OBS strömnings test (Twitch). Feedback sökes. (nvenc vs quicksync vs x264)

Permalänk
Medlem

OBS strömnings test (Twitch). Feedback sökes. (nvenc vs quicksync vs x264)

Hej!

Har suttit och evaluerat kvalitets skillnaden mellan Nvenc, Quicksync och x264(very fast) i OBS. Tanken är att göra en video (Youtube) av resultatet. Nu känner jag att jag behöver lite mer feedback då jag är lite tveksam på vilken jag föredrar bäst av quicksync/nvenc. Klara vinnaren var kvalitetsmässigt lätt x264. Vilken tyckte du vann av nvenc vs quicksync?

Min dators specifikation:
I7 4790K@4.5GHz
32GB DDR3 1600MHz
Palit GTX 1080 GameRock
Windows 10 64-bit
Open Broadcaster Studio 64-bit (0.16.5)

Hur gjorde jag testet?
Jag spelade in ett 1-2 minuter långt klipp med MSI Afterburner och mjpeg codec på 90% kvalité i 1080P@60FPS. Sedan startade jag OBS och lade till en media source och valde klippet som källa. Därefter spelade jag in via OBS med nvenc, quicksync och x264. Detta för att ha exakt identisk data för omkodning. Från dom slutgiltiga filerna sparade jag även en BMP fil för jämförelse utifrån exakt samma frame för närmare granskning.

gemensamma inställningar:
bitrate CBR 3300 (enligt Twitch rekommendation som maximal bitrate)
keyframe interval 2
resolution 1096x616 (valde denna efter att ha kollat hur stor twitch videon var i chrome för mig och valde närmsta matchande upplösning)

nvenc inställningar:
preset high quality
profile high
level 5.1
use two pass encoding (default inställning)
B-frames 2

quick sync inställningar:
target usage quality
profile high
async depth 4

x264 inställningar:
use custom buffer 3300 (enligt online rekommendationer)
cpu usage preset very fast
profile high
tune none

Förhoppningsvis funkar dessa onedrive länkar och kommer ligga uppe i alla fall ett par dar till någon vecka. Det finns videos och screenshots på quicksync/nvenc/x264 i varje mapp. Titta på antingen bilder eller video och lämna gärna sedan din röst på vinnaren. Alternativ lämna feedback i tråden om kvalitén eller testets utformning osv.

Blades Of Time

Crysis 3

Tony Hawk Pro Skater HD

Trials Fusion

Unreal Tournament (2016)

Crysis 3 1080/720P videos

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

.bmp, det var inte igår. Sista alternativet, utan tvivel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

.bmp, det var inte igår. Sista alternativet, utan tvivel.

Minsta möjliga kvalitets förlust eftersträvades!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Testpilot

Okej vi börjar enkelt.

1x264
2.nvenc
3.Quicksync

Har själv gjort utförliga tester på detta och det är den ordning jag kom fram till. Men jag valde i slutändan att köra nvenc både för streaming och YouTube.

Varför?
1. x264 drar på tok för mycket CPU. Även med en i7 6700k@4.4Ghz så fick jag ibland drops och allmänt lägre average i moderna spel. Nvenc drar absolut inget märkbart, utan kör tyst i bakgrunden. Ska du köra med CPU Encoding så behövs en x99 plattform för att få en behaglig spelupplevelse medan du spelar in/streamar (i mitt tycke)

2. Skillnaden är extremt minimal mellan x264 och nvenc när det kommer till YouTube 1080/1440p. Det handlar mer om bitrate här. Personligen spelar jag in med 50,000 bitrate, redigerar i Vegas Pro/After Effects och sedan kör jag Handbrake innan jag laddar upp.

Sedan tycker jag din testmetod är lite felaktig, då många som kör Dual/tripple+ setups kör Twitch/YT i fullscreen 720p/1080p på sin sekundära skärm. Så dina samples borde varit därefter med.
Sedan behövs det minst 720p source för att kunna värdera med, då allt ser förtaskigt ut om man som mig sitter på en 1440p skärm när man drar fullscreen på videos du laddat upp. Kör jag dem i en liten ruta (resolution 1096x616) så blir det skitsamma, lite som att sitta på en 720p LCD TV 7 meter ifrån den och säga "Oh boy den här filmen ser bra ut!"

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Okej vi börjar enkelt.

1x264
2.nvenc
3.Quicksync

Har själv gjort utförliga tester på detta och det är den ordning jag kom fram till. Men jag valde i slutändan att köra nvenc både för streaming och YouTube.

Varför?
1. x264 drar på tok för mycket CPU. Även med en i7 6700k@4.4Ghz så fick jag ibland drops och allmänt lägre average i moderna spel. Nvenc drar absolut inget märkbart, utan kör tyst i bakgrunden. Ska du köra med CPU Encoding så behövs en x99 plattform för att få en behaglig spelupplevelse medan du spelar in/streamar (i mitt tycke)

2. Skillnaden är extremt minimal mellan x264 och nvenc när det kommer till YouTube 1080/1440p. Det handlar mer om bitrate här. Personligen spelar jag in med 50,000 bitrate, redigerar i Vegas Pro/After Effects och sedan kör jag Handbrake innan jag laddar upp.

Sedan tycker jag din testmetod är lite felaktig, då många som kör Dual/tripple+ setups kör Twitch/YT i fullscreen 720p/1080p på sin sekundära skärm. Så dina samples borde varit därefter med.
Sedan behövs det minst 720p source för att kunna värdera med, då allt ser förtaskigt ut om man som mig sitter på en 1440p skärm när man drar fullscreen på videos du laddat upp. Kör jag dem i en liten ruta (resolution 1096x616) så blir det skitsamma, lite som att sitta på en 720p LCD TV 7 meter ifrån den och säga "Oh boy den här filmen ser bra ut!"

3300 i max bitrate och allt med action kommer se skit ut i 1080p+ och köra i lägre än 60fps är big no no när det kommer till snabba fps. Så därav denna kompromissen. Twitch med begränsad bitrate på 3500 (ljud och bild) så kändes detta som den maximala kvalitén jag kunde pressa ut när det kom till snabba mer krävande fps spel. Sedan tror jag inte majoriteten av Twitch användarna sitter och tittar på i fullskärm majoriteten av deras tid och användarna med 2560x1440+ skärmar är troligen ännu mindre procentuellt. Men all input är bra input.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hulkenstrong:

3300 i max bitrate och allt med action kommer se skit ut i 1080p+ och köra i lägre än 60fps är big no no när det kommer till snabba fps. Så därav denna kompromissen. Twitch med begränsad bitrate på 3500 (ljud och bild) så kändes detta som den maximala kvalitén jag kunde pressa ut när det kom till snabba mer krävande fps spel. Sedan tror jag inte majoriteten av Twitch användarna sitter och tittar på i fullskärm majoriteten av deras tid och användarna med 2560x1440+ skärmar är troligen ännu mindre procentuellt. Men all input är bra input.

Ah jag missuppfattade det lite!
Detta har jag kört med när jag Streamat Overwatch/theDivision och ingen har klagat på kvalitén än i alla fall.

Personligen är CPU Encoding ett big no no. Tar alldeles för mycket CPU kraft som antingen tvingar en att dra ner inställningarna i spelet eller sänka till 30fps på streamen. Värt att notera är att jag spelar i 165fps(hz) och Streamar sedan i 60fps, så allt under 100fps på min sida gör att jag tycker det är ovärt. Tittarna får leva med lite sämre kvalité via nvenc om de vill ha 60fps helt enkelt

När det kommer till YouTube så har man ju som sagt möjlighet att kräma i med 50,000kbps med nvenc- Så där är det inga problem oavsett.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ah jag missuppfattade det lite!
Detta har jag kört med när jag Streamat Overwatch/theDivision och ingen har klagat på kvalitén än i alla fall.
http://i.imgur.com/HRPKXoT.png
http://i.imgur.com/fRq3biS.png
http://i.imgur.com/w5RMzNP.png

Personligen är CPU Encoding ett big no no. Tar alldeles för mycket CPU kraft som antingen tvingar en att dra ner inställningarna i spelet eller sänka till 30fps på streamen. Värt att notera är att jag spelar i 165fps(hz) och Streamar sedan i 60fps, så allt under 100fps på min sida gör att jag tycker det är ovärt. Tittarna får leva med lite sämre kvalité via nvenc om de vill ha 60fps helt enkelt

När det kommer till YouTube så har man ju som sagt möjlighet att kräma i med 50,000kbps med nvenc- Så där är det inga problem oavsett.

Testa sänk till 720p@60. Troligen lär ingen klaga då med. Jämför gärna själv med. Tror inte du kommer uppleva 720p som sämre jämfört med 1080p vid 3500 bitrate.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Lade till videos i 1080/720P@60FPS (endast Crysis 3 och quicksync/nvenc då det är primärt det jag ville ha feedback mellan).

Crysis 3 1080/720P videos

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

För den som vill se vad framtiden har att erbjuda så finns det HEVC/H265 Crysis 3 klipp i 720/1080p@60fps HÄR.

Klippen är omkodade i realtid via GTX1000 seriens inbyggda HEVC/H265 kodare. Troligen lär Twitch/Youtube/Nvidia* ta lång tid på sig innan detta når ut till den stora massan dock.

*endast sett stöd för den inbyggda kodaren i programmet staxrip än så länge. Inte ens shadowplay har fått officiellt HEVC stöd i dagsläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Testa sänk till 720p@60. Troligen lär ingen klaga då med. Jämför gärna själv med. Tror inte du kommer uppleva 720p som sämre jämfört med 1080p vid 3500 bitrate.

Dessutom är det väl bara Twitch-partners som har tillgång till 1080p.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av hd_Jehu:

Dessutom är det väl bara Twitch-partners som har tillgång till 1080p.

Du kan streama i 4k om du vill det, men twitch har rätt att stänga ner din stream/konto om du kör bitrate över 3500.