NGNIX + RTMP, fryslagg vid hög bitrate.

Permalänk
Medlem

NGNIX + RTMP, fryslagg vid hög bitrate.

Hej.

Vet inte riktigt om detta kommer i rätt forumdel men mod får gärna flytta om det är alldeles fel.
Jag har satt upp en ngnix server med RTMP modul för att streama till lokalt.

Streamen jag skickar är på 60 Mbit, problemet när jag läser streamen från annan dator via VLC eller som input i OBS på annan dator är att var 10e sekund ungefär fryser allt i ca 1-2 sekunder, för att sedan fortsätta normalt.

Har testat att sänka så lågt som 20 Mbit (20000 kbps), men resultatet är detsamma.

Jag använder OBS Studio och streamar i 1080p 60fps och allt fungerar perfekt emellan dessa "lagg".
Jag kommer inte fram till vad det kan vara för något som gör att det laggar då jag inte ser några spikes på CPU användning (ligger runt 3-4% på RTMP servern, samma på min gaming dator).

Nätverket är Gbit så det är inte nära gränsen heller.

Med tanke på att hårdvaran inte bör vara några problem känns det som någon config miss eller liknande.
Här är min config:
http://pastebin.com/JVTjD0LY

Har även testat med default max_message och chunk size

All hjälp och tips uppskattas.

Mvh Christer

Permalänk
Medlem

Hur har du kommit fram till dessa värden? Båda verkar vara extremt mycket högre än default.

chunk_size 131072; #default 4096 max_message 512M; #default 1M

Har du testat att kommentera bort dessa och istället köra på default?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickit:

Hur har du kommit fram till dessa värden? Båda verkar vara extremt mycket högre än default.

chunk_size 131072; #default 4096 max_message 512M; #default 1M

Har du testat att kommentera bort dessa och istället köra på default?

Hej och tack för svar.
Värdena är löst plockade ur diverse forumtrådar av folk som fått bukt med problemet genom detta.
Jag har testat att både sätta värdena genom configen eller att ta bort dem helt så de körs "default", men med likadant resultat.

Får verkligen ingen logik i det hela, har testat att köra RTMP servern på flera olika maskiner för att se om det är datorn som strular, men det är samma resultat. Även testat att direktkoppla med cat6 kabel mellan datorerna för att se om det är något vajsing i nätverket (endast 7MB/s men ändå), men det är samma resultat. Detta leder mig till att starkt tro att det måste vara en variabel som gör att den antingen inte buffrar upp tillräckligt eller något liknande, har sett många köra samma setup på tuben med 60Mbit streams lokalt utan problem.

Mvh

Permalänk
Medlem

Liten update:
Får det att fungera felfritt när jag spelar upp den lokala streamen via MPC-HC (mediaplayer classic), dock har jag samma lagg som förut om jag använder VLC, vilket får mig att tro att det är clientbaserad inställning som gör det. Problematiken med detta är att jag ska använda RTMP streamen som input i Open Broadcast Software, som lider av samma lagg som VLC.

Någon idé hur jag kan få OBS att använda MPC-HC som "codec" eller källa så att jag får en laggfri input?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shaakz:

Streamen jag skickar är på 60 Mbit, problemet när jag läser streamen från annan dator via VLC eller som input i OBS på annan dator är att var 10e sekund ungefär fryser allt i ca 1-2 sekunder, för att sedan fortsätta normalt.

60 Mbit/s verkar sjukt högt. Det finns inte en TV-tjänst som streamar så hög, framförallt inte vid ABR. Vad har du för format på din output? Antar det är HLS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

60 Mbit/s verkar sjukt högt. Det finns inte en TV-tjänst som streamar så hög, framförallt inte vid ABR. Vad har du för format på din output? Antar det är HLS?

60 Mbit är ganska högt, streamar endast i den bitraten internt på mitt LAN till min RTMP server (NVNEC encoder på gamingdator), som senare skickar vidare till min serverdator med 16 kärnor + HT (32 logical cores), som i sin tur sköter encodingen till youtube (9000 kbit) med bra presets osv. Den streamar för övrigt vid CBR och ABR, tror inte ABR finns som val i OBS.

Jag har fått bukt på mitt problem genom att strunta i OBS på min serverdator och endast köra ffmpeg med libx264 för output direkt till youtubes rtmp server. Ovan har löst alla problem och jag kan spela utan någon förhöjd cpu usage på min gaming dator, samtidigt som jag får väldigt bra kvalitét i 60 fps på streamen.