Permalänk
Medlem

Samma kanal på trådlöst nätverk???

Hej

vill utöka min trådlösa nätverk hemma och köpte två st Zyxel WAP3205 v3 accesspunkter. som primär router kör jag en Netgear R7500.
för att få det att fungera så måste jag köra zyxel repeater på samma kanal som jag sänder från netgear?? så fort jag ändrar kanal på zyxel eller netgear så fungerar inte repeater. läste nånstans att man ska undvika att sända wifi på samma kanal.
Hur påverkar det wifi??
Ska man lämna tillbaks Zyxel och köpa nåt annat??

mvh

Permalänk
Medlem

Om du kör repeater mode får du sämre latenser och hastighet.
Har du möjlighet att dra kabel till dina accesspunkter och ställa dom i "AP-mode" eller något liknande så kommer du få bättre hastigheter.

Permalänk
Rekordmedlem

En accesspunkt ansluts alltid via kabel och ap är inte samma sak som en repeater, en ap kan använda vilken kanal som helst och man väljer helst samma kanal eller nån icke överlappande men undvik helst delvis överlappande kanaler.
En repeater arbetar trådlöst och återutsänder samma sak som den tar emot så den befinner sig på samma kanal/er som signalen frän den den accesspunkt som repeteras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En accesspunkt ansluts alltid via kabel och ap är inte samma sak som en repeater, en ap kan använda vilken kanal som helst och man väljer helst samma kanal eller nån icke överlappande men undvik helst delvis överlappande kanaler.
En repeater arbetar trådlöst och återutsänder samma sak som den tar emot så den befinner sig på samma kanal/er som signalen frän den den accesspunkt som repeteras.

det stämmer
men just nu har jag ingen möjlighet att dra kabel där jag vill ha repeater. förut körde jag med en vanlig plug repeater(en som man stoppar i eluttaget) och den fungerade bra, man uppgav vilken nät vill man koppla upp sig så fungerade den bra utan att bry sig om kanal. man kunde köra auto eller vilken kanal som helst bara dem inte överlapar varandra, men zyxel accepterar inte auto eller olika kanaler i repeater mode.
när man ska ställa in mot trådlösa nätverk så när den visar vilka nät den hittar så vissar den också vilken band den sänder på, och det den nät man kopplar sig upp mot. ifall man kör på primär router kanal auto eller startar om och den byter band så kan inte zyxel mer koppla upp sig mot den.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte byta kanal på en repeater för den repeterar samma sak som den tar emot, vill du byta kanal gör du det i accesspunkten.
En repater kan alltså inte ändra signalen på nått sätt för då är det inte längre en repeater per definition.
Vill du kunna ändra saker så går det att bygga ett nät med trådlöst anslutna accesspunkter men det heter då WDS, Wireless distribution system.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_distribution_system

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.