Sverige kan bli första landet i världen med egen digital valuta

Permalänk
Vägledare

Efter att precis ha kollat på filmen om Stuxnet-viruset vet jag inte hur jag ska känna inför detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paronfesken:

Bara jag som kommer i håg "Cash"systemet på 90-talet? F L O P P !

Du tar orden ur munnen på mig, broder.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Niczo:

Jag förstår inte riktigt vad konceptet handlar om. Är det en valuta som kan användas och överföras oberoende av banker och kreditskortföretag? Är det i så fall en kryptovaluta med en egen "blockchain" eller hur bevarar man valutans integritet annars?

Det ska fungera som kontanter gör idag men det är inget bestämt än men det är ett seriöst försök att skapa nått helt nytt och en riksbank som ligger bakom och inte nått vanligt företag, bank eller organisation.

Skrivet av Granter:

förstår inte varför jag skulle använda en svensk E valuta när exempelvis bitcoin finns.

Det är Riksbanken som står bakom och ekronans värde ska vara knutet mot traditionell valuta så man slipper växelkurser, det blir alltså ingen spekulation där och man kan använda den på riktigt för handel överallt i den normala ekonomin eftersom alla vet vad den är värd och Riksbanken backar upp den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Njae, guldmyntfoten skapade stora problem då man var beroende av att faktiskt ha guldet. Då har du per automatiken en gräns för hur mycket pengar du kan skapa, dvs ingen mera inflation(sen kan man diskutera om inflation är bra eller dåligt däremot men det är en annan sak. Jag är för inflation generellt).
Sen var problematiken att om ett land "snodde" guld från ett annat land, vad skulle då hända med värdet på pengarna som fanns i landet? Det är ju inte som att landet skulle kunna(ha råd) "köpa" tillbaka den mängden pengar den blev av med. Sen skulle man också till slut hamna i ett låst läge när inget guld fanns ute till handel för länderna skulle köpa upp allt för att kunna öka på inflationen.
Så njae, det var en "bra lösning" för ett akut läge som man var i då men i dagens samhälle är det verkligen ingen bra lösning.
Iof kanske jag läste in saker i ditt inlägg som inte var menat, i så fall kan du ignorera mitt raljerande

Egentligen ser jag inte hur den här valutan skulle öka flexibiliten(marknadsmässigt alltså)? Den skulle ha ett underliggande värde("vanliga kronor") och ha väldigt trög marknad att spekulera kring.
Sen vet jag inte riktigt om den egentligen löser något rent praktiskt för användarna?

Eller syftar de på att göra en egen kryptovaluta likt bitcoins?

Egentligen var man ju inte alls beroende av att ha guldet, däremot innebar guldmyntfoten att utfärdande bank var tvungen att garantera sedelns värde i guld. Det betyder dock inte per definition att banken i fråga behöver ha allt guld i det lokala bankvalvet. Pappersmyntfot ger staten makten att manipulera valutan på individens och marknadens bekostnad, och är egentligen ingenting annat än en "dold" skatt på befolkningen.

Varför ska Ingves få bestämma vad dina tillgångar, ditt arbete eller ditt arv till dina barn är värda?

Permalänk
Medlem

"Sverige ligger i framkant inom området och om senast två år ska ett beslut i frågan ha fattats av Riksbanken. Även andra centralbanker, exempelvis Englands och Kanadas, har börjat undersöka digitala valutor såsom Bitcoin."

Då kommer ju frågan.. Ska man kunna "mina" eKronan..?

Vore ju perfekt för alla arbetslösa, då den ska vara knuten till en stabil valuta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Läskiga Mr. Robot vibbar när jag läste detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Bara fysisk valuta alltid finns så är det väl okej.
Teknologi är ju roligt och så och det är oftast bekvämt att ha pengarna sparade som ettor och nollor men om man inte kan betala med fysisk valuta överallt så blir samhället väldigt sårbart...

Det redovisades ganska bra 2015 när Swedbank i stort sett låg nere helt och hållet i många timmar med bland annat folk som stod ute på vischan sent på kvällen och inte kunde köpa bensin med sina kort.

Då blir det minst sagt "jobbigt".

Fysisk valuta kommer nog alltid finnas, iaf under hela min livstid. Lite surt dock när man inte kan betala med det på alla ställen.
1:a november slutade ju SF Bio ta emot kontanter:/

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag är rädd för att detta är ett sätt för staten att ta ännu mer kontroll över ekonomin....

Jisses, Alex Jones kommer ju göra massa videor om detta!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ser alltid till att ta ut massor av kontanter, gäller hålla dessa uttagsapparater igång annars tas de bort.
Grisigt av bankerna att höja årsavgifter bara för att ej införa Swich avgiften tex.
Ställen som ej tar kontanter ska man om det går undvika!
Sedan är det tragiskt att kontanter kostar att hantera och rån risken är hög.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

För det fungerade ju skitbra med samma valuta i olika länder för Grekland och € har jag hört?

Men om alla länder har kvar sin vanliga valuta så skulle den "extra" valuta kunna vara gemensam. Så fick alla länder ha sin egen valuta rörlig kring denna. Skulle vara fantastiskt bra för hela världen faktiskt. De som definitivt inte skulle gilla det är kortföretagen och bankerna som inte längre skulle tjäna enorma pengar på växlingsavgifter. Företag skulle dock älska det då de slipper valutasäkra sin köp och gemene man skulle älska det vid utlandsresor.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt för presentkort.
"Snälla du, kan du inte byta ut mina pengar, som fungerar överallt, till något som bara fungerar i er butik? Kan du inte samtidigt sätta en giltighetstid på dessa nya pengar, ett bäst före datum?"

Vanliga pengar varar alldeles för länge. Tacka vet jag dessa färska pengar där man vet hur länge pengarna varar. En annan viktig sak är att jag måste handla för mer än presentkortets värde för någon växel tillbaka blir det inte tal om. Så med andra ord så behöver jag både vanliga pengar och dessa nya pengar för att få nytta av alla nya pengar.
En annan kul spänning är om huruvida butiken finns kvar tills jag handlar för de nya pengarna (och innan pengarna har blivit för gamla)

Ursprungligen var presentkortet en utmärkt idé. Det kommer från England år 1932 och gällde böcker. Man kunde köpa en "Book token" som då gällde för en bok. De gäller i stort sätt i alla bokaffärer och tidningsbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Dom pengarna du använder med kortet och swishar finns fortfarande tekniskt sett fysiskt i ett bankvalv kan man säga, (även om en bank kan låna ut 10kr per krona de har fysiskt). En digital e-krona som jag har förstått skulle inte behöva detta. (Som artikeln nämner så öppnar detta upp för att skapa och använda tjänster för personer som av någon anledning inte kan eller vill använda banktjänster)

Fast gör dem verkligen det? Tror inte det åker ut en värdetransport från jobbet varje månad för att sätta in lönerna i form av kontanter till folks respektive bank varje månad. Att det någonstans förvaras fysiska sedlar förstår jag, men var, hur och i vilket syfte har blivit mer oklart de senaste 20-30 åren.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte fördelen med detta. Det skall användas som komplement till den fysiska valutan som redan är till 98% digital.

Vad förändrar detta förutom att någon statligt anställd hade ett projekt där de skulle skapa "framtidens valuta" och kom fram till denna icke-uppfinning? Valuta 2.0 - Framtiden.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem

Den enda nyttan och skillnaden jag ser med detta är att vi skulle minska vårt beroende av bankerna, vilket knappast skulle gillas av dem. De skulle behöva börja erbjuda kunderna bättre villkor och räntor (hu och ve, stackarna) för att konkurrera om dem. Däremot undrar jag hur denna nya e-valuta skulle drivas...genom staten? Får man lönen automatiskt omvandlad till e-valuta, eller måste det gå via en bank iallafall? Det skulle ju slå hårt mot hela banksystemet (som fan ska ha smällen), vilket knappast kan mottas positivt utav den sfären.
Säkerheten är ju en annan fråga som dyker upp, och med alla dessa saker i åtanke så undrar jag om inte detta enbart innebär att en grupp människor kommer tjäna ett par årslöner på ingenting i slutänden.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Svenska kronan är väl redan digital, förstår inte syftet med detta. Man swichar pengar till höger och vänster, det är bara ettor och nollor. Pengar behöver ju vara bundet i ett guldvärde för att förhindra inflation. Med andra ord, pengar behöver något fysiskt värdefullt att knyta sig till, annars är det ju bara papper.

Hur är guld ett mer fysiskt värde i sig än sedlar? Guld är ju bara en metall, skillnaden är att det har en fysisk global handel. Den "fysiska" produkten av värde/pengar är ju bara ett slags substitut för varor och tjänster, en illusion av värde, snarare än ett värde i sig. Irriterande nog så har "pengar" fått ett eget liv och gör att många kan sko sig på att enbart befatta sig med pengar utan att prestera varor eller tjänster, men det är en annan debatt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det enda vettiga alternativet för svenska staten är att skapa smart elektronisk lagring som man bär med sig, där man kan lagra upp till 10 kronor per enhet. Och så kan man enkelt byta dessa fysiska lagringsenheter istället pengar.

Skrivet av DaBone:

"Sverige ligger i framkant inom området och om senast två år ska ett beslut i frågan ha fattats av Riksbanken. Även andra centralbanker, exempelvis Englands och Kanadas, har börjat undersöka digitala valutor såsom Bitcoin."

Då kommer ju frågan.. Ska man kunna "mina" eKronan..?

Vore ju perfekt för alla arbetslösa, då den ska vara knuten till en stabil valuta.

Ja det går mycket riktigt att 'mina' ekronor, man gör det genom fysiskt flytta sin kropp till en plats varje morgon och stanna där i 8 timmar.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

För det fungerade ju skitbra med samma valuta i olika länder för Grekland och € har jag hört?

För det beror verkligen på Euron och inte pga. andra faktorer så som värdelös ekonomisk politik? Näe då..

Skrivet av anon81912:

Du behöver inte ha dina pengar på banken så att säga. Du har dina pengar på ett kort istället, som i många scifi filmer :). Skillnaden blir väl att du inte är beroende på att vara kund i en bank för att köpa saker.

Precis som med det system som finns redan idag med andra ord. Det är ju inte så att banken har "ett valv" fullt av ettor och nollor direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

*kollar kalendern*
*nej inte första April än*
wtf? Det finns ju ett antal digitala valutor redan och de rör sig tillräckligt upp och ner för att man ska behöva kolla flera gånger dagligen, det är inte så att vi behöver en extravaluta ovanpå det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Vad för produkter? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag har väldigt svårt för presentkort.
"Snälla du, kan du inte byta ut mina pengar, som fungerar överallt, till något som bara fungerar i er butik? Kan du inte samtidigt sätta en giltighetstid på dessa nya pengar, ett bäst före datum?"

Ursprungligen var presentkortet en utmärkt idé. Det kommer från England år 1932 och gällde böcker. Man kunde köpa en "Book token" som då gällde för en bok. De gäller i stort sätt i alla bokaffärer och tidningsbud.

Förstår inte riktigt på vilket sätt dagens presentkort är sämre den dåtidens, bortsett från att de är låsta till en viss kedja.

Att köpa presentkort till sig själv vore lite konstigt, men de är praktiska om man t.ex. vill ge sitt barn en bok men låta det bestämma själv vilken bok det vill ha, utan att man behöver följa med till bokhandeln, eller allmänt begränsa sin gåva till en viss kategori av saker. I t.ex. USA får fattiga ofta matkuponger eftersom man vill försvåra för dem att köpa andra saker som de inte behöver och som de skulle kunna ha köpt om de istället fått pengar.

Vad gäller utgångsdatum så håller jag med om att det är lite skumt att pengarna "försvinner", men jag har till exempel fått folk att masa sig ur soffan och gå på bio genom att ge dem presentkort, något de inte skulle ha lagt pengar på själva och aldrig skulle ha tagit sig tid till att göra om presentkortet gällde hur länge som helst. Kan inte säga att det väger upp nackdelarna, men det finns iaf en poäng med det.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeagan:

Det enda vettiga alternativet för svenska staten är att skapa smart elektronisk lagring som man bär med sig, där man kan lagra upp till 10 kronor per enhet. Och så kan man enkelt byta dessa fysiska lagringsenheter istället pengar.

http://i.bosscdn.com/product/a1/69/a1/b923fc4352334e8f43252eb392.jpg@0e_360w_360h.src%7Cwatermark=2&color=I0ZGRkZGRg%3D%3D&type=ZHJvaWRzYW5zZmFsbGJhY2s%3D&size=20&p=9&t=80&text=c29vbWVzLmJvc3Nnb28uY29t

Ja det går mycket riktigt att 'mina' ekronor, man gör det genom fysiskt flytta sin kropp till en plats varje morgon och stanna där i 8 timmar.

Och exakt vad är skillnaden mot att bära runt på ett koppar mynt?

Permalänk
Medlem

Syftet är att försöka armbåga bort/motverka kryptovalutor, främst bitcoin. Men det kommer givetvis inte att lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Låter som liknande som ICA banken har, Blipp eller va man kallar det. Man kan betala "kontant", man sätter kortet nära terminalen, behöver inte slå pinkod som sedan verifera via nätet om det finns pengar på kontot.

Det är inte alls liknande det ICA Banken med flera använder. ICA Bankens blipp är NFC (Near Field Communication). Det är noll och ingen skillnad mellan NFC och den vanliga magnetremsan, bortsett från att NFC endast behöver nudda terminalen medans magnetremsan måste swipas genom läsaren. Att du inte behöver använda kod är en ny grej som ibland används för köp under 250 kr, oavsett om du använder magnetremsa eller NFC.

Så nej, du betalar inte kontant när du använder ICA Bankens blipp, du betalar precis lika mycket med kort som när du använder magnetremsan. Skulle banken ligga ner kommer köpet inte att gå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Ja det går mycket riktigt att 'mina' ekronor, man gör det genom fysiskt flytta sin kropp till en plats varje morgon och stanna där i 8 timmar.

Heh... o jag som trodde man faktiskt behövde jobba för pengarna. Ska omedelbart byta till detta jobb där man bara behöver stanna där i 8 timmar

Permalänk
Medlem

" i Sverige där antalet sedlar och mynt som cirkulerar har minskat med 40 procent sedan 2009"

Och ändå har man lagt ner tid och miljoner av skattemedel för att ta fram nya 200-kronorssedlar, 2-krona med mera... Suck

Permalänk
Medlem

Detta blir bankoberoende, vilket är bra.
Bankerna står inför en spännande framtid i och med Open Banking, har dock själv inte satt mig in i vad exakt det innebär mer än att bankerna kan tvingas att lämna ut kunddata till tredjepartsbolag om kunden ber om det. Tror det skulle införas 2018.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

Hur är guld ett mer fysiskt värde i sig än sedlar? Guld är ju bara en metall, skillnaden är att det har en fysisk global handel. Den "fysiska" produkten av värde/pengar är ju bara ett slags substitut för varor och tjänster, en illusion av värde, snarare än ett värde i sig. Irriterande nog så har "pengar" fått ett eget liv och gör att många kan sko sig på att enbart befatta sig med pengar utan att prestera varor eller tjänster, men det är en annan debatt.

Jo, eftersom att guld är en relativt sällsynt råvara som måste återvinnas på ett kostsamt sätt. Medans sedlar är det bara att trycka mer och mer av. Om man inte kunde knyta valutan till ett fysiskt värde, t.ex guld. Så finns ingen måttstock på hur värd valutan är, så skapas till slut inflation.

Varför tror du att man "lagrar" guld?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Och exakt vad är skillnaden mot att bära runt på ett koppar mynt?

...tror det var hela poängen att det inte är någon skillnad, och att du missade sarkasmen. Kan ju förstås ha fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur ser säkerheten ut för digital valuta? hoppas dom har tänkt på de.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av affero:

@jOnÄTÄn: Vad för produkter? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Främst drycker från Tyskland som man inte orkar åka och hämta själv

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb