Permalänk
Medlem

Musmatta dålig redan?

Tjena! Haft min Steelseries Qck+ i mindre än ett år, och har känt att det är dålig precision i musen på sistonde men trodde bara de var jag som var lite darrig..
Men idag vart jag less och provade dra musen i en linje, på musmattan så hoppa den upp/ner lite som den ville, INTE rakt alls, hursomhelst så provade jag likadant direkt på skrivbordet utan musmattan och j****vlar vilken skillnad, hur rakt som helst.
Provat dammsuga musmattan utan resultat, och den ser inte alls skitig ut, är det bara köpa ny musmatta då eller kan det vara musen ändå?
Musen är en steelseries sensei

Tack på förhand /Linus

Permalänk
Medlem

Där ritade jag streck i paint med/utan musmatta, tycker det syns väldigt tydligt..
jag är ju inte stadigast på handen men ja ni ser ju skillnaden

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för mus?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fel på musen kanske? Ser ju inte alls bra ut...

Får jämförelsevis helt raka sträck när jag kör utan musmatta med min MX518...

Permalänk
Medlem

@giplet: Har en Steelseries Sensei (trådad) som är nåt år gammal

Permalänk
Medlem

@Linushe: Humm... jag har haft samma musmatta/musmattor i några år nu och inte upplevt att de försämras avsevärt trots ganska hårt slitage. Rent spontant känns din mätmetod lite osäker, att dra streck i paint... haha
Du borde börja med att ta något förbaskat rakt och dra linjer med musen, så du ser till att du utesluter den mänskliga faktorn från mätningen. Finns säkert mjukvara för att testa musens precision också, dock inget jag har erfarenhet eller kunskap om.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linushe:

@giplet: Har en Steelseries Sensei (trådad) som är nåt år gammal

Det kan vara så att du ser en nackdel av att din mus använder laser. Det finns ju optiska möss med laser och de finns de som kör led. Led-varianten läser av ytan på din musmatta medan lasern läser djupare, man kan säga att den läser av strukturen på musmattan. Detta gör att man kan få sådana här effekter med vissa underlag, och det är också en av anledningarna till att gamers brukar välja bort lasermöss. Jag säger inte att det är just detta problemet du ser, men jag kan tänka mig att det är det. I så fall finns det bara två lösningar. Lägg bort musmattan eller skaffa en annan mus.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Provat med an annan mus nu, en trådlös mus för 59kr från clas ohlsson och den funkar utmärkt på musmattan, då måste det väl vara musen det är fel på och inte musmattan?

Permalänk
Medlem

@giplet: Det lät ju som att det kan stämma.. Så jag bör alltså välja en optisk mus istället?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linushe:

@giplet: Det lät ju som att det kan stämma.. Så jag bör alltså välja en optisk mus istället?

En lasermus är också optisk, men ja, en optisk mus utan laser kan funka bättre.

Intressant artikel på ämnet.
http://www.pcgamer.com/gaming-mouse-myths-busted/

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har du rengjort musmattan? Är den gjord av hårdplast så fastnar det mycket skit på mattan efter ett tag. Min blir skitig efter en dag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linushe:

@giplet: Har en Steelseries Sensei (trådad) som är nåt år gammal

Har själv en likadan mus kanske 2år gammal och den lirar på kalas, så de låter som att de är musmattan som bråkar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om du gillar musen så kan du alltid googla vilka musmattor som fungerar bra med den och byta musmatta.
Är du sugen på att byta mus så är det ju bara att kolla på en optisk mus, när du hittat en som passar dig bra så läser du på nätet efter recensioner på musen och kollar så att sensorn fungerar som tänkt.

Permalänk
Inaktiv

Kör optisk mus om du är pro gamer.

JAg har provat många lasermöss och sen när jag provade en optisk utan musacceleration vart jag förälskad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Kör optisk mus om du är pro gamer.

JAg har provat många lasermöss och sen när jag provade en optisk utan musacceleration vart jag förälskad.

Musacceleration är en myt. Det som upplevs är i själva verket ett fel i hur musen läser av ytan. Och en lasermus är också optisk.
Läs artikeln jag länkade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Lasermöss = sämst
Optiska möss = Superior

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Lasermöss = sämst
Optiska möss = Superior

Sämst är möss med kula punkt slut!!

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Haha tack för alla tips gott folk, vart iallafall så att jag for å köpte en ny, vart en Steelseries Rival 300.

Funkar klockrent på min musmatta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sämst är möss med kula punkt slut!!

Det fanns ju något väldigt tillfredsställande med att ta ut kulan och dra loss det smått klibbiga dammet, lägga i kulan och känna glidet dock!

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@Linushe: Prova att blåsa rent "sensorn" på undersidan. Har haft problem med att dam och katthår fastnar där inne på både min Sensei RAW och gamla Xai, då blir den lite "jumpy".

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

@Linushe: Prova att blåsa rent "sensorn" på undersidan. Har haft problem med att dam och katthår fastnar där inne på både min Sensei RAW och gamla Xai, då blir den lite "jumpy".

Det har hänt mig också. Räcker med ett litet strå så funkar det inte som det ska.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kommer nog alltid att rekommendera hårda musmattor istället. Har själv kört med en Zowie Swift i 5 år nu och funkar fortfarande hur bra som helst.

Håller längre och så lätta att underhålla; bara slänga den under kranen och skrubba lite lätt med svampen tills all gamer gunk™ är väck.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Du kanske har fått Parkinsons?

Permalänk
Medlem

@Linushe:
Låter snarare som att det är skit framför/på sensorn, testat att rengöra/ta bort damm på sensor.... um, hålet?

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Haha detta funkade faktiskt.. såg inte så skitigt ut men lös man med lampa såg man massor med damm, tops så det försvann och nu är det precision igen.. Jaja var väl kanske ändå dags för ny mus, nu har jag en i reserv

Obs: Inte fått parkinsons än iallafall

Permalänk
Medlem

Jag rekommendrar dig att köpa en Nixeus REVEL eller DM1 PRO S istället (Sensei klon med senaste 3360 optisk sensor).

Permalänk

har du möjlighet o blåsa tryckluft på sensorn så skulle ja börja där.
Svor några gånger innan jag testade det för första gången, nu får jag blåsa rent varannan månad ungefär.
Qpad 8K Optisk (Hade 5K Laser innan med samma problem)
Qpad XXL Musmatta

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass