dags att köpa surfplatta, vad händer med Sony?

Permalänk
Medlem

dags att köpa surfplatta, vad händer med Sony?

Tjenare,

Sitter i tankarna att köpa en surfplatta. Jag har alltid gillat Sony's telefoner så min tanke går direkt till en Sony platta. Till min häpnad så finns det inga att köpa hos de stora återförsäljarna Inet, Komplett, Dustin, Cdon....
Någon som vet vad som händer, är det nya på g?

Permalänk
Medlem

Android överlag har ju misslyckats på surfplattemarknaden.
Svårt att se varför man inte väljer en ipad eller annars hellre en surface över android-varianterna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Tjenare,

Sitter i tankarna att köpa en surfplatta. Jag har alltid gillat Sony's telefoner så min tanke går direkt till en Sony platta. Till min häpnad så finns det inga att köpa hos de stora återförsäljarna Inet, Komplett, Dustin, Cdon....
Någon som vet vad som händer, är det nya på g?

Marknaden är i princip död i "Sverige" och Sony har fasat ut alla sina surfplattor det senaste året.
Är i princip bara ASUS och Samsung som är kvar, Tab s2 dyr gammal skåpmat och Asus är inte direkt prisvärd längre.
Kan du hitta en Tab S2 på BlackFriday för 3k är det inget dåligt köp, men 4.3k är ett skämt.

Skrivet av Json_81:

Android överlag har ju misslyckats på surfplattemarknaden.
Svårt att se varför man inte väljer en ipad eller annars hellre en surface över android-varianterna.

Sant, android marknaden för surfplattor är i princip död i Sverige, tråkigt nog.
Ska man bara surfa och spela Candy Crush så är Ipad inget dåligt val. Väldigt många använder surfplattan som "mediaspelare" när de är ute och reser och då är en Ipad mindre kul. Ios kanske är bättre sen mina dagar, men det var enklare att hacka CIA än att titta på film på en IOS-enhet. Avsaknad av minneskort gjorde inte saken bättre heller.

Surface är i min mening ingen surfplatta, är en portabel dator med touch-stöd.
Ska du ha en Surface som inte är skräp med en I5a och tangentbord är du uppe i 12k direkt.

Permalänk

@anderjo4: Vill man ha ok bild för 4-5000 är den nyaste lenovo yogan eller en samsung tab 2S som gäller. Resten är skräp rent bildmässigt.

Annars är det tab pro eller någon ios enhet som gäller, men då snackar vi dubbla priset.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Marknaden är i princip död i "Sverige" och Sony har fasat ut alla sina surfplattor det senaste året.
Är i princip bara ASUS och Samsung som är kvar, Tab s2 dyr gammal skåpmat och Asus är inte direkt prisvärd längre.
Kan du hitta en Tab S2 på BlackFriday för 3k är det inget dåligt köp, men 4.3k är ett skämt.

Sant, android marknaden för surfplattor är i princip död i Sverige, tråkigt nog.
Ska man bara surfa och spela Candy Crush så är Ipad inget dåligt val. Väldigt många använder surfplattan som "mediaspelare" när de är ute och reser och då är en Ipad mindre kul. Ios kanske är bättre sen mina dagar, men det var enklare att hacka CIA än att titta på film på en IOS-enhet. Avsaknad av minneskort gjorde inte saken bättre heller.

Surface är i min mening ingen surfplatta, är en portabel dator med touch-stöd.
Ska du ha en Surface som inte är skräp med en I5a och tangentbord är du uppe i 12k direkt.

Inga som helst problem att kolla film på en iPad. Har en första generationens iPad som köptes 2010. Kollar film och serier på den dagligen på väg till jobbet. Bara ladda ner valfri media app och dra över filmerna via iTunes. Kollar via VLC. Ingen konvertering eller något behövs. Klarar mkv osv. Batteritiden är lika bra som dag ett och då har den aldrig varit avstängd. Får ut ungefär 8-10h tittande + standbytid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Väldigt många använder surfplattan som "mediaspelare" när de är ute och reser och då är en Ipad mindre kul. Ios kanske är bättre sen mina dagar, men det var enklare att hacka CIA än att titta på film på en IOS-enhet. Avsaknad av minneskort gjorde inte saken bättre heller.

Vet inte när du använde iOS senast, men jag tittade massa film och serier på min ipad air när jag reste med jobbet och det är ett är drygt ett år sen jag reste sist och köpte den när den kom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Vet inte exakt vad du är på jakt efter men värt att spana in nvidia shield tablet k1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera ipad air (eller senare).

Trots att min är köpt Maj 2015 så räcker batteriet i över 12H (användning).

Just nu säger systemet:
13% kvar
12H anvädning
47H standby.

Jag använder min mest till surf, messenger, tinder/badoo, youtube. Tycker den är helt OK. Den är rapp, även om den blev lite segare efter iOS10 + att 16 GB håller på att ta slut.. Har ju ackumulerat massa screenshots.. Dags att formatera den.

Mycket nöjd. Ett av mina bättre teknikköp för 2500 kr!

Ett år innan, dvs våren 2014, köpte jag en Thosiba Encore, windows 10 platta. Det sämsta jag köpt. Fungerar inte alls bra, inte använd många minuter. Och den kostade 2500... Ett av mina sämre köp.

Jag köpte en Surface Pro 256 GB i5a för 5000 kronor Januari 2015, och den fungerar också toppen. Dock som laptop replacement.. Inte som surfplatta. Där är Ipaden mkt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Android överlag har ju misslyckats på surfplattemarknaden.
Svårt att se varför man inte väljer en ipad eller annars hellre en surface över android-varianterna.

Skrivet av ramlösa:

Marknaden är i princip död i "Sverige" och Sony har fasat ut alla sina surfplattor det senaste året.
Är i princip bara ASUS och Samsung som är kvar, Tab s2 dyr gammal skåpmat och Asus är inte direkt prisvärd längre.
Kan du hitta en Tab S2 på BlackFriday för 3k är det inget dåligt köp, men 4.3k är ett skämt.

Sant, android marknaden för surfplattor är i princip död i Sverige, tråkigt nog.
Ska man bara surfa och spela Candy Crush så är Ipad inget dåligt val. Väldigt många använder surfplattan som "mediaspelare" när de är ute och reser och då är en Ipad mindre kul. Ios kanske är bättre sen mina dagar, men det var enklare att hacka CIA än att titta på film på en IOS-enhet. Avsaknad av minneskort gjorde inte saken bättre heller.

Surface är i min mening ingen surfplatta, är en portabel dator med touch-stöd.
Ska du ha en Surface som inte är skräp med en I5a och tangentbord är du uppe i 12k direkt.

Blir jättenyfiken på var ni hittar den statistiken? Mig vetterligen så är Android fortfarande totalt dominant? Det vill säga 3+ gånger större än något annat OS i sektorn?

Vad gäller Sony tror jag inte du kan hoppas på för mycket. Sony har haft problem även på mobilsidan och tablets överlag är ju inte jättevälmående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte när du använde iOS senast, men jag tittade massa film och serier på min ipad air när jag reste med jobbet och det är ett är drygt ett år sen jag reste sist och köpte den när den kom.

Då har stödet blivit betydligt bättre sen mina dagar, fick konvertera till MP4a som var ett rent helvete och var största orsaken jag gick över till Android förutom Itunes som var "är?" ett virus på PC.
Fick hjälpa syrran att föra över filmer på sin Ipad i höstas, var fortfarande inte direkt självklart och hon visste inte ens att det gick.
Fanns dock ett större "utbud" av MP4 filer idag ;).
Hade samma diskussion på jobbet för något år sedan och av 4st Iphone ägare visste ingen hur man enkelt spelade upp filmer på Ios.
Får jag väll erkänna att jag hade fel, verkar dock inte vara allmän kännedom.

Finns det Torrent-klienter på App store?

Permalänk
Medlem

Jag är ganska sugen på inhandla denna. Kolla lite reviews på YT och se om det lockar dig.

https://www.komplett.se/product/904090/datorer/surfplattor/su...

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Blir jättenyfiken på var ni hittar den statistiken? Mig vetterligen så är Android fortfarande totalt dominant? Det vill säga 3+ gånger större än något annat OS i sektorn?

Vad gäller Sony tror jag inte du kan hoppas på för mycket. Sony har haft problem även på mobilsidan och tablets överlag är ju inte jättevälmående.

Hittar jag inte artikeln, var dock ett par år sedan och då hade Äpplet ca 80% av tablet-marknaden i Sverige. Den siffran kan teoretiskt var högre idag, speciellt pga att det knappt släpps några Android plattor och är förhållandevis dyra/skräp. Finns ingen "Nexus 7" idag och Ipaddlarna är nu förtiden ganska prisvärda.
Sonys Z4 kostade 6k när den släpptes och gick i princip aldrig under 5k, en Ipad Air 2 kostar 4k. Efter Sonys Z2 vet iallafall jag vilken platta jag skulle rekommendera "skräp=Z2".

Närmast jag hittade var för telefoner Iphone 42%.

Jag skulle nog aldrig köpa Ipaddel, men som det ser ut idag "priser/skräp" skulle jag ha svårt att rekommendera en Android-platta över en Ipad.
Kan alltid hoppas att kineserna kan släppa något som inte är dyrt skräp.

Permalänk
Avstängd

Beror på vilka krav man har? Jag har en sketen Asus Mempad 7 (8GB) och kollar på film eller spelar enklare spel på..kostade 999:- för ca 2år sedan nu..fungerar lika bra nu som då..kanske lite bättre nu, då den är rootad.

Ska köpa den nya Samsung Galaxy Tab A 10.1 till jul..innan avresa till Norrland med sambon, så att man kan ha nåt att leka med, köper denna enbart pga Mem-padens 8GB interna utrymme inte räcker till..och man kan inte installera spel på SD-kortet under 5.0, eller spegla utrymmet med SD-kortet..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hittar jag inte artikeln, var dock ett par år sedan och då hade Äpplet ca 80% av tablet-marknaden i Sverige. Den siffran kan teoretiskt var högre idag, speciellt pga att det knappt släpps några Android plattor och är förhållandevis dyra/skräp. Finns ingen "Nexus 7" idag och Ipaddlarna är nu förtiden ganska prisvärda.
Sonys Z4 kostade 6k när den släpptes och gick i princip aldrig under 5k, en Ipad Air 2 kostar 4k. Efter Sonys Z2 vet iallafall jag vilken platta jag skulle rekommendera "skräp=Z2".

Närmast jag hittade var för telefoner Iphone 42%.

Jag skulle nog aldrig köpa Ipaddel, men som det ser ut idag "priser/skräp" skulle jag ha svårt att rekommendera en Android-platta över en Ipad.
Kan alltid hoppas att kineserna kan släppa något som inte är dyrt skräp.

Fast det där är en parallell du verkligen inte kan dra. Dels jämför du tillverkare och inte OS i undersökningen du precis länkade. Det vill säga Apple vs 100 android tillverkare. Även om en handfull av de tillverkarna är dominanta så blir det en väldigt skev grund till att jämföra Android-tablets och ipads.

Vidare jämför du iPhone mot iPad och respektives marknadsandelar. Om vi skall spekulera så vill jag hävda att det finns en enorm mängd människor som inte är särskilt intresserade av någondera men operatörer som vill prångla ut iphones till höger och vänster. På samma sätt finns det många företag som förser sina anställda med desamma. Iphone har blivit en prestigelur, något som jag tvivlar ipad någonsin nådde till. Länkad statistik är givetvis inget för frågan i sig utan bara länkad för att illustrera hur deras respektive marknadsandelar skiljer sig över tid globalt. Du kan även notera hur trenden har sett ut för ipads globalt. För några år sedan hade de 60% globalt, nu har de knappt över 20%.

Jag har gratis tillgång till ipads, men priset för blodtryck- och magsårsmedicin gör att de i slutändan ändå blir för dyra att använda. Det är en smaksak, så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Fast det där är en parallell du verkligen inte kan dra. Dels jämför du tillverkare och inte OS i undersökningen du precis länkade. Det vill säga Apple vs 100 android tillverkare. Även om en handfull av de tillverkarna är dominanta så blir det en väldigt skev grund till att jämföra Android-tablets och ipads.

Vidare jämför du iPhone mot iPad och respektives marknadsandelar. Om vi skall spekulera så vill jag hävda att det finns en enorm mängd människor som inte är särskilt intresserade av någondera men operatörer som vill prångla ut iphones till höger och vänster. På samma sätt finns det många företag som förser sina anställda med desamma. Iphone har blivit en prestigelur, något som jag tvivlar ipad någonsin nådde till. Länkad statistik är givetvis inget för frågan i sig utan bara länkad för att illustrera hur deras respektive marknadsandelar skiljer sig över tid globalt. Du kan även notera hur trenden har sett ut för ipads globalt. För några år sedan hade de 60% globalt, nu har de knappt över 20%.

Jag har gratis tillgång till ipads, men priset för blodtryck- och magsårsmedicin gör att de i slutändan ändå blir för dyra att använda. Det är en smaksak, så klart.

Som sagt jag lyckades inte hitta någon vettig statistik på Google, så visst det handlar om ren spekulation.
Äpplet har en betydligt högre marknadsandel i Sverige än övriga världen, sen hur stor den faktiskt är jävligt svårt att hitta.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Då är det med andra ord ingen anledning att sitta och vänta på något från Sony.

Blir till att vänta på black Friday för att se om det går att fynda något från samsung eller Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Blir jättenyfiken på var ni hittar den statistiken? Mig vetterligen så är Android fortfarande totalt dominant? Det vill säga 3+ gånger större än något annat OS i sektorn?

Vad gäller Sony tror jag inte du kan hoppas på för mycket. Sony har haft problem även på mobilsidan och tablets överlag är ju inte jättevälmående.

Bara titta på hur ointresserade de stora tillverkarna är av android-plattor.
Inte att förväxla med dominansen android har för mobiler.

Skrivet av ramlösa:

Då har stödet blivit betydligt bättre sen mina dagar, fick konvertera till MP4a som var ett rent helvete och var största orsaken jag gick över till Android förutom Itunes som var "är?" ett virus på PC.
Fick hjälpa syrran att föra över filmer på sin Ipad i höstas, var fortfarande inte direkt självklart och hon visste inte ens att det gick.
Fanns dock ett större "utbud" av MP4 filer idag ;).
Hade samma diskussion på jobbet för något år sedan och av 4st Iphone ägare visste ingen hur man enkelt spelade upp filmer på Ios.
Får jag väll erkänna att jag hade fel, verkar dock inte vara allmän kännedom.

Finns det Torrent-klienter på App store?

Visst är det fortfarande lite fippligare än android, man får kopiera till appen (VLC t ex) i itunes eller trådlöst till server i appen, men annars är det sällan problem med formatet. Kopiera via dropbox eller liknande fungerar med.
Nej det finns inga torrentklienter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Jag är ganska sugen på inhandla denna. Kolla lite reviews på YT och se om det lockar dig.

https://www.komplett.se/product/904090/datorer/surfplattor/su...

Köpte denna till min fru härom månaden. Har inte haft någon surfplatta tidigare så har inte så mycket att jämföra med men jag tycker den är schysst det lilla jag använt den.

Något är däremot konstigt med ljudet för ljudnivån sänks ibland utan att själva volymkontrollen rör sig och det är något högfrekvent pipande ljud i bakgrunden varje gång den spelar upp ett ljud.

Kan vara någon asusljudeffekt som förstör kanske. Har inte orkat felsöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bara titta på hur ointresserade de stora tillverkarna är av android-plattor.
Inte att förväxla med dominansen android har för mobiler.

Var kan jag göra det? Jag kan se att android är dominant bland tablets globalt, men det säger ju inte så mycket om Sverige. Har aldrig sett några produkter som är direktutvecklade mot en svensk marknad, så det känns inte som ett bra mått. Inte heller att hela marknaden svalnar.

Permalänk
Medlem

Marknaden för surfplattor har minskat rejält 2016.

Citat:

Tablet sales, much like those of full fledged PCs, have been declining over the past few years.

Citat:

Android reigns over the market with 65%. Apple takes the number 2 spot with 26%, and Windows take a distant third with the remaining 9% (alot better than its current mobile share).

Citaten kommer från MSPoweruser
Källa:

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Var kan jag göra det? Jag kan se att android är dominant bland tablets globalt, men det säger ju inte så mycket om Sverige. Har aldrig sett några produkter som är direktutvecklade mot en svensk marknad, så det känns inte som ett bra mått. Inte heller att hela marknaden svalnar.

Jämför hur de visar upp sina nya telefoner med tablets.

Nu är det förstås ett tag sen jag använde en android-platta, men verkade inte som att utvecklarna satsade så mycket på anpassade appar heller, men det har väl förhoppningsvis blivit bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Kronvrak:

Marknaden för surfplattor har minskat rejält 2016.
https://cdn-mspoweruser.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/04/IDC-Tablet-Marketshare-Apple-Microsoft.jpg
Citaten kommer från MSPoweruser
Källa:

När man väl har en platta så håller den nog rätt många år för genomsnittsanvändaren, kan ju vara så att marknaden är mättad nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

När man väl har en platta så håller den nog rätt många år för genomsnittsanvändaren, kan ju vara så att marknaden är mättad nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du har rätt.
Har själv en Note8 från 2013 som inte behöver ersättas men också på att Surfplattor hamnar i kläm mellan stora mobiler och små bärbara datorer.

Gick själv från surfplatta (Note8) för att använda i sängen och soffan, bytte den mot en ASUS TF103C (Android hybrid/2 i 1) dator, till en Netbook med Linux.
Skälet var att det blev för tungt att hålla i surfplattan, TF103C hade löstagbart tangentbord den kunde man luta mot bröstet och bara balansera med en hand, Android fungerade bättre än Windows/Linux för film och musik men avsaknaden av Flash (webbläsare som inte föll mig i smaken) så blev Android värdelös för surfning.
Löste det genom att skaffa en Netbook/liten lågpris bärbar dator.

Är man språng känns både 8" och 10" surfplattor, för stora att flänga runt med nere på stan'. För det är 5-6 tums mobiler ohotade av surfplattor.

RED: Netbooken Acer Aspire E3-112 som ersatte TF103C hybriden/2i1 datorn är faktiskt lättare och smidigare.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd

Jag vill slå ett slag för micrsofts surface pro, lite dyrare men fan vilka plattor det är. Sen kan den prestera som en ultravbook också. Hade min i3 surface överallt, när jag chilla på soffan, när jag gameade och inte minst när jag reste. Tills min kusins barn tappade den i golvet och skärmen sprack och man endast kunde använda den med tangentbord.

Annars kan jag rekommendera kinaplattor med Android/windows hybrid