Högtalar- och elfrågor, Crossover filters, olika watt på högtalare m.m

Permalänk
Medlem

Högtalar- och elfrågor, Crossover filters, olika watt på högtalare m.m

Hej! Tanken är att jag ska bygga en högtalare med inbyggd förstärkare kopplad till en raspberry pi som med hjälp av bluetooth och Wifi-motagare ska spela upp innehåll som skickas till den.

Förstärkaren är en hifimediy T1-M som har en output på ca 14,5 W vid 4 Ohm 12 volt.
Till den ska två midrange/bas högtalare och två Tweeters kopplas. Här kommer mina funderingar då jag inte är så insatt i detta.
Bashögtalarna är 60W 4 Ohm och Tweeters 10W 6 Ohm. Jag vet att ingen av de är ämnade att köras vid den inputen utan betydligt lägre. Men jag undrar om jag måste göra något speciellt för att se till att tweetern inte får för mycket ström?
Min andra fråga är det här med crossover frekvenser. Bashögtalarna är specifierade upp till 8000hz. Jag har kondensatorer som är lämpliga men som jag förstår det behöver man också för andra vägen runt. Det jag då undrar är hur det här fungerar? Har sett billiga crossover boards på aliexpress där jag får två för ca en hundring vilket känns bra. Men vet inte om jag behöver något annat.

Sen undrar jag vad som är det bästa sättet att förse enheterna med ström? Kan jag ta vilken 12 Laddare som helst för o driva systemet eller behövs något särskilt och vad är det lättaste sättet att koppla på RPin till hela altet?

Många frågor men jag hoppas någon har svar. Om någon har särskild mjukvara att rekomendera för Rpi tas det gärna emot. Har sett t.ex. Pi musicbox. Vill gärna kunna ansluta en sån 16x2 lcd för att visa typ låtnamn och artist som spelas nu. Vore coolt.

Tack på förhand, den som kan ta sig tid att läsa är värd guld!

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Rekordmedlem

Att bygga ett bra filter är det svåraste med att bygga högtalare men att bygga ett som gör att sakerna inte brinner upp är inte så svårt, du kan inte köpa ett generiskt filter om det ska låta bra utan det måste dimensioneras helt rätt.
Det beror alltså på dina krav och har du inte kunskapen att dimensionera så följ nått färdigt byggprojekt om du vill att det ska låta bra elelr så lär du dig teorierna och gör ett bra filter.
Vad har du för budget för högtalarna, ett par Muppar är svårslagna om det ska vara billigt och enkelt.

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att bygga ett bra filter är det svåraste med att bygga högtalare men att bygga ett som gör att sakerna inte brinner upp är inte så svårt, du kan inte köpa ett generiskt filter om det ska låta bra utan det måste dimensioneras helt rätt.
Det beror alltså på dina krav och har du inte kunskapen att dimensionera så följ nått färdigt byggprojekt om du vill att det ska låta bra elelr så lär du dig teorierna och gör ett bra filter.
Vad har du för budget för högtalarna, ett par Muppar är svårslagna om det ska vara billigt och enkelt.
http://user.faktiskt.se/misanplass/BOSSO%20MuPPS/portad1.jpg
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf

Budgeten är låg och jag har redan element. De kostar bara typ 200 för de stora och 100 för de små så detta är inget maffigt projekt. Därav den inte så spektakulära tanken om Aliexpress filter. Är rädd att stora pengar bara blir i onödan då resten av systemet är rätt budget.

Räcker en kondesator för varje Tweeter eller är det viktigt att filtrera bort de högre ljuden för sub:arna? Jag har kondensatorer med rätt mätning för mina tweeters

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ludzee:

Budgeten är låg och jag har redan element. De kostar bara typ 200 för de stora och 100 för de små så detta är inget maffigt projekt. Därav den inte så spektakulära tanken om Aliexpress filter. Är rädd att stora pengar bara blir i onödan då resten av systemet är rätt budget.

Räcker en kondesator för varje Tweeter eller är det viktigt att filtrera bort de högre ljuden för sub:arna? Jag har kondensatorer med rätt mätning för mina tweeters

Jag såg just att du lurade mig, jag läste det som att du hade en Hifiberrylösning de låter väldigt bra för pengarna www.hifiberry.com
Ska du göra nått budgetbygge så behöver du egentligen bara skyda diskanten genom att sätta en bipolär kondensator i serie med en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag såg just att du lurade mig, jag läste det som att du hade en Hifiberrylösning de låter väldigt bra för pengarna www.hifiberry.com
Ska du göra nått budgetbygge så behöver du egentligen bara skyda diskanten genom att sätta en bipolär kondensator i serie med en.

Förstår! En sån dac kanske är värd att kika på i framtiden, värt de 38 euros man betalar? Eller vilket segment för högtalare tycker du man ska vara uppe i för att det ska betyda något?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag såg just att du lurade mig, jag läste det som att du hade en Hifiberrylösning de låter väldigt bra för pengarna www.hifiberry.com
Ska du göra nått budgetbygge så behöver du egentligen bara skyda diskanten genom att sätta en bipolär kondensator i serie med en.

En till sak: Behöver jag göra något mer på grund av skillnaden i wattstyrka mellan högtalarna?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Rekordmedlem

Du sätter en konding på typ 6,8uF i serie med diskanten så borde det funka annars får du designa ett bättre filter men kondensatorn kommer att ta bort basen så det håller.
Det som ett bättre filter gör är att anpassa även nivå och fas men hur mycket effekt elementen tål är inte så intressant om du inte ska göra ett helt korrekt filter och kunna belasta systemet maximalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du sätter en konding på typ 6,8uF i serie med diskanten så borde det funka annars får du designa ett bättre filter men kondensatorn kommer att ta bort basen så det håller.
Det som ett bättre filter gör är att anpassa även nivå och fas men hur mycket effekt elementen tål är inte så intressant om du inte ska göra ett helt korrekt filter och kunna belasta systemet maximalt.

Toppen! Stort tack för hjälpen.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

En till sak: Behöver jag göra något mer på grund av skillnaden i wattstyrka mellan högtalarna?

Ett passivt högtalarelement har ingen effekt, effektmärkningen handlar om hur mycket effekt de tål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Ett passivt högtalarelement har ingen effekt, effektmärkningen handlar om hur mycket effekt de tål.

Jo, det jag menade var väl snarare om jag behöver sätta något för att "skydda" den mindre högtalaren från för mycket styrka

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ludzee:

Jo, det jag menade var väl snarare om jag behöver sätta något för att "skydda" den mindre högtalaren från för mycket styrka

Nej det funkar inte så men ofta sitter det en resistor för att minska nivån på diskanten då diskantens känslighet oftast är högre än basens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.