Högtalare och bas på ett slutsteg?

Permalänk
Medlem

Högtalare och bas på ett slutsteg?

Hej,
Jag har fyra högtalare i min bil
Två Mac audio pro flat 16.2
Två Mac audio pro flat 13.2
Har ett slutsteg och en baslåda på väg hem till mig
Slutsteg jbl 75.4
Baslåda jbl gto 1204

Till min fråga då finns det på något sätt för mig att driva mina högtalare samt baslåda genom slutsteget eller är det för svagt? Hur hade ni löst detta?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det inte kommer att funka någe vidare bra. du kan däremot använda steget till dina dörrhögtalare sedan skaffa ett till steg till basen. Vad har du för huvudenhet i bilen idag?

Steget har ju 4kanaler, så vist kan du koppla så att du kör dina 4st dörrhögtalare på 2 av dessa sedan brygga dom andra 2 för basen, men jag tror att ditt steg skulle få jobba väldigt hårt för att klara av detta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Om du hade infogat länkar till varje produkt så hade det varit enklare. NU orkade jag bara googla på slutsteget, slutsteget är 4 portars så om du inte använder din stereo till något par av högtalarna så fattas det en port till Subben, Såvida du inte har en SUbout på stereon till Subben., Men tvivlar på det eftersom subben är passiv.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag skulle nog säga att det inte kommer att funka någe vidare bra. du kan däremot använda steget till dina dörrhögtalare sedan skaffa ett till steg till basen. Vad har du för huvudenhet i bilen idag?

Steget har ju 4kanaler, så vist kan du koppla så att du kör dina 4st dörrhögtalare på 2 av dessa sedan brygga dom andra 2 för basen, men jag tror att ditt steg skulle få jobba väldigt hårt för att klara av detta.

Okej tack för svaret. Hade tänkt att köpa en ny huvudenhet så jag får två lågnivåingångar vilket min enhet idag inte har.

Men det borde inte vara några problem eller dåligt för mina högtalare att köra på med det steget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaphi:

Okej tack för svaret. Hade tänkt att köpa en ny huvudenhet så jag får två lågnivåingångar vilket min enhet idag inte har.

Men det borde inte vara några problem eller dåligt för mina högtalare att köra på med det steget?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja det blir ju att steget får jobba och signalen som blir att skickas kan vara väldigt dåligt och även döda högtalarna. hade jag varit dig så hade jag nog kört med högtalarna på huvudenheten och enbart subben på steget och bryggat det för att få mer effekt.

Du klarar dig nog även med 1 lågnivå på stereon oxå, då du kan koppla vidare från ditt steg till ett annat via output från steg 1 till input på steg 2 om du vill köra 2steg men har dåligt med lågnivå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Om du hade infogat länkar till varje produkt så hade det varit enklare. NU orkade jag bara googla på slutsteget, slutsteget är 4 portars så om du inte använder din stereo till något par av högtalarna så fattas det en port till Subben, Såvida du inte har en SUbout på stereon till Subben., Men tvivlar på det eftersom subben är passiv.

Mac audio PRO flat 16.2
http://www.mac-audio.de/en/products/car-audio/speaker/pro-fla...

Mac audio PRO flat 13.2
http://www.mac-audio.de/en/products/car-audio/speaker/pro-fla...

Jbl gto 1204bp
http://pdf.crutchfieldonline.com/ImageBank/v20070102114400/Ma...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det går rent tekniskt att göra det men jag har ingen koll på om delarna är lämpliga att använda på det sättet så att det låter bra. Det bästa är ju om du har en kanal per högtalare som ska drivas för då är det enkelt att justera in nivåer och använda individuell eq per kanal men att parallell eller simultankoppla högtalare är ju annars metoder som går att använda vid hopkopplingen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Absolut enklast hade varit att köpa en aktiv sub och när du köper ny enhet så ser du till att den har SUbout. Men det är ju såklart en kostnadsfråga.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar det inte. Du ska brygga baslådan antar jag? Då använder du ju två kanaler till basen..

Jag skulle säga att du använder steget till dörrhögtalarna sen skaffar ett mono eller två-kanalssteg till basen

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Skrivet av Thumbii:

Jag rekommenderar det inte. Du ska brygga baslådan antar jag? Då använder du ju två kanaler till basen..

Jag skulle säga att du använder steget till dörrhögtalarna sen skaffar ett mono eller två-kanalssteg till basen

Okej, om vi leker med tanken och säger så här att jag inte vill lägga mer pengar, vilket alternativ är bäst att göra med det jag har idag? Är inte ute efter det bästa ljudet utan något hyfsat.
Koppla in två högtalare till steget och två till huvudenheten och sedan använda de andra två kanalerna till att brygga basen?
Använda steget enbart till basen och sedan högtalarna till huvudenheten?

Är novis på detta med ljud i bil så vill bara samla på mig mer information av er innan jag ger mig in i någonting

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gaphi: JAG skulle köra basen på steget och högtalarna på stereon Om du inte bryr dig om att få superljud så är det bästa alternativet, då stereon oftast duger gott till att köra några högtalare på.. Vad har du för stereo förresten?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

@Gaphi: JAG skulle köra basen på steget och högtalarna på stereon Om du inte bryr dig om att få superljud så är det bästa alternativet, då stereon oftast duger gott till att köra några högtalare på.. Vad har du för stereo förresten?

Okej grymt
Har en gammal kenwood kdc-u31, den har jag tänkt att byta ut. Någon du rekommenderar?

En till fråga bara om jag bryggar basen som är på 4 ohm blir den då 4ohm eller 2ohm?
Steget spec står såhär:
Bridged RMS Power (Watts x Channels) 284 x 2 (4-ohm stable in bridged mode)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gaphi:

Okej grymt
Har en gammal kenwood kdc-u31, den har jag tänkt att byta ut. Någon du rekommenderar?

En till fråga bara om jag bryggar basen som är på 4 ohm blir den då 4ohm eller 2ohm?
Steget spec står såhär:
Bridged RMS Power (Watts x Channels) 284 x 2 (4-ohm stable in bridged mode)

Skickades från m.sweclockers.com

basen är på 4 ohm och kommer förbli det. steget kommer då vara 4 ohm om du bryggar 2 kanaler till en kanal

Kommer spela bra, basen är väl säkert på 300wrms och steget ligger på 284wrms x2 bryggat

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gaphi:

Okej grymt
Har en gammal kenwood kdc-u31, den har jag tänkt att byta ut. Någon du rekommenderar?

En till fråga bara om jag bryggar basen som är på 4 ohm blir den då 4ohm eller 2ohm?
Steget spec står såhär:
Bridged RMS Power (Watts x Channels) 284 x 2 (4-ohm stable in bridged mode)

Skickades från m.sweclockers.com

Du ändrar ingen av basens fysiska egenskaper vid bryggkoppling så dess impedans ändras inte oavsett hur du ansluter den mot slutsteget.
Det som händer vid en teoretiskt perfekt bryggkoppling är att spänningen slutsteget kan leverera fördubblas vilket gör att effekten ökar 4ggr, nu är det mycket få slutsteg som uppför sig så utan man får också ökad utgångsimpedans och inte en exakt dubblerad spänning.
Men eftersom utimpedansen ökar så sjunker dämpfaktorn och även om slutsteget skulle tåla den fyrdubblade effekten så kan ljudkvaliten påverkas hörbart av den lägre dämpfaktorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Steget är ju 4-kanal och har filterfunktion på båda kanalparen, så kör framhögtalarna i frontkanalerna och trimma in högpass och gain samt bryggkoppla rearkanalerna med baslådan och kör lågpass på dessa.

Bakdörrarna kan du driva med huvudenheten.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

basen är på 4 ohm och kommer förbli det. steget kommer då vara 4 ohm om du bryggar 2 kanaler till en kanal

Kommer spela bra, basen är väl säkert på 300wrms och steget ligger på 284wrms x2 bryggat

Okej tack för svaret!

Skrivet av mrqaffe:

Du ändrar ingen av basens fysiska egenskaper vid bryggkoppling så dess impedans ändras inte oavsett hur du ansluter den mot slutsteget.
Det som händer vid en teoretiskt perfekt bryggkoppling är att spänningen slutsteget kan leverera fördubblas vilket gör att effekten ökar 4ggr, nu är det mycket få slutsteg som uppför sig så utan man får också ökad utgångsimpedans och inte en exakt dubblerad spänning.
Men eftersom utimpedansen ökar så sjunker dämpfaktorn och även om slutsteget skulle tåla den fyrdubblade effekten så kan ljudkvaliten påverkas hörbart av den lägre dämpfaktorn.

Okej tack för infon.

Skrivet av Tha_Car:

Steget är ju 4-kanal och har filterfunktion på båda kanalparen, så kör framhögtalarna i frontkanalerna och trimma in högpass och gain samt bryggkoppla rearkanalerna med baslådan och kör lågpass på dessa.

Bakdörrarna kan du driva med huvudenheten.

Det skulle jag kunna testa

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

Steget är ju 4-kanal och har filterfunktion på båda kanalparen, så kör framhögtalarna i frontkanalerna och trimma in högpass och gain samt bryggkoppla rearkanalerna med baslådan och kör lågpass på dessa.

Bakdörrarna kan du driva med huvudenheten.

Klart vettigaste lösningen.

Har du inte tidskomp i huvudenheten så finns det risk att bakhögtalarna förstör mer än dom tillför, så dessa bör du justeta ner ljudet lite på ändå.

Visa signatur

.:bjorn