Permalänk
Medlem

Rimlig dator för 8990:-?

Hej!
Dags att köpa en ny dator från scratch och skulle behöva hjälp med att utvärdera följande dator, enligt mig verkar den väldigt prisvärd, har jag rätt eller går det att hitta en bättre dator till samma pris?
http://cdon.se/hemelektronik/hp-phoenix-860-011no-stationar-d...

Permalänk
Skrivet av Widdler:

Hej!
Dags att köpa en ny dator från scratch och skulle behöva hjälp med att utvärdera följande dator, enligt mig verkar den väldigt prisvärd, har jag rätt eller går det att hitta en bättre dator till samma pris?
http://cdon.se/hemelektronik/hp-phoenix-860-011no-stationar-d...

alldeles för trött för att lägga ihop en dator på inet / webhallen men för 9000kr borde det gå få en dator som inte är en märkesdator..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widdler:

Hej!
Dags att köpa en ny dator från scratch och skulle behöva hjälp med att utvärdera följande dator, enligt mig verkar den väldigt prisvärd, har jag rätt eller går det att hitta en bättre dator till samma pris?
http://cdon.se/hemelektronik/hp-phoenix-860-011no-stationar-d...

Köp Denna istället och så använder du HPCWP eller HPCW som rabattkod, om du vill ha märkesdator det vill säga.

Permalänk
Medlem

Skulle nog råda dig att köpa lösa delar iställe".
"Märkes" datorer kan vara ett hel**** att uppgradera ibland.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Alltså jag känner mig verkligen inte tvingad till att köpa en märkesdator, det är bara det att jag känner mig så jäkla lost när jag ska välja alla delar på egen hand och se till att allt funkar som det ska... om ni skulle vilja hjälpa mig med det vore jag oerhört tacksam!

Just det, det jag ska ha datorn till är mestadels spel såsom league of legends, world of warcraft samt diverse fps-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widdler:

Alltså jag känner mig verkligen inte tvingad till att köpa en märkesdator, det är bara det att jag känner mig så jäkla lost när jag ska välja alla delar på egen hand och se till att allt funkar som det ska... om ni skulle vilja hjälpa mig med det vore jag oerhört tacksam!

Just det, det jag ska ha datorn till är mestadels spel såsom league of legends, world of warcraft samt diverse fps-spel.

Vill du bygga själv? Du kan spara runt 800kr på monteringen isåfall. Här är ett exempel på komponenter jag la in samt med legit windows https://www.inet.se/kundvagn/visa/9913178/

Annars får du plussa på monteringen vilket blir då runt 9800kr. Ett annat alternativ är ju att ha montering med men att ta bort windows.

Uppdaterad länk
Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Vänta tills på fredag och se vad som dyker upp.

Permalänk
Medlem

El Gig har en hyffsad men saknar större lagringskapacitet.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Vill du bygga själv? Du kan spara runt 800kr på monteringen isåfall. Här är ett exempel på komponenter jag la in samt med legit windows https://www.inet.se/kundvagn/visa/9912975/

Annars får du plussa på monteringen vilket blir då runt 9800kr. Ett annat alternativ är ju att ha montering med men att ta bort windows.

Glöm inte att ta rätt sockel ;). Jag vet, bara ett exempel men bara så inte ts beställer grejerna och det blir fel

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Köp Denna istället och så använder du HPCWP eller HPCW som rabattkod, om du vill ha märkesdator det vill säga.

Herrejävlar, bra rabatt!
HPCWP var bra.

Den där datorn känns definitivt prisvärd för 9499:-

Permalänk
Moderator
Moderator

HP-datorn verkar vara bästa förslaget hittills, landar på 9490 :- med rabattkoden för Z170, 6600k, GTX 1060 3GB osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

HP-datorn verkar vara bästa förslaget hittills, landar på 9490 :- med rabattkoden för Z170, 6600k, GTX 1060 3GB osv.

3gb vram kan begränsa lite, jag skulle inte valt ett grafikkort med mindre än 4gb

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fantgrenen:

3gb vram kan begränsa lite, jag skulle inte valt ett grafikkort med mindre än 4gb

Mja i det segmentet begränsar det inte särskilt mycket, du får inte direkt någon 4K-prestanda oavsett. Går ju även att byta ut vid senare punkt, inte särskilt strategiskt att välja något av de andra överlag redan svagare alternativen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera något stationärt från HP, inte laptop heller för den delen. Har haft en hel del med HP datorer att göra, både stationära och laptops och det verkar vara ett genomgående problem med värmen och ljudnivån, vilket gör det sjukt jobbigt att arbeta med dem under längre perioder.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

El Gig har en hyffsad men saknar större lagringskapacitet.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Går dock att uppgradera med en till 2.5 tum. Väldigt prisvärt för en 6gb 1060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Glöm inte att ta rätt sockel ;). Jag vet, bara ett exempel men bara så inte ts beställer grejerna och det blir fel

Haha mitt fel blir struligt när man plockar ihopa något snabbt, har bytt ut det mot ett 1151!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Okej så vilket alternativ verkar bäst av de som presenterats hittills? Jag vill kunna spela med 1080p på relativt höga inställningar utan några fps-drops vid t.ex. raid/när det blir grötigt på skärmen & mkt händer samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska vänta tills på fredag med att köpa (Black Friday), köp inte märkes datorer. Om du vill ha färdigt paket hopbyggt så kolla på typ Webhallens/Inet/Komplett's egen-komponerade datorer. Så begränsas man inte av att det kanske inte går att uppgradera osv.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Skrivet av Widdler:

Okej så vilket alternativ verkar bäst av de som presenterats hittills? Jag vill kunna spela med 1080p på relativt höga inställningar utan några fps-drops vid t.ex. raid/när det blir grötigt på skärmen & mkt händer samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

inet & webhallen har montering av valfria komponenter, klart bättre än märkesdatorer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Skulle nog råda dig att köpa lösa delar iställe".
"Märkes" datorer kan vara ett hel**** att uppgradera ibland.

Inte alls nödvändigtvis, om den följer övriga varianter i Omen serien så är det standardmoderkort och upplägg vilket gör det enkelt att uppgradera. Den datorn finns med upp till GTX 1080 så du kan uppgradera rätt högt om du vill.

Skrivet av Jaevel:

Herrejävlar, bra rabatt!
HPCWP var bra.

Den där datorn känns definitivt prisvärd för 9499:-

Skrivet av Daemon:

HP-datorn verkar vara bästa förslaget hittills, landar på 9490 :- med rabattkoden för Z170, 6600k, GTX 1060 3GB osv.

Jo, tyckte de var riktigt schyssta med rabatten på den faktiskt, för att vara ett sånt företag

Skrivet av Fantgrenen:

3gb vram kan begränsa lite, jag skulle inte valt ett grafikkort med mindre än 4gb

Skrivet av Leinhart:

Jag skulle inte rekommendera något stationärt från HP, inte laptop heller för den delen. Har haft en hel del med HP datorer att göra, både stationära och laptops och det verkar vara ett genomgående problem med värmen och ljudnivån, vilket gör det sjukt jobbigt att arbeta med dem under längre perioder.

Jag håller med om att det svaret var standard förr i tiden, dock gäller inte det nödvändigtvis dagens moderna "gaming" märkesdatorer. HP Omen X iallafall har bra prestanda och ventilation. Man får förstås räkna med att de använder Founders Edition kort vilket självklart gör att ljudnivån generellt är högre än övriga eftermarknadskylare vid spel, men vid idle så är det inga problem.

Och den datorn, för det priset är svårslaget att kunna bygga ihop något bättre själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

inet & webhallen har montering av valfria komponenter, klart bättre än märkesdatorer.

Håller med till fullo, men du får inte en 6600k Z170 och ett GTX 1060 för 9000 kr med montering

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Försök läsa på lite själv innan du bestämmer dig och ta inte dom förslag som du fått på för stort allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widdler:

Okej så vilket alternativ verkar bäst av de som presenterats hittills? Jag vill kunna spela med 1080p på relativt höga inställningar utan några fps-drops vid t.ex. raid/när det blir grötigt på skärmen & mkt händer samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga att du tar HP-datorn med rabattkoden HPCWP. Den piskar alla övriga byggen prestandamässigt. Du får med mus och tangentbord, säkert inte det flashigaste men garanterat dugligt om man har en budget att hålla sig med. Och du har möjlighet att uppgradera den datorn till 6700k och GTX 1080 om du vill i framtiden. Likaså går det att byta upp sig till mer RAM och större SSD/hårddisk.

Det som är oklart är ljudnivån vid spelande. Den kommer låta mer än ett egenbygge med ett grafikkort med eftermarknadskylare då den till 99% lär använda ett referenskort. Vid vanligt windowsanvändande så kommer den vara tyst om den följer de övriga i Omen serien.

Helt ok men slår inte HPs Black Friday deal med 6600k Z170 och GTX 1060

Permalänk
Medlem

Sen går det ju också att nyttja 14-dagars ångerrätt enligt distansköplagen när du köper ett färdigt paket om det av någon anledning skulle vara fel för dig vilket du inte kan med ett custombygge.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Håller med till fullo, men du får inte en 6600k Z170 och ett GTX 1060 för 9000 kr med montering

behöver man kunna överklocka en dator om man nu inte kan skruva ihop den ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

behöver man kunna överklocka en dator om man nu inte kan skruva ihop den ?

Nej absolut inte. Men ifall att du inte visste det så är 6600k i stockhastigheter bättre än alla övriga i5or på marknaden och Z170 moderkorten är de som erbjuder flest finesser. Så även om du inte överklockar så finns det ett argument för att välja att köpa 6600k och Z170.

Sen har HP/Asus/m fl automatiska överklockningsfunktioner med en knapptryckning för att användarna ska klämma ut lite extra. Ingen superklock direkt, men tillräckligt för att det ska vara en bra gratisfunktion

Edit: Med HP datorn så får man AC-wifi och bluetooth, vilket inte många billiga moderkort ger om man ska bygga en budgetdator själv. Och för många är sånt trevligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Jag skulle säga att du tar HP-datorn med rabattkoden HPCWP. Den piskar alla övriga byggen prestandamässigt. Du får med mus och tangentbord, säkert inte det flashigaste men garanterat dugligt om man har en budget att hålla sig med. Och du har möjlighet att uppgradera den datorn till 6700k och GTX 1080 om du vill i framtiden. Likaså går det att byta upp sig till mer RAM och större SSD/hårddisk.

Det som är oklart är ljudnivån vid spelande. Den kommer låta mer än ett egenbygge med ett grafikkort med eftermarknadskylare då den till 99% lär använda ett referenskort. Vid vanligt windowsanvändande så kommer den vara tyst om den följer de övriga i Omen serien.

Helt ok men slår inte HPs Black Friday deal med 6600k Z170 och GTX 1060

var faktiskt bra pris på den 9500kr med kod och såg den först som 12999:- och är nog svårt att få ner hemma bygge på den nivån och enda är väll att det är en HP som jag skulle kräkas lite inombords att köpa själv men priset var helt ok

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w