Permalänk
Medlem

Fiber 100/100 Problem

Hej sitter här just nu på 100/100 mbps fiber. Men har ett litet problem, under vardagarna är nätet så långsamt att man knappt kan kolla på en youtube video i 144p. Dock så är det mycket bättre på helgerna, då kan jag kolla på högre kvalite. Har snackat med en kille från företaget som levererar fibern men han tror att felet ligger i routern som jag har.

Kör med denna
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

När vi först skaffade routern samt fibern var det alltid snabbt och bra. Undrar nu om man ska köpa ny router eller kolla med leverantören igen. Känns ju lite onödigt att köpa helt ny lixsom.

Det jag tycker är mest förvirrande är ju att på vardagarna= dåligt och helgerna=bra.

Kan tillägga att jag varit inne på tex bredbandskollen och kollat mitt resultat. Resultatet har varit bra hastighet även de dåliga dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaNKAA:

Hej sitter här just nu på 100/100 mbps fiber. Men har ett litet problem, under vardagarna är nätet så långsamt att man knappt kan kolla på en youtube video i 144p. Dock så är det mycket bättre på helgerna, då kan jag kolla på högre kvalite. Har snackat med en kille från företaget som levererar fibern men han tror att felet ligger i routern som jag har.

Kör med denna
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

När vi först skaffade routern samt fibern var det alltid snabbt och bra. Undrar nu om man ska köpa ny router eller kolla med leverantören igen. Känns ju lite onödigt att köpa helt ny lixsom.

Det jag tycker är mest förvirrande är ju att på vardagarna= dåligt och helgerna=bra.

Kan tillägga att jag varit inne på tex bredbandskollen och kollat mitt resultat. Resultatet har varit bra hastighet även de dåliga dagarna.

Har du testat med kabel?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaNKAA:

Det jag tycker är mest förvirrande är ju att på vardagarna= dåligt och helgerna=bra.

Vilken ISP och nätägare har du?

Permalänk
Medlem

@BrusE: Kör alltid med kabel, sitter på en stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaNKAA:

@BrusE: Kör alltid med kabel, sitter på en stationär.

Vilken operatör?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Affärsverken tror jag att det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaNKAA:

@BrusE: Affärsverken tror jag att det heter.

Enligt hemsidan så är det leverantören av stadsnätet? Vem är din tjänsteleverantör?
Om du inte vet så kolla på watsmyip på google och skriv ut de tre första talen i din IP adress

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: De första 3 talen är 217.73.111

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaNKAA:

Hej sitter här just nu på 100/100 mbps fiber. Men har ett litet problem, under vardagarna är nätet så långsamt att man knappt kan kolla på en youtube video i 144p. Dock så är det mycket bättre på helgerna, då kan jag kolla på högre kvalite. Har snackat med en kille från företaget som levererar fibern men han tror att felet ligger i routern som jag har.

Kör med denna
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

När vi först skaffade routern samt fibern var det alltid snabbt och bra. Undrar nu om man ska köpa ny router eller kolla med leverantören igen. Känns ju lite onödigt att köpa helt ny lixsom.

Det jag tycker är mest förvirrande är ju att på vardagarna= dåligt och helgerna=bra.

Kan tillägga att jag varit inne på tex bredbandskollen och kollat mitt resultat. Resultatet har varit bra hastighet även de dåliga dagarna.

Det enklaste testet vore att prova rakkopplat, dvs att du kopplar direkt till konverter/bredbandsuttag och kollar om det blir någon skillnad.
Blir det ingen skillnad så kontaktar du din tjänsteleverantör. Blir det skillnad har du kass router.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du bryter strömmen till routern någon gång när du tycker den funkar dåligt och sedan startar den igen, blir det då bättre?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@hax1: Har testade det precis och det är nog som du säger. Dax för ny router dårå

Permalänk
Medlem

@giplet: Det blir ingen skillnad alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaNKAA:

@hax1: Har testade det precis och det är nog som du säger. Dax för ny router dårå

Tillverkaren lämnar 20 års garanti på routern står det på Elgigantens hemsida, ta kontakt med dem så fixar de nog en ny!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HaNKAA:

@hax1: Har testade det precis och det är nog som du säger. Dax för ny router dårå

Funkar det när du kopplar förbi routern menar du?
Att det inte blir någon skillnad när du startar om routern indikerar för mig att det inte är routern som är problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hoppas att det är din router som spökar eftersom din ISP verkar leverera en best-effort tjänst

11.3 Kunden är medveten om och accepterar att tjänstens kvalitet kan påverkas av
nätens kvalitet och nyttjande och att tjänsten levereras enligt bästa förmåga

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Hoppas att det är din router som spökar eftersom din ISP verkar leverera en best-effort tjänst

11.3 Kunden är medveten om och accepterar att tjänstens kvalitet kan påverkas av
nätens kvalitet och nyttjande och att tjänsten levereras enligt bästa förmåga

Med andra ord - ibland kommer det något, ibland inte

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Har kollat nu med kabel direkt till modemet och de verkar fungera som de ska, Så de är nog routern som spökar.

Tack för alla de snabba svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Hoppas att det är din router som spökar eftersom din ISP verkar leverera en best-effort tjänst

11.3 Kunden är medveten om och accepterar att tjänstens kvalitet kan påverkas av
nätens kvalitet och nyttjande och att tjänsten levereras enligt bästa förmåga

Där finns ändå en rimlig gräns för vad som kan säljas som 100/100. Man kan inte som ISP sälja en tjänst med 1000/1000 mbps och bara leverera 10/10, oavsett vilken friskrivning man ger. Du har trygghetslagar i ryggen som konsument som inte kan ignoreras av någon butik eller tjänst som säljs inom Sverige.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Där finns ändå en rimlig gräns för vad som kan säljas som 100/100. Man kan inte som ISP sälja en tjänst med 1000/1000 mbps och bara leverera 10/10, oavsett vilken friskrivning man ger. Du har trygghetslagar i ryggen som konsument som inte kan ignoreras av någon butik eller tjänst som säljs inom Sverige.

Jo men det betyder också att det kan strula mycket för TS utan att de gör något åt det. Att du inte får dina 100 Mbit är
inte lika stort problem som flera små avbrott eller dålig routing. Det är inte juste att skriva så i ett avtal när man säljer en tjänst.
Kolla på Bahnhof och deras kapacitetsproblem! Det tycks aldrig ta slut och de är jättar på Svenska marknaden.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jo men det betyder också att det kan strula mycket för TS utan att de gör något åt det. Att du inte får dina 100 Mbit är
inte lika stort problem som flera små avbrott eller dålig routing. Det är inte juste att skriva så i ett avtal när man säljer en tjänst.
Kolla på Bahnhof och deras kapacitetsproblem! Det tycks aldrig ta slut och de är jättar på Svenska marknaden.

Nej det håller jag helt med om, schysst är det inte! Men du har även rätt att avbryta ett kontrakt om tjänsten inte uppfyller rimliga förväntningar eller inte är den tjänst du köpte (tex avbrott, försening, kvalitetsproblem etc.) Man har som konsument ofta väldigt mycket att säga till om när det kommer till varor och tjänster. (Är man osäker på vad som gäller så kan man få gratis konsultation från flera olika ställen, google is your friend.)

Just med Banhof har jag aldrig haft problem. Det kan ha varit ett par avbrott i ca 10 minuter under natten under hela förra året. Men det kan ju också ha att göra med tur

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |