade hem en PS4 Pro igår, efter en riktigt bra deal med GameStop.

Det är utan tvekan är värd uppgradering om man har en UHD TV, eller t.o.m. en FHD TV. Jag har nu provat både Rise of the Tomb Raider och The Last of Us Remastered i native 4K, och det ser fantastiskt bra ut. Men, värt att tänka på, är att gamla PS4 körde många spel i en upplösning långt under 1080p. PS4 Pro kan köra många spel i 1080p60 utan några vidare problem.

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Nästan 50% sitter på dualcores

Det är nog alla laptops med budget intel I5 och i7 som har 2 kärnor och 4 trådar som egentligen borde kallas Core i3 med turbo.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Några spel körs ju i native 4K, t.ex. Skyrim Special Edition.

Själv behåller jag min OG PS4 tillsvidare. Inga spel som jag spelar som uppdaterats än.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Själv behåller jag min OG PS4 tillsvidare. Inga spel som jag spelar som uppdaterats än.

Bestämde mej för att göra så också, avbokade PSVR och även PS4 PRO. Ger det lite tid för att se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Bättre hårdvara i PS4 Pro men sämre prestanda i Last of Us remastered.
Även när man väljer läget 1080p så blir fps lägre än på standard PS4. Detta var väl knappast tanken?
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20161111/the-last-of-us-pallar-inte-60fps-pa-ps4-pro
Borde dyka upp en ny patch som avhälper problemet.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Här ser vi alltså Sonys Reconstruction Tech i full effekt. PS4 Pro renderar inte spel i 4K trots att den marknadsförs så. Men snarare så renderas spelen i runt 1440p eller lägre för att sedan uppskalas till 4K.

Stämmer inte, "1440p eller högre" vore rätt. De flesta spelen ligger mellan 1440p och 1800p, några enstaka på 4k fast med försämrad FPS.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

Här ser vi alltså Sonys Reconstruction Tech i full effekt. PS4 Pro renderar inte spel i 4K trots att den marknadsförs så. Men snarare så renderas spelen i runt 1440p eller lägre för att sedan uppskalas till 4K.

https://abload.de/img/01_ps4qdqg1.jpg - PS4 Pro
https://abload.de/img/01_4kr8rx5.jpg - PC 4K

https://abload.de/img/02_ps40hoa6.jpg - PS4 Pro
https://abload.de/img/02_4kzqoef.jpg - PC 4K

Här är en jämförelse i Deus Ex:

http://images.gamersyde.com/image_deus_ex_mankind_divided-329... - PS4 Pro
http://abload.de/img/dxmd_2016_09_08_21_16i2um4.jpg - PC 4K

I Deus Ex ser vi en tydlig nedskalning av grafiska effekter, detta mest troligt för att PS4 Pro ska orka driva spelet i en högre upplösning.

Vad tycker ni om detta? Och är det rätt av Sony att marknadsföra PS4 Pro som en 4K konsol?

Last of us körs i 1800p om man vill spela i 50-60 fps i "4k"
Kör man däremot i 30fps så får man ut native 3840x2160.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Last of us körs i 1800p om man vill spela i 50-60 fps i "4k"
Kör man däremot i 30fps så får man ut native 3840x2160.

Så, spelet Last of us är en remaster på remastered remaster?

Mjölka fasiken..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

Så, spelet Last of us är en remaster på remastered remaster?

Mjölka fasiken..

Typ.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Så, spelet Last of us är en remaster på remastered remaster?

Mjölka fasiken..

Det är samma Last of us Remastered med en gratis patch för Pro.

Så nej, Sony "mjölkar" inget.

Permalänk
Medlem

Det verkar rätt illa ställt med PS4 Pro, avslöjas det nu här genom DigitalFoundry:
https://www.youtube.com/watch?v=dKWxHu9l5ys
Tar de inte sitt ansvar nu och patchar om så att spelen körs i 1080p@60 fps (stadiga) så finns det absolut ingen som helst anledning att investera i denna konsol. (Möjligen om man sitter på en 4K-TV och nöjer sig med uppskalning med en bilduppdatering på 30 fps). Som snubben säger i klippet: "This should not be an acceptable PRO experience.
We shouldn´t have this disscussion at all!"

Det är således tragiskt uppenbart att man satsat, återigen på upplösning framför bildflyt. I exemplet med "Last of Us" som jag tidigare nämnt här i tråden, även om du väljer 1080p så kommer spelet ändå att renderas i 1800p för att sedan skalas ner till 1080p. Därav den sämre prestandan än om du spelar på vanliga PS4

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

4K via uppskalning är inte 4K, det är min fasta åsikt. Vilseledande marknadsföring är en bättre benämning.

Vissa spel körs dock "Natively" i 4K upplösning, så nej det är inte falsk marknadsföring. Det var väldigt tydligt under presentationen av PS4 Pro and uppskalning (checkerboard rendering) skulle användas på vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Skulle hellre sätt 1080 med 60FPS och bättre grafik. 4K är det minsta bekymret idag med konsoler.

Tomb Raider har ett 1080p 60 fps läge, de flesta Pro uppdaterade spel verkar ha flera inställningar, typ 1080p i 60 fps, 1080p med max grafik 30 fps och "4k" 30 fps.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Tyckte första exemplet så hade ps4 bättre ansikte än på PC. annars så var PC något bättre. Sen tycker jag man inte kan jämföra PC med konsol. PC kommer alltid vara bättre på alla sätt och vis eftersom det inte finns några gränser egentligen. Men det är kul att utvecklingen gått så långt i konsolväg, det var ju inte allt för länge sedan som man tyckte 480p var galet snyggt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (tjafs/§5)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...