Ska jag gå över från 1080p till 1440p?

Permalänk
Medlem

Ska jag gå över från 1080p till 1440p?

Hallå!

Vill ha era kunskaper, erfarenheter och åsikter ang 1440p.

I dagens läge sitter jag framför en Acer TN panel 144hz 1080p skärm. Datorn som driver denna har bl a:
i5 4670k
Asus 1070 strix
16gb ram

Har länge varit riktigt sugen på att gå över till 1440p skärm, 4k är ingen alternativ idag då jag vägrar gå ner till 60hz. Har dock ännu inte bestämt mig för om det är värt det.
Mina frågor är:

Vad ser bäst ut? 1080 med maxade inställningar eller 1440p och lite lägre inställningar?
Jag antar att jag inte längre kanske maxar fullt ut alla de spel jag lirar idag..

Gsync, är det så pass underbart som jag fått höra? Är det värt pengarna?
Vad jag har förstått så ska det motverka eventuella ''tears'' under gaming men kan inte påstå att jag någonsin märkt det problemet dyka upp, kör även alltid med vsync avstängt.

Är det värt pengarna i dagens läge? Eller ska man vänta ett par år tills 4k skärmar med 144hz kommer till marknaden för en acceptabel summa?

Permalänk
Medlem

@Rixxo: Ang tearingen så kanske det är för att du har Fast Sync aktiverat. Gör så att du inte får tearing oavsett FPS. Funkar strålande, spelar DOOM med mellan 90-150 FPS på min 60 Hz skärm helt utan tearing med riktigt fint flyt.

Ang upplösningen. Har själv funderat på att byta upp mig i upplösning (framförallt storlek), sitter idag på en 1080p 60 Hz DELL IPS och är sugen på en 32" 1440p. För min del tycker jag inte att det är värt att gå ner i inställningar för att kliva upp i upplösning men med ditt kort så borde du kunna spela på bra i 1440p med rätt höga inställningar. Ja inte maxat men nära inpå.

Ang vad som ser bäst ut så borde ju maxad 1080p se bättre ut så när som på eventuellt aliasing som blir mindre med högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits, kör nu på en 24" 144hz i 1080p och är sugen på en 27" 144 i 1440p. Skulle dock vilja se att priserna går ner lite först för i nuläget tycker jag inte det är riktgt värt 7k.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är värt att gå över till 1440p, även om man måste dra ner grafikinställningarna! Mitt 980ti och 3930k klarar fortfarande av BF1 i avg 100fps i ultra utan MSAA!
Ska du ha Gsync/1440p/144+hz skärm så kostar det ju självklart. Men jag är riktigt nöjd med min Rog PG279Q, samma med polare som har samma skärm!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd

390 med 1440p och en skärm som inte kostar halva kungariket.
betydligt bättre än 1080p

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en skärm med IPS, G-sync, 144Hz, 27", 1440p.

Bästa köpet jag gjort! Skulle haft svårt att motivera så fin hårdvara som jag sitter på utan att jag hade en minst lika fin skärm att projicera det på.

G-sync blir ju värt det iochmed 1440p, när du inte längre kan hålla 144 fps i alla spel längre (jag kan inte iallafall, GTX 980, 4790k). IPS är ett måste för mig sedan länge (tidigare användningsområde för datorn var enbart fotoredigering, då blev jag kräsen).

Sen känns det ju lyxigt med så stor arbetsyta också, de gånger jag sitter med ett par olika textdokument uppe bredvid varandra. 27" och 1440p kan göra väldigt mycket information överskådligt.

Själv skulle jag, efter köpet av min skärm, tycka att det är märkligt att köpa en skärm för 2000:- och hårdvara för nära 20000:- när man kan märka så stor skillnad om man lägger på ett par tusingar till på skärmen.

Permalänk
Medlem

Ja, det är värt skillnaden, 1440P med 144Hz och Freesync/Gsync är optimalt just nu.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Spekulerar också i ny skärm, och har gjort konstaterandet att man inte har mycket annat val än 27"/1440p om man vill ha IPS och G-sync. TN och lägre uppdateringsfrekvenser känns inte aktuellt.

Dagens spel flyter förstås finfint på ett Strix 1080 OC i 1440p, det jag oroar mig för är väl hur det kommer ligga till med den saken om ett par år. Jag tar alla gånger hellre hög framerate än hög upplösning, och tyvärr tycker jag uppskalad bild ser ut som skit på LCD. Man vill köra i native upplösning.

720p skulle väl säkert vara en okej kompromiss på en 1440p-skärm ur skalningsaspekten, i och med att spelets upplösning blir jämnt delbar med skärmens, och varje pixel skulle motsvaras av exakt fyra pixlar på skärmen, men då hamnar man istället i området där grafiken börjar se blockig ut på en så stor skärm.

Personligen funderar jag vidare på saken, och håller an lite med skärmköp om det inte dyker upp någon 1080p IPS-skärm med G-sync. Marknaden för IPS-skärmar med hög uppdateringsfrekvens är ung, och det kommer nya modeller mest hela tiden. Tills vidare har jag "överklockat" mina gamla skärmar till 75 Hz, och det ger faktiskt ett större lyft än man kan tro. Det rör sig om ett par Fujitsu P23T-6 Thor edition jag plockade upp för 999:- stycket på CDON för några år sedan, dvs verkligen i budgetsegmentet för IPS-skärmar. Är djupt impad över att de klarar av det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ett av de absolut bästa hårdvaruinköpen jag gjort i mitt liv var då jag för lite drygt två sedan uppgraderade från en 27" Samsung 1080p 120Hz skärm till den första modellen av Asus ROG Swift, den med 27" 1440p 144Hz TN-panel och G-sync.

Vilken makalös skillnad det var! Typ som om man skaffade glasögon för första gången och såg allt klart. Har man inte testat G-sync så vet man inte hur mycket man missar, fantastiskt bra! Supersmooth ända ner mot typ 40 fps och ger dig möjligheten att fläska på ordentligt med grafikinställningarna utan att det blir ryckigt och hackigt.

Nu har det även kommit nya spännande skärmar som är ännu vassare än den som jag har så jag kan verkligen rekommendera ett köp.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO