Permalänk
Medlem

AMP till AKG K7XX

Hej! Jag funderar på att köpa ett par AKG K7XX från Massdrop och jag önskar lite råd från de kunniga här om vilken AMP jag borde köpa. Jag är själv inte så insatt, men som jag har förstått det så är en extern DAC/AMP bättre än ett ljudkort. Hörlurarna ska användas till musik och gaming (mestadels CS:GO). Min budget är runt 1000 kr.

Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

@FZL: Har du avsatt pengar till tullkostnad också?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@FreddanQ: Har du avsatt pengar till tullkostnad också?

Ja, jag har räknat på det och den totala kostnaden borde vara runt 2600 kr. Det är lite dyrt men jag tycker det är värt det om ni inte skulle ha något annat förslag som är bättre. Jag vill gärna ha mycket bas.

När det gäller budgeten så är jag ganska flexibel, men eftersom det är mitt första par högkvalitativa hörlurar så behöver jag inte något extremt.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Ja, jag har räknat på det och den totala kostnaden borde vara runt 2600 kr. Det är lite dyrt men jag tycker det är värt det om ni inte skulle ha något annat förslag som är bättre. Jag vill gärna ha mycket bas.

När det gäller budgeten så är jag ganska flexibel, men eftersom det är mitt första par högkvalitativa hörlurar så behöver jag inte något extremt.

Varför köper du K7XX om du vill ha mycket bas? Skulle nog satsa på typ Fidelio X2 eller liknande om du vill ha lite skak i öronen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Varför köper du K7XX om du vill ha mycket bas?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske uttryckte mig lite fel, jag vill ha en bra bas och gärna lite mer än vanligt, samtidigt som de ska vara bra till CS:GO. Jag vill ha öppna hörlurar och tydligen ska K7XX ha bättre bas än de andra liknande modellerna (K701, K702, K702 65th Anni, K712 och Q701). Du får gärna rätta mig om jag är felinformerad och även rekommendera några som passar mina behov bättre.

Skrivet av oatp1b1:

Varför köper du K7XX om du vill ha mycket bas? Skulle nog satsa på typ Fidelio X2 eller liknande om du vill ha lite skak i öronen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat på dem och det är definitivt ett alternativ! Har även kollat på Sennheisers G4ME One eftersom jag annars tänkt köpa en ModMic till, dock är det fler som rekommenderar den slutna Zero modellen men efter att ha haft bara slutna vill jag gärna testa öppna eftersom folk säger att de är bättre för musik och jag gillar inte fake lädret särskilt mycket :/

Edit: Har redan ett par K550 som jag köpte för några år sen men slutade använda dem eftersom jag ville ha trådlösa och hade varken vettig mikrofon (ModMic hade inte släppts heller) eller en förstärkare då. Kanske värt att bara köpa en ModMic och en förstärkare till dem..

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Fiio E10K skulle jag köpa om jag vore du.
Har själv en sån samt ett par AKG K845BT och är riktigt nöjd.
Blev mycket bättre ljud till förstärkaren som jag matar via utgången på baksidan av Fiio E10K.
Finns även en "bassboost"funktion som kan vara skön att köra med när man spelar.
Bara att kolla in reviews på youtube på den.

Permalänk

+1 på E10K, alternativt SMSL m3..Det behöver inte vara mera mer fancy än så för att få bra ljud.

Permalänk
Medlem

@FZL: om du vill ha ett hyffsat headset / hörlur+mic med bra bas så rekommenderar jag beyerdynamic custom one med tillhörande mic, har det själv och är supernöjd. De är även relativt lättdrivna så de fungerar bra med både telefon och moderkortets inbyggda förstärkare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3088946 + http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/195926-beyerdyna...

Edit: recension från nhw http://www.nordichardware.se/headset-och-horlurar/test-beyerd...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har både ett par Q701 och K7XX hörlurar och 7XXorna är mer basiga och inte lika öppna som q701orna, passar bra till spel och sånt tycker jag.

Använder en Objective 2 amp/dac till bägge som funkar riktigt bra och kostar inte apa heller.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Kanske uttryckte mig lite fel, jag vill ha en bra bas och gärna lite mer än vanligt, samtidigt som de ska vara bra till CS:GO. Jag vill ha öppna hörlurar och tydligen ska K7XX ha bättre bas än de andra liknande modellerna (K701, K702, K702 65th Anni, K712 och Q701). Du får gärna rätta mig om jag är felinformerad och även rekommendera några som passar mina behov bättre.

K7xx är nog basigast i det gänget, men kanske ändå relativt basfattiga mot en del andra lurar? Men de har absolut bra ljudbild!
Alternativ kan vara tidigare nämnda Fidelio x2.. Eller tex Beyerdynamic DT990 om du inte är känslig för diskant.
Ett tillfälligt alternativ kan vara de här Sennheiser 598 som tipsades om i dagens fynd tråden:
#16491919
Sennheiser HD598SE för ganska vettiga pengar. Lite mer bas men lite sämre ljudbild än AKG om jag får gissa, men mer prisvärda och även mer lättdrivna skulle jag tro.
K7xx lär dock vara riktigt trevliga om ljudbilden är högsta prio.

Om du har tålamod, kolla lite i den här head-fi tråden för mer hörlurstips för spel:
http://www.head-fi.org/t/534479/mad-lust-envys-headphone-gami...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Q701 som jag är väldigt nöjd med. Har bara provlyssnat ett par K7XX och uppskattade det något varmare ljudet med lite tydligare bottenregister. Dock så gillar jag en ganska ofärgad ljudbild och tycker Q701 har lite bredare soundstage. Jag kör mina Q701 till spel (quake live, witcher 3 och redout) och de funkar toppen med en modmic till. Kan mycket väl tänka mig att köpa ett par K7XX för omväxlingen och tror de kommer passa mycket bra till spelande. Dock skulle jag inte påstå att det är något direkt djup i basen, även om den är snärtig och tydlig.

Som Amp/dac kör jag Schiit Audio Magni+Modi Über stack (förra versionen). Även om det är två enheter så blir det ett litet kompakt format med stort prisvärde för ljudkvaliteten och kraften att kunna driva även betydligt mer krävande lurar. Hela Schiit Audios produktserie rekommenderar iaf jag varmt som ett bra insteg även för finlyssnande i lurar.

http://schiit.com/ för huvudsidan med nyheter och information eller http://www.schiit-europe.com/ för beställning utan för mycket påslag

Edit: den dac/amp Schiit erbjuder i specificerad budget heter Fulla och är fantastiskt trevlig för priset. Plus att den är portabel! Jag kör den som min rese-lösning men kan inte nog rekommendera att kliva upp till Magni+Modi om budgeten medger.

Permalänk
Medlem

Fråga han inte om DAC/Amp? Ser mer tips om hörlurar än om DAC/Amps.

OnT:
Har själv tittat på FiiO K5 innan jag bestämde mig för Schiit Stacken (som inte är beställd än). Mest för att K5 känns som lättare att hantera på skrivbordet än E10K. Vilken som är bättre av de två lämnar jag osagt

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det är så underbart att alla är så hjälpsamma här på SweC

Efter att ha läst ytterligare lite mer så har jag kommit fram till att antingen K7XX eller Fidelio X2 (om jag vill komma undan lite billigare) är de jag har att välja mellan. HD598 har nog för dålig bas för mig, trots en ljudbild som tydligen ska vara otrolig om man ska lita på tråden som @Roger W skickade. Gillar inte designen på DT990 och ljudbilden verkar aningen sämre. Q701 verkar helt okej men jag kan offra lite ljudbild för en djupare bas i K7XX och jag gillar inte headbandet på Q701.

När det gäller DAC/AMP så kostar Schiits produkter tyvärr mer än vad jag kan tänka mig att betala, så där står det mellan FiiO E10K och Objective 2 som jag bägge har hört bra saker om tidigare. Är det stor skillnad mellan en DAC som är inkopplad via USB som E10K och en som är inkopplad via 3.5mm?

Det är ju en fördel om jag kan köpa produkterna i Sverige och jag lutar därför mot att skaffa en DAC/AMP och ModMic till mina K550 som jag har liggandes (känns surt att låta dem vara om jag kan få dem att låta riktigt bra ) och se hur det blir, och om jag inte är nöjd eller absolut vill ha öppna så kan jag skaffa ett par nya hörlurar efter det.

@Margarin: Det blev lite av båda om du läser tidigare inlägg i tråden

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

När det gäller DAC/AMP så kostar Schiits produkter tyvärr mer än vad jag kan tänka mig att betala, så där står det mellan FiiO E10K och Objective 2 som jag bägge har hört bra saker om tidigare. Är det stor skillnad mellan en DAC som är inkopplad via USB som E10K och en som är inkopplad via 3.5mm?

Hmm vänta nu
Om du kopplar in något via 3.5mm så är det inte en DAC alls, utan bara en förstärkare.
Objective 2 i sig är enbart en förstärkare. Om du vill ha motsvarande E10K så är det Objective2 + ODAC som gäller, och då blir det genast mer pengar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av FZL:

Det är ju en fördel om jag kan köpa produkterna i Sverige och jag lutar därför mot att skaffa en DAC/AMP och ModMic till mina K550 som jag har liggandes (känns surt att låta dem vara om jag kan få dem att låta riktigt bra ) och se hur det blir, och om jag inte är nöjd eller absolut vill ha öppna så kan jag skaffa ett par nya hörlurar efter det.

Skulle göra så jag med, köp dac/amp och modmic nu med en gång och köp lurarna sen NÄR du inte längre kan hålla dig. För det är väl så det fungerar?;)
Sitter förövrigt själv med ett par k7xx och jag är supernöjd med dom. Fantastiska lurar att spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm vänta nu
Om du kopplar in något via 3.5mm så är det inte en DAC alls, utan bara en förstärkare.
Objective 2 i sig är enbart en förstärkare. Om du vill ha motsvarande E10K så är det Objective2 + ODAC som gäller, och då blir det genast mer pengar.

Oj, ja det stämmer. Blir bara länkad till själva AMPen och tog förgivet att det var en DAC/AMP i en enhet. Kanske borde varit tydligare med trådtiteln att jag vill ha bägge Men alla DACar är inkopplade via USB alltså? Tror det får bli en FiiO E10K då iallafall.

Skrivet av eduenlamer:

Skulle göra så jag med, köp dac/amp och modmic nu med en gång och köp lurarna sen NÄR du inte längre kan hålla dig. För det är väl så det fungerar?;)
Sitter förövrigt själv med ett par k7xx och jag är supernöjd med dom. Fantastiska lurar att spela med.

Vet inte om du är ironisk nu, men det beror väl på hur sparsam (snål) man är

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Men alla DACar är inkopplade via USB alltså?

Näe, inte bara USB, men alltid via en digital kontakt.
Här är en bild som exempel:
http://www.lindemann-audio.de/uploads/tx_imagecycle/usb-dac-2...
Allt där under kategorin inputs, dvs USB, optisk (TOS) och koaxial (Coax) är digitala kontakter.

DAC betyder helt enkelt Digital to Analog Conversion. Dvs den gör om de digitala signalerna till en analog ljudsignal.
Sen har man en förstärkare/amp som anpassar signalstyrkan till antingen hörlurar eller högtalare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av FZL:

Oj, ja det stämmer. Blir bara länkad till själva AMPen och tog förgivet att det var en DAC/AMP i en enhet. Kanske borde varit tydligare med trådtiteln att jag vill ha bägge Men alla DACar är inkopplade via USB alltså? Tror det får bli en FiiO E10K då iallafall.

Vet inte om du är ironisk nu, men det beror väl på hur sparsam (snål) man är

Inte alls faktiskt. Jag tänker bara på hur jag själv är. Har jag väl börjat nörda in mig på något så kommer jag till slut bli tvungen att köpa det jag vill ha. Egentligen oavsett om jag är nöjd med det jag har för tillfället, gräset är ju alltid grönare på andra sidan. Annars skulle jag inte sitta med k7xx nu. Får se hur länge jag kommer vara nöjd med dom här. För tillfället så har köpsuget minskat på det området, men då är det ju andra saker man vill ha istället. Det är en enda oändlig köpspiral det här...