Permalänk
Medlem

Lägga upp GIF film på nätet

Hej!

Jag tänkte för första gången ge mig på att lägga upp en gif. på nätet. Det är en sekvens ifrån när jag spelade World of Tanks.
Program jag använder är:
DxTroy - för inspelning av spelet
VirtualDb - För klippa sekvensen samt göra klippet till gif.
Xvid - För att komprimera filen.

Så jag har lagt in replay I virtualDb och klippt ut den scen jag vill ha. Den landar på ca 50mb. Jag komprimerar klippet med hjälp av Xvid och får då filmen till ca 8mb.

När jag försöker med VirtualDb göra klippet till Gif. så blir den genast 80-100mb och är då förstor att lägga upp.

Det jag behöver hjälp med är just att få ner size på Gif. formatet. Jag har ändrat storleken på själva avi.filmen men varje gang jag tar avi och formaterar till gif. så blir den 3-4 ganger så stor igen.

(Ber om ursäkt för stavningen. Jobbdatorn vill ändra använda sitt rättstavningsprogram. Nej, jag har ingen "behörighet" att ändra själv)

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

Det jag behöver hjälp med är just att få ner size på Gif. formatet. Jag har ändrat storleken på själva avi.filmen men varje gang jag tar avi och formaterar till gif. så blir den 3-4 ganger så stor igen.

Du kan inte förvänta dig att du får en GIF med samma eller ens liknande storlek som en riktig videofil.
Lägg upp klippet någonstans så kanske jag eller någon annan kan komprimera den till något vettigt.
Och du måste berätta vilken storlek du vill ha den i, både upplösning samt filstorlek.

http://giphy.com/ låter dig ladda upp filer upp till 100MB(!) och 15 sekunder lång.

Permalänk
Medlem

varför måste det vara en gif?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

https://gfycat.com/

Ladda upp videon du har så skapar den en gif och ger dig länk till den.
Krävs ingen registrering, om du inte vill ha historik.

Samma sak här, upp till 15sek.

Permalänk
Medlem

GIF är en bildfil, inte för video!

GIF bilder som är animerade bör innehålla färre bilder/s och ska bara vara några få sekunder, annars får du väldigt stora GIF filer. Dvs, när du "konverterar" så måste du se till att den håller sig vid kanske max 10 till 15 bilder i sekunden. Upplösningen bör även vara LITEN annars kan du räkna med enorma filer.

Ett exempel på en animation jag gjorde för väldigt många år sedan.

360x120 pixlar
52 bilder totalt
ca 5 sekunder lång
1.25MB stor

Som du ser är detta en väldigt liten bild och kort animation, ändå är det väldigt tung i filstorleken. Så du kan tänka dig hur mycket du bör komprimera för att dra ner storleken på DIN fil.

Frågan hänger ändå i luften, varför måste bilden vara en GIF?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför måste det vara en gif?

Kul å lära sig. Fick till det slut. Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

GIF är en bildfil, inte för video!

GIF bilder som är animerade bör innehålla färre bilder/s och ska bara vara några få sekunder, annars får du väldigt stora GIF filer. Dvs, när du "konverterar" så måste du se till att den håller sig vid kanske max 10 till 15 bilder i sekunden. Upplösningen bör även vara LITEN annars kan du räkna med enorma filer.

Ett exempel på en animation jag gjorde för väldigt många år sedan.

360x120 pixlar
52 bilder totalt
ca 5 sekunder lång
1.25MB stor

Som du ser är detta en väldigt liten bild och kort animation, ändå är det väldigt tung i filstorleken. Så du kan tänka dig hur mycket du bör komprimera för att dra ner storleken på DIN fil.

Frågan hänger ändå i luften, varför måste bilden vara en GIF?

Jag fick till det slut. Anledningen var jag är sugen att lära mig efter tittat på så många och ville försöka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Det går ju att göra liknande grejer med webm, men det verkar bara vara vissa sajter som använder det, dvs en filmfil som repeteras om och om igen.

Däremot, om du vill göra en gif, varför behöver du då xvid? det är en codec som inte har med sammanhanget att göra, såvida du inte spelar in i xvid från dxtory förstås.

Jag hade försökt använda ffmpeg eller liknande, även om jag vet att ffmpeg har en ganska dålig dithering algoritm som standard så man kan få testa lite först.

Såhär kan en göra:
http://superuser.com/questions/556029/how-do-i-convert-a-vide...

Och för att få tag på ffmpeg så:
https://ffmpeg.zeranoe.com/builds/

Men du måste alltså använda kommandotolk/cmd eller bash etc.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself