Permalänk

Köp råd av projektor

Hello har en optima hd 200x men är inte nöjd med den

Så nu letar jag efter en ny vill gärna prova 144hz
Någon som har någon att rekomendera? / Martin

Permalänk

ingen som har några tipps ?

Permalänk
Medlem

Tror du skulle få mer svar ifall du var lite mer utförlig i din frågeställning.
(själv kan jag inte så mycket om projektorer, men jag ser att det saknas en del info för att kunna lämna en rekommendation.)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Körde med en Optoma EH415ST innan uppgradering till 4K och var mycket nöjd.
Du kan läsa lite här : https://www.projektorshop24.se/sv/optoma-eh415st.html/?utm_so...

Vad är det du inte är nöjd med ?

Permalänk
Medlem

Så du vill köpa råd av en projektor?

Men nu on topic.
Vi kan inte ge dig köpråd gällande en projektor baserat på vilka Hz du vill kunna köra, och utan att säga vad det är med hd200x du är missnöjd med.

Kastlängd, minsta antal tum du går med på, mörkläggning, vad du använder den till, upplösning, hur mycket den får kosta, vad du kommer ha för bildkälla etc etc.

Men utan bakgrundsinfo så skulle jag rek en Sony VPL-VW1100ES. Rätt inställd så var den helt ok när jag fick den demad för mig.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@martin_xxx:Du måste vara mer specifik.
Budget, kastlängd, dukstorlek, hur mörkt du har i rummet, vad för format ska den klara? Spelar du spel eller tittar på film? Vad är det som är fel på din nuvarande? Ju mer data du kan ge desto bättre svar får du.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Har den till en kinpin 104" rummet är helt vitt med en svart fondvägg där duken sitter mot

Skall ha den till att se på film

Jag vill ha en med bättre HZ för att jag tycker den jag har är seg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Så du vill köpa råd av en projektor?

Men nu on topic.
Vi kan inte ge dig köpråd gällande en projektor baserat på vilka Hz du vill kunna köra, och utan att säga vad det är med hd200x du är missnöjd med.

Kastlängd, minsta antal tum du går med på, mörkläggning, vad du använder den till, upplösning, hur mycket den får kosta, vad du kommer ha för bildkälla etc etc.

Men utan bakgrundsinfo så skulle jag rek en Sony VPL-VW1100ES. Rätt inställd så var den helt ok när jag fick den demad för mig.

Har själv en Sony VPL-VW1100ES och är helnöjd än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Har den till en kinpin 104" rummet är helt vitt med en svart fondvägg där duken sitter mot

Skall ha den till att se på film

Jag vill ha en med bättre HZ för att jag tycker den jag har är seg

Jag har fortfarande ingen budget, hur långt du har mellan projektor och duk, eller vad du ska ha för källa för att spela upp med, så därför är mitt råd fortfarande Sony VPL-VW1100ES.

Sen höga Hz på film spelar ingen roll, filmen är fortfarande bara inspelad med ett visst antal frames per second. Vanligast är 24fps, har du då en 600Hz tv så får inte filmen fler frames automagiskt utan tvn interpolerar och renderar egna bilder med hjälp av bilden som precis visats och den som kommer visas.

You are almost there, don't give up now.¨

Edit: Källa och Hz

Edit 2: Får du in ljus utifrån eller är rummet mörkt? Och då menar jag inte färgen på väggarna utan ljus som kommer in från fönster etc. Gör en hel del på hur ljusstark projektor du behöver.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Skall spela upp via dator via hdmi
Har ca 4-5m mellan duk å projektor
Har fönster i rummet så ja ljus kommer in

Samt budget runt 8

Permalänk
Medlem

Finns inga projektorer som klarar av högre än 60Hz.
Däremot finns det typ "hack" där man kör 3D, dvs 60Hz * 2 fast i 2D mode vilket resulterar i 120Hz.
Googla om Optoma GT720, tror det står något om detta i blurbusters sida att denna modell går.

Annars rekommenderar jag Epson TW7300 och TW9300, dessa ska ha input lag stax under 30ms. Vet inte vad 6800 och de andra billigare modellerna har för input lag. pixelshift är bättre än 1080p men inte lika bra som "riktig" 4K panel

Här har du en kalkylator för att beräkna projiceringen för olika projektorer.
http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW9300-projec...