Permalänk
Medlem

Ladda underhållsfritt bilbatteri

Hallå.

Ska ladda mitt bilbatteri som är ett VAG originalbatteri av typen Varta 640A EN/SAE 380A.
Står på batteriets manual att det är underhållsfritt men på ovansidan av batteriet så finns det 6st pluggar MEN som är helt övertäckta av klisterlappar.

Inte mitt på bilden men det ser likadant ut.

Så ska jag bara ansluta min CTEK-laddare och ladda på?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

@Jerban: du har en ruta ovanpå visar den rätt färg är det bara att ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Så ska jag bara ansluta min CTEK-laddare och ladda på?

Kör på.

Permalänk

Om du kollar på från sidan på kortsidorna så brukar det finnas luftkanaler för gaser som bildas vid laddning så du behöver inte plocka av något, släng på smartladdaren du. (På välventilerad plats som det brukar heta)

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

@Jerban: du har en ruta ovanpå visar den rätt färg är det bara att ladda.

Japp den visar svart!

Skrivet av Falcon:

Kör på.

Tack!

Skrivet av frasse_84:

Om du kollar på från sidan på kortsidorna så brukar det finnas luftkanaler för gaser som bildas vid laddning så du behöver inte plocka av något, släng på smartladdaren du. (På välventilerad plats som det brukar heta)

Japp det har jag, den får stå å ladda vid ett fönster som är öppet, får bli lite kallt här

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Om batteriet sitter i bilen anslutet så ska du sätta minus i jord på karossen, detta för att minska risken för knallgas, men speciellt om bilen har BMS (Battery Monitor Sensor) så känner den inte av att batteriet får laddning om du kör polerna direkt. Jag har snabbkoppling till batteriet till min ctekladdare, har dieselvärmare och vill toppa batteriet lite då och då. Annars kan man ju sätta i en avsedd laddare direkt på motorvärmarkabeln så man får underhållsladdning ihop med motorvärmaren.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”