Rykte: AMD Zen lanseras 17 januari – går upp mot Intel Core i7-6850K

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Dessa har inte integrerad GPU. Modeller med integrerad GPU kommer senare. Vill man ha integrerad GPU så erbjuds det med Bristol Ridge tills vidare.

Du har rätt jag fel. Glömde att kolla.

Hoppas fortfarande på 4.0-4,5 med normalt bra kylning. ( typ corsair H70)

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av andra94:

Ser Zen som helt ointressant , för streamers o photoshoppare yay bra marknad. För spel? Njaee för många som inte använder fler än 2 trådar o kör 100% IPC. Som vanligt AMD tänker för långt fram i tiden med DX12 men för frostbite spel kan det vara the go processor

Det stämmer dock inte, många spel är multitrådade. Faktum är att de flesta trippel-A spel har vart multitrådade väldigt länge.

Permalänk
Administrativ avgift

@LinusNeuman: Multitrådade ja men lägger fortfarande största belastningen på core 1 xD <3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Du var inte med på AMD K tiden va? AMD har legat efter Intel länge nu. Stora löften och sedan har det brustit. Att fortsätta vara bakåtsträvare och tycka deras "vi släpper produkter som är sämre än konkurrenten" kanske är hels anledningen varför man ser en intel eller nvifia krets i OEM datorer? Folk kanske inte alltid vill ha det bästa men man vill aldrig ha det sämsta. Kanske finns en 3e part? Nope.

Du har varit med länge men ändå missat att all lågt hängande frukt och i stort sett all mellanhögt hängande frukt är plockad. Det finns inga revolutionerande tekniker eller designer att uppfinna som drastiskt ökar prestandan. x86 på kisel har i stort sett nått vägs ände, och något annat finns inte inom räckhåll.

Skrivet av Garderoben:

Word!!

Men tror detta blir som vanligt.. Alla AMD hypar sönder och sen är det kommer till kritan så är det en meeh produkt som alla andra produkter som släppt dom senaste 3 åren.

Var är hypen?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Förhandsboka gärna men jag tycker fortfarande det är vettigt att faktiskt veta vad det är man köper innan man gör det. ( alltså oberoende tester och inga påståenden från amd själva. )

För all del, men det var inte så mycket förhandsbokningsdelen jag invände mot som påståendet du byggde det på, att Zen kanske blir sämre än tidigare generation.

Skrivet av Nautilus011:

@GilbertG: För att använda mig av allt att döma ett av dina "favoritord". FUD
F. Fear. Nej inte det minsta
U. Uncertain. JA! Inte något fel med det. Vi vet svaret när den är släppt.
D. Doubt. Klart fan man blir tveksam när rykten haglar åt olika håll. Återigen jag kommer inte att höja Zen till skyarna innan den är släppt. Just nu säger jag till folk som frågar om CPU köp. Vänta tills mitten av Januari, tills tester är släppta. Blir det en bra CPU så kommer jag absolut rekommendera den.

Jag står dessutom fast vid min åsikt att det nästan va samma visa som innan lanseringen av Bulldoser. Rykten mixat med folks uppskruvade förväntningar.

Du är alltså ännu en post truth-tomte som anser att känslobaserade åsikter är viktigare än fakta. Finns en hel del info om Zen ute. Du kan ta en titt här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439433/
Bara för att du inte har sett det eller inte förstår det betyder inte det att det är rykten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Får nog hoppas att det går att klämma i mer än 4.2GHz med luft/vatten, annars kommer det troligtvis inte kunna locka till sig nuvarande klockade Intel processorers kunder då jag tvivlar hårt på att IPC:n kommer vara såpass bra att de kan tävla i en lägre klockfrekvens (om det nu av AMDs test är att utgå så ska de vara någorlunda lika nu/nära varandra).

Detta är ju en 8 kärnig processor med SMT (HT) och pga detta så kan man inte få ut lika hög klock som på t.ex. 4 kärniga processorer.
Jämför man med i7 6900k som också har 8 kärnor så kommer inte den heller upp i några höga frekvenser, 4,3 GHz verkar vara max överklockning, sen spelar det ingen roll hur mycket volt man matar den med.
Kolla här: http://www.tomshardware.co.uk/intel-core-i7-broadwell-e-6950x-6900k-6850k-6800k,review-33569-9.html

AMD ska ju släppa 6 och 4 kärniga processorer senare under 2017, dessa kommer troligen ha en högre klockfrekvens, så är det en hög klockfrekvens man är ute efter kanske det är värt att vänta på dessa istället, allt beror ju på vad man tänkt använda processorn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Detta är ju en 8 kärnig processor med SMT (HT) och pga detta så kan man inte få ut lika hög klock som på t.ex. 4 kärniga processorer.
Jämför man med i7 6900k som också har 8 kärnor så kommer inte den heller upp i några höga frekvenser, 4,3 GHz verkar vara max överklockning, sen spelar det ingen roll hur mycket volt man matar den med.
Kolla här: http://www.tomshardware.co.uk/intel-core-i7-broadwell-e-6950x-6900k-6850k-6800k,review-33569-9.html

AMD ska ju släppa 6 och 4 kärniga processorer senare under 2017, dessa kommer troligen ha en högre klockfrekvens, så är det en hög klockfrekvens man är ute efter kanske det är värt att vänta på dessa istället, allt beror ju på vad man tänkt använda processorn till.

En 6-kärnig processor är vad jag skulle vilja ha ur pris/prestanda mässigt sett då jag tror 8 kärnor även börjar bli svårt att få användning utav, speciellt om det förbättrar överklockningspotentialen med 6 kärnor. Tror dock det handlar om 200 eller kanske 300MHz i bästa fall dock, skulle vara förvånad ifall det vore mer än så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

En 6-kärnig processor är vad jag skulle vilja ha ur pris/prestanda mässigt sett då jag tror 8 kärnor även börjar bli svårt att få användning utav, speciellt om det förbättrar överklockningspotentialen med 6 kärnor. Tror dock det handlar om 200 eller kanske 300MHz i bästa fall dock, skulle vara förvånad ifall det vore mer än så.

Jo en 6 kärning processor är nog en bra investering för framtiden, den lär nog hålla ett bra tag.
Den lär nog inte ha någon stor skillnad frekvens mässigt så 200-300 MHz är nog en bra gissning .
Fler spel har ju också börjat fått stöd för flera trådar (Gears of War 4 brukar vara populärt att dra upp i detta sammanhang), så 6 kärnor är nog en bra nivå att lägga sig på.
8 kärninga processorer lär nog inte nytjas i spel änn på ett tag, men beroende på hur mycket cache den har så kan man stänga ner kanske ett par kärnor och överklocka den lite mer, då mer cache ochså hjälper med spelprestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Samtidigt finns det inga garantier för att Intels klockar bra i huvud taget. Bara för att det ryktas att Kaby Lake kommer ut i hög överklock ur box så betyder det inte att den klockar bra.

Vem har sagt det?
Det jag skrev var att AMD och Intel tidigare pratat så varmt om hur bra deras CPUer klockar. När de sedan släpps är det ganska långt från sanningen. Skylake, haswell är bra exempel på kretsar som presterade sämmre än sin föregångare.

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Min poäng är enkel. AMD har länge varit första valet för den som nöjer sig med so-so prestanda. För kostnaden är enda skälet man väljer AMD idag. Inte pga funktioner etc för där leder intel och gjort länge. Att AMD släpper ytterligare en so-so produkt är därför inget nytt. Att ta tillbaka delar på låg/medel prestanda marknaden blir förstås ett lyft för AMD men kanske inte så stort som de själva vill.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

* Nya bättre styrkretsar= +++++ AMDs chipset har varit deras svagaste punkt sista tiden.

* 8 kärnor/16 trådar= ++++ "Lets face it"! En trådars program är vintage/stenålder.

* 14nm=+++ 8/16 kärnor/trådar är nästan omöjligt i 28 nm. Om man inte vill ha ett TDP på 200w.

* Prispress på Intel= ++ VI BEHÖVER KONKURRENS ! Dock tror jag att priset kommer att bli relativt högt (ca 4-5K) pga nyhetens behag. Och att alla AMD fanboys kommer att kasta sig över den. Men 3.5K i maj/juni är möjligt.

* Integrerad GPU= + TDP på 95w med GPU. Slå av den och överklocka till 4.0-4.5 Ghz med bra kylning.

OBS! Dessa vilda gissningar byggar på att alla läckor är någorlunda nära sanningen. Dock tror jag inte den klarar 6850k, men man kan hoppas på 6800k presstandard för ett pris på 5-6K med moderkort i maj/juni. Våren 2017 verkar bli helt OK !

Jag kommer i alla fall inte kasta mig över Zen. Vill veta vilka moderskort som är bra eller har problem. Helst vill jag ha v2.0 av moderkortet. Jag har inte bråttom. Har min Fx8350 varit ok så länge så kan jag vänta ett tag till

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@GilbertG: du fattar tydligen inte vad jag säger, jag har INGA känslor över Zen ännu. Jag säger för tredje gången. Jag väntar på tester! Pre-release info är fortfarande 99% rykten, oavsett om det gäller AMD, Nvidia, Intel.
Ja, jag har läst alla poster från dina länkar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@GilbertG: Min poäng är enkel. AMD har länge varit första valet för den som nöjer sig med so-so prestanda. För kostnaden är enda skälet man väljer AMD idag. Inte pga funktioner etc för där leder intel och gjort länge. Att AMD släpper ytterligare en so-so produkt är därför inget nytt. Att ta tillbaka delar på låg/medel prestanda marknaden blir förstås ett lyft för AMD men kanske inte så stort som de själva vill.

Nu när jag läser din första text igen begriper jag inte vad du egentligen menade. Men detta senare stycke köper jag.

Skrivet av Nautilus011:

@GilbertG: du fattar tydligen inte vad jag säger, jag har INGA känslor över Zen ännu. Jag säger för tredje gången. Jag väntar på tester! Pre-release info är fortfarande 99% rykten, oavsett om det gäller AMD, Nvidia, Intel.
Ja, jag har läst alla poster från dina länkar.

Jag fattar mycket väl vad du skriver. Du avfärdar officiell information som rykten, dvs relativiserar fakta, och bygger argument enbart på dina (subjektiva) känslor och uppfattningar. Att du väntar på recensioner ändrar inte på det faktumet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av andra94:

@LinusNeuman: Multitrådade ja men lägger fortfarande största belastningen på core 1 xD <3

Skiljer från spel till spel, se på till exempel The Division eller som sagt Frostbite eller vilken modern motor som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Glöm inte Intels extremt fula affärsmetoder som dom faktiskt fick böta fett för.
Det satte bak AMD mycket.

Det är väldigt lätt att som medveten konsument med lust för fps att glömma hur det är utanför ens egen bubbla.
Hur det ser ut på marknaden för "det är dags att köpa dator, hmm denna med tusen klisterlappar och höga siffror verkar bra"

AMDs kopierande av Intels kretsar då?
De började ju verkligen riktigt innovativt, det ryktet hänger kvar, det är sådant man berättar för vänner, barn och barnbarn. 😂

Sen är det väl inte så många som varit nöjda med sitt AMD-köp, en nöjd kund berättar för en annan, en missnöjd berättar för tio andra. Det går ruskigt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

AMDs kopierande av Intels kretsar då?
De började ju verkligen riktigt innovativt, det ryktet hänger kvar, det är sådant man berättar för vänner, barn och barnbarn. 😂

Sen är det väl inte så många som varit nöjda med sitt AMD-köp, en nöjd kund berättar för en annan, en missnöjd berättar för tio andra. Det går ruskigt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

De gick med på att klona intels processorer, för IBM ville inte ha alla ägg i en korg.
At IBM's request, AMD signs an agreement to serve as a second source to Intel for IBM PC microprocessors.
http://www.amd.com/en-us/who-we-are/corporate-information/his...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Enligt artikeln ovan så siktar AMD på att konkurrera med 6850K som i sin tur är Skylake. Inte broadwell eller Haswell. Sedan ska man även använda sig av båtlaster med salt med dessa rykten..

Ska vi vara lite petiga är inte 6850K Skylake utan broadwell E serien. Som enligt intel släpptes Q2 2016
https://ark.intel.com/products/94188/Intel-Core-i7-6850K-Proc...
http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Skylake-E är inte släppt om detta rykte stämer så ska de komma Q2 2017
http://wccftech.com/intel-skylake-x-kaby-lake-x-q2-2017-roadm...

Edit:
Såg att det redan påpekats och att även du Thomaseron hade sett eller mints det omgående.
Baserat på hur skillnaden var mellan konsument versionerna för "vanligt" folk och E serien så brukar det gå att lista ut hyfsat bra hur de skulle kunna stå sig mot Skylake-E. Men om det gissningen skulle visa sig ha fel negativt så skulle det inte bli så kull för någon.

OnTopic:
Åter igen jag hoppas på Zen.

Edit2:
Även om de båda visar sina i på CES 2017 men AMD kan leverera några månader innan Intel så hoppas jag det kan ge AMD ett fint klirr i kassan och reklam för nya arkitekturen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Operations 64 pers där mycket händer?

Jag kör i7 6700K @ 4,4ghz och ett 1070. Mitt BF1 sjunker oxo ner till 110fps eller så när det är som värst på en 64 player Operations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeCors:

Känns som nåt är galet där. Har en oklockad 6700K+1070 och kör allt på low/off förutom mesh quality på ultra i 1080p, dippar "aldrig" under 140 fps (har cappat den där pga g-sync). Kör jag med v-sync off ligger den och snittar runt 170 på de flesta banorna av det jag testat. Kör med 375.63-drivern.

Vissa grafikinställningar påverkar cpun också. Men ja det kan vara något knas med min dator också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

AMDs kopierande av Intels kretsar då?
De började ju verkligen riktigt innovativt, det ryktet hänger kvar, det är sådant man berättar för vänner, barn och barnbarn. 😂

Sen är det väl inte så många som varit nöjda med sitt AMD-köp, en nöjd kund berättar för en annan, en missnöjd berättar för tio andra. Det går ruskigt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD hade egna processorer på den tiden det blev aktuellt med. Men IBM som var jätten på den tiden hade som krav att vinnaren av upphandlingen för leveranser till IBM inte skulle vara ensam. Det skulle finnas en andra källa för deras leveranser. AMD gick med på det och fick tillverka kloner fram tills att de själva utvecklat en egen kärna för x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kör 100% IPC? Va? Det verkar inte som du helt förstår begreppet IPC.
Sedan börjar standard idag bli runt 4 trådar och de flesta spelmotorer har stöd för att dra nytta av flera trådar.

Om bara priset är rätt så tror jag att detta mycket väl kan bli en processorfamilj för "folket". På tok för många köper saker de egentligen inte behöver. Jag vet folk som, sedan 2600k kom, har bytt processor kanske 4 ggr. Men en 2600k hade fortfarande fungerat bra för de ändamål de hade. Folk missar att utgå ifrån frågan "vad kommer jag använda datorn till och vilken prestanda behöver jag", utan kollar vad som är det senaste och slänger pengar i sjön. När de verkligen behöver prestandan i det som de köpt hade de istället kunnat köpa det begagnat för mindre än hälften av priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det kallas för emotionella värden på marknads-språk.

Folk handlar väldigt ofta med hjärtat iställer för hjärnan.

Varför köpa en iphone när en motog gör nästan samma saker för mindre pengar?

Varför köpa en 55" tv när en 42" duger bra?

Vi är ett konsumptionssamhälle och då funkar det så. Och folk handlar på kredit, så det kan gå rätt långt innan de fattar vad de slösat pengar på.

Jag håller med dig, men är lika skyldig som dem du kritiserar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

De gick med på att klona intels processorer, för IBM ville inte ha alla ägg i en korg.
At IBM's request, AMD signs an agreement to serve as a second source to Intel for IBM PC microprocessors.
http://www.amd.com/en-us/who-we-are/corporate-information/his...

Problemet här är att de kopierat även lång tid efteråt IBM bestämde och har hävdat x86 som up trots att denna uppdaterats med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Problemet här är att de kopierat även lång tid efteråt IBM bestämde och har hävdat x86 som up trots att denna uppdaterats med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad/vilka är det de har kopierat? De får ju tillverka x86 på licens från Intel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Problemet här är att de kopierat även lång tid efteråt IBM bestämde och har hävdat x86 som up trots att denna uppdaterats med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

När IBM sett till att x86 regerar så måste man haka på där även när IBM inte bestämmer längre. Den sista processorn AMD klonade var 486. Det är inte helt lätt att utveckla något eget som samtidigt måste vara 100% kompatibelt med allt vad konkurrenten hittar på. Man kommer oundvikligen efter om man måste vänta på att konkurrenten är klar med sitt innan man börjar anpassa sin egen design. Hade AMD, Motorola eller Cyrix vunnit upphandlingen hade Intel nog suttit i samma sits under tidigt 90-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bra att veta. Sedan vill jag även se var AMD påstår i närheten av att Zen inte är tänkt för spel..

Varför skulle AMD påstå något sådant? Inte speciellt smart. AMD har ju iofs sagt vädligt mycket in the past som inte stämmer, så vem vet, man ska alltid ta det de säger med en nypa salt och istället lyssna på vad alla andra säger om AMD. AMD har väl självklart inte sagt det själva? Men man ser ju att de lagt krut på fler kärnor istället för hög frekvens. Vilken lär innebära sämre prestanda i saker som exempelvis spel där färre kärnor används, men bättre prestanda för saker som videoredigering osv där fler kärnor används.

Men du kanske håller på med flytande kväve å sånt, vad vet jag.

Självklart är allt bara spekulationer hittills. Du vet inte, jag vet inte, inte ens AMD vet nog säkert än innan den stora massan får tag i dessa cpuer. Detta är alltså bara teorier, och detta är min och jag vet att många delar den

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

... Det har varit så mycket förzeningar med Zen, så jag tror detta först när jag ser det.

Men bra att Intel får lite vettig konkurrens om det hela stämmer!

Förseningar händer. Men inte inom en sån här kort tid, har de satt ett lanseringsdatum inom mindre än 2 månader så kommer de inte ruckas på.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tror det kallas för emotionella värden på marknads-språk.

Folk handlar väldigt ofta med hjärtat iställer för hjärnan.

Varför köpa en iphone när en motog gör nästan samma saker för mindre pengar?

Varför köpa en 55" tv när en 42" duger bra?

Vi är ett konsumptionssamhälle och då funkar det så. Och folk handlar på kredit, så det kan gå rätt långt innan de fattar vad de slösat pengar på.

Jag håller med dig, men är lika skyldig som dem du kritiserar.

Även jag har varit skylldig till detta och när jag var ung lagt astronomiska summor på grafikkort. Nu är jag äldre, visare och framförallt mer ekonomisk. Varför betala extra mycket nu för något som kommer finnas för en bråkdel av priset när jag verkligen behöver det

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Även jag har varit skylldig till detta och när jag var ung lagt astronomiska summor på grafikkort. Nu är jag äldre, visare och framförallt mer ekonomisk. Varför betala extra mycket nu för något som kommer finnas för en bråkdel av priset när jag verkligen behöver det

Jag säger såhär: ALDRIG mer en high end dator. Mellanklass är kung. Typ i5 och geforce gtx 1060.

Då har man cash över till nästa generations eller nästa efter det. När geforce "1260" är ute är det garanterat bättre än ett 1080.

Eller så köper man begagnat.

När jag tänker på hur mycket pengar jag slösat på datorer blir jag fan svimfärdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Go AMD!

Om de bara tar 5% av server och 10% av CPU marknaden kommer deras aktie att rusa till 20-30$.

De har 1% om ens det av servers idag och en ganska liten del på CPU med jätte låga marginaler.

Köpte en drös aktier vid 2.02$, aktien är nu nära 9$. Rätt nice gain på 1 år ^^

Intel har mjölkat länge nog, AMD innoverar mer än intel och de har 10x mindre budget, då är de nått som är galet.

AMD ska ha mer cred, kommer stödja AMD lätt. ZEN verkar bli ett monster till sjukt bra pris. Kan ligga 10% under Intel men endå vinna på pris. Tror ZEN kommer bli en hit.

Sedan har vi APUs som kommer q3 2017, ZEN + VEGA i en die, kommer totalt krossa laptop marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Varför skulle AMD påstå något sådant? Inte speciellt smart. AMD har ju iofs sagt vädligt mycket in the past som inte stämmer, så vem vet, man ska alltid ta det de säger med en nypa salt och istället lyssna på vad alla andra säger om AMD. AMD har väl självklart inte sagt det själva? Men man ser ju att de lagt krut på fler kärnor istället för hög frekvens. Vilken lär innebära sämre prestanda i saker som exempelvis spel där färre kärnor används, men bättre prestanda för saker som videoredigering osv där fler kärnor används.

Men du kanske håller på med flytande kväve å sånt, vad vet jag.

Självklart är allt bara spekulationer hittills. Du vet inte, jag vet inte, inte ens AMD vet nog säkert än innan den stora massan får tag i dessa cpuer. Detta är alltså bara teorier, och detta är min och jag vet att många delar den

Det är långt mycket mer som bestämmer prestandan i ett spel än enbart klockfrekvens. IPC är en sådan sak t.ex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej det behöver de inte. AMD behöver få in en fot på marknaden och för detta behöver de en attraktiv produkt till ett attraktivt pris. Det handlar alltså inte om att vara bäst utan om att vara nära nog till ett bra pris.

Vi på Sweclockers är en väääldigt liten minoritet... Majoriteten av världen bryr sig inte om prestandatronen eftersom dessa processorer är svindyra. Dessutom tycker du inte det är lite väl mycket att kräva av AMD att de ska utprestera Intel? Du vet Intel.. vars utvecklingsbudget är någonstans 10x den av AMDs?

Att sikta lågt och överraska är långt mycket bättre än att sikta högt och missa grovt.

Skulle responda till Tomika och några till men du sammanfattade det så bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed