Intel gör överklockningsbara Core i3-7350K inför AMD Zen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nu har väl utvecklingen av mjukvara gått så långt att man faktiskt kan tjäna en del prestanda på att ha fler riktiga kärnor?

Till viss del är programvara idag bättre på att använda flera kärnor än tidigare. Men i grunden är de flesta interaktiva program, d.v.s. de flesta som används på skrivbordet, begränsade av hur snabbt det kan reagera på input från användaren och sådana program är i princip alltid begränsade av latens, inte totalt beräkningskraft. I sådana program är det trivialt att utnyttja högre enkeltrådprestanda, det översätts direkt till en bättre upplevelse, medan högre total beräkningskraft i form av flera kärnor sällan ger något alls (det kan faktiskt minska prestanda i vissa lägen om man drar in fler kärnor).

I grunden kommer detta från att ljusets hastighet verkar ha en övre gräns, så innan någon lurar ut hur vi får bättre snurr på ljuset är det inte jättemycket att hoppas på.

Här är det väldigt viktigt att hålla isär fallet där CPU-trådar delar lägsta nivå cache (vilket är fallet i Hyperthreading) och när de inte gör det. Finns en rad interaktiva program som i praktiken mycket väl kan utnyttja båda CPU-trådarna i samma kärna men som kanske inte alls får någon boost av att använda flera kärnor. Orsaken här är att kommunikationslatens mellan två "hypertrådar" är i praktiken noll medan det är en icke-försumbar kostnad att kommunicera mellan CPU-trådar som kanske bara delar sista-nivå cache eller i värsta fall bara RAM.

För den stora massan som använder datorn som arbetsredskap är därför en maskin med två snabba kärnor + SMT i en klar majoritet av fallen snabbare än en maskin med fyra lite långsammare kärnor (framförallt om SMT saknas). Spel verkar ändå ha kommit till en punkt där fyra kärnor ger en fördel, men en låst i5 på säg 3,5 GHz kommer i nästan alla lägen vara långsammare än en upplåst i3 på >4,2 GHz.

Min gissning är att man Intel skrotar modeller utan HT i Coffy Lake, tror det blir i3 med två kärnor, i5 med fyra kärnor och i7 med sex kärnor. Alla modeller kommer då att ha HT. Effekten av Hyperthreading har ökat för varje generation, framförallt i heltalsintesiva applikationer (vilket är en klar majoritet av vad program använder, tyvärr tenderar de flesta benchmarks att testa flyttal och där är inte effekten av HT lika stor).

För t.ex. kompilering och liknande är de högst klockade Skylake i3 i princip jämna med de lägst klockade i5 modellerna. Och då är kompilering något som rent teoretisk skalar linjärt med antal CPU-trådar, i praktiken finns ändå en del serialiseringspunkter i form av I/O och samt länkning. Just fall som I/O där CPU-kärnor tenderar att "stalla" då I/O är väldigt långsamt jämfört med rena CPU-beräkningar är en av de fall där SMT ser störst vinst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alltså denna i3a med ett par snabba minnen kan jag nog tänka mig ligga runt 3770k prestanda faktiskt MEN det rättfärdigar ej överpriset :/ nya budget valet lär bli pentium cpun med ht.. om de inte prissätter den också helt åt skogen

Permalänk

Riktigt kul nyhet att det blir en K-modell av i3. För min budget speldator för 1080p gaming kommer den säkerligen att passa ypperligt Jag märker att min nuvarande i3-6100 flaskar mitt 1050Ti något i CPU krävande spel som exempelvis battlefield 1.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Riktigt kul nyhet att det blir en K-modell av i3. För min budget speldator för 1080p gaming kommer den säkerligen att passa ypperligt Jag märker att min nuvarande i3-6100 flaskar mitt 1050Ti något i CPU krävande spel som exempelvis battlefield 1.

överklocka?

Permalänk

@criscros:

Så vitt jag förstått behöver man ett Z170 moderkort för att klocka en icke-k processor, något jag inte tänkt investera i med nuvarande setup utan hellre byter ut moderkort, cpu & ram när kaby lake landar på marknaden

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem

Intressant men som en del andra säger så är den ju rätt dyr jämtemot Pentium edition.
Blir Zen för mig. Ska försöka varva Intel och AMD.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregermeister:

@criscros:

Så vitt jag förstått behöver man ett Z170 moderkort för att klocka en icke-k processor, något jag inte tänkt investera i med nuvarande setup utan hellre byter ut moderkort, cpu & ram när kaby lake landar på marknaden

Jaha! Trodde du satt på z mobo sorry

La märke till dina specs i sign nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregermeister:

... byter ut moderkort, cpu & ram när kaby lake landar på marknaden

Vilken tur för dig då att i3-7350K är en Kaby Lake.

Jag tror inte denna CPU har som målgrupp dem som redan äger en i3-6xxx, utan dem som behöver uppgradera från betydligt äldre eller skaffa nytt från scratch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vilken tur för dig då att i3-7350K är en Kaby Lake.

Jag tror inte denna CPU har som målgrupp dem som redan äger en i3-6xxx, utan dem som behöver uppgradera från betydligt äldre eller skaffa nytt från scratch.

Den här målgruppen är väl mest dom som har mjukvara som tar betalt per CPU-kärna.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]