Permalänk
Medlem

Vitt mekaniskt tangentbord utan numpad

Hej!

Jag är ute efter ett mekaniskt vitt tangentbord med bakgrundsbelysning, gärna rgb. Den får gärna ha tysta brytare, tror det kanske är Mx brown (?)

Den ska ha iso layout, och hittills finns det många tangentbord. Men här är problemet: INGEN HAR JU NORDIC LAYOUT! Jag tror att man kanske kan köpa ett amerikanskt tangentbord med nya keycaps, och sedan ändra via windows. Eller?

Om ni vet något får ni mer än gärna rekomendera här i tråden så kan ni hjälpa både mig och framtida som läser denna tråd

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Jag har hört att ducky gör bra tangentbord, är det något att kika efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk

Poker Vortex 3 kanske hade passat?

https://www.amazon.co.uk/Vortexgear-KBC-poker-Mechanical-Back...

Finns med ISO-layout också.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Vitt mekaniskt tangentbord utan numpad

@NoArmsButCookies: Den var ju rätt snygg! kanske hugger en jag med.

Permalänk

Pok3r finns med nordisk layout på Maxgaming, dock svart/mörkgrått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Poker Vortex 3 kanske hade passat?

https://www.amazon.co.uk/Vortexgear-KBC-poker-Mechanical-Back...

Finns med ISO-layout också.

Japp, har sett den. Tyvvär har den ingen bakgrundsbelysning och ansi layout?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Semi OT: men varför vill man inte ha numpaden? :S

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Semi OT: men varför vill man inte ha numpaden? :S

Jag använder den aldrig, förutom när jag slår in koden som tar ca 5 sek typ. Tycker därför att det skulle vara skönt att få mer utrymme med musen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Japp, har sett den. Tyvvär har den ingen bakgrundsbelysning och ansi layout?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/vortex/pok3r-rgb-m...

Skrivet av xamber:

Semi OT: men varför vill man inte ha numpaden? :S

För att man kanske inte använder den och då tar det extra mycket plats på tangentbordet. Är ganska trevligt att kunna ha tangentbordet närmre musen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

FInns bakgrundsbelyst Vortex 3 också, och ISO-layout. Tror bara det behövs lite googling!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Hej!

Jag är ute efter ett mekaniskt vitt tangentbord med bakgrundsbelysning, gärna rgb. Den får gärna ha tysta brytare, tror det kanske är Mx brown (?)

Den ska ha iso layout, och hittills finns det många tangentbord. Men här är problemet: INGEN HAR JU NORDIC LAYOUT! Jag tror att man kanske kan köpa ett amerikanskt tangentbord med nya keycaps, och sedan ändra via windows. Eller?

Om ni vet något får ni mer än gärna rekomendera här i tråden så kan ni hjälpa både mig och framtida som läser denna tråd

Kör själv med ANSI t - bord å har svenskt Win, hade ISO/Nordic t - bord innan, så jag behövde inte ändra i Win, jag har alltså "svensk tecken layout" på ANSI bordet, bara att plugga i ett ANSI t -bord.

På dom flesta foto som visas på svenska sidor som säljer t - bord är ju ANSI t - bord foto men har ISO/Nordic layout (se länk), då t - bordstillverkarana kanske inte gitter ta foto på ISO t - borden, då ANSI layouten har större marknad.
http://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/ducky/shine-5-rgb-...

2 ISO keycaps passar inte på ett ANSI t -bord, som ISO Enter, ISO Left Shift å du får inte Ö, Å å Ä i ett ANSI keycaps set, kan dock i vissa fall köpas som tillägg set, t.ex ett International ISO set.

Det vita ANSI t - bordet är ett 108 keys Ducky One RGB YOTG med ett basic ANSI Jukebox SA keycaps set + några andra sets å det svarta är ett 109 keys ISO/Nordic Ducky Shine 3 med ett ANSI basic jukebox SA keycaps set (fick ju byta ut ANSI Enter å ANSI Left Shift till ISO Enter å ISO left Shift å sätta dit Ö, Å å Ä från det Internationala ISO setet) + ett International ISO set + ISO/UK Enter set som fick köpas extra för att få ISO/Nordic layout.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Lite OT men när jag såg denna tråden så fick det mig att tänka igen på att jag är väldigt sugen på att testa ett TKL/60% tangentbord men det är inte världens lättaste att hitta i sverige, POK3R som var länkat i tråden har jag tittat på och sitter och är små sugen på den, men kollade på youtube och hittade ett magicforce 68 tangentbord som såg riktigt trevligt ut men som många andra fina och möjligen bra tangentbord så mig veterligen så finns det knappt att få tag i sverige, så min fråga är helt enkelt vart ska man leta?

Permalänk
Skrivet av xamber:

Semi OT: men varför vill man inte ha numpaden? :S

ergonomin blir mycket bättre med tenkeyless då musarmen och wasd armen får bättre symmetri. Tycker jag då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Lite OT men när jag såg denna tråden så fick det mig att tänka igen på att jag är väldigt sugen på att testa ett TKL/60% tangentbord men det är inte världens lättaste att hitta i sverige, POK3R som var länkat i tråden har jag tittat på och sitter och är små sugen på den, men kollade på youtube och hittade ett magicforce 68 tangentbord som såg riktigt trevligt ut men som många andra fina och möjligen bra tangentbord så mig veterligen så finns det knappt att få tag i sverige, så min fråga är helt enkelt vart ska man leta?

Du är inte ensam om att undra det haha. Ibland kan man önska att man inte hade haft åäö på tangentborden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Du är inte ensam om att undra det haha. Ibland kan man önska att man inte hade haft åäö på tangentborden.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite så känner jag också ja, tradigt kan man tycka men dem flesta företagen kanske inte tycker det är värt att lägga tid på en nordic layout ( finns inga pengar i det )

Permalänk

@Exeo: Kolla ebay, massdrop och amazon.de. Om du hittar något i ISO så är det ju bara att byta keycaps på det.
Vet att det kommer komma Filco med nordisk ISO, det kan vara något.

Permalänk

@seville57: Ooooh nice, var hittade du SA keycaps med nordisk ISO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

@seville57: Ooooh nice, var hittade du SA keycaps med nordisk ISO?

Ett GB på Massdrop (round 1) förra året. Ska finnas att köpa på PMK (PimpMyKeyboard) osså.
http://pimpmykeyboard.com/sa-jukebox-keycap-set-round-1/

Jag har dessa sets för Nordisk ISO: ANSI full set, ISO set, International set, ett Numpad set, då jag har 109 keys t - bord + att jag har 2x Alternate Color set, 2x Non standard Modifier set, 2x Novelties set som ej behövs för ISO/Nordic.

EDIT: Vissa sets är "Out of stock" tyvärr, International setet är ett av dessa, vet inte om dessa återkommer i lager. Sitter just nu å väntar på att mina 2 nya Jukebox SA Novelties sets (ända skillnaden är 2 " Vinyl Record" caps som inte fanns i round 1 Novelties setet) ska komma till sweden. Det fanns ett GB på Massdrop i Maj detta år (round 2). https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

@Exeo: Kolla ebay, massdrop och amazon.de. Om du hittar något i ISO så är det ju bara att byta keycaps på det.
Vet att det kommer komma Filco med nordisk ISO, det kan vara något.

Afan, visste jag inte inte, men det får bli senare. Slog ett slag och köpte ett vortex pok3r

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

Vet att det kommer komma Filco med nordisk ISO, det kan vara något.

Kommer komma? Filco har väl ändå haft ett svenskt majestouch sedan åtminstone 2010

Permalänk
Skrivet av Khers:

Kommer komma? Filco har väl ändå haft ett svenskt majestouch sedan åtminstone 2010

Sant, miss av mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bumpar denna, finns det ett vitt mekaniskt speltangentbord MED num på marknaden?

Visa signatur

i7-9700k @ 3,6GHz | ASUS RTX 2070 STRIX GAMING OC | Gigabyte Z390 AORUS Pro Wifi | HyperX 2x8GB 3200MHz | Corsair RM750X 750W | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus | Corsair Carbide 275Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falle89:

Bumpar denna, finns det ett vitt mekaniskt speltangentbord MED num på marknaden?

Finns Ducky One med ISO/UK layout å utan LED här: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_30588.html

http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_30591.html

Passande vitt ISO/Nordic keycaps set: https://www.maxgaming.se/keycaps/ducky/s4-keycap-109-set-doub...

Har själv ett gammalt ISO/UK t - bord som körs med svensk layout (i Win, svensk tangentbords inställning), är bara att koppla in t - bordet (föresätter att du har ett svenskt Win) å bara att fixa ett vitt ISO/Nordic keycaps set. Har själv 2 vita t - bord.

EDIT: Bilden visar ett ANSI t - bord men det är ett ISO/UK t - bord.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.