Permalänk

Anslutningsproblem med ny router

Tja Sweclockers!
Jag har problem med min nyinförskaffade router. Det är en ASUS RT-AC66U. När jag har anslutit routern till mitt inkommande uttag i lägenheten så fungerar Internet under en period sedan tappar jag anslutning. Perioden kan vara 1 minut till 3 timmar. Ibland får jag tillbaka den efter 5 minuter men oftast är en omstart av routern det ända som är möjligt.

Men när jag tappar anslutning så sätts hela routern ur spel. Inget wifi fungerar och inga trådbundna enheter fungerar. Jag kan alltså inte ens kommunicera över LAN. Jag har inget modem eller liknande utan ansluter direkt mot ett cat 5e uttag som finns i lägenheten.

Bredbandsleverantören är Bredbandsbolaget om det spelar någon roll. Utöver portforward och statisk ip på vissa enheter så har jag inte gjort några förändrade inställningar från fabrik.

De felsökningar som jag har gjort
- Uppdaterat till den senaste firmware uppdateringen
- Provat att ansluta direkt mot mitt inkommande uttag med en dator utan några som helst problem att nå Internet
- Återställt den säker 10 gånger
- Provat att köra den utan några som helst inställningar (portforward, statisk ip etc.)
- Provat med olika datorer och kablar utan resultat

Någon som har en idé eller är det ett hårdvarufel?

Tacksam för svar

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Blir den ovanligt varm din router..Har sett att en del som har ASUS routers ha värmeproblem om dom inte får ventilation nog.Ska helst stå upp på högkant typ och inte för nära något eller för nära väggen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Blir den ovanligt varm din router..Har sett att en del som har ASUS routers ha värmeproblem om dom inte får ventilation nog.Ska helst stå upp på högkant typ och inte för nära något eller för nära väggen

Jag upplever inte att den blir speciellt varm. Den står på en bänk med god ventilation men jag ska ändå kolla mer på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag upplever inte att den blir speciellt varm. Den står på en bänk med god ventilation men jag ska ändå kolla mer på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Testa Merlin firmware kan hjälpa

https://asuswrt.lostrealm.ca/

https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som att det är routern som är boven. Har du provat att göra en hård reset 15-15-15 eller vad de kallar den och sedan lägga in en firmware som verkar funka bra. Dvs läs tex på Merlins forum om vilken version som verkar bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ska kolla på det! Jag använde Advanced Tomato utan resultat.

Skrivet av giplet:

Låter som att det är routern som är boven. Har du provat att göra en hård reset 15-15-15 eller vad de kallar den och sedan lägga in en firmware som verkar funka bra. Dvs läs tex på Merlins forum om vilken version som verkar bra.

Jag har kört Asus Firmware Restoration en gång vilket blåser ut routern fullständigt om det är det du menar Jag ska kolla på Merlins.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag har kört Asus Firmware Restoration en gång vilket blåser ut routern fullständigt om det är det du menar Jag ska kolla på Merlins.

Japp. Det är det jag menar. Har en N66U som jag var tvungen att göra det på, och det tog en jäkla tid dessutom. Flera gånger trodde jag att den hade gett upp, men till sist gick det och sedan har den gått som en klocka. Nu hade jag iofs varit och rotat rätt hårt i firmwaren den gången, vilket ju Merlin tillåter, men det verkar som att det var något som inte nollställdes ordentligt utan att man gick igenom den proceduren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag har nu uppdaterat till Merlin Firmware. Nu ska jag bara invänta resultat

Skrivet av giplet:

Japp. Det är det jag menar. Har en N66U som jag var tvungen att göra det på, och det tog en jäkla tid dessutom. Flera gånger trodde jag att den hade gett upp, men till sist gick det och sedan har den gått som en klocka. Nu hade jag iofs varit och rotat rätt hårt i firmwaren den gången, vilket ju Merlin tillåter, men det verkar som att det var något som inte nollställdes ordentligt utan att man gick igenom den proceduren.

Menar du att du hade samma problem som jag?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Samma problem kvarstår även med Merlin Firmware.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

http://www.snbforums.com/threads/fork-asuswrt-merlin-374-43-l...

Prova även denna. Min AC66U är stabil som ett berg.

Permalänk
Avstängd

Om man har trubbel så MÅSTE man göra en fabriksåterställning efter att man lagt på ett nytt firmware.

Merlin om detta viktiga:
http://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defaul...

Det är också det första ASUS support kommer att föreslå.

Är det forfarande fel så kan man misstänka hårdvaran.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Jag har försökt med alla lösningar jag fått utan resultat.

När routern slutar fungera kommer detta meddelandet upp när jag försöker nå webb-UI.

Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-AC66U.
För åtkomst till inställningar för RT-AC66U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Har du provat med en annan webläsare? Eller rensat webcachen till din webläsare från gammalt junk?

Sen ska du se vad som händer i systemloggen!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag har försökt med alla lösningar jag fått utan resultat.

När routern slutar fungera kommer detta meddelandet upp när jag försöker nå webb-UI.

Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-AC66U.
För åtkomst till inställningar för RT-AC66U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret.

Det där låter som om din router byter sin egen ip-adress vilket kan hända om den upptäckt att någon annan enhet använder samma ip-adress.

Vad har du mer för utrustning inkopplad?

Permalänk
Skrivet av plunn:

Har du provat med en annan webläsare? Eller rensat webcachen till din webläsare från gammalt junk?

Sen ska du se vad som händer i systemloggen!

Spelar ingen roll vilken webbläsare jag använder det är samma problem oavsett.
Systemloggen har jag för lite kunskap för att tolka känns det som. Jag kan ju dessutom inte kolla den när det inträffar då jag inte kommer åt gränssnittet :-/

Skrivet av madtop:

Det där låter som om din router byter sin egen ip-adress vilket kan hända om den upptäckt att någon annan enhet använder samma ip-adress.

Vad har du mer för utrustning inkopplad?

Det är enbart en trådbunden dator nu under felsökningstiden Provade att byta ip från 192.168.1.1 till 192.168.0.1 utan resultat.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag har nu uppdaterat till Merlin Firmware. Nu ska jag bara invänta resultat

Menar du att du hade samma problem som jag?

Samma symptom, men i mitt fall tror jag att det hade att göra med att jag SSH'ade till routern och labbade runt med Merlin. Eftersom du inte körde Merlin så tror jag inte att det är det som är problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag har haft BBB under många år (fiber) och det har fungerat bra. Jag hade dock problem i början och det tog lång tid att lista ut vad som var fel.
Det var glapp i bredbandsbolagets dosa på väggen...
Jag bytte den själv. Sedan har det fungerat bra.
Prova med en annan sladd mellan routern och urtaget (en annan sladd kanske passar bättre).

Har också haft problem med att min Asus router var inkompatibel med det inbyggda nätverkskortet på mitt moderkort Asus Gryphon Z87 (konstiga disconnects på LAN men inte på WLAN). Fick sätta in en annan NIC i datorn.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Jag skulle stänga ner wifi och se till att bara ha en dator ansluten och se om felet kommer. Om det är någon enhet på LANet som stör ut uppkopplingen.

Annars skulle jag anse den som trasig, eftersom det låter som att du provat det mesta och att felet uppstår även i andra firmwares. Likaså dör hela LANet, så man kan inte skylla på ISP

Permalänk
Skrivet av giplet:

Samma symptom, men i mitt fall tror jag att det hade att göra med att jag SSH'ade till routern och labbade runt med Merlin. Eftersom du inte körde Merlin så tror jag inte att det är det som är problemet.

Nej det verkar ju inte så, det var ingen skillnad på att köra med Asus eller Merlin.

Skrivet av kdk_warhead:

Jag har haft BBB under många år (fiber) och det har fungerat bra. Jag hade dock problem i början och det tog lång tid att lista ut vad som var fel.
Det var glapp i bredbandsbolagets dosa på väggen...
Jag bytte den själv. Sedan har det fungerat bra.
Prova med en annan sladd mellan routern och urtaget (en annan sladd kanske passar bättre).

Har också haft problem med att min Asus router var inkompatibel med det inbyggda nätverkskortet på mitt moderkort Asus Gryphon Z87 (konstiga disconnects på LAN men inte på WLAN). Fick sätta in en annan NIC i datorn.

Tackar för tipsen. Men uttaget fungerat fint och har gjort det med alla mina tidigare routers. Jag har även provat med olika datorer utan resultat.

Skrivet av jocke92:

Jag skulle stänga ner wifi och se till att bara ha en dator ansluten och se om felet kommer. Om det är någon enhet på LANet som stör ut uppkopplingen.

Annars skulle jag anse den som trasig, eftersom det låter som att du provat det mesta och att felet uppstår även i andra firmwares. Likaså dör hela LANet, så man kan inte skylla på ISP

Hela dagen har jag enbart kört med kabel och det fungerar inte alls. Jo det måste vara i routern efter som att även LAN går ner.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits