Att använda Raspberry Pi 3 som navigationsdator?

Permalänk

Att använda Raspberry Pi 3 som navigationsdator?

Hej alla kunniga.
Har en större båt där jag navigerar med en PC, men den börjar sjunga på sista versen nu.
Tänkte att man kanske kan använda Raspberry Pi 3 (2) B istället.
Programmet som jag använder är Windowsbaserat och heter Seaclear.
Har hört att man ska använda Linux till Raspberry, stämmer det och kan man i så fall
konvertera Seaclear så det fungerar?
Finns ju även något som heter Windows 10 IOT, kan man använda det annars, och vad kostar
det?
Lägger man Operativsystem, Programvaror och Sjökort på samma minneskort (SD-micro)?

Är jättetacksam för alla tips och idéer, då jag är totalt novis/okunnig vad gäller Raspberry.
Har inte köpt någon Raspberry ännu, så om det finns någon som tänkt att sälja en till ett
skapligt pris, så maila gärna

Tack på förhand......
/Torparn61

Permalänk
Medlem

På grund av att Raspberry pi använder en ARM-baserad processor så kommer ditt program nog inte att fungera även om du kör Windows på den.
http://www.howtogeek.com/180225/arm-vs.-intel-what-it-means-f...

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Linux kan köra många Windowsprogram via Wine, och SeaClear själva säger att programmet fungerar bra med Wine. So far so good. Problemet blir väl att det inte verkar helt enkelt att använda Wine på en Raspberry Pi, eftersom de använder en ARM-processor medan Wine är gjort för att köra x86-program. Det verkar som att det ska gå genom att använda ExaGear Desktop på pi:en, det är en virtuell maskin som emulerar x86 på ARM. Men Raspberry Pi -> ExaGear Desktop -> Wine -> SeaClear kommer nog inte vara en särskilt rolig upplevelse.

Men när det gäller SeaClear så verkar ju programmet vara närmast fornhistoriskt vid det här laget, så det borde ju finnas något alternativ kan jag tycka. Det kanske finns någon Android-app, så kan du bara skaffa en billig Android-platta istället? Annars kan du väl alltid köpa bara köpa en billig begagnad laptop och fortsätta köra SeaClear.

Permalänk

Tack Jpau94 och perost för snabba svar.
Mycket bra och fint ni skrivit, men jag fatta inte ens hälften, men det är en annan historia.
Vad jag ändå förstår så verkar ni vara eniga att det inte kommer fungera. J..vligt synd!
Man kan visst tycka att Seaclear är fornhistoriskt, MEN ett kanonprogram att använda, har
det mesta faktiskt. Finns ett annat program som heter OpenCpn som kommer att fungera (har någon sagt), men inget program för mej, gillar det inte.
Finns så många fördelar ifall det hade fungerat med Raspberry. Laptop eller platta, nä finns flertalet anledningar till att inte sådana är optimalt.
Är det de där bokstäverna Pi som strular till det??
Finns det Raspberry 2 eller 3 utan Pi, som skulle kunna fungera?

Hoppas på positivt svar från er.
Ha en kanonkväll.
/Torparn61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torparn61:

Hm, är inte insatt i denna diskussion men även om denna kanske inte är optimal verkar den vara x86 (alt x64?)
YouTube kanalen LinusTechtips borde ha en recension uppe snart, har inte sett den själv.

http://www.ebay.co.uk/itm/UK-Ship-GPD-WIN-Game-Console-4-64GB...

Trötthet
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torparn61:

Är det de där bokstäverna Pi som strular till det??
Finns det Raspberry 2 eller 3 utan Pi, som skulle kunna fungera?

Nej.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.