Permalänk

Elgato HD60

Hej!
Jag har precis skaffat en Elgato HD60 som jag har kopplat till min PC men när jag försöker spela in mina gameplay så börjar spelet jag kör lagga väldigt mycket men sekunden jag stänger av inspelningen så funkar spelet som vanligt igen. Detta händer bara när jag kör tunga spel som t.ex GTA 5 och Battlefield 1 men när jag kör något lätt som t.ex CS:GO så funkar det bra.

Mina specifikationer:
-Grafikkort: Geforce GTX 960 2 GB
-RAM MINNE: Corsair Vengeance 16 2x8
-Processor: Intel i5 4460 3,2 ghz

Det jag misstänker är att jag har för lite minne på mitt grafikkort för att om man tänker efter så är det ju det grafikkortet som tar hand om det tunga spelet men att det sen ska ta hand om inspelningen på samma gång också kanske är lite för tungt för det.

Borde jag skaffa ett nytt grafikkort med mer minne eller beror det på processorn också?

Permalänk
Medlem

Har du Elgaton bara för att spela in? Eller streamar du samtidigt? Vilket program använder du? Har du provat spela in med ett annat program, utan att använda Elgaton?

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk

Jag använder elgaton bara för att spela in, jag streamar inte. Jag använder elgatos egna mjukvara, senaste verisionen. Jag har testat att spela in med både Mirillis Action och OBS men det blir likadant som när jag spelar in med Elgaton. Borde jag koppla Elgaton som inspelningsenhet till OBS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrillezGaming:

Jag använder elgaton bara för att spela in, jag streamar inte. Jag använder elgatos egna mjukvara, senaste verisionen. Jag har testat att spela in med både Mirillis Action och OBS men det blir likadant som när jag spelar in med Elgaton. Borde jag koppla Elgaton som inspelningsenhet till OBS?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, vad gör den annars för nytta?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@KrillezGaming: Humm... Det kanske är jag som är lite mjuk i huvudet på morgonen, men varför använda en Elgato för att bara spela in gameplay från din PC?

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av hd_Jehu:

@KrillezGaming: Humm... Det kanske är jag som är lite mjuk i huvudet på morgonen, men varför använda en Elgato för att bara spela in gameplay från din PC?

Datorn lär väl arbeta mindre om den sköter inspelningen, kan jag tro. Är novis inom området, dock.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Jag har heller ingen praktiskt erfarenhet av Elgato... Men såvida man inte streamar/spelar in från en andra enhet (PC/konsol) så förstår jag inte grejen med att använda något liknande. Spelar man och streamar/spelar in från samma PC är det väl bara att använda OBS, Shadowplay eller liknande. För även med en Elgato måste väl CPU eller GPU ändå stå för arbetet?

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk

Men Elgato drar väl mindre CPU från datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det var den stora anledningen jag skaffade Elgato för

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Borde jag skaffa ett nytt grafikkort med mer minne på eller vad ska jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kolla hur mycket i processorkraft elgato programmet använder när du spelar in

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Jag stängde av några gejer inuti Elgatos mjukvara som tog onödigt mycket CPU kraft som t.ex förhandsvisningen och att den bearbetar och exporterad vidsen i MP4 format.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det resulterade i att Elgatos mjukvara lagrade mycket mindre men det löste inte det stora problemet som du kan läsa om i mitt första inlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du bara spela in lokalt skulle jag överväga att testa nvenc (via OBS eller shadowplay). Det tar i princip ingen kraft av datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Eller borde jag skaffa en bättre processor?
Som har mer CPU kraft för det är väl det problemet att den inte klarar att spela in samtidigt som jag kör ett tungt spel pga brist på CPU kraft?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad menar du med att spela in "lokalt"?
Bara att spela in hemskärmen utan att köra något program/spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För att göra det funkar bra men det är när jag startar ett tungt spel som det börjar lagga och ha sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Borde jag skaffa ett nytt grafikkort eller processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrillezGaming:

Borde jag skaffa ett nytt grafikkort eller processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde inte göra något av dem innan vi rett ut det här.

Din maskin är helt ok och ska inte ha några problem att spela in gameplay.

Saken är den att det finns nästan ingen anledning att köra en separat inspelningesenhet på en någorlunda modern dator, nyare grafikkort har inbyggda chip som sköter det åt dig och gör det jobbet som tidigare var så tungt för processorn.

Eftersom du har ett GTX960 så tycker jag att du ska testa att köra shadowplay, har svårt att tro att det skulle påverka din fps med mer än ett par enheter. Se bara till att inte köra på någon galen bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrillezGaming:

Vad menar du med att spela in "lokalt"?
Bara att spela in hemskärmen utan att köra något program/spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Lokalt = Spara gameplay/klippen till din egen dator för att titta eller ladda upp till Youtube/redigera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@KrillezGaming: Hej! Har ögnat igenom tråden, jag har också en Elgato HD60 som jag främst använder för att spela/streama PS4 med, men jag har testat att köra loopback på PC också, dvs. det du gör.

Hur har du kopplat, PC till Elgato via HDMI, sedan Elgato till skärm? Eller kör du DP till skärm och en HDMI-terminator för en "fejkskärm" som du sedan mirrorar? Jag antar att du kör det första alternativet?

Du kan prova att byta mellan NVENC och QuickSync i Elgato Studio, ibland kan det ena ge ett mycket bättre resultat än det andra. Med din setup "borde" NVENC vara mer effektivt, men det skadar inte att testköra. Du har ju redan gjort det vanliga, dvs. stängt av preview osv.

Har du HD60n i en USB2.0-port av misstag? Har du den kanske i en 3.1? Isf. prova att sätta den i en vanlig 3.0, det kan även vara så att ditt moderkort använder gamla/felaktiga USB-drivrutiner som laggar systemet när det blir mycket databandbredd, och du inte märkt det innan eftersom möss, tangentbord och sådant inte producerar ens närmelsevärt lika mycket data som 1080p @ 60 FPS.

Blir det bättre om du ställer ner inspelningskvaliten till 30 FPS? I så fall är det ju bara att ta reda på var flaskhalsen ligger, i USB, processor, minne eller så.

Permalänk

Tack så mycket för all info

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har kopplat den via hdmi men jag är inte säker på vilken USB jag har den till...😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vilken USB ska man ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska man ha 2.0 eller 3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om jag har för gamla USB-drivrutiner måste jag skaffa ett nytt moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sänkte till 30 fps i Elgatos program men när jag försöker spela in så står det bara ett: "Ett fel uppstod med inspelningen" och kan jag inge spela in.
Varför blev det så här?
Hur fixar jag detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En annan sak som blev lite oklart var det här NVENC och QuickSync som du sa att jag skulle byta mellan i Elgatos programm.

Jag har inte riktigt koll på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sänkte till 30 fps i Elgatos mjukvara och testade att spela in lite Battlefield 1 i 1080-30 fps och det funkade som en dröm!😄
Det enda jag behövde göra var att sänka till 30 fps...Hehehe.

Tack för all hjälp jag har fått!

Det kvarstår fortfarande ett litet problem, varför kan jag inte spela in 1080p - 60 fps?
Borde inte min dator klara det med de specs jag har?

Beror detta på grafikkortets minne?

Det är ganska viktigt för mig att kunna spela in i 60 fps därför att det var en stor anleddning till att jag skaffade Elgato HD60 som är dyrare och klarar av att köra 1080p - 60 fps medans Elgato HD bara klarar 1080p - 30 fps eller 720p - 60 fps.

Skickades från m.sweclockers.com