Permalänk

Köpa ny gamingdator

Hej, ska köpa ny gamingdator. Är tyvärr inte så jättekunnig inom detta område så därför vänder jag mig till er.
Har en budget på 17 500 och ska välja ut komponenterna själv.
Datorn ska vara snabb, tyst och ha bra grafik.

Detta är vad jag har valt;

http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=246164q1,224...

*Notera att webbhallen config services inte ska räknas med i priset*

Något jag bör byta ut? Känner att jag inte vill uppgradera grafikkort/processor för att jag kommer inte ha någon användning för det.
Lirar mest fps spel som Overwatch, Cod osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Mina åsikter:
- Luftkylare istället för vatten, blir billigare men high end tornkylare fungerar näst intill lika som mycket dyrare AIO-lösningar. Noctua NH-D15 är nuvarande kungen av tornkylare.
- Billigare SATA-SSD istället, har inte hört bra saker om 600p och så vitt jag vet är skrytsiffrorna på läs- och skrivhastigheter inget du märker i vardagen.
- Lägg några av hundralapparna du sparade ovan på ett bättre nätagg.
- RAM finns om priset inte ändrats i 2x8GB 3000MHz för 50kr mindre.
- Jag hade personligen slängt ut LED-kitet.

Permalänk
Medlem

@ollesvensson97: Ser inget fel med den, är ju ganska "dyr" dator, men om du känne rdig nöjd med kraften ä rde tju inge problem. Det jag funderar på är kylningen. Du har ett bra chassi så du skulle utan problem kunna skaffa en lufkylare istället för vattenkylningen.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Mina åsikter:
- Luftkylare istället för vatten, blir billigare men high end tornkylare fungerar näst intill lika som mycket dyrare AIO-lösningar. Noctua NH-D15 är nuvarande kungen av tornkylare.
- Billigare SATA-SSD istället, har inte hört bra saker om 600p och så vitt jag vet är skrytsiffrorna på läs- och skrivhastigheter inget du märker i vardagen.
- Lägg några av hundralapparna du sparade ovan på ett bättre nätagg.
- RAM finns om priset inte ändrats i 2x8GB 3000MHz för 50kr mindre.
- Jag hade personligen slängt ut LED-kitet.

Bra tips! Ska ha det i åtanke! Hur många watt på nätaggregatet tror du behövs, om man räknar in framtida uppgraderingar i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

@ollesvensson97: Ser inget fel med den, är ju ganska "dyr" dator, men om du känne rdig nöjd med kraften ä rde tju inge problem. Det jag funderar på är kylningen. Du har ett bra chassi så du skulle utan problem kunna skaffa en lufkylare istället för vattenkylningen.

Okej! Så du menar att det spelar ingen större roll om jag köra luftkylning istället för vattenkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ollesvensson97:

Okej! Så du menar att det spelar ingen större roll om jag köra luftkylning istället för vattenkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

En AIO kylare har flera rörliga delar än en vanlig luftkylning, så ljudnivån är oftast högre med en AIO kylare. Gällande din kundvagn hade jag kört på ett bättre chassi, Corsair håller ingen vidare kvalité. Det är även större än dito ATX chassin p.g.a cube storleken.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvensson97:

Bra tips! Ska ha det i åtanke! Hur många watt på nätaggregatet tror du behövs, om man räknar in framtida uppgraderingar i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

750 är väldigt bra även inför framtiden.
650 räcker också gott & väl men alltid bra att ha extra så visst kör på en 750.
Tänkte på chassit du valde, va tycker om Fractal design? där skulle du kunna spara in några hundralappar. Grymt bra chassin.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvensson97:

Okej! Så du menar att det spelar ingen större roll om jag köra luftkylning istället för vattenkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/test/21635-antec-kuhler-h2o-h1200-...

Här, ta en titt och se, så ser du hur lite olika kylare presterar. personligen hade jag gått på en tornkylare då dom är tystare än ett slutet vattensystem från typ Corsai, Antec eller likande. Finns både dyra och biliga bra lösningar.

Tillägg: Hade lagt till en i7 istället för i5 med tanke på resten av bygget. Spelen i framtiden och även idag använder sig mer och mer av fler trådande applikationer vilket du då drar nytt av.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man med din budget ska kunna klämma in ett 1080gtx ! Lägg till ~800kr och du får en i7 6700k istället.

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/172956

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

@ollesvensson97 vad du än gör, missa inte att beställa din dator på Black Friday då du med stor sannolikhet kan spara tusenlappar som kan gå till ett ännu bättre grafikkort exempelvis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ollesvensson97:

Bra tips! Ska ha det i åtanke! Hur många watt på nätaggregatet tror du behövs, om man räknar in framtida uppgraderingar i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/test/22424-nvidia-geforce-gtx-1070... Här ser du att 1070 tillsammans med överklockad processor som drar mer än din 6600K inte ens kommer upp i 350W.

Permalänk
Medlem

Snabb, tyst med bra komponenter. Du kan välja annat chassi givetvis men detta håller bra luftflöde och ljudnivå. PSU är bland de bättre i prisklassen. Du nämner inte upplösningen du spelar på men men tanke på overwatch med mera hade jag valt en 6700k och 1070. Skulle det visa sig att GPU inte räcker för något spel i framtiden så uppgraderar och då lär 6700k fortf hålla bra.

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=225572q1,256271q...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av Nepo:

750 är väldigt bra även inför framtiden.
650 räcker också gott & väl men alltid bra att ha extra så visst kör på en 750.
Tänkte på chassit du valde, va tycker om Fractal design? där skulle du kunna spara in några hundralappar. Grymt bra chassin.

Gillar Fractal Design, absolut! Men försöker att hitta något chassi som glänser i min setup då jag inte bara letar efter något praktiskt utan även något som jag tycker är riktigt snyggt och som jag kommer att trivas med de kommande åren. Även om Fractal Design är väldigt diskreta och stilrena så passar Corsair Carbide Air 540 bättre in i min "smak". Kommer att ta kål på mig själv om jag sitter och gamear och konstant sitter och ångrar chassit jag köpte.

Angående nätagg. Om jag inte kommer att montera ett till grafikkort med SLI, eller köpa några overkill produkter för 20 lax, så tror du att 650 watt PSU kommer att räcka, säg 3-4 år fram?

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av X078:

Snabb, tyst med bra komponenter. Du kan välja annat chassi givetvis men detta håller bra luftflöde och ljudnivå. PSU är bland de bättre i prisklassen. Du nämner inte upplösningen du spelar på men men tanke på overwatch med mera hade jag valt en 6700k och 1070. Skulle det visa sig att GPU inte räcker för något spel i framtiden så uppgraderar och då lär 6700k fortf hålla bra.

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=225572q1,256271q...

Tack för svar!

Så i längden är det bättre (för mig) att satsa på en grym processor och ett GTX 1070, istället för tvärt om?
Tänker bara att det kanske är smartare att satsa på ett GTX 1080 nu, köpa en i5 6600K och överklocka den till 3,9 Ghz.
Sen investera i en i7 6700k processor när det verkligen behövs. Vid den tidpunkten behöver jag inte heller oroa mig för grafikkort eftersom att jag har denna generations flaggskepp?

Eller har du några smarta råd som jag kan ta del av?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

http://www.sweclockers.com/test/22424-nvidia-geforce-gtx-1070... Här ser du att 1070 tillsammans med överklockad processor som drar mer än din 6600K inte ens kommer upp i 350W.

Så det betyder alltså att 650 kommer att räcka gott och väl för mig de kommande åren?
Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av Tazok:

@ollesvensson97 vad du än gör, missa inte att beställa din dator på Black Friday då du med stor sannolikhet kan spara tusenlappar som kan gå till ett ännu bättre grafikkort exempelvis.

Tack för svar!

Självklart har jag tänkt på det. Vill bara veta hur bra komponenter jag får "just nu" för 17 500. Har man väldigt tur så kanske man kan få lite overkill komponenter värda pengarna på fredag.

Permalänk
Skrivet av NightFred:

http://www.sweclockers.com/test/21635-antec-kuhler-h2o-h1200-...

Här, ta en titt och se, så ser du hur lite olika kylare presterar. personligen hade jag gått på en tornkylare då dom är tystare än ett slutet vattensystem från typ Corsai, Antec eller likande. Finns både dyra och biliga bra lösningar.

Tillägg: Hade lagt till en i7 istället för i5 med tanke på resten av bygget. Spelen i framtiden och även idag använder sig mer och mer av fler trådande applikationer vilket du då drar nytt av.

Tack för svar!

Bra tips!

Permalänk
Medlem

@ollesvensson97: En CPU uppgradering gör sällan lika mycket skillnad som en GPU uppgradering därav köp det du behöver just nu i GPU väg tillsammans med en CPU som håller ett tag. När du känner att det är dags att uppgradera nästan gång är det nästan garanterat att det blir GPUn vilken då kommer att slå 1080 som finns idag ganska rejält, ialf betydligt mer än att uppgradera till en 6700k då mao.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av X078:

@ollesvensson97: En CPU uppgradering gör sällan lika mycket skillnad som en GPU uppgradering därav köp det du behöver just nu i GPU väg tillsammans med en CPU som håller ett tag. När du känner att det är dags att uppgradera nästan gång är det nästan garanterat att det blir GPUn vilken då kommer att slå 1080 som finns idag ganska rejält, ialf betydligt mer än att uppgradera till en 6700k då mao.

Bra tips! Ska ha det i åtanke, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesvensson97:

Gillar Fractal Design, absolut! Men försöker att hitta något chassi som glänser i min setup då jag inte bara letar efter något praktiskt utan även något som jag tycker är riktigt snyggt och som jag kommer att trivas med de kommande åren. Även om Fractal Design är väldigt diskreta och stilrena så passar Corsair Carbide Air 540 bättre in i min "smak". Kommer att ta kål på mig själv om jag sitter och gamear och konstant sitter och ångrar chassit jag köpte.

Angående nätagg. Om jag inte kommer att montera ett till grafikkort med SLI, eller köpa några overkill produkter för 20 lax, så tror du att 650 watt PSU kommer att räcka, säg 3-4 år fram?

Tack för svar!

Helt rätt, välj något som du vet att du kommer att gilla & är nöjd. Absolut inte om man ska sitta & ha ångest över det.
650 räcker, det tillverkarna ibland skriver är lite att ta i, de rekommenderar. Se till att köpa kvalite!
Och som andra sagt vänta till Black Friday!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Nu ser min gamingdator ut såhär.
http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=246164q1,225841q...

Hur ser detta ut?

Skickades från m.sweclockers.com