Nvidia Geforce GTX 1060 6 GB från EVGA, Gigabyte och MSI

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte det var mysko att ett referenskort av 1060 6GB i vissa aspekter låg över dessa tre korten? Och dom är ju fabriks överklockade ju.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabby:

SItter och funderar en hel del på vad som är köpvärt, sitter med en i7 4770k överklockad så att para ihop det med ett 1060 eller rx 480 känns rimligt. är 1060 värt de extra kronorna eller?

Det mest "köpvärda" är att ligga nån månad "bakåt" och sikta in sig på marknaden här, det är köpvärt med stort K. Mer/fler hårdvara för pengarna är en sak jag gillar
Men kan/vill man inte vänta, så vet jag inte vad " köpvärt" är när det gäller nytt.

En sak har jag lärt mig!
Det finns ingenting, som är framtidsäkert, då det nya är "gammalt" efter bara nån månad
Så varför inte vänta nån månad o köpa beggat, det är ju samma sak när man tänker efter.
Ja, man tappar nylukten, jag vet.
Men du tappar inte fabriksgarantin

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Jag tror att vad vi verkligen vill se är ljuplodande tester mellan 3 och 6 Gb-varianterna, i syfte att undersöka huruvida de extra 3 Gb minne är värt den extra kostnaden eller ej.

Det är rätt "konstigt" att 6 Gb-varianten behöver kosta så mycket mer, med tanke på att 1050Ti har 4 Gb och kostar mindre. Och varför det kortet har 4 Gb när 1060 har en variant med 3 Gb kan ju bara avskrivas till marknadsföringsavdelningen, det har inget med produktionskostnad att göra.

Personligen tror jag det inte, vare sig nu eller om tre år, så länge man kör 1080p

.

Jag märker att mitt 1050Ti har en minnesanvändning under spelande som i de flesta spel jag kör ligger väldigt nära 3Gb och i vissa fall över, cirka 3,5Gb vid spelande i 1080p med datorn i sign. Mitt gamla GTX 950 2Gb låg och spikade på 2Gb minnesanvändning konstant.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem

Imponerande av Nvidia ändå att detta kort presterar som ett 980 tom snäppet bättre (medveten dock om att det är ett referens 980)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Samma för mig. Fick mitt kort idag, sitter i ett jonsbo U3 med en klockad 4690k, gick aldrig över 70c i heaven. 65c max efter en runda firestrike. Grymt impad, speciellt med tanke på att priset på detta kort är lägre än de flesta andra.

Har en 4670k som inte är klockad i ett Fractal design node 605 chassi, chassit kan tyckas vara stort ända tills man börjar kolla närmare på det. Höjden på chassit begränsar ju en hel del så referensdesign och liknande storlek på gpu är vad som gäller.

Har även satsat en hel del på att få till en dator som inte ger ifrån sig någon form av ljud överhuvudtaget så misstänker att jag blir tvungen att tänka om lite gällande fläktar och grejer men ett semipassivt gpu är ett krav jag ställt innan och nu verkar det ju finnas då

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Har en 4670k som inte är klockad i ett Fractal design node 605 chassi, chassit kan tyckas vara stort ända tills man börjar kolla närmare på det. Höjden på chassit begränsar ju en hel del så referensdesign och liknande storlek på gpu är vad som gäller.

Har även satsat en hel del på att få till en dator som inte ger ifrån sig någon form av ljud överhuvudtaget så misstänker att jag blir tvungen att tänka om lite gällande fläktar och grejer men ett semipassivt gpu är ett krav jag ställt innan och nu verkar det ju finnas då

Kan rekommendera en noctua Nh-u9s, grym kylare får små byggen. Kolla om den går in.
Jag kan återkomma med temps när jag testat semipassivt på gpu sen

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Sitter på ett 1060 6 gb från MSI sedan i Lördags och måste säga att det är ett väldigt trevligt kort. Tyst och håller bra temp. Doc tror jag min processor är litttte klen att kunna hänga med. Bra test igen Sweclockers!

Du menar alltså att din 2500k flaskar redan? Varför inte inte skruva upp frekvensen till 4,5 i så fall för att se om det hjälper?
Kritiserar inte bara nyfiken

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tror att vad vi verkligen vill se är ljuplodande tester mellan 3 och 6 Gb-varianterna, i syfte att undersöka huruvida de extra 3 Gb minne är värt den extra kostnaden eller ej.

Japp, håller verkligen med ... tror dock att det finns sådana redan här och där. Men något riktigt utförligt mellan alla 3/6.

Vad det gäller korten så ... jag vetifan. Just nu känner jag "har man sett ett fabriksöverklockat 1060/480 så har man sett alla". Beating the dead horse. In med en ny häst, ffs!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Kan rekommendera en noctua Nh-u9s, grym kylare får små byggen. Kolla om den går in.
Jag kan återkomma med temps när jag testat semipassivt på gpu sen

Tror inte u9s'en skulle göra nånting bättre då jag redan har en NH-L12 utan det handlar nog mera om rätt bruk av chassi fläktar omkring CPU'n. Funderar också på att göra en på något sätt ljuddämpad tunnel som går från ena chassisidan till luftintaget på gpu, ljud ska ju ut bakåt i chassit när det väl låter något.

Återkom gärna med temps, det skulle vara väldigt intressant.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Intressant med MSI Gaming X. Både lägst temperatur OCH ljudnivå OCH bäst prestanda överklockat. Blir definitivt ett sådant kort fast 1080Ti om det nu blir så och om det kommer hyffsat snabbt efter nyår.

Älskar mitt 1070 gaming x kort, aldrig hört fläktarna dra igång och då sitter jag och spelar 7-8 timmar i sträck på helgerna.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Jag märker att mitt 1050Ti har en minnesanvändning under spelande som i de flesta spel jag kör ligger väldigt nära 3Gb och i vissa fall över, cirka 3,5Gb vid spelande i 1080p med datorn i sign. Mitt gamla GTX 950 2Gb låg och spikade på 2Gb minnesanvändning konstant.

Intressant! Vilka spel gäller detta för?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Intressant! Vilka spel gäller detta för?

Star wars battlefront samt bf1 ligger på 2,8-3gb , skyrim special edition ligger också på 2,9 och forza 6 apex ligger på 3,5gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Uppdatering 2016-11-16: Under gårdagen släppte EVGA en utlovad serie BIOS-uppdateringar till sina grafikkort med ACX 3.0-kylare för att åtgärda tidigare rapporterade värmeproblem. Trots att EVGA Geforce GTX 1060 Superclocked använder sig av ACX 2.0-kylaren innefattas även denna modell av uppdateringen, vilket innebär att kort som levereras från företaget under november kommer med den nya BIOS-versionen förinstallerad.

Redaktionen har under morgonen testat om EVGA-kortet som är med i denna recension ihop med den nya BIOS-uppdateringen, där den sistnämnda modifierar modellens fläktkurva att agera mer aggressivt. De uppmätta resultaten presenterar ett kyligare kort men även en avsevärt högre ljudnivå, där den sistnämnda ligger en bra bit ovanför Nvidias "Founder's Edition"

Med anledning av den nysläppta BIOS-uppdateringen väljer SweClockers redaktion av revidera vårt betyg av kortet, där den höga ljudnivån blir en deal breaker för eventuell utmärkelse. Utmärkelsen "Bra produkt" för EVGA Geforce GTX 1060 SC ACX 2.0 är därmed borttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Uppdatering 2016-11-16: Under gårdagen släppte EVGA en utlovad serie BIOS-uppdateringar till sina grafikkort med ACX 3.0-kylare för att åtgärda tidigare rapporterade värmeproblem. Trots att EVGA Geforce GTX 1060 Superclocked använder sig av ACX 2.0-kylaren innefattas även denna modell av uppdateringen, vilket innebär att kort som levereras från företaget under november kommer med den nya BIOS-versionen förinstallerad.

Redaktionen har under morgonen testat om EVGA-kortet som är med i denna recension ihop med den nya BIOS-uppdateringen, där den sistnämnda modifierar modellens fläktkurva att agera mer aggressivt. De uppmätta resultaten presenterar ett kyligare kort men även en avsevärt högre ljudnivå, där den sistnämnda ligger en bra bit ovanför Nvidias "Founder's Edition"

Med anledning av den nysläppta BIOS-uppdateringen väljer SweClockers redaktion av revidera vårt betyg av kortet, där den höga ljudnivån blir en deal breaker för eventuell utmärkelse. Utmärkelsen "Bra produkt" för EVGA Geforce GTX 1060 SC ACX 2.0 är därmed borttagen.

Rätt ska vara rätt så tummen upp för detta! Tycker ändå det är lite märkligt av EVGA om dom vet med sig att acx 2.0 inte har problem så det kanske är något annat problem med detta kortet också?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Varför får MSI nackdelen "högt pris" då det endast skiljer sig 50 kr jämfört med det (enligt mig) sämre valet från Gigabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Star wars battlefront samt bf1 ligger på 2,8-3gb , skyrim special edition ligger också på 2,9 och forza 6 apex ligger på 3,5gb.

Skickades från m.sweclockers.com

OK. Tunga spel. Highest settings, eller?

Frågan är dock hur det skulle påverka prestanda i förhållande till pris om man kan 1060 3 resp 6 Gb.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ph4st:

Varför får MSI nackdelen "högt pris" då det endast skiljer sig 50 kr jämfört med det (enligt mig) sämre valet från Gigabyte?

Vi arbetar med den generella prissättningen per modell, alltså inte "lägst på prisjakt för kort #1 mot lägst på prisjakt för kort #2". I nuläget är Gigabyte-kortet generellt billigare i svenska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Älskar mitt 1070 gaming x kort, aldrig hört fläktarna dra igång och då sitter jag och spelar 7-8 timmar i sträck på helgerna.

Låter toppen Får hålla ut två månader till

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

OK. Tunga spel. Highest settings, eller?

Frågan är dock hur det skulle påverka prestanda i förhållande till pris om man kan 1060 3 resp 6 Gb.

Battlefront och skyrim kör jag på ultra, Bf1 high då min core i3 slår i taket på 100%, i forza endast medium, på high slår RAM-minnet på 8gb i taket. Alla spel går i 60fps minimum

Det blir uppgradering till kaby lake i vår då lutar det åt core i3 7350k + 16gb ddr 4 ram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JonasT:

Uppdatering 2016-11-16: Under gårdagen släppte EVGA en utlovad serie BIOS-uppdateringar till sina grafikkort med ACX 3.0-kylare för att åtgärda tidigare rapporterade värmeproblem. Trots att EVGA Geforce GTX 1060 Superclocked använder sig av ACX 2.0-kylaren innefattas även denna modell av uppdateringen, vilket innebär att kort som levereras från företaget under november kommer med den nya BIOS-versionen förinstallerad.

Redaktionen har under morgonen testat om EVGA-kortet som är med i denna recension ihop med den nya BIOS-uppdateringen, där den sistnämnda modifierar modellens fläktkurva att agera mer aggressivt. De uppmätta resultaten presenterar ett kyligare kort men även en avsevärt högre ljudnivå, där den sistnämnda ligger en bra bit ovanför Nvidias "Founder's Edition"

Med anledning av den nysläppta BIOS-uppdateringen väljer SweClockers redaktion av revidera vårt betyg av kortet, där den höga ljudnivån blir en deal breaker för eventuell utmärkelse. Utmärkelsen "Bra produkt" för EVGA Geforce GTX 1060 SC ACX 2.0 är därmed borttagen.

Intressant... frågan är ju då hur viktigt det är att hålla kortet vid strax över 60C med den nya aggressiva fläktkurvan över tid, eller snarare att kyla VRM så aggressivt.

Jag har ju i alla fall kört kortet överklockat i 4 månaders tid nu utan problem.
Jag förstår helt och hållet varför ni tar bort utmärkelsen på kortet med tanke på att kortet kommer att levereras med den nya fläktkurvan out of the box, men det ska ju bli intressant och se om de högre temperaturerna faktiskt gör någonting över tid i praktiken.

Jag kör iaf mitt kort i 70C på GPU'n i spel med en väldigt tyst fläkthastighet (50-60%).
Tur att man har 3 års garanti ifall att

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

En intressant punkt när det gäller överklockningen av Pascal-kort över lag är ju att EVGA Precision X OC av någon anledning kan låta kort gå längre i sin överklockning trots sin "begränsade" strömbudget av någon anledning.

Som ett exempel så kan jag köra mitt EVGA GTX 1060 SC vid en spikad 2126MHz i Overwatch med endast 50-60% fläkthastighet allt tack vare EVGA Precision X OC's "Auto-OC" funktion.
Med manuell överklockning måste kortet både kylas mycket mer och spelet blir instabilt vid 2088MHz+.

Bara lite food for thought, Pascal-överklockning är riktigt konstig

Yep, spikad 2126mhz i gta v också, InWin 901 med 2x120mm radiatorfans som utblås och enda fläktar då insugsfläkten är semipassiv, custom fancurve, ligger på 64C och 30-40% fanspeed, dock med bytt kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Battlefront och skyrim kör jag på ultra, Bf1 high då min core i3 slår i taket på 100%, i forza endast medium, på high slår RAM-minnet på 8gb i taket. Alla spel går i 60fps minimum

Det blir uppgradering till kaby lake i vår då lutar det åt core i3 7350k + 16gb ddr 4 ram

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, den processorn blir nog grym, med sina redan höga klockfrekvenser och sedan överklockning därpå. Hyperthreadingen ersätter ett par kärnor riktigt bra. Sannolikt, efter tidigare erfarenheter med i3, så kan nog riktigt snabbt minne för ovanlighetens skull vara en vettig investering till den processorn. Man får dock vara observant på vilka styrkretsar man skaffar

Enda knaset är att Microsoft har fått Intel att säga att Kaby Lake inte skall kunna köra Windows7, men det är nog en sanning med modifikation, hoppas jag.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moriquende:

Du menar alltså att din 2500k flaskar redan? Varför inte inte skruva upp frekvensen till 4,5 i så fall för att se om det hjälper?
Kritiserar inte bara nyfiken

Har en sketen kylare det är därför

Kör den redan på 3,9 och ligger på 70c* i spel...

Permalänk
Medlem

Uselt att ni inte hade med 1060 3gb versioner med i testet...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Uselt att ni inte hade med 1060 3gb versioner med i testet...

Dom har väl inte ens testat något 3GB?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

OK. Tunga spel. Highest settings, eller?

Frågan är dock hur det skulle påverka prestanda i förhållande till pris om man kan 1060 3 resp 6 Gb.

@SweMerlin
Om man kollar Specs Differences en bit ner på sidan jag länkar är det mer än bara minnet 3Gb vs 6Gb som skiljer kortet.
6Gb versionen har även fler CUDA Cores med mera.

http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2604-gtx-1060-3gb-vs-6gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@SweMerlin
Om man kollar Specs Differences en bit ner på sidan jag länkar är det mer än bara minnet 3Gb vs 6Gb som skiljer kortet.
6Gb versionen har även fler CUDA Cores med mera.

http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2604-gtx-1060-3gb-vs-6gb...

Ja, det skrev jag om i ett inlägg på första sidan. Men den stora skillnaden är minnet och ett mer "head to head" test i olika spel och upplösningar hade varit av intresse, ändock. Det hade kanske givit svaret på minnets (och dess förmåga att ladda texturer med mera) påverkar och vilket som blir mest prisvärt

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Inget test med asus strix gaming? Är det någon större försämring Av livslängd på ett grafikkort om man överklockar? Har aldrig gjort det förut..har ett 1060 strix gaming oc