Permalänk
Medlem

Hur fungerar en vattendispenser?

Jag tänker på katt/hund skålar där man använder en flaska och sätter på skålen för att inte behöva fylla på så ofta. Varför rinner inte vattnet över skålen? Varför blir det ingen hävert funktion???

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

För litet hål + ytspänning + tryck +kapilärkraft = Profit?

Nä jag vet inte exakt men eftersom det inte fungerar om man har en droppe diskmedel i vattnet först (så att ytspänningen försvinner) så borde ytspänningen ha en avgörande roll i att vattnet kan stanna kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir undertryck i behållaren som förhindrar att vattnet kan rinna fritt, när nivån sjunkit tillräckligt i skålen så kommer det in luft i behållaren och lite vatten släpps ut till systemet är i statisk balans igen och så upprepas det igen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinitas:

Jag tänker på katt/hund skålar där man använder en flaska och sätter på skålen för att inte behöva fylla på så ofta. Varför rinner inte vattnet över skålen? Varför blir det ingen hävert funktion???

Eftersom flasköppningen är under vattenytan kommer det inte in någon ny luft i flaskan och det blir således ett baksug som håller vattnet kvar.
När djuret dricker så sjunker vattenytan och tillslut kan luft ta sig in och lite nytt vatten åker ut och vattenytan går upp till flasköppningen igen och det slutar rinna.

Du kan testa själv att fylla en flaska under vattnet och lyfta upp den med flasköppningen neråt. vattnet kommer vara kvar i flaskan tills du kommer ovanför vattenytan.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB