Rykte: AMD Zen lanseras 17 januari – går upp mot Intel Core i7-6850K

Permalänk
Medlem

Glöm inte Intels extremt fula affärsmetoder som dom faktiskt fick böta fett för.
Det satte bak AMD mycket.

Det är väldigt lätt att som medveten konsument med lust för fps att glömma hur det är utanför ens egen bubbla.
Hur det ser ut på marknaden för "det är dags att köpa dator, hmm denna med tusen klisterlappar och höga siffror verkar bra"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vi på Sweclockers är en väääldigt liten minoritet... Majoriteten av världen bryr sig inte om prestandatronen eftersom dessa processorer är svindyra. Dessutom tycker du inte det är lite väl mycket att kräva av AMD att de ska utprestera Intel? Du vet Intel.. vars utvecklingsbudget är någonstans 10x den av AMDs?

Frågan är om ens vi nördar på SweClockers bryr sig om vem som har prestandatronen? Intels dyraste är ju så sjukt dyr att "ingen" ens här inne är beredd att betala det priset. Den processorn är nästan unikt nischad för folk som måste kunna köra extremt tunga applikationer.
Förstår inte heller @Tomika, AMD behöver få in sin fot på lite vettiga marknader såsom server- och marknaden för bärbara. Idag har de kort sagt bara skräp. Kan Zen bli prisvärt och inte dynga så kan det bli ett riktigt superlyft för AMD.

Volvo kan sälja fler bilar än både Koeningsegg och Ferrari trots att de tveklöst gör bilar som går fortare. Så att man måste vara värst är extremt skitsnack och har ingen som helst förankring i affärsvärlden.

Permalänk
Avstängd

Tror Zen kommer bli en bra cpu och min gissning är att singeltrådat kommer dom ligga ungefär i nivå med 6600k och en bit under i7an singeltråds prestanda och krossa i5an multitrådat men ska topp modellen slåss med 6850k på 8 kärnor mot intels 6 kärnor med HT bör kärnorna ligga runt 25% under i7 med HT vilket är ungefär i5 nivå samma att man tänker excavator + 40% är i närheten av 6600k och tror det är där dom vill lägga sig så i5an känns som en dålig deal och multitråds prestandan blir i7+

Och är lite strategin dom haft med phenom II med 6 cores 81xx serien och 83xx serien som är ok cpu´s men inte hängt med singeltrådat och även FX kan hänga av i5or multitrådat men singeltrådat är det stor skillnad men stämmer siffrorna är det ett jävla lyft för amd som kommer bli bra i båda världar sen med hyfsad oc potensial blir det nog en jävla trevlig cpu säkert till bra pris med för amd har oftast legat i bra prisnivå ....jag ska ha en i.a.f

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Dock så har ju 6800K bara 28 PCIE banor vilket för en del inte funkar bra om man har NVME baserad lagring och 2 eller fler grafikort + kanske ngn annat typ av PCIE kort. Det är där priskillnaden till stor del kommer in. För mig tex. skulle min Samsung 950 Pro vara ett bortkastat köp då den får gå i halvfart om jag skulle ha en 6800K.

Ah, såklart det har du rätt i Dock för dom som klarar sig utan dom extra banorna blir det dyrt.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför förhandsboka? Tänk om det visar sig vara en FX81xx som faktiskt var sämre än föregångaren X6 1100 i många scenarion och inte blev vettig förens FX 83xx. Nu tror jag inte det men lite dumt att inte vänta på tester innan man bestämmer sig

Du menar att den möjligtvis kommer bli sämre än en FX-83xx, en arkitektur som AMD själva erkänt var ett misstag* samtidigt som AMD klart och tydligt gått ut med att den har 40% bättre IPC gentemot Excavator, alltså inte Piledriver-baserade FX-83xx, och hårda fakta som backar upp detta?

*märk väl ordvalet misstag, inte misslyckande.

Sorry, men ditt inlägg luktar FUD.

Skrivet av Nautilus011:

Rykteskarusellen snurrar snabbare och snabbare, ändå vill fler och fler hoppa på en snabbt snurrande rykteskarusell. Lär sig folk inte läxan? Det va precis samma sak med Bulldozer och vi vet alla hur det slutade med den karusellen, märkligt.

Försiktigt förväntasfull, JA
Förhandsboka, NEJ!

Skillnaden är att vi vet mycket mer. Nej, det var inte alls precis samma sak med Bulldozer, sluta FUD:a.

Skrivet av andreas_dock:

Jag syftar väl iofs på att det skjutits upp gång på gång med hela Zen -arkitekturen vad jag förstått det som.
Men visst, formulerade mig väl lite fel då.

Fast då har du allt fått fel för dig. Om något så har den skjutits bakåt i tiden. H1 2017 var länge den tänkta släpperioden, med en viss andemening åt våren, men i maj 2015 gick AMD ut med att de omprioriterat resurser och siktade på en lansering i slutet av 2016. Nu verkar det bli precis på andra sidan nyår, vilket ändå är tidigare än vad det var sagt från början.

Skrivet av criscros:

tror knappast att det blir någon prisförändring eller sänking på intels prylar.. och amd kommer inte heller vara "billigare". De kommer prissätta sina cpuer proportionerligt till sin cpu prestanda..

:/

Det tror jag med. AMD behöver pengar, så det blir inget priskrig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Frågan är om ens vi nördar på SweClockers bryr sig om vem som har prestandatronen? Intels dyraste är ju så sjukt dyr att "ingen" ens här inne är beredd att betala det priset. Den processorn är nästan unikt nischad för folk som måste kunna köra extremt tunga applikationer.
Förstår inte heller @Tomika, AMD behöver få in sin fot på lite vettiga marknader såsom server- och marknaden för bärbara. Idag har de kort sagt bara skräp. Kan Zen bli prisvärt och inte dynga så kan det bli ett riktigt superlyft för AMD.

Volvo kan sälja fler bilar än både Koeningsegg och Ferrari trots att de tveklöst gör bilar som går fortare. Så att man måste vara värst är extremt skitsnack och har ingen som helst förankring i affärsvärlden.

Exakt. AMD är i den sitsen att de inte KAN konkurrera med Intel i det absoluta toppsegmentet men samtidigt så behöver de inte heller. Allt de behöver är att lansera en processor som är bra nog och billig nog så att de får in en fot på marknaden för första gången på snart sex år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

... Det har varit så mycket förzeningar med Zen, så jag tror detta först när jag ser det.

Men bra att Intel får lite vettig konkurrens om det hela stämmer!

När skulle Zen egentligen ha kommit menar du?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag AMD gör helt rätt som släpper en 8 core +HT för vanliga konsumenter. Intel har inget motsvarande som en vanlig konsument har råd med. (än). Visst, detta monster till CPU kommer säkert inte klocka så högt, men går man ner till 4 core+HT så lär man ju kunna klocka upp dem lite mera. Kort sagt, det verkar mycket lovande.

Men sen får man ju se hur dom presterar i verkligheten, AMD's video där dom jämnför mot Intel på Cinebench visar att det blir samma prestanda som Intel, men när det gäller spel och andra apps så kan det ju skilja ganska mycket, beroende på vad för typ av beräkningar CPU'n gör. (+ minnesbandbredd och allt annat som kan utgöra flaskhalsar.) Sen får man ju räkna med att AMD's cpu'er kommer att dra lite mera ström och gå lite varmare, något som hindrar OC.
Det verkar lovande, men AMD har ju,, haft lite problem att leverera vad dom lovat på senaste tiden, så vi får se hur det ligger till när dom väl släpps och testas. Förhoppningsvis så lovar dom inte för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@wasprocker: Brutalt, vad har du får någon core load?

95% typ om jag sänker grafikinställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har du några som helst belägg för detta?

Läste du ens artikenl? Deras åttakärniga cpu kommer de sikta på 6 kärniga intels, samt att dom själv sa att dom kommer kunna överclockas till drygt 4.2ghz.

Har själv haft amd, är inget fanboy. Är rent faktuellt ute efter högsta ipcn pga mina ändamål

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se vad priserna hamnar på, borde bli billigare än Intel när de skippar den inbyggda GPUn man aldrig använder.

Gillar inte att Intel krånglar med GPU i CPUerna, ta bort skiten och sänk priset eller använde hela ytan till CPU istället.

Permalänk

Summit Ridge går alltså upp mot en Broadwell-processor och verkar hamna något bakom i IPC. Så det var som vi trodde alltså, Haswell-prestanda :/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Summit Ridge går alltså upp mot en Broadwell-processor och verkar hamna något bakom i IPC. Så det var som vi trodde alltså, Haswell-prestanda :/

Enligt artikeln ovan så siktar AMD på att konkurrera med 6850K som i sin tur är Skylake. Inte broadwell eller Haswell. Sedan ska man även använda sig av båtlaster med salt med dessa rykten..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Gillar inte att Intel krånglar med GPU i CPUerna, ta bort skiten och sänk priset eller använde hela ytan till CPU istället.

Word!!

Men tror detta blir som vanligt.. Alla AMD hypar sönder och sen är det kommer till kritan så är det en meeh produkt som alla andra produkter som släppt dom senaste 3 åren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett skepp kommer lastat.
Med vadå?
Salt!

Men skämt åt sido, lite synd om AMD inte kommer kunna konkurrera med Intel. Känns som Intel vinner utan att ens försöka.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Enligt artikeln ovan så siktar AMD på att konkurrera med 6850K som i sin tur är Skylake. Inte broadwell eller Haswell. Sedan ska man även använda sig av båtlaster med salt med dessa rykten..

Nja, 6850k är Broadwell-E.
http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hmmm, ett rykte från en användare på en kinesisk sökmotor. Alltså någon som påstår att han råkat "googla" fram något? Jag tar detta med ett lastbilsflak salt. Ingen kritik mot sweclockers dock, framgår ju tydligt att det är ett rykte.

Zen blir säkert jättebra men personligen litar jag inte mycket på just detta ryktet. Jag vill se riktiga test innan jag tror på något. Har sett så många gånger förut att folk haft uppskruvade förväntningar på AMD och så slutar det i besvikelse. Jag blir hellre positivt överraskad än att ha eventuellt falska förhoppningar. Men jag gillar AMD, har en FX-8350 fortfarande i min primära dator eftersom den fortfarande funkar hyfsat bra när jag videoredigerar.

Permalänk
Medlem

Skulle så gärna köpa en AMD igen, hoppas, hoppas, hoppas. Behöver inte vara lika bra som Intel, bara nog bra, så länge priset matchar då. Tror jag håller på att bli en fanboi.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Du har rätt. Efter en dubbelkoll så visar det sig att sidan jag tittade på hade fel.

Skrivet av ronnylov:

Hmmm, ett rykte från en användare på en kinesisk sökmotor. Alltså någon som påstår att han råkat "googla" fram något? Jag tar detta med ett lastbilsflak salt. Ingen kritik mot sweclockers dock, framgår ju tydligt att det är ett rykte.

Zen blir säkert jättebra men personligen litar jag inte mycket på just detta ryktet. Jag vill se riktiga test innan jag tror på något. Har sett så många gånger förut att folk haft uppskruvade förväntningar på AMD och så slutar det i besvikelse. Jag blir hellre positivt överraskad än att ha eventuellt falska förhoppningar. Men jag gillar AMD, har en FX-8350 fortfarande i min primära dator eftersom den fortfarande funkar hyfsat bra när jag videoredigerar.

Det gäller rykten generellt men framförallt dessa sorters rykten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Du menar att den möjligtvis kommer bli sämre än en FX-83xx, en arkitektur som AMD själva erkänt var ett misstag* samtidigt som AMD klart och tydligt gått ut med att den har 40% bättre IPC gentemot Excavator, alltså inte Piledriver-baserade FX-83xx, och hårda fakta som backar upp detta?

*märk väl ordvalet misstag, inte misslyckande.

Sorry, men ditt inlägg luktar FUD.

Förhandsboka gärna men jag tycker fortfarande det är vettigt att faktiskt veta vad det är man köper innan man gör det. ( alltså oberoende tester och inga påståenden från amd själva. )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Tusan, nästintill alla verkar redan kunna sia om prestandan innan ni ens har sett faktiska tester.

Jag väntar tills dess att de kan visa faktiska, oberoende tester 'a la SweC exempelvis.

Samt så vill jag själv tro att detta kommer att bli en direkt rival till Intels värre processor-segment.

Är glad om AMD kan kontra igen och göra en någorlunda storartad entré tillbaka till premium-segmentet bland processorer.

För mig så blir det att invänta lanseringen och se om en AMD Zen får ersätta min 4770K, då jag vill tro att de kommer kunna återta bitar av marknaden, samt så vill man nog inte ens veta vad de lagt ner i tid samt pengar på R&D.

Är bara kul att det börjar närma sig, kanske sitter på AMD Zen och nytt moderkort med uppdaterad standard till sommaren, med bland annat DDR4, USB 3 gen 1 eller 2,och lite mer in- samt utgångar i I/O-plåten.

Skrivet av andreas_dock:

... Det har varit så mycket förzeningar med Zen, så jag tror detta först när jag ser det.

Men bra att Intel får lite vettig konkurrens om det hela stämmer!

Det finns nog anledningar bakom, så som att förfina så mycket som möjligt innan lansering vad gäller uppbyggnaden av arkitekturen/CPUn vill jag tro ;P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag tror på ryktena dvs. Ett riktigt prisvärt monster när det kommer till flertrådat. ca 3000kr, betydligt bättre IPC men fortfarande efter Intel. Tyvärr lite låg klockfrekvens ca 3.5GHz.

Blir köp!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

* Nya bättre styrkretsar= +++++ AMDs chipset har varit deras svagaste punkt sista tiden.

* 8 kärnor/16 trådar= ++++ "Lets face it"! En trådars program är vintage/stenålder.

* 14nm=+++ 8/16 kärnor/trådar är nästan omöjligt i 28 nm. Om man inte vill ha ett TDP på 200w.

* Prispress på Intel= ++ VI BEHÖVER KONKURRENS ! Dock tror jag att priset kommer att bli relativt högt (ca 4-5K) pga nyhetens behag. Och att alla AMD fanboys kommer att kasta sig över den. Men 3.5K i maj/juni är möjligt.

* Integrerad GPU= + TDP på 95w med GPU. Slå av den och överklocka till 4.0-4.5 Ghz med bra kylning.

OBS! Dessa vilda gissningar byggar på att alla läckor är någorlunda nära sanningen. Dock tror jag inte den klarar 6850k, men man kan hoppas på 6800k presstandard för ett pris på 5-6K med moderkort i maj/juni. Våren 2017 verkar bli helt OK !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nej, vi pc spelare har ju grafikinställningar allt på low eller allt på ultra spelar ingen roll. Kommer inte över 120-130 fps oavsett

Känns som nåt är galet där. Har en oklockad 6700K+1070 och kör allt på low/off förutom mesh quality på ultra i 1080p, dippar "aldrig" under 140 fps (har cappat den där pga g-sync). Kör jag med v-sync off ligger den och snittar runt 170 på de flesta banorna av det jag testat. Kör med 375.63-drivern.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon159643:

GPS, gyroscope och accelormeter kommer härnäst i processorerna, det är ju inget fel att de finns med ifall man ska göra om en processor till en mobiltelefon när den blir äldre.

Nej om Amd Zen blir riktigt bra, så tvingas Intel göra vettiga processorer för oss som kräver lite bättre utan vilja betala långt över 10 000kr för dessa cpuer. Jag håller tummarna, det jag tror högst på sin höjd kommer hända är dock marginell påverkan, men vi får se.

Alltså min förutsägelse, släpper AMD vettiga 8cores processorer så kommer Intel göra likadant till vettiga konsumentpriser och den där gpun som i princip ingen använder på en processor som kostar över 5000kr kan de skippa.

Suck. Då tar vi det igen. Att samtliga 115x processorer har inbyggd GPU gör det BILLIGARE för konsumenterna. Hela Intels 115x serie av processorer består idag egentligen av två modeller: en fyrkärnig och en tvåkärnig. Det enda man gör är sen att slå av/på hyperthreading och sätter klockfrekvensen utefter vilken model i serien varje processor klarar kraven för.

Hade de tillverkat en modell till utan GPU hade den behövt gått på en separat produktionslina - det hade blivit mycket dyrare.

Det här produktionstänket är inte unikt för Intel. Vitt skilda bolag som Volvo till Colt Firearms gör på detta vis. Det är nästan alltid billigare att tillverka jättemånga av en komponent än några färre utav flera olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Frågan är vad deras 8kärniga går loss på.

Absolut håller med, hoppas AMD inser att dom måste ligga en bit under i pris iaf till det att dom tagit andelar tillbaks och ryktet fått en bump uppåt igen.

Energieffiktivitet är också viktigt men definitivt inte min absolut första prio, klocka bra och prestera så blir det intressant för min del.
Hoppas dessutom att handplockade ex klockar riktigt högt med bra block/rad/pump men är lite rädd för at många kommer invänta Intels prisjusteringar efter lanseringen och ändå gå den vägen trots att om det skulle visa sig att prestandan är tillräckligt nära, vilket återigen får mig att tänka på prissättningen och att dom har tålamod med att bygga up sig själva igen och inte har tok-bråttom med att försöka ta tillbaka förlusterna allt för snabbt och kanske t.o.m klappas sig själva på ryggen och börja dela ut allt för höga bonusar till ledningen?

Permalänk
Medlem

@GilbertG: För att använda mig av allt att döma ett av dina "favoritord". FUD
F. Fear. Nej inte det minsta
U. Uncertain. JA! Inte något fel med det. Vi vet svaret när den är släppt.
D. Doubt. Klart fan man blir tveksam när rykten haglar åt olika håll. Återigen jag kommer inte att höja Zen till skyarna innan den är släppt. Just nu säger jag till folk som frågar om CPU köp. Vänta tills mitten av Januari, tills tester är släppta. Blir det en bra CPU så kommer jag absolut rekommendera den.

Jag står dessutom fast vid min åsikt att det nästan va samma visa som innan lanseringen av Bulldoser. Rykten mixat med folks uppskruvade förväntningar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

* Nya bättre styrkretsar= +++++ AMDs chipset har varit deras svagaste punkt sista tiden.

* 8 kärnor/16 trådar= ++++ "Lets face it"! En trådars program är vintage/stenålder.

* 14nm=+++ 8/16 kärnor/trådar är nästan omöjligt i 28 nm. Om man inte vill ha ett TDP på 200w.

* Prispress på Intel= ++ VI BEHÖVER KONKURRENS ! Dock tror jag att priset kommer att bli relativt högt (ca 4-5K) pga nyhetens behag. Och att alla AMD fanboys kommer att kasta sig över den. Men 3.5K i maj/juni är möjligt.

* Integrerad GPU= + TDP på 95w med GPU. Slå av den och överklocka till 4.0-4.5 Ghz med bra kylning.

OBS! Dessa vilda gissningar byggar på att alla läckor är någorlunda nära sanningen. Dock tror jag inte den klarar 6850k, men man kan hoppas på 6800k presstandard för ett pris på 5-6K med moderkort i maj/juni. Våren 2017 verkar bli helt OK !

Dessa har inte integrerad GPU. Modeller med integrerad GPU kommer senare. Vill man ha integrerad GPU så erbjuds det med Bristol Ridge tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeCors:

Känns som nåt är galet där. Har en oklockad 6700K+1070 och kör allt på low/off förutom mesh quality på ultra i 1080p, dippar "aldrig" under 140 fps (har cappat den där pga g-sync). Kör jag med v-sync off ligger den och snittar runt 170 på de flesta banorna av det jag testat. Kör med 375.63-drivern.

Operations 64 pers där mycket händer?

Permalänk
Medlem

@Wasp:

Conquest 64 pers, har inte kört nåt annat.