Permalänk

Burk för "framtiden".

Hej Sweclockers!

Var relativt aktiv på detta forum för något år sen men det lade sedan ner efter jag valde att köpa min dator för ca. 2 år sen!

Nu med uppkommande black friday skulle jag gärna vilja plocka på mig en ny dator med lite andra krav än min förra. Jag är relativt kunnig inom ämnet men eftersom så mycket nytt har kommit ur är jag helt lost på den här!
När jag köpte den förra datorn var det mycket FPS spel som t.ex CS:GO som skulle liras på datorn och inprincip endast det + lätt videoredigering.
Nu har jag bytt bana och kör fortfarande väldigt lätta spel men är sugen på att börja spela lite tyngre titlar i 4K, Det behöver inte vara ultra settings men gärna så högt som möjligt. Jag har även på senaste tiden blivit sugen på att börja redigera mer videor och spelmontage i Sony Vegas samt Skapa musik i FL Studio. Den enda detaljen är att jag gärna vill ha en "framtidssäker" dator som kan hålla sig ett tag och t.ex spela spel med DX 12. 20k är en maxbudget men om ni tycker det blir för overkill så är jag gärna öppen till mer förslag för hur man kan prispressa datorn!

Skärm ska ingå i priset!

Här är några generella frågor:

Vad för delar rekommenderar ni?
Ska jag behålla PSU och Chassit eller byta ut dom också?
Hur kan man prispressa datorn och hur mycket prestanda förlorar man på det?
Rekommendationer på skärmar, Curved vs Non-curved? ?

Sitter i nuläget på:
i5 4690k
Saphire R9 290 Tri-X OC
Msi Z97S Krait editon
NZXT S340
Evga Supernova G2 750w 80+ gold, modulär
1000gb seagate barracuda
8gb of ram (Okänd märke taget ur en gammal HP dator)
Asus vg248qe

Tack i förhand!

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk

@Hardmonkey47: Rent spontant skulle jag säga en 6700k och ett GTX 1080. Chassi och PSU behåller du.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@Hardmonkey47: Rent spontant skulle jag säga en 6700k och ett GTX 1080. Chassi och PSU behåller du.

Hm okej, vad är det speciellt man får av 1080 som man inte får i 1070 för 4K? Är 1080 mer optimerad osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk
Inaktiv

Du behöver nytt moderkort, ny processor, grafikkort, ddr4 och en 4k skärm.

Beroende på vilka spel du vill spela och är villig att sänka grafikinställningarna kan du köra på ett gtx 1070, annars behöver du ett 1080. Du hittar säkert bra pris på 1080 nu när det är snart black friday. Köp inte evga.

Modekort kan du köpa ett asus z170 a med en 6700k processor. 16 gb corsair ddr4. De två bästa 4k gamingskärmen:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/228984-a...

https://www.inet.se/produkt/2205481/acer-27-predator-xb271hk-...

Har du tur kan du få allt detta för 20k på black friday.

Permalänk
Medlem

Ställer mig tveksam till hur nödvändigt det är för dig att uppgradera nu, särskilt som AMD Zen och Intel Kaby lake väntar runt hörnet (februari). Du är typ bara en generation efter idag. Jag räknar inte riktigt Broadwell då den inte är en nämnvärd uppgradering för stationärt modeller, endast bärbara. Det skulle i så fall vara till Core i7-6850K ("Broadwell-E"), men den har en rätt saftig prislapp och jag tror inte den är en sådan produkt som hamnar på rea. Jag tror också att Zen kan skaka om i det segmentet.

Inget grafikkort klarar 4K särskilt bra idag utan mer eller mindre kraftiga kompromisser.

Om du inte använder datorn yrkesmässigt så är mitt definitiva råd att vänta till nästa år. Köp mer RAM så att du har 16GB, överklocka processorn och köp ett NES mini classic till jul för alldeles för mycket pengar på Tradera istället

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Hardmonkey47:

Hm okej, vad är det speciellt man får av 1080 som man inte får i 1070 för 4K? Är 1080 mer optimerad osv?

Skickades från m.sweclockers.com

GTX 1080 är väl den enda GPU idag som klarar 4k någorlunda när det kommer till spel.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Ställer mig tveksam till hur nödvändigt det är för dig att uppgradera nu, särskilt som AMD Zen och Intel Kaby lake väntar runt hörnet (februari). Du är typ bara en generation efter idag. Jag räknar inte riktigt Broadwell då den inte är en nämnvärd uppgradering för stationärt modeller, endast bärbara. Det skulle i så fall vara till Core i7-6850K ("Broadwell-E"), men den har en rätt saftig prislapp och jag tror inte den är en sådan produkt som hamnar på rea. Jag tror också att Zen kan skaka om i det segmentet.

Inget grafikkort klarar 4K särskilt bra idag utan mer eller mindre kraftiga kompromisser.

Om du inte använder datorn yrkesmässigt så är mitt definitiva råd att vänta till nästa år. Köp mer RAM så att du har 16GB, överklocka processorn och köp ett NES mini classic till jul för alldeles för mycket pengar på Tradera istället

Låter rimligt! Dom borde väl släppa nästa generation av grafikkort runt sommar/höst också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk
Medlem

V-ä-l-d-i-g-t många överdriver behovet av att ha en den senaste toppklassade CPUn, mestadels p.g.a. okunskap och att de sett någon recension där någon lyckats pressa ut 5 FPS mer med en dubbelt så dyr CPU. Visst, din i5-4690k saknar hyperthreading, men kan du visa på ett enda exempel där den begränsar dig?

Jag håller helt och hållet med @GilbertG om att det är tid att vänta med uppgradering minst tills Kaby Lake (eller Zen om de kommer ut någon gång?), framförallt när du sitter på såpass aktuella grejer. Köp 16 GB RAM och ett bättre grafikkort som t.ex. ett 1070.

Permalänk
Medlem

Sitter på en Gammal SB som jag klockat lite, fungerar bra med 1080. även om CPU'n inte hänger med riktigt alla gånger.
Spelar du mest eller enbart skulle jag köpa ett 1080 och vänta med resten till början av nästa år när ZEN ska släppas och intels "nya" cpu.

har du klockat din cpu något? dra upp alla trådar till 4ghz eller något liknande, enkelt och bör inte öka värmen nämnvärt. har du orginal kylaren och vill klocka mer och öka volten bör du byta den.
köpa 16gb ram av snabbare modell kan vara en vettig investering. om du inte tänker byta cpu om ett par månader förstås.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vänta på Vega.

Vänta på 1080Ti.

Vänta på 4k 120-144hz paneler. 60hz är cancer. Kommer till 2017 då displayport 1.3 börjar bli standard.

Vänta på benchmarks.

Läs flera olika benchmarks och sålla ut de oseriösa.

Läs flera olika forum och se vilket kort som presterar bäst enligt vanligt folk som provat kortet i verkligheten.

Har en techblogg inte köpt hådvaran själva så får de ej benchmarka som de vill. Nvidia skickar med benchmarkmanualer för deras kort och reserverar sig rätten att aldrig mer ge ut gratisexemplar.

AMD gör förmodligen samma sak.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att vänta in tills april-juni och köpa då.

Gå på Skylake-X och 1080Ti om du vill vara värst på gatan. Lär landa runt 25000kr att köpa allt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Vänta på Vega.

Du menar som i Radeon 490 skulle varit ute för ett halvår sen, men som fortfarande lyser med sin frånvaro?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

V-ä-l-d-i-g-t många överdriver behovet av att ha en den senaste toppklassade CPUn, mestadels p.g.a. okunskap och att de sett någon recension där någon lyckats pressa ut 5 FPS mer med en dubbelt så dyr CPU. Visst, din i5-4690k saknar hyperthreading, men kan du visa på ett enda exempel där den begränsar dig?

Vid spelande i 4K är det nog GPU:n som sätter stopp innan CPU:n når 100%. När det kommer till videoredigering har man väl lite att tjäna på en i7:a med HT. Men arbetar man inte med det professionellt, och kan leva med att det tar lite längre tid så fungerar ju även en i5:a bra skulle jag tro.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar som i Radeon 490 skulle varit ute för ett halvår sen, men som fortfarande lyser med sin frånvaro?

Precis, tråkigt nog stämde dock inte dessa rykten, 490 publicerades t.o.m på AMDs egna hemsida. Du tror inte att AMD har fått skit för detta? AMD Hype train spårade tyvärr ur och det har kostat aktien en hel del. Vilket är tråkigt för alla. Nvidia behöver en stark konkurrent för att hålla priserna nere, så att vi konsumenter kan faktiskt köpa bra produkter till vettiga priser.

Oavsett vad kan du inte påstå att det är värt att spendera ca 10 000 :- på gpu + skärm för att spela spel i 4k 60hz, när en ny generation hårdvara är på ingång 2017.

Permalänk
Medlem

Jag tycker spontant att du ska vänta en generation till eller köpa PS4 pro om du spelar på en tv. PS4 pro ger såklart en marginellt sämre 4K upplevelse än på en PC. Men att köpa en ny PC som kostar skjortan ändå kommer gå på knäna i 4K känns onödigt tycker jag. Tweaka lite med inställningarna på den rigg du har nu i 4K. 30-40fps får du på high i rätt många spel. Spel ser rätt bra ut på medium i dag också, inte minst i 4K.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guybrush82:

Vid spelande i 4K är det nog GPU:n som sätter stopp innan CPU:n når 100%. När det kommer till videoredigering har man väl lite att tjäna på en i7:a med HT. Men arbetar man inte med det professionellt, och kan leva med att det tar lite längre tid så fungerar ju även en i5:a bra skulle jag tro.

I5'a fungerar super bra idag..även nästa år..

De som säger att man måste ha minst en I7'a i dag behöver läsa på mer om datorvärlden.

Är man inte en företagare som räknar varje sekund i videorendering så står sig en I5'a till alla behov för en vanlig spelare eller till vardagligt användande.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Oavsett vad kan du inte påstå att det är värt att spendera ca 10 000 :- på gpu + skärm för att spela spel i 4k 60hz, när en ny generation hårdvara är på ingång 2017.

Jag spelar i 1440p, och jag har redan ett 980 Ti som jag gav en bit över 8000 kr för vid release, så vill jag ha ett 1080 Ti så är det väl inte omöjligt heller. 980 Ti är för klent för mina behov, så det kan absolut vara värt att köpa 1080 Ti.

Vilken "ny generation" hårdvara är det du tänker på som ska släppas under 2017?