Tips på hur kabeldragning mot tak görs snyggast/enklast

Permalänk
Medlem

Tips på hur kabeldragning mot tak görs snyggast/enklast

Tjena!

Håller på att sätta upp en enkel hemmaserver och tanken är att den skall stå på garderoben i hallen. Dit behöver jag dra strömkabel (jordad, diameter ca 8-9mm) samt en flat/platt TP-kabel.

Ursprungsplanen var att använda en kabelkanal som jag gjort i resten av lägenheten, snyggast och bäst såklart men det är så knixigt att ta sig runt ventilationen (som i sig är en sjukt ful installation förövrigt) så jag har börjat fundera i andra banor. Det sitter redan en kabelkanal ända upp mot taket men den är inte aktuell att använda. I övrigt finns det ju ändlösa alternativ, bara fantasin sätter gränser. Har funderat på att bara sätta upp något snyggt rör, nån slang eller dylikt ovanför dörren. Men fantasin är dålig, så langa på med idéer.

Bild på hela området där det skall dras, från vänster till höger i bild:

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Nån genomskinlig slang som du kan lägga led i också? Så får du lite härlig porrbelysning i hallen?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Måste du gå runt ventilationen?
Den befintliga kabelkanalen på bilden går rakt genom den där kantiga boxen som täcker ventilationen.
Finns det inte möjlighet att dra en ny kanal på samma sätt?

Permalänk
Medlem

Jag skulle precis som Rolle säger ha tagit bort kåpan på ventilationen och undersökt möjligheten att dra en till kabelkanal igenom om det fanns möjlighet. Blir absolut snyggast. Du kommer tacka dig själv om du gör det riktigt på en gång!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Angående ventilationen, det är inte aktuellt att modifiera den. Kabelkanalen som sitter där satt där innan ventilationen kom dit. Och ventilationsinstallationen i sig är ett riktigt hastverk så man har byggt och tätat med nån form av silikon där direkt mot väggen så väggen är en del av ventilationen så att säga... Så att börja göra hål/modifiera där och sätta dit något eget (som sen ska bort när jag flyttar) känns alldeles för avancerat som ni säkert förstår. Och kabelkanalen som sitter där är för fibern in i lägenheten. Den skulle kunna gå att använda men då måste jag göra hål på något sätt i den med, och då den inte går att byta/återställa sen så känns det av samma anledningar onödigt att röra den med.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Om du är lite händig så skulle du kunna bygga någon typ av kåpa att sätta ovanpå ventialtionen och på så sätt kunna sätta en kabelkanal uppe mot taket men sen dra kabeln i kåpan så kommer inte kabeln synas alls.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Skulle inte kört upp i taket alls. Hade gått runt dörrkarmen så får du ju bara kabel de centimeterna mellan dörrkarmen och garderoben vid den där blåa.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Skulle inte kört upp i taket alls. Hade gått runt dörrkarmen så får du ju bara kabel de centimeterna mellan dörrkarmen och garderoben vid den där blåa.

Vad jag förstår det så utgår han från taket (där det sitter ethernet-kablar i vänstra hörnet. Då måste man nog gå uppe i taket för att få det snyggt.

Eller du kanske tänkte fram till ventilationen och sen rakt ner till dörrkarmen?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Om du är lite händig så skulle du kunna bygga någon typ av kåpa att sätta ovanpå ventialtionen och på så sätt kunna sätta en kabelkanal uppe mot taket men sen dra kabeln i kåpan så kommer inte kabeln synas alls.

Det är absolut en tanke.. Dock känns det ju nästintill lika "knepigt" som att bara dra kabeln runt ventilationen? Men man skulle ju slippa få den under förstås, vilket skulle vara snyggare! Hmm..

Skrivet av Extremaz:

Skulle inte kört upp i taket alls. Hade gått runt dörrkarmen så får du ju bara kabel de centimeterna mellan dörrkarmen och garderoben vid den där blåa.

Som @SunQ skriver så utgår jag från taket då sladden kommer dras från just uppe till vänster till där det blåa är, som förövrigt är en verktygslåda som ska bort, det är precis där servern skall stå.

Skrivet av SunQ:

Vad jag förstår det så utgår han från taket (där det sitter ethernet-kablar i vänstra hörnet. Då måste man nog gå uppe i taket för att få det snyggt.

Eller du kanske tänkte fram till ventilationen och sen rakt ner till dörrkarmen?

Precis, fiberlådan och routern sitter där uppe till vänster så att gå mot något annat än taket vore inte så snyggt om man bara ser det till att dra kablar rätt och slätt.. Men kreativitet kan lösa det problemet.. Kunde ju vara något att dra fram till ventilationen och sen ner till dörrkarmen, det skulle kunna fungera..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX