Permalänk
Medlem

Gamingstol Vertagear PL6000

Är på jakt efter en ny stol till datorhörnan och rent allmänt så tycker jag iof. att gamingstolarna verkar vara samma i grund och botten typ som om att det är samma tillverkare som ligger bakom alla stolar. Har dock fastnat för Vertagear PL6000 som stack ut lite ur mängden med lite högre belastningstålighet och lite fler inställningsmöjligheter, något bättre (och perforerat) läder.

Vertagears PL6000: http://vertagear.com/product/pl6000/ enligt recensioner verkar riktigt lovande så jag har lagt en beställning på en sådan

Någon här på SweC som har erfarenhet av PL6000 eller Vertagears stolar överlag? Ge gärna feedback

Har även sneglat lite på Noble Chairs http://www.noblechairs.com/en/contents/products/ som erbjuder gamingstolar med bl.a real leather och verkar vara noga med kvalitén på detaljnivå t.o.m. till en högre prislapp såklart

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Du skulle frågat först innan du beställt. Jag använder DXracer och är nöjd.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Du skulle frågat först innan du beställt. Jag använder DXracer och är nöjd.

Nu frågade jag inte efter DXracer, men tack ändå

Har en DXracer själv sedan tidigare som är köpt på Chili för 4 år sedan och var antagligen en ganska basic variant, Monza tror jag Chili själva kallade den för. Jag är inte imponerad av varken material eller hållbarheten den var fräck när den var ny men nu vet jag inte det tunna fake skinnet har nötts ut på flertal ställen och armstöden har en tendens att vandra utåt vilket gjort att man har fått justera det med jämna mellanrum samtidigt som det tappade styrkan i metallen d.v.s. stommen som armstöden är fästa på. Det är rätt lustigt för att en kollega har precis samma problem med sin DXracer (Samma modell). Fast det är inte så konstigt "böjer" man metall lite grann ett par gånger så töjer det sig och blir svagare med tiden men förmodligen var just den modellen vi har inte den mest tåliga dock kostade den 2490 om jag inte minns helt fel så den var ju inte helt gratis. Det är möjligt att King serien är av bättre kvalité/hållbarhet men jag ser hellre att testa någon annan produkt som förhoppningsvis håller mer än 4 år.

Chili Monza (DXracer)

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk

urk fuskläder... bara dåliga vibbar av det... vet att de brukar se ut som skit i soffor och på jackor efter bara något/några år typ lagom när garantin gått ut...

för nästan 4000:- förväntar man sig äkta läder iaf på sittytorna... skulle personligen valt tyg alla dagar i veckan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

urk fuskläder... bara dåliga vibbar av det... vet att de brukar se ut som skit i soffor och på jackor efter bara något/några år typ lagom när garantin gått ut...

för nästan 4000:- förväntar man sig äkta läder iaf på sittytorna... skulle personligen valt tyg alla dagar i veckan.

PVC/PU läder är åtminstone djurvänligt

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Gamingstol med.fake läder har ena grabben här.hemma.nån dx.racer.variant.
Han ångrar sig otroligt att han köpte ens sån skitstol.
Den ser rent ut förjävlig ut efter en tid, sittsen helt sprucken och det är alltid lösa fake läder flagor i rummet.
Jag tippsade om beggad kinnarps men den var väll inte cool nog eller spara till en ny.

Om stolen ts skriver om är vet jag inte men säkert samma "skit"
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Gamingstol med.fake läder har ena grabben här.hemma.nån dx.racer.variant.
Han ångrar sig otroligt att han köpte ens sån skitstol.
Den ser rent ut förjävlig ut efter en tid, sittsen helt sprucken och det är alltid lösa fake läder flagor i rummet.
Jag tippsade om beggad kinnarps men den var väll inte cool nog eller spara till en ny.

Om stolen ts skriver om är vet jag inte men säkert samma "skit"
Skickades från m.sweclockers.com

Oftast det som händer om man inte tar hand om "lädret" vilket jag själv fått erfara såklart :/
Svett och direkt solljus är det som bryter ner lädret..

Några gånger per år skall man underhålla lädret med en Conditioner avsett för konstläder, en sprayflaska kostar en hundring typ. Instruktion: Conditioner för vinyl, konstläder och läderimitation rengör och skyddar i ett och samma moment.
Skyddar mot svett och smuts samt förenklar fläckborttagning och förhindrar uttorkning. Gör så här: Skaka flaskan. Spraya på en mindre yta och torka rent med en luddfri duk. Gnid ej. Låt torka. Rekommenderas 2-4 ggr/år eller vid behov.

Men det går lika bra smörja lädret med Vaselin eller Babyolja från typ Johnson & Johnson eller Barnängen det må låta konstigt med det fungerar. Man börjar helt enkel med att rengöra konstlädret med varmt vatten och mild tvållösning t.ex tvål från Barnängens pumpflaskor, torka av med microfiber duk efter det smörjer man in konstlädret med vaselinet eller babyoljan och torka därefter upp resterna av oljan. OBS! Gnugga eller använd aldrig hårt tryck när du rengör läder oavsett om det är äkta eller fejk (faux) läder.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Oftast det som händer om man inte tar hand om "lädret" vilket jag själv fått erfara såklart :/
Svett och direkt solljus är det som bryter ner lädret..

Några gånger per år skall man underhålla lädret med en Conditioner avsett för konstläder, en sprayflaska kostar en hundring typ. Instruktion: Conditioner för vinyl, konstläder och läderimitation rengör och skyddar i ett och samma moment.
Skyddar mot svett och smuts samt förenklar fläckborttagning och förhindrar uttorkning. Gör så här: Skaka flaskan. Spraya på en mindre yta och torka rent med en luddfri duk. Gnid ej. Låt torka. Rekommenderas 2-4 ggr/år eller vid behov.

Men det går lika bra smörja lädret med Vaselin eller Babyolja från typ Johnson & Johnson eller Barnängen det må låta konstigt med det fungerar. Man börjar helt enkel med att rengöra konstlädret med varmt vatten och mild tvållösning t.ex tvål från Barnängens pumpflaskor, torka av med microfiber duk efter det smörjer man in konstlädret med vaselinet eller babyoljan och torka därefter upp resterna av oljan. OBS! Gnugga eller använd aldrig hårt tryck när du rengör läder oavsett om det är äkta eller fejk (faux) läder.

Se där tack ska du ha. ska delge honom infon.
Men sittsen är bortom all räddning.
Jag tror ändå han köper sig en ny stol snart av bättre kvalite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt om du har beställt eller inte, ber om ursäkt om jag missat den biten.
Men hur som, hade jag 4000:- att lägga på en stol skulle jag utan tvekan köpa en begagnad Kinnarps av valfri modell eller liknande varumärken. Din rygg kommer kanske inte tacka dig direkt för omtanken, men om några år ska du se, det är min erfarenhet av dessa sk gaming-stolar.

Vill du inte leta på blocket och liknande så är www.bafab.se ett bra ställe att leta är nåt sånt här skulle jag satsat på med din budget http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/kontorsstolar-kinn...
Utan att säga för mycket skulle jag också sätta en bra slant på att Kinnarps-stolen eller liknande kommer åldras och slitas betydligt bättre än en sån där stol...trots då att den är begagnad.
Jag ser verkligen inte ner på folk som köper den här typen av stolar, trivs man så trivs man helt enkelt och alla är vi olika. Jag vet bara med mig själv att det lönar sig i längden att satsa på nånting som är designat med komfort i första hand, vilket tyvärr också avspeglar sig i prislappen. Sitter man dock långa sessioner framför skärmen, oavsett om vi pratar om jobb eller vanligt hemmaanvändande så är en bekväm stol ett måste.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar vara en riktigt trevlig stol. Gillar finessen att man kan bromsa gunget och jag gillar att dom kör med perforerad klädsel. Den är ju dessutom snygg och om den klarar +200kg belastning så lär den ju vara kraftigt byggd.

Enda nackdelen som jag såg i videon är väl ländryggskudden, synd att dom inte körde med inbyggt, ställbart stöd som en del andra märken har.

Glöm inte att skriva en rejäl recension här på SweC när du fått den!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu förstår jag inte riktigt om du har beställt eller inte, ber om ursäkt om jag missat den biten.
Men hur som, hade jag 4000:- att lägga på en stol skulle jag utan tvekan köpa en begagnad Kinnarps av valfri modell eller liknande varumärken. Din rygg kommer kanske inte tacka dig direkt för omtanken, men om några år ska du se, det är min erfarenhet av dessa sk gaming-stolar.

Vill du inte leta på blocket och liknande så är www.bafab.se ett bra ställe att leta är nåt sånt här skulle jag satsat på med din budget http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/kontorsstolar-kinn...
Utan att säga för mycket skulle jag också sätta en bra slant på att Kinnarps-stolen eller liknande kommer åldras och slitas betydligt bättre än en sån där stol...trots då att den är begagnad.
Jag ser verkligen inte ner på folk som köper den här typen av stolar, trivs man så trivs man helt enkelt och alla är vi olika. Jag vet bara med mig själv att det lönar sig i längden att satsa på nånting som är designat med komfort i första hand, vilket tyvärr också avspeglar sig i prislappen. Sitter man dock långa sessioner framför skärmen, oavsett om vi pratar om jobb eller vanligt hemmaanvändande så är en bekväm stol ett måste.

Jag förstår helt klart hur du menar men ingen av de stolar du föreslagit klara av lutningen som Gamingstolarna klara av, har en riktig kontorsstol hemma en RH Logic 400 som är grym på alla vis men den klarar inte av luta tillbaka ryggstödet tillräckligt vet nog ingen riktig kontorsstol som klarar av det då tanken med kontorsstolar är att du primärt skall sitta och jobba i dem Du förstår ibland är alla TV apparaterna är upptagna av lets dance eller dyligt samtidigt som man vill avnjuta nått serie avsnitt eller en bra film då är viktigt att det finns en skön kontorsstol som man kan luta sig tillbaka ordentligt och sitta skönt som fan i eller bara för att kunna ta en hemlig powernapp medans man "betalar räkningarna"

Skrivet av Henrik-W:

Jag tycker det verkar vara en riktigt trevlig stol. Gillar finessen att man kan bromsa gunget och jag gillar att dom kör med perforerad klädsel. Den är ju dessutom snygg och om den klarar +200kg belastning så lär den ju vara kraftigt byggd.

Enda nackdelen som jag såg i videon är väl ländryggskudden, synd att dom inte körde med inbyggt, ställbart stöd som en del andra märken har.

Glöm inte att skriva en rejäl recension här på SweC när du fått den!

Håller med till fullo gällande kudden, på min DXRacer finns det en en ihålighet mellan ryggstödet och ryggdynan där man kunde spänna runt bandet som finns på DXRacers ryggkudde förhoppningsvis kanske man kan lösa det på samma sätt svårt att avgöra på bilderna eller i videon hur ryggdynan sitter. Annars får man leva med det helt enkelt magneter hade varit ett bra alternativ som han föreslår i videon

Jepp får göra en liten review sen

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Jag förstår helt klart hur du menar men ingen av de stolar du föreslagit klara av lutningen som Gamingstolarna klara av, har en riktig kontorsstol hemma en RH Logic 400 som är grym på alla vis men den klarar inte av luta tillbaka ryggstödet tillräckligt vet nog ingen riktig kontorsstol som klarar av det då tanken med kontorsstolar är att du primärt skall sitta och jobba i dem Du förstår ibland är alla TV apparaterna är upptagna av lets dance eller dyligt samtidigt som man vill avnjuta nått serie avsnitt eller en bra film då är viktigt att det finns en skön kontorsstol som man kan luta sig tillbaka ordentligt och sitta skönt som fan i eller bara för att kunna ta en hemlig powernapp medans man "betalar räkningarna"

Själva lutningen är inget jag riktigt kan hitta fakta om tyvärr, men om det är en viktig del så gör du nog rätt i att välja den modellen.
Förstår ditt resonemang, hoppas du blir nöjd med stolen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Såg att Vertagear har en monter på DHW16. Bra läge för den som skall dit att provsitta. http://www.dreamhack.se/dhw16/dreamexpo/

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

En "gamingstol" är väl valfri stol med så bra comfort och ergonomi som möjligt. Jag har använt en kinnarps ett antal år nu och tycker den är bra. Blir det ett "gamingbord" om man målar stripes på det?

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

En "gamingstol" är väl valfri stol med så bra comfort och ergonomi som möjligt. Jag har använt en kinnarps ett antal år nu och tycker den är bra. Blir det ett "gamingbord" om man målar stripes på det?

Helt korrekt uppfattat, en stol man gamar i blir en gamingstol OM man klistrar dit ett dator-/spelrelaterat klistermärke. För bord gäller det att ha max 3 stripes för att få mest utväxling, vill man få ut mer måste man sätta dit RGB-lister och mugghållare.

Hmmm, fick just en vision av att gaming-bord är nästa stora grej...

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Stolen kom tillslut och fick tyvärr erfara att byggkvaliteten var si sådär.
I mitt fall så var ryggstödet snett och och vete sjutton hur det hade tänkt med svankstödet. Fick Revision 2 med spännband fastsydda på svankstödet då många klagade på att det inte gick att fästa svankstödet verkar de bara tagit första bästa lösning hämtat från t.ex deras SL4000 eller SL5000 som har hål i övre delen av ryggstödet där man kan trä igenom spännbanden likt DXRacers lösning. Stolen verkade riktigt trevlig vid första anblicken men allt eftersom det börjar dyka upp fler stolar hos konsumenterna så verkar betyget svikta därefter, tyvärr. För min del så tyckte jag att man borde kunna räkna med en bra stol för den prislappen så denna skickade tillbaka. Mitt tips till dig som letar efter en gamingstol välj ett annat märke.

Fler Konsumentrecensioner från Amazon: https://www.amazon.com/Vertagear-P-Line-PL6000-Racing-Gaming/....

Istället en ny likadan blev det en beställning på en Noblechairstol från Epic serien kostar ungefär samma som Vertagear PL6000 stolen. Det bästa med Noblechair är att deras stolar går även att få med riktigt läder men de kostar så klart 1-2 tusenlappar mer jag nöjer mig med faux leather och hoppas att man blir nöjd denna gång

Noblechair: http://www.noblechairs.com/en/home/

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch