Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen svartlistar delningssajter

Permalänk
Medlem

Fan schyst av dom att ge mig en lista på sidor jag kan besöka

Permalänk
Medlem

....Och en en gång slår Tankepolisen till.

Storebror och Nordkorea vibbar så det stänker.
Gör som dom säger, annars skall du få se..
Detta är bara ett steg emot att de styr allt och avgör vad som är lämpligt för oss att se.

Glöm bort den svarta listan, snart nog har du den vita listan över godkänt material.
Om någon inte fattade, så pratar jag om alla försök att kväva vår rätt att surfa på nätet.
Inte enkom detta.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag vet inte... har du en lista var man kan ladda ner spel? Jag har inte börjat prenumerera på rättighetalliansen ännu...

Jag kan inte prata för andra men jag tror en del reaktioner här är för att många känner att det är lite fel fokus i samhället när polisen skiter i våldtäkter men jagar 14 åriga fildelare... Det börjar gå lite till överdrift så därför blir det ju lite extra kul när rättighetsalliansen sammanställer en kanonlista över gratis streaming siter...

Det är ju oftast inte företag som Volvo eller Ericson som annonserar på dessa "pirat sajter" ändå så resultatet av deras kampanj blir sannolikt att de företag som annonserar skiter fullständigt i vad rättighetsalliansen tycker och nu får de ännu mer besökare som exponeras för deras reklam eftersom vi fått en så fin lista... Kan väl säga att deras agerande ser ut att få direkt motsatt effekt. Nu hoppas jag bara att rättighetsinnehavarna till alla dessa filmer stämmer skiten ur rättighetsalliansen eftersom de går ut och offentliggör var man kan hitta deras alster som streams...

Det som klassas som brott i Sverige ska ju utredas av polisen, även om man personligen inte tycker det är speciellt allvarligt eller ens ska vara ett brott. Jag är mest nyfiken på om de som tackar för länkarna tycker att dom ska ha rätt att spela spel gratis också. Dom som är seriösa dvs.

Hoppas inte att Sweclockers får skit för att dom lagt ut listan bara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveakungen:

@DaBone: Va skönt att du ser det så svart och vitt. Så att de rika producenterna får mer pengar... för det är ju bara deras lön som ska betalas eller hur. För de 100.000-tals människor som ska tjäna sitt levebröd på film jobbar ju gratis eller hur? Eller gör producenten allt jobb själv?

Nej, faktum är att varje gång du väljer att se en film som visas olagligt eller är piratkopierad, så drabbar det mängder av människor som inte tjänar mer än du själv. Och detta gäller nästan allt. Microsoft är sååå rika, klart jag piratkopierar Office! Men det drabbar inte de rikaste i kedjan speciellt mycket utan folk som du själv.

En liten tankeställare: På många sätt gör du mer skada när du kopierar och seedar en film, än om du bara stulit ett fysiskt exemplar. För när du seedar så hjälper du till att skapa mängder av kopior, som i sin tur oftast leder till att de som tankar hem inte köper och betalat för att se den. Mer skada genom hela ledet av människor som jobbar med film.

Digital stöld är likväl stöld och många gånger värre.

Det finns en del sanning i det du skriver. Men du gör samma "misstag" som (i princip) alla andra på den sidan debatten: att jag kopierar en film betyder inte att det automatiskt är ett inkomstbortfall eftersom jag ofta inte hade betalat för att se den. OCH kopian jag tittar på har inte kostat producenten ett enda öre mer än om jag hade låtit bli - det är detta som skiljer en digital kopia från alla fysiska produkter (jo, jag vet att torrent oftast innebär automatisk upload, men torrent är bara en av flera olika tekniker för att dela data och har egentligen inte med grundfrågan att göra - torrent blev ju populärt först efter att flera centraliserade tjänster fått stänga ner, och kommer ersättas med andra varianter när denna teknik inskränkts).

Att ignorera det faktum att alla inköpsbeslut fattas med priset i åtanke är att helt missa hur en marknad fungerar. Streaming i dessa fall kostar gratis, och då är det värt att se filmer som annars antas vara ovärda att betala pengar för.

Det är också denna premiss som mitigeras av tjänster som spotify - om en hel katalog filmer finns tillgängligt för en fast summa så är de sevärda filmerna billigare men de mer värdelösa filmerna dyrare än det pris som en individ hade valt att spendera på respektive film. Snittet jämnar ut sig till det värde individen anser att den får och det pris som den betalar (t ex per månad) för att få ta del av tjänsten. Detta är den "nya" modellen som ofta efterfrågas i debatten men som copyright-systemet och film-distributörerna verkar vilja ignorera.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk

@ox4: Jag har hört ditt argument lika ofta, men bara för att du inte tänkt köpa den ändå, ger dig inte rätten att se den utan att betala. Biosalongerna har också digitala kopior, så då borde de bara kopiera dem och skita i att betala till filmbolagen. Och den där lösgodispåsen, den kostar ju bara någon krona att tillverka, och alla vet ju att Candy King är rika. Så varför inte snatta merparten och betala en liten del till Candy King.

Du ser bara till dig själv med det tänket, men om alla gjorde så, varför skulle det då produceras film. Samma sak med pengar, är det ok att stjäla pengar digitalt? Är ju bara en massa siffror, eller hur. Tar du 100.000:- så är det bara till att kopiera samma summa igen.

Och jag tror inte många av er betalat för att titta på filmer ni verkligen är sugna på.

En sak håller jag med om, straffen för att åka dit för olovlig delning av film är absurda!

Det ni gör när ni skiter i att betala är att ni låter alla som är hederliga betala för ni är snåla. Men om alla tänkte så skulle det snart inte göras mer film.

PS. Streaming kostar alltid någon part pengar, annonsörerna på piratstreamingsajter betalat för att de ska kunna se till att filmer visas utan att de som producerat filmen får betalt. Där av att de vill försöka få företag att låta bli att annonsera för att inte gynna piratkopiering och piratstreaming av film. Är det så svårt för många här att förstå? Ds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveakungen:

@DaBone: Va skönt att du ser det så svart och vitt. Så att de rika producenterna får mer pengar... för det är ju bara deras lön som ska betalas eller hur. För de 100.000-tals människor som ska tjäna sitt levebröd på film jobbar ju gratis eller hur? Eller gör producenten allt jobb själv?

Nej, faktum är att varje gång du väljer att se en film som visas olagligt eller är piratkopierad, så drabbar det mängder av människor som inte tjänar mer än du själv. Och detta gäller nästan allt. Microsoft är sååå rika, klart jag piratkopierar Office! Men det drabbar inte de rikaste i kedjan speciellt mycket utan folk som du själv.

En liten tankeställare: På många sätt gör du mer skada när du kopierar och seedar en film, än om du bara stulit ett fysiskt exemplar. För när du seedar så hjälper du till att skapa mängder av kopior, som i sin tur oftast leder till att de som tankar hem inte köper och betalat för att se den. Mer skada genom hela ledet av människor som jobbar med film.

Digital stöld är likväl stöld och många gånger värre.

Tror de flesta blir ganska less på allt snack om att streaming och nedladdning förstör.. Om filmfolket vill att det ska sluta, så får de väl fixa tjänster som faktiskt är hållbara i varje land.
Sen kan man ju faktiskt fundera på varför det gnälls om streaming och nedladdning av en medelmåttig film, som redan drar in miljarder..

Streamar själv en del och köper de filmer jag tycker om. Hade jag aldrig streamat dem, hade jag troligtvis aldrig köpt en del filmer..
Så i mina ögon hugger de sig själva i foten..
Sen jag slutade ladda ner musik på TPB, har jag inte köpt en enda skiva... och det var för ett par år sedan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man undrar... har inte Sweclockers och Rättighetsalliansen nu begått brott då de faktiskt länkat till siter som länkar upphovsrättsskyddat material?

Det är ju vad en torrent site är... en samling länkar, precis som listan i denna artikel.

Samt att torrent filerna innehåller inget upphovsrätt material... Torrent filen är inte olaglig som sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det som klassas som brott i Sverige ska ju utredas av polisen, även om man personligen inte tycker det är speciellt allvarligt eller ens ska vara ett brott. Jag är mest nyfiken på om de som tackar för länkarna tycker att dom ska ha rätt att spela spel gratis också. Dom som är seriösa dvs.

Hoppas inte att Sweclockers får skit för att dom lagt ut listan bara.

Jag köper mina spel men när jag var ung kopierade jag en del (då hade jag inga pengar så om jag inte kopierade hade jag inte spelat spelen över huvud taget dvs de som gjorde spelen förlorade inget på att jag kopierade då). Detta gjorde så att jag fick ett intresse för spel och nu köper jag. Hade jag inte spelat som ung så kanske jag hade fått en annan hobby och då hade de inte fått pengar av mig idag. Visst tyvärr är det inte samma företag som gjorde spelet till Amigan som får mina pengar idag så helt rättvist är det inte... Fast ibland är det samma personer... Ta Chris Roberts, jag kopierade Wing Commander en gång i tiden men nu har jag pledgat SC med 3k.

Sedan skall man väl i ärlighetens namn säga att spelbranschen och filmbranschen gör sitt för att lura konsumenterna när de hypar kassa spel och filmer. Ser du en jättecool trailer och går på bio och inser att det enda som var bra med filmen är just de scener som var med i trailern o resten e skit så blir man ju lite lurad.

För de som argumenterar med näbbar och klor mot streaming så utgår jag från att ni alltid köper era filmer och aldrig kollar på film hos någon polare för då får ju inte skådisarna några pengar från er fast ni har sett filmen.

En streamad film är inte = en mindre film såld.
Ibland kanske det är så visst men ofta inte. Ser jag någon bra film så köper jag den. Jag kanske inte köper den samma dag men när jag ser den på hyllan så tar jag den. Ser jag en riktig skitfilm (stream) så köper jag den inte. Hade jag sett den i butikshyllan så hade jag förmodligen inte köpt den då heller.

Jag och de flesta av mina kompisar streamar mycket mindre nu när det börjar komma vettiga betal alternativ eftersom det inte är blodigt dyrt, det är bättre bild och ljud kvalitet och man slipper reklam och till viss del mindre virus risk och "general hassle".

Tyvärr så ska bolagen vara gnidna in i det sista och ska man behöva ha 8-10 betaltjänster för att få samma material som på en streamingsida så går man tillbaka till streaming. Har de en betalsite med det mesta (typ spotify) så är det många som väljer betalalternativet.

Kommer det en film som jag gärna vill se och som inte finns tillgänglig här men finns på nätet, ja då kollar jag på nätet eftersom jag ändå inte kan köpa filmen här.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Har själv Netflix, Spotify och Steam. Alla dessa tjänster funkar jättebra dock saknas det väldigt väldigt mycket på just en av de tjänsterna! Netflix...

Steam: Där jag har hela mitt spelbibliotek. Köper nästan alla mina spel digitalt idag och då är steam supersmidigt! Visst köper jag på skiva ibland, men använder ju då aldrig skivan utan aktiverar bara koden och laddar ner spelet istället. Skivan tycker jag kan vara kul i vissa sammanhang, tex sparar jag alla mina cod, bf spel på skiva då jag brukar beställa dem från nätet för jag tycker dem är kul att samla på samt de är oftast billgare att köpa på skiva istället för steams 59.99 Euro. Medans alla småspel bara köps genom steam och aktiveras.

Spotify: Där finns idag 99% av all musik jag lyssnar på och är väldigt lätt och smidigt, du har spellistor, både egna och automatiskt ihopplockade och det är lätt att använda på alla plattformar, tv, mobil, dator. Samlat och till ett bra pris! Om det inte skulle finnas ngt så är det ju bara att gå in på tex YouTube och lyssna där...

Netflix: Superbra tjänst till ett ok pris. Dock saknas det väldigt mycket filmer/serier. Alltid när jag vill se på ngt så kollar jag Netflix först, ibland kan man ha tur och finna det man söker. Ibland kan man finna de första Säsongerna av serien man tänkt kolla igenom och oftast så finns inte det man söker, även om man vet att man kollat på det förut på just Netflix. Då de tar bort och lägger till då och då. Tycker inte man ska ta bort något alls från Netflix utan bara lägga till så man får en bättre och bättre tjänst.

Om man istället skulle skapa en supersajt, MegaNetflix med fullständiga serier och släppa filmerna direkt när de släpps på bluray så skulle jag inte ha några problem med att betala uppemot 499:- för det, visst vore det rimligare/bättre med kanske 249:-/mån eller liknande men bara om det skulle komma en sådan tjänst så skulle jag bli oerhört glad! Förut har man kunnat hyra mycket nya filmer på tex Hemmakväll men tycker dem har gått ner sig ngt oerhört nu, tycker bara det är godis och skit i butikerna nu, tex har vi fått en hel America hylla och filmerna har fått en 20% av butiksytan... (förut va det bara en länga med lösgodis och en 5st läskkylar och 80% av lokalen va filmer!) Tycker detta är lite skrämmande då man förut alltid kunde hitta ngt kul och hyra hem en 5st blurays över helgen men idag blir detta bara svårare och svårare. Varför?

Det enda vi vill ha av filmindustrin är en bra tjänst!! Jag skiter i om den blir svindyr men om det bara skulle göras en så är det ett helt ben i rätt riktning!!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Tror du missat något som har med annat att göra än de du pratar om. Fundera på den. Eller använder du inte internet eller skriver på forum?

Permalänk
Medlem

Sweclockers riktig agenda avslöjad...

tack

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jo men det beror på att det hamnar under § 7 Piratkopiering i forumreglerna.

FAQ § 7
Q: Är det tillåtet att länka till fildelningssajter eller att hjälpa någon att kringgå kopieringsskydd?
A: Nej. Att länka och hjälpa till kan mycket väl klassas som ”medhjälp till brott mot upphovsrättslagen”, hur oskyldigt syftet än må vara.

Q: Varför är det förbjudet att diskutera piratkopior, när ni skriver nyheter om exempelvis The Pirate Bay?
A: Redaktionen är ansvarig för sina egna handlingar, men kan även ställas till svars för allt som sker på webbplatsen i övrigt. Därför har vi särskilda forumregler som inte nödvändigtvis är applicerbara på det redaktionella innehållet.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Jojo, jag vet. Men hade någon medlem börjat diskuterat detta och gjort en liknande lista i en helt annan tråd så hade den tråden blivit moddad. Nu "länkar" ju SweC själva till en massa sidor, listan i nyheten hade man kunnat utelämna helt om dom ska följa sina egna regler.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

@ClintBeastwood: Tror du missat något som har med annat att göra än de du pratar om. Fundera på den. Eller använder du inte internet eller skriver på forum?

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shelter:

Jojo, jag vet. Men hade någon medlem börjat diskuterat detta och gjort en liknande lista i en helt annan tråd så hade den tråden blivit moddad. Nu "länkar" ju SweC själva till en massa sidor, listan i nyheten hade man kunnat utelämna helt om dom ska följa sina egna regler.

Fast som det står i utdraget jag gjorde så är redaktionen undantagna reglerna när det gäller notiser och nyheter. Det hade varit skillnad om någon av dem hade skrivit in listan i någon slumpvis tråd.

Däremot så bryter ju en del medlemmar mot reglerna när de antyder här i tråden att de ska nyttja sidorna som nämns till att komma åt skyddat material. Gissar att det ses mellan fingrarna på det på grund av nyheten i sig.

Permalänk
Skrivet av headphone.ninja:

Rättighetsalliansen, haha. Låter som en direktöversättning från en Marvel-film.

Det våras för Hollywood

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Blir nästan chockad över hur många som verkar använda streamingsajter/fildelning här på forumet och är öppna med det så kan ju passa på att fråga: Laddar ni ner spel istället för att köpa dom också?

Jag gör inte det, men om spelindustrin hade tänkt likadant som filmindustrin när det gäller distribution hade jag garanterat gjort det. Nu råkar det vara så att de flesta spel släpps i hela världen samtidigt, och på lätt åtkomliga plattformar.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Wow, nu kommer dessa sidor gå under! För de reklambyråer som tar fram den kvalitativa reklamen som finns på sidorna i listan håller säkert koll på vad Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen svartlistar! xD

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror de flesta blir ganska less på allt snack om att streaming och nedladdning förstör.. Om filmfolket vill att det ska sluta, så får de väl fixa tjänster som faktiskt är hållbara i varje land.
Sen kan man ju faktiskt fundera på varför det gnälls om streaming och nedladdning av en medelmåttig film, som redan drar in miljarder..

Streamar själv en del och köper de filmer jag tycker om. Hade jag aldrig streamat dem, hade jag troligtvis aldrig köpt en del filmer..
Så i mina ögon hugger de sig själva i foten..
Sen jag slutade ladda ner musik på TPB, har jag inte köpt en enda skiva... och det var för ett par år sedan.

Det är enligt mig inte filmfolket (de som är med i produktionen) som borde fixa bättre tjänster. Det är distributörerna som borde göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det är enligt mig inte filmfolket (de som är med i produktionen) som borde fixa bättre tjänster. Det är distributörerna som borde göra det.

Med filmfolket menade jag hela kedjan iofs.. De som är med i produktionen, borde kunna påverka distributörerna...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveakungen:

@Cenorida: Det är likväl ingen mänsklig rättighet att kunna se ex. Hitta Doris i Sverige ännu. Samma gäller de andra filmerna. Finns inte filmerna någonstans att hyra eller köpa, ja då är det ju trist... skriv då till filmbolagen och fråga varför de inte finns att hyra legalt!

Det är iof. ingen mänsklig rättigheter för innehavarna att begära pengar heller om vi ska hårddra det.

Skrivet av pytonOrm:

har dom inget bättre för sig ? jaga pedofiler istället jäkla puckon

Vem ska jaga pedofiler? Rättighetsalliansen eller kanske filmbolagen? För Polisen kan göra mer än en sak i taget eftersom det inte är samma del av polisväsendet som jagar piratkopierare som det är de som jagar pedofiler. Det ena utesluter alltså inte det andra.

Skrivet av ClintBeastwood:

Blir nästan chockad över hur många som verkar använda streamingsajter/fildelning här på forumet och är öppna med det så kan ju passa på att fråga: Laddar ni ner spel istället för att köpa dom också?

Det ena utesluter inte det andra. Äger en ganska stort spelbibliotek sträckt över Steam/Origin och GoG Galaxy. Dessa är köpta men samtidigt nedladdade eftersom de är digitala exemplar köpta oftast genom deras egna "stores". Det är mååånga år sedan jag ägde en fysisk kopia av ett spel till PC.

Skrivet av Sveakungen:

@DaBone: Va skönt att du ser det så svart och vitt. Så att de rika producenterna får mer pengar... för det är ju bara deras lön som ska betalas eller hur. För de 100.000-tals människor som ska tjäna sitt levebröd på film jobbar ju gratis eller hur? Eller gör producenten allt jobb själv?

Nej, faktum är att varje gång du väljer att se en film som visas olagligt eller är piratkopierad, så drabbar det mängder av människor som inte tjänar mer än du själv. Och detta gäller nästan allt. Microsoft är sååå rika, klart jag piratkopierar Office! Men det drabbar inte de rikaste i kedjan speciellt mycket utan folk som du själv.

En liten tankeställare: På många sätt gör du mer skada när du kopierar och seedar en film, än om du bara stulit ett fysiskt exemplar. För när du seedar så hjälper du till att skapa mängder av kopior, som i sin tur oftast leder till att de som tankar hem inte köper och betalat för att se den. Mer skada genom hela ledet av människor som jobbar med film.

Digital stöld är likväl stöld och många gånger värre.

På tal om att tänka svart och vitt. Folk som inte hade sett filmen om den inte gick att få tag på olagligt hade ändå inte genererat ett öre till filmindustrin så du kan ju inte sitta och förutsätta att folk skulle antingen se den på bio eller på BR om piratkopiering inte existerat.. Världen ser inte ut så.

Skrivet av Bogey:

....Och en en gång slår Tankepolisen till.

Storebror och Nordkorea vibbar så det stänker.
Gör som dom säger, annars skall du få se..
Detta är bara ett steg emot att de styr allt och avgör vad som är lämpligt för oss att se.

Glöm bort den svarta listan, snart nog har du den vita listan över godkänt material.
Om någon inte fattade, så pratar jag om alla försök att kväva vår rätt att surfa på nätet.
Inte enkom detta.

Så det är alltså per automatik Storebror och Nordkorea liknande fasoner för att staten vill att du följer lagen? Säger du samma sak när du går in på ICA och inte får plocka på dig fickan full av plockgodis?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

.....
Så det är alltså per automatik Storebror och Nordkorea liknande fasoner för att staten vill att du följer lagen? Säger du samma sak när du går in på ICA och inte får plocka på dig fickan full av plockgodis?

Exakt var skriver jag det?
Gör du det?

Å andra sidan, så förstår jag inte varför en transaktion mellan mig och en hårdvarutillverkare i asien skall beläggas med en"straffskatt"? Det förstår inte de på Samsung heller.
Jag antar dock att deras advokater har lite bättre koll än Spelar-Allan på SweC.
Att de sedan förlorade i rätten, kan man snarare tillskriva Sverige, poängen är att rätten ifrågasattes, och vann lika lite som de hade gjort i NordKorea

Här handlar det om att strypa delar av internet och bojkotta. Faktum är att vi inte ens får diskutera dessa sajter med sitt hela namn.
Bara för att det är en lag här, så innebär det inte att det är rätt.
I Nordkorea är deras pådyvlade religion att dyrka härskaren, det är det lag på.
Gör du inte detta, så kan du få vilket som helst i straff, alltifrån arbetsläger till att bli skjuten av luftvärnskanon, som en i härskarens släkt blev.

Är det här rätt? Det är ju lag på det.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av Sveakungen:

Blev ju rena dagistråden det här! Sluta försvara er snålhet med att det inte finns några bra alternativ eller att ni tycker att det är för dyrt att hyra film. Det finns massor av billiga och bra tjänster som erbjuder mängder av bra film till ett fast pris per månad. Och att hyra de senaste filmerna kostar inte mer än 39-49:- i bra kvalitet och erbjuds av massor av väl fungerande sidor. Då bidrar du dessutom till att det produceras mer bra film och håller dig garanterat på rätt sida om lagen.

Tråkigt att se hur folk streamar olagligt material från olika småskumma sajter. Ja, du kanske inte är olaglig, men någonstans i kedjan är det inte legalt. Så hur du än försöker att slingra dig, så medverkar du till brott när du streamar från dreamfilm och andra "länksajter". Blir extra kul när någon vräker ur sig "Va skönt om de inte vill annonsera på dessa sidor mer, för då slipper vi ads." Synd bara att du glömde att de här sajterna tjänar stora pengar på... luft?, vatten?, avgifter för filmtittande?, fel svar! De tjänar pengarna på just ads! Inga ads, inga filmer.

Det är ingen mänsklig rättighet att ha råd att hyra massor av nya filmer varje månad. Lika lite som det är det att kunna äta oxfile varje månad. Men inte fan tjuvar du oxfilen på ICA ett par gånger i veckan...

Inte samma sak säger du, jo nästan. För snart är all film för hemmabruk digitalt distribuerad. Och var ska då filmbolagen tjäna sin pengar om det är ok att kopiera deras investeringar på 400 miljoner eller så. Bio kan knappast stå för hela kakan. Men det har du som aldrig betalar för film inte råd med ändå, eller hur ;).

Netflix till exempel har avsevärt sämre utbud för svenskt konto vs amerikanskt konto. Tycker du detta är fullt rimligt?

Många sidor som är lagliga är inte villiga att strömma öht till Sverige heller så media branschen får skylla sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Intresseklubben antecknar. Sorry "Alliansen" men denna akt motverkar syftet jag antar dom hade med svartlistningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Netflix till exempel har avsevärt sämre utbud för svenskt konto vs amerikanskt konto. Tycker du detta är fullt rimligt?

Många sidor som är lagliga är inte villiga att strömma öht till Sverige heller så media branschen får skylla sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det lyser verkligen igenom att dessa företag och personer inte lever i sin egna tid. Året är 2016, inte 1976. Om jag kan fysiskt se en film i USA så varför tillåts jag inte att göra det ifrån Sverige?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad skönt att denna grupp finns, så nästa gång en sajt är nere kan man gå in och kolla på deras lista!
Det blir som verifierad lista. Det blir helt bakvänt!

Detta leder mer trafik än att förstöra i det hela.. vilket skämt, naivt och töntigt initiativ.

Försök få till avtal så att Warner, Sony, HBO etc. försöker släppa och licensera sitt material till flera "platformer". Idag måste konsumenter köpa 4 olika tjänster för att titta på allt.

Vi behöver Spotify för Video, med tillägg för nyare filmer, eller vad som helst, istället för att jaga privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om det ändå bara kunde finnas en motsvarighet till Spotify, fast för filmindustrin så hade alla problem varit ur vägen..

Det kommer. Tar bara sådan tid för de gamla liken att ruttna klart.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveakungen:

@ox4: Jag har hört ditt argument lika ofta, men bara för att du inte tänkt köpa den ändå, ger dig inte rätten att se den utan att betala. Biosalongerna har också digitala kopior, så då borde de bara kopiera dem och skita i att betala till filmbolagen. Och den där lösgodispåsen, den kostar ju bara någon krona att tillverka, och alla vet ju att Candy King är rika. Så varför inte snatta merparten och betala en liten del till Candy King.

Du ser bara till dig själv med det tänket, men om alla gjorde så, varför skulle det då produceras film. Samma sak med pengar, är det ok att stjäla pengar digitalt? Är ju bara en massa siffror, eller hur. Tar du 100.000:- så är det bara till att kopiera samma summa igen.

Och jag tror inte många av er betalat för att titta på filmer ni verkligen är sugna på.

En sak håller jag med om, straffen för att åka dit för olovlig delning av film är absurda!

Det ni gör när ni skiter i att betala är att ni låter alla som är hederliga betala för ni är snåla. Men om alla tänkte så skulle det snart inte göras mer film.

PS. Streaming kostar alltid någon part pengar, annonsörerna på piratstreamingsajter betalat för att de ska kunna se till att filmer visas utan att de som producerat filmen får betalt. Där av att de vill försöka få företag att låta bli att annonsera för att inte gynna piratkopiering och piratstreaming av film. Är det så svårt för många här att förstå? Ds.

Jag ville med förra inlägget just bara börja med att kommentera ett av dina argument - förlust av inkomst. Jag ville nyansera den delen och förklara varför piratkopia:potentiell laglig kopia inte är 1:1. Det är faktum. Det som kan vara värt att diskutera är hur många av piratkopiorna som ersätter lagliga kopior, men dessa uträkningar är sällan väl genomförda. Är det 2:1? 2000:1? Såklart olika från film till film (Jämf. Sharknado med Star Wars?).

Skillnader mellan att stjäla godispåse och kopiera data var ju också det jag var inne på: fundamentalt olika saker. Vedertaget och välbegripligt. Ökning av datamängd sker inte på bekostnad av originaldata, gynnar lagringsmarknaden, datatrafikmarknaden och är drivande för innovation inom olika sektorer (inte minst marknadsföring och affärstrategier). Stjäla en godispåse har inget med denna diskussion att göra. Det som har med diskussionen att göra är att spinna vidare kring IP (intellectual property) - ägandet av idéer.

Sen var det din kommentar om att jag skiter i att betala för filmer jag verkligen är sugen på. Vad vet du om detta? Rimligtvis inget. Ditt påstående blir alltså ett värdelöst påhopp som polariserar debatten. Debatten är redan ganska svår eftersom intresseorganisationer har som uppgift att skydda intresset hos de som representeras (https://en.wikipedia.org/wiki/Principal%E2%80%93agent_problem) detta handlar alltså inte om att försöka hitta en rimlig väg framåt, utan om att skydda det som är.

Inte heller beaktar du effekten av ökad spridning tack vare streaming och fildelning. Eller tror du på största allvar att lika många hade sett alla filmer om vi inte haft dessa distributionsvägar? Då menar du kanske att eftersom dessa extra tittare inte genererat någon direkt inkomst till filmbolagen så spelar det ingen roll? Svaret på det är mångfacetterat, men enkelt sagt så skulle ju inte reklam ha någon funktion som föregående påstående var sant. Distribution (popularitet) ökar hur många som ser, och ser om, filmen i fråga - viljan att titta sprider sig bland människor. Skådespelare, musiker, producenter osv osv tjänar alla på ökad spridning av sina skapelser.

Att vi alls har en så inflammerad debatt kan bero på två stora saker 1) lagen är inte riktigt anpassad för informationsflöde i dagens samhälle, och har inte harmoniserats internationellt 2) filmbolagens intresseorganisationer lägger mycket pengar och energi på advokater och lobbyister som jobbar på status quo istället för anpassning till nya modeller av copyrighthantering (läs de återkommande debattinläggen på t ex DN som signeras av 10 stortuppar inom svensk kultur och en handfull människor kring t ex rättighetsalliansen osv - argumentationen bemöter aldrig kritik, erkänner aldrig fel, och håller kvar utdaterade påståenden som vore de dogma. Detta leder inte till en respektfull diskurs, utan till en polariserad och hatisk debatt).

Här är några intressanta artiklar med olika vinklingar om ämnet, som redan behandlar diskussionen på en högre och bättre nivå...
2012: http://freakonomics.com/2012/01/12/how-much-do-music-and-movi...
2014: http://copyright.nova.edu/copyright-piracy-entertainment-indu...
2014: https://www.theguardian.com/technology/2014/may/06/piracy-fil...
2015: https://theconversation.com/from-convicts-to-pirates-australi...
2016: http://adage.com/article/media/mindshare-tru-optik-make-pirac...
2016: http://www.thehindu.com/opinion/lead/the-new-war-on-piracy/ar...

Notera:
1) enkla enkäter som testar hypoteser kommer förmodligen att ge svar på vilken av hypoteserna som är "sanna" - dvs metodik behöver analyseras för att värdera rimligheten (jämför med t ex kliniska studier och deras metodik);
2) data från 2010 eller tidigare är redan för gammal för att beskriva dagens användare - antalet användare och tjänster har ökat, globala användningen av internet ser annorlunda ut och har evolverat;
3) i sverige har vi tillgång till böcker, film och musik via bibliotek, och vi har en "kultur är till för alla"-mentalitet - därav bla att inträde till museum tas bort när sossarna styr landet. För oss är det en jämlikhets- och rättviseprincip. Det kommer såklart att färga debatten.
4) relaterat till (3) så har vi laglig rätt till privatkopiering, och det bekostas med "kasettavgift". Trots detta finns inga motkrav på DRM-frihet, och avgiften har höjts lite hursomhelst under åren. Det finns uttalad oro om att kasettavgiften används för att till viss del upphäva "kostnaderna" för piratkopiering, och debatt kring ämnet blandar ofta ihop pirat- och privatkopiering vilket gör att diskussionen haltar.
5) pragmatism vs idealism: hur det borde vara är olika beroende på vem man frågar, men desvärre gäller det också för förståelsen om hur det faktiskt ÄR. Innan man kommer vidare i debatt om hur det borde vara, bör man vara överrens om hur det ÄR just nu. Detta gäller egentligen all politisk debatt.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

Det finns en del sanning i det du skriver. Men du gör samma "misstag" som (i princip) alla andra på den sidan debatten: att jag kopierar en film betyder inte att det automatiskt är ett inkomstbortfall eftersom jag ofta inte hade betalat för att se den. OCH kopian jag tittar på har inte kostat producenten ett enda öre mer än om jag hade låtit bli - det är detta som skiljer en digital kopia från alla fysiska produkter (jo, jag vet att torrent oftast innebär automatisk upload, men torrent är bara en av flera olika tekniker för att dela data och har egentligen inte med grundfrågan att göra - torrent blev ju populärt först efter att flera centraliserade tjänster fått stänga ner, och kommer ersättas med andra varianter när denna teknik inskränkts).

Att ignorera det faktum att alla inköpsbeslut fattas med priset i åtanke är att helt missa hur en marknad fungerar. Streaming i dessa fall kostar gratis, och då är det värt att se filmer som annars antas vara ovärda att betala pengar för.

Det är också denna premiss som mitigeras av tjänster som spotify - om en hel katalog filmer finns tillgängligt för en fast summa så är de sevärda filmerna billigare men de mer värdelösa filmerna dyrare än det pris som en individ hade valt att spendera på respektive film. Snittet jämnar ut sig till det värde individen anser att den får och det pris som den betalar (t ex per månad) för att få ta del av tjänsten. Detta är den "nya" modellen som ofta efterfrågas i debatten men som copyright-systemet och film-distributörerna verkar vilja ignorera.

Jag håller med dig om att det i realiteten inte är ett 1-till-1 förhållande mellan folk som laddar ner en film och folk som är villiga att betala för att köpa filmen. Men samtidigt finns det ju inget annat sätt att se på det. Om upphovsmannen/distributören har bestämt att innehavet av detta verk ska förenat med en kostnad om x kr, men jag inte vill betala x kr, för det tycker jag inte filmen är värd. Ja, då får jag ju helt enkelt ge fan i att titta på den. Är det på samma sätt okej att planka in på en konsert, en biograf eller ett museum? Det är ju inga högre kostnader för respektive verksamhet bara för att jag kollar utan att betala (SÅ det kostar ju inte ägaren ett enda öre mer!). För hur man än vrider och vänder på det, så är varje tittare som inte betalat, en potentiell kund. Hur många som faktiskt hade betalat för att se filmen, konserten, bion, etc. går aldrig att veta. Det finns ju en del verksamheter som låter en prova produkten innan man köper den, men film- och musikbranschen är inte en av dem (förutom att de släpper en trailer). Detta eftersom själva konsumtionen är klar när du väl sett hela filmen. Av samma skäl så kan man inte sätta sig på en restaurang, käka en fin middag, sen efteråt gå därifrån eftersom man inte var helt nöjd.

Det stora problematiken kommer ifall tillräckligt många väljer att piratkopiera sina filmer och väldigt få går på bio, hyr eller köper filmen. Då får vi en bransch som inte längre har råd att producera nya filmer.

Skrivet av DaBone:

Tror de flesta blir ganska less på allt snack om att streaming och nedladdning förstör.. Om filmfolket vill att det ska sluta, så får de väl fixa tjänster som faktiskt är hållbara i varje land.
Sen kan man ju faktiskt fundera på varför det gnälls om streaming och nedladdning av en medelmåttig film, som redan drar in miljarder..

Streamar själv en del och köper de filmer jag tycker om. Hade jag aldrig streamat dem, hade jag troligtvis aldrig köpt en del filmer..
Så i mina ögon hugger de sig själva i foten..
Sen jag slutade ladda ner musik på TPB, har jag inte köpt en enda skiva... och det var för ett par år sedan.

Så vad du egentligen säger är att om filmbranschen inte levererar den film du vill se, på det sätt du vill ha den, och till det priset du vill, så kommer du att ta den utan att betala? Jag förstår dig om du inte är villig att köpa filmen i fråga om du inte tycker den är värd sitt pris, men att bara ta den är ju knappast rätt approach. Man gör det inte så när det handlar om en annan produkt eller tjänst.

Skrivet av Patrik356b:

Netflix till exempel har avsevärt sämre utbud för svenskt konto vs amerikanskt konto. Tycker du detta är fullt rimligt?

Många sidor som är lagliga är inte villiga att strömma öht till Sverige heller så media branschen får skylla sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det du tycker är orimligt? Att de inte äger samma rättigheter i Sverige som i USA? Det skulle ju innebära att alla svenska/nordiska distributörer (Viasat, Cmore, TV4, etc.) är helt rökta på marknaden, eftersom de har en väldigt begränsad kundgrupp. Självklart skulle jag vilja ha större utbud på Netflix.

Det man måste veta är att det är skillnad på producenterna och distributörerna. Den som producerar en film eller serie säljer rättigheter till olika distributörer för att distribuera filmen i olika regioner. Producenten vill självklart ha in så mycket pengar som möjligt, dels för att täcka kostnaden för produktionen och dels för att göra en vinst. Självklart skulle producenten kunna sälja globala rättigheter åt till exempel Netflix. Men då kommer ingen annan distributör vara villig att betala för att få visa samma film. Det uppstår alltså lokal konkurrens. Samma sak gäller för sportevenemang, där en distributör äger rättigheterna till Premier League, en annan äger Olympiska Spelen och en tredje äger allsvenskan i fotboll. Visst vore det kanske lämpligt om det alltid var en och samma som ägde alla rättigheterna, men då finns det också en baksida av myntet, monopol!

Visst finns det saker som branschen kan göra för att förbättra de lagliga alternativen och därmed minska den olagliga fildelningen. Men jag kan inte hålla med dig när du kör någon retorik om att man får skylla sig själv, när folk väljer att bryta mot lagen för att de vill bli underhållna utan att betala för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så vad du egentligen säger är att om filmbranschen inte levererar den film du vill se, på det sätt du vill ha den, och till det priset du vill, så kommer du att ta den utan att betala? Jag förstår dig om du inte är villig att köpa filmen i fråga om du inte tycker den är värd sitt pris, men att bara ta den är ju knappast rätt approach. Man gör det inte så när det handlar om en annan produkt eller tjänst.

Personligen har jag Netflix och brukar hyra filmer via Plejmo och SF Anytime. Men utbudet är rätt skralt, om man jämför vad man kan hitta på andra ej namngivna siter.. Bio går jag knappt på längre, då man riskerar att bli halvt döv och få tinnitus av högt urkasst ljud.

Priset har ingen större betydelse för mig, utan det handlar om tillgänglighet. Folk idag vill att det ska vara enkelt och smidigt att göra saker och att det finns ett utbud. Eftersom att de flesta vanliga svenskarna dessutom inte har samma inställning som dig, angående hurvida det är stöld eller inte, så finns heller inte spärrarna att det är fel.
Jag menar det är ju många som har kopierat allt från kassetband till DVD:er hela sina liv... Nu laddar man ju oftast inte ens ner till sin dator utan streamar.

Kvalitén på filmerna som streamas är oftast rätt dålig om man jämför, så man skulle lika gärna kunna jämföra den med en provsmakning i butiken.
Det är därför exempelvis jag köper de filmer som jag tycker är vettiga och bra gjorda och det är många som jag annars aldrig hade sneglat åt ens.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag håller med dig om att det i realiteten inte är ett 1-till-1 förhållande mellan folk som laddar ner en film och folk som är villiga att betala för att köpa filmen. Men samtidigt finns det ju inget annat sätt att se på det. Om upphovsmannen/distributören har bestämt att innehavet av detta verk ska förenat med en kostnad om x kr, men jag inte vill betala x kr, för det tycker jag inte filmen är värd. Ja, då får jag ju helt enkelt ge fan i att titta på den.

Jag förstår argumentet, men det kan inte anses ett korrekt sätt att beräkna kostnaden för piratkopiering. Du säger det själv: förhållandet är inte 1:1, alltså är det inte korrekt att säga att "vi förlorar SÅ mycket på piratkopiering". Jag bestrider ditt påstående att det inte finns något annat sätt att se på det.
Det finns två underliggande siffror:

1) Priset som det kostar att köpa/se verket x antal som sett verket utan att betala. Tusen nedladdningar betyder teoretiskt 1000 gånger produkten inte har betalats för. Detta är vad du menar.

2) Inkomstbortfall beroende på att de som kopierade istället för att köpa orsakar färre intäkter. Tusen nedladdningar betyder förlust av 1000 betalande kunder. Detta är vad jag syftade på (här är vi långt ute på supply-demandkurvan).

I fallet (1) är siffran teoretisk. Vi vet kanske hur många kopior (eller paket) som laddas ner från vissa källor en given tid, men vi vet inget om hur många av kopiorna som tittas på eller innehas av någon individ. Vi vet heller inte riktigt vilket pris som skall sättas eftersom det är olika format, kvaliteter, lanseringsdatum, marknader osv som representeras via nedladdning (ofta laddas ju filmer ner innan lansering på den lokala marknaden). Det finns inga merkostnader (för mediebranschen) till piraterna vad gäller distribution, översättning, textning, visning, kopiering, fysiska material eller annat. Så då handlar "priset" för verket om kompensation, inte om inköp. Vilken kompensation skall bolaget ha för 1 kopia av ett verk de producerat, oavsett när eller var det laddats ner? 10 000 000 miljoner? Och skatt på det sen?

I fallet (2) handlar det om att få reda på hur mång inköp som inte görs en viss tid eftersom produkterna laddas ner gratis istället. Detta är vad branschen förlorar på piratkopiering. Man talar om att färre ser den nya filmen på bio eftersom den (t ex) redan setts av hela målgruppen i ett land under de tre månader som det tog för filmen att släppas på den lokala marknaden. Hur kvantifieras detta? Det talas om att färre köper dvd/bluray för att det finns gratis digitala versioner att tillgå - hur beräknar man inkomstbortfall av det? Det som gör dessa beräkningar svåra är att tidigare filmer inte kan förutsäga hur nya filmer kommer att bli (på enskild film-nivå), och hur film som underhållningsform står sig många år sedan mot idag (historiskt tittande jämf dagens tittande).

Det köps ju knappast några VHS längre, räknar man inkomstbortfall från VHS till kostnaden för DVD? Nej, inte efter att övergången är klar. Nu finns demand för digital distribution (tänk: alla har blurayspelare men företagen vill kränga VHS), och det är det starkaste argumentet att börja jobba för enklare och tydligare sätt att distribuera filmer till folk globalt. Eftersom tekniken har möjliggjort fildelning av även upphovsrättsskyddat material på epidemiska nivåer så har vi hamnat i en jobbig sits: många förväntar sig att få konsummera anything anytime (tekniskt trivialt och ekonomiskt och kulturellt fördelaktigt), men företagen fastnar i en konträr lobby-/lagverksamhet (motrespons) som dels bromsar deras egna utveckling (försvarar gamla modeller istället för att arbeta fram nya) och hotar att förstöra hela det fria informationsflödet (genom fokus på övervakning, DRM och tuffare straff för att skapa rädsla och statuera exempel). Pirater, som enkelt förstår varför pirakopiering är fel, får plötsligt en moralisk Robin Hood-känsla där informationsfrihet (och som bieffekt- fri nedladdning) måste försvaras till varje pris. I den polariseringen vet jag var jag står iaf (i mitten, som vanligt).

Samtidigt finns en fantastisk ovilja att se till den ökande spridningen och tillgänglighetens positiva sidor för mediebranschen, dvs det mervärde som ges av att verk sprids så brett och snabbt ("what's the song at 4:20?", "like in that movie with the alien robots"). Kulturen färgas av populärt innehåll och lämnar spår som är svåra att ekonomiskt kvantifiera men formar generationer.

Om nu vilken tjomme som helst kan göra film och musik på sin hemmadator, varför skulle inte detta medföra att tröskeln för att leva på film/musik blir svårare att uppnå? Det är väl inte piratkopieringens fel?
Några problem tas upp här: (2014) http://www.indiewire.com/2014/07/guest-post-heres-how-piracy-...

I grund och botten låter det som att befintliga artister inte vill jobba för det pris konsumenter vill betala (för att piratkopiering tydligen bevisar att vi konsumenter vill betala 0:-). Det målas upp som end-of-the-line för kulturbranschen. Båda sakerna är fel. Branschen anpassar sig till nya verkligheten, vare sig befintliga aktörer vill det eller ej, och folk är beredda att betala för kultur i den utsträckning det finns att köpa. Jag hoppas bara att lag, rättvisa och integritet inte har köpts sönder tills den digitala ekvilibreringen har skett, för det kan skada oss ganska mycket i längden.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op