Svårt att hyra Blue-ray filmer. Allternativ

Permalänk
Medlem

Svårt att hyra Blue-ray filmer. Allternativ

Vi i vår familj hyr ganska mycket film. Faktum är att det förutom Netflix och några andra lagliga streaming sajter är det ända sättet vi konsumerar film/serier på här hemma.
Tyvärr har jag under senare tid märkt att utbudet på Blu-ray filmer på vårat hyr hak i stan stadigt sjunkigt. Det finns massor med DVD att hyra men säkert över hälften av alla rullarna finns inte längre som blu-ray.
Frågade idag killen i kassan och fick exakt det svaret jag var rädd för. De släpper mindre och mindre film på Blu-ray för uthyrning.
Undrar nu såklart om detta verkligen stämmer? Om det är så vad finns det för andra alternativ än att behöva köpa film för en 150kr/st som jag ändå bara ser en gång på men där kvaliteten på ljud/bild är den samma. 40-50kr per film är absolut inga problem för mig att betala om det är bra.

Permalänk
Medlem

Finns väl en hel del "tjänster" som gör att du kan hyra film, antingen via din box eller TV. Viaplay har t ex en hyrfilms-sektion. Men vet att jag kan hyra film direkt via min box till tv'n också.

Edit: exempel, film2home, voddler och SF anytime.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Samtliga av dessa tjänster erbjuder tyvärr vad jag vet inte samma bildkvalitet och framförallt inte samma ljud kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Viaplay erbjuder full HD, de andra kan jag inte uttala mig om.

Edit: verkar som plejmo också erbjuder full HD kvalité.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Viaplay erbjuder full HD, de andra kan jag inte uttala mig om.

Netflix erbjuder Full Hd samt 4k

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix: Neflix har ingen hyrfilmssektion dock, därför jag inte tog med dem 😁

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem

Upplösning är bara en av parametrarna som avgör bildkvaliteten. Han nämnde ju även ljud, och där ligger de flesta streamingtjänster riktigt dåligt till, då en ytterst liten del av marknaden ens bryr sig om ljud. Personligen köper jag mycket Blu-Ray för att komma åt riktigt bra kvalitet, framförallt på ljudet.

Permalänk
Medlem

@Necrophor:

Va lite för snabb i mitt inlägg skulle lägga till SF Anytime

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Vi i vår familj hyr ganska mycket film. Faktum är att det förutom Netflix och några andra lagliga streaming sajter är det ända sättet vi konsumerar film/serier på här hemma.
Tyvärr har jag under senare tid märkt att utbudet på Blu-ray filmer på vårat hyr hak i stan stadigt sjunkigt. Det finns massor med DVD att hyra men säkert över hälften av alla rullarna finns inte längre som blu-ray.
Frågade idag killen i kassan och fick exakt det svaret jag var rädd för. De släpper mindre och mindre film på Blu-ray för uthyrning.
Undrar nu såklart om detta verkligen stämmer? Om det är så vad finns det för andra alternativ än att behöva köpa film för en 150kr/st som jag ändå bara ser en gång på men där kvaliteten på ljud/bild är den samma. 40-50kr per film är absolut inga problem för mig att betala om det är bra.

Finns ju mycket att välja på Netflix, givetvis är långt ifrån allt passande för alla, men om det bara är lagligt och torrents inte kommer på fråga för dig då är det bara Netflix som jag känner till har störst utbud i hd och enda för 4k. Lovefilm eller vad dom hette i Sverige hade stort urval hyr per post, men dom la ner och någon ny sådan har inte dykt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Viaplay erbjuder full HD, de andra kan jag inte uttala mig om.

Edit: verkar som plejmo också erbjuder full HD kvalité.

Viaplay har dock bara stereoljud. till skillnad från Netflix som faktiskt erbjuder surround på en del.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

SF anytime verkar erbjuda 5.1 ljud om man har 2mbit bb, detta enligt Bredbandsbolaget där den tjänsten ingår i deras video on demand.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt många som inte läst mitt inlägg hela vägen.

Jag söker alltså en tjänst eller ställe där ja kan hyra film, dvs ny släpp m.m som finns i en vanlig video butik med samma kvalitet som en blu-ray skiva som ja fram tills ny kunnat utan problem kunnat hyra.
Netflix m.m tjänster är INTE ett sådant alternativ av flera olika anledningar.
Bildkvalitet är sämre även fast upplösningen är den samma.
Ljudkvalitet är katastrof mot en dolby Atmos/DTS-X som finns på nyare blu-ray.
Utbudet är inte samma som i hyrbutiken.
Jag är redan Netflix kund sedan flera år.

Börjar så smått känna mig TVINGAD att ta till olagliga allternativ för att kunna se på film eller skall man behöva köp varenda film man vill se på?
Känns ganska konstigt när man betalt för precis allt man sätt på de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kan ju kolla på AppleTV, jag har aldrig hyrt där eller läst om kvaliteten, men man kan hyra genom den iaf, antar det är Itunes store eller nått liknande? Fast, som sagt, ingen aning om kvalitet mm.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Google Play Movies - https://play.google.com/store/movies
Sätt en Chromecast i TVn och hyr nya releaser direkt, Full HD (snart 4k) och Surround.
Du behöver ha stöd för Dolby Digital plus i din reciever/surround-enhet för 5.1-ljud.

En liten recension med ett par jämförande bilder med Blu-ray vs Play.
www.expertreviews.co.uk/tvs-entertainment/media-streamers/140...

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig. Finns inga vettiga streamingalternativ överhuvudtaget för just film, serier är jag inte lika kräsen med. Jag sitter dessutom med projektor, det blir skillnad på riktig bluray och Netflix-streamad Full-HD med halvkass bitrate. Jag har redan känt mig tvingad, men försöker kompensera det med att gå mer på bio och köpa filmer då och då och ge bort, så att jag åtminstone bidrar något till branschen. Vill inte ha berg av filmer hemma.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kör du Windows 10 så har store-appen filmer för hyrning också, fungerar väldigt bra. Osäker på vilka alternativ det finns med ljudet där dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Finns väl en hel del "tjänster" som gör att du kan hyra film, antingen via din box eller TV. Viaplay har t ex en hyrfilms-sektion. Men vet att jag kan hyra film direkt via min box till tv'n också.

Edit: exempel, film2home, voddler och SF anytime.

Haha voddler var väl den mest värdelösa tjänsten som fanns.

Dom la ner för ett tag sen vilket vat det enda dom gjort rätt sen dom startade

Permalänk
Medlem

Lovefilm har ju tyvärr lagt ner här i norden men dom finns fortfarande kvar i England. Så kan du tänka dig att se utan svensk text och om dom skickar hit kanske det kan vara ett alternativ

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Man kan hyra filmer på Google Play.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Lovefilm har ju tyvärr lagt ner här i norden men dom finns fortfarande kvar i England. Så kan du tänka dig att se utan svensk text och om dom skickar hit kanske det kan vara ett alternativ

Love film var jag storkonsument av. Hade deras största paket. Sjukt bra var det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Håller helt med dig. Finns inga vettiga streamingalternativ överhuvudtaget för just film, serier är jag inte lika kräsen med. Jag sitter dessutom med projektor, det blir skillnad på riktig bluray och Netflix-streamad Full-HD med halvkass bitrate. Jag har redan känt mig tvingad, men försöker kompensera det med att gå mer på bio och köpa filmer då och då och ge bort, så att jag åtminstone bidrar något till branschen. Vill inte ha berg av filmer hemma.

Ja det är ju en total katastrof när de tvingar oss som inte piratkopierat det minsta lilla att faktiskt på allvar börja överväga att ta upp det hantverket.

Det som är mitt största problem är oftastljudet.
Flera sänder i dolby 5.1 men inget mer.

Man kanske kunde starta upp någon Klubb. Där man köper o säljer film till varandra. Då skulle man kunna få ner priset på film en hel del. 150kr/st kommer iafall inte att hända att ja köper en 10-20 filmer i månaden. Den årskostnaden är helt enkelt inte rimlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En annan sak med Netflix är att de croppar 2.35:1 filmer till 16:9. Det om något har jag svårt med.

Permalänk
Medlem

Jag köper mycket blu-ray för 40-60:- per film.

Fördelarna är att man kan titta när man vill, låna ut, bildkvaliten och att inga filmer "tas bort ur tjänsten", vilket är vanligt på Nextflix.

Nackdelarna är att man behöver lite plats för dem hemma, att man får vänta några månader efter premiären, och att det tar ett tag att bygga upp ett schysst filmbibliotek.

Det är inte svårt att köpa för de priserna. Själv handlar jag västerländsk film på CDON. Väntar man ett halvår efter att de kommit ut på blu-ray kostar det mesta under 100-lappen. Kombinera med en rea och en rabattkupong så är man hemma. CDON har mycket 2 för 99:- och sånt.

Just nu väntar jag in Black Friday den 25:e. I kombination med en 50:- rabattkupong som CDON mejlade ut lär det bli Deadpool, Captain America: Civil War + ett par till för runt 50:-/st, inklusive frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Love film var jag storkonsument av. Hade deras största paket. Sjukt bra var det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vi var det med. Mailade faktiskt Hemmakväll och och frågade om dom kunde ta upp det konceptet igen. Fick som svar att det hade dom redan försökt med eller liknande, men precis som Love film och CDON så slutade dom då det inte var lönsamt Dock sa dom att om man la på en tia så fick man ha filmerna i två veckor i stället för en. Men det hjälper ju inte dig

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hyrhaket här har fortfarande bluray på nyreleaser. Det är inte så att de får betala lite mer för dem?

Streamingtjänsterna håller inte samma kvalitet. Bit raten och komprimering märks av mer eller mindre beroende på tjänst.

För en med 21:9 monitor är de extra smidigt kunna undvika streamingtjänster. Fast nu ser jag de mesta filmerna i VR headset så då blev inte de ett lika stort problem längre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Detta är en av mina favoritsaker att gnälla om. Om man har lite högre krav på ffa ljud i film så är man i princip hänvisad till bluray i den mån det finns tillgängligt eller piratkopiering. Det ska inte behöva vara så år 2016, alla förutsättningar finns ju för att skapa en tjänst typ netflix fast för okomprimerad film och sedan ta lite mer betalt för den. Jag hade skaffat direkt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Detta är en av mina favoritsaker att gnälla om. Om man har lite högre krav på ffa ljud i film så är man i princip hänvisad till bluray i den mån det finns tillgängligt eller piratkopiering. Det ska inte behöva vara så år 2016, alla förutsättningar finns ju för att skapa en tjänst typ netflix fast för okomprimerad film och sedan ta lite mer betalt för den. Jag hade skaffat direkt.

Och som faktiskt har alla nya stor filmer vid släppdatum och inte år senare! Då är även jag på

Har hänt många gånger att man sökt på en stor film som netflix inte har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

OO ja är verkligen fortfarande irriterade på detta..
Igår fanns det massor med bra filmer ja var sugen på att se bland nyheter och toplistan.
Men endast nya Independence day fanns av de som jag kände att ja ville se....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Verkar vara väldigt många som inte läst mitt inlägg hela vägen.

Jag söker alltså en tjänst eller ställe där ja kan hyra film, dvs ny släpp m.m som finns i en vanlig video butik med samma kvalitet som en blu-ray skiva som ja fram tills ny kunnat utan problem kunnat hyra.
Netflix m.m tjänster är INTE ett sådant alternativ av flera olika anledningar.
Bildkvalitet är sämre även fast upplösningen är den samma.
Ljudkvalitet är katastrof mot en dolby Atmos/DTS-X som finns på nyare blu-ray.
Utbudet är inte samma som i hyrbutiken.
Jag är redan Netflix kund sedan flera år.

Börjar så smått känna mig TVINGAD att ta till olagliga allternativ för att kunna se på film eller skall man behöva köp varenda film man vill se på?
Känns ganska konstigt när man betalt för precis allt man sätt på de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok här tappade du mig. Först klagar du över kvalitén på bland annat Netflix för att i nästa mening säga att du snart känner dig tvingad att vända dig till olagliga alternativ. Antar att hittat någon superbra streamingsajt i såna fall för är det något dom inte har så är det väl bra kvalité

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Då alla "känner sig tvingade" att ladda ner filmerna så utgår jag från att det är fulla Blu-ray -rippar som gäller för annars faller ju hela argumentet för att Google Play/iTunes kvalitet inte duger?