Vilken frekvens har vanligt beat i moderna låtar? All bas kommer inte från subwoofern

Permalänk
Medlem

Vilken frekvens har vanligt beat i moderna låtar? All bas kommer inte från subwoofern

Jag är helt ny i HI FI världen och har plockat ihop ett litet 2.1 system som jag använder för film och musik. Allt låter bra förutom att "beatet", t.ex. i en vanlig poplåt, ofta låter väldigt platt. Den allra djupaste basen (tex från en basgitarr) produceras av subwoofern och låter bra. Problemet är att vissa låtar har en "base drum" som verkar ligga lite för högt i frekvens för att min subwoofer ska plocka upp det. Resultatet blir att detta beat kommer från högtalarna som är ganska kompakta, vilket jag misstänker gör att det inte blir bra tryck.

Min fråga är: Är det normalt att beatet i låten ligger så högt i frekvens att det produceras av högtalarna istället för subwoofern? Filtret är inställt på 100 Hz (max).

Mina prylar är följande:

  • Förstärkare: Nuforce DDA-100.

  • Högtalare: Q Acoustics 2010i (väldigt kompakta).

  • Subwoofer: Audio Pro B1.19. 6.5". Kopplat via high level input och output.

  • Input: Spotify via vanliga Chromecast till TVn. Från TV till förstärkare via optisk kabel.

Alla svar tas tacksamt emot! Uppskattar även andra förslag på hur man med enkla medel kan förbättra ljudet.

Permalänk
Medlem

Snärten brukar ligga runt 1500-2000 hz. Är det kanske själva värmen av baskaggen du är ute efter? Den ligger runt 300 hz, men maxar man det för mycket låter allt bara grötigt.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Rekordmedlem

Om prylarna fungerar så ska en SUB woofer bara spela de frekvenser som är lägre än basen, den ska återskapa tex lufttrycket i lokalen och helkroppsvibrationer. visserligen finns det en del som ar så små system att de har basmoduler och inte subbasar men du frågar om sub och den ska inte höras alls men du ska uppleva den känsla den bidrar med tex lokalens storlek.

Den bas du verkar mena bör återges av fronthögtalarna och är nån oktav ovanför subbasen.
Men har du ställt in det så att basmodulen ska ge tryck har du ställt in den helt galet och har problem i återgivningsutrustningen och hur delarna integreras i rummet. små toppar och hög delning kommer aldrig att kunna låta bra så topparna måste klara av att spela åtminstone 80Hz med den nivå du vill kunna uppnå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att typ alla instrument spelar ganska många frekvenser samtidigt, även om bara en eller ett fåtal är de dominanta. Bastrumman t.ex. är inte bara lågfrekvent, den ger också höga frekvenser som definieras dess karaktär. Om ett instrument bara skulle spela en frekvens skulle det bara låta som sinustoner och du skulle inte kunna höra vilket instrument som producerat den.

Så de flesta instrument bör höras i flera högtalare samtidigt, frågan är bara var de hörs mest.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack! Förklarar en del. Men förstår inte riktigt hur jag bör ställa in baslådan. Just nu är den inställd så att den djupaste basen (upp till 100 Hz) hörs starkare, och med mer tryck, än om jag kopplar bort subwoofern helt. Utan subwoofer så hörs knappt den basen (exempelvis från en basgitarr) över huvudtaget eftersom högtalarna är väldigt kompakta. Det ger ett väldigt "platt" intryck över hela ljudet. Jag kände inte till skillnaden mellan SUB och baslåda men huvudsaken är att ljudet blir bra antar jag.

Jag har inte möjlighet att byta till större högtalare fn. Hur bör jag ställa in basen för att uppnå optimalt ljud?

Stort tack för alla svar hittills.

Permalänk

Iom att 100Hz är max på ditt delningsfilter är det ju inte så lätt.
Om du är villig att modda din sub med ett annat delningsfilter borde det gå bra då du har ett så litet element i den.
Jag hade en audio pro sub för ett gäng år sedan fast en 10" som klarade detta fint efter moddning.
Jag vet inte hur din ser ut innuti men på min satt delningsfiltret vid sidan om förstärkarkretsen.

mrqaffe har rätt i sak att köper du en färdig sub är de i regel gjorda för under 150Hz och då får du inget discodunk.

Om du har möjlighet att lämna tillbaka den finns det renodlade baslådor istället.

Edit: utan att modifiera kan du inte få fram rätt ljud i suben då du måste upp över iaf 250Hz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nilssonp:

@mrqaffe: Tack! Förklarar en del. Men förstår inte riktigt hur jag bör ställa in baslådan. Just nu är den inställd så att den djupaste basen (upp till 100 Hz) hörs starkare, och med mer tryck, än om jag kopplar bort subwoofern helt. Utan subwoofer så hörs knappt den basen (exempelvis från en basgitarr) över huvudtaget eftersom högtalarna är väldigt kompakta. Det ger ett väldigt "platt" intryck över hela ljudet. Jag kände inte till skillnaden mellan SUB och baslåda men huvudsaken är att ljudet blir bra antar jag.

Jag har inte möjlighet att byta till större högtalare fn. Hur bör jag ställa in basen för att uppnå optimalt ljud?

Stort tack för alla svar hittills.

Det du upplever som "tryck" ligger över 100Hz så du behöver helt enkelt vettigare högtalare, huvudhögtalarna måste kunna återge det ljudtryck du vill ha ner till åtminstone 80 Hz om det ska integrera bra mot en basmodul, fysikens lagar gäller.
Delar man en basmodul för högt eller för flackt (eller när den har för hög distorsion) så kommer man att höra var den är placerad och ljudbilden kommer inte att bli stabil utan ljudet förflyttas hörbart mellan bas och topp beroende på frekvens och det låter bara allmänt dåligt. Så ska man dela vid höga frekvenser måsste man ha flera basmoduler som körs i stereo.
Förresten: Beat är rytmen i musiken så det ordet är nog lite felanvänt i det här sammanhanget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova att höja Low pass filtret på subben till typ 150 hz. Då borde du få i princip all botten från kicken. Frekvenserna mellan 100-300 hz kan låta grötigt om det är för mycket av dom dock, så var försiktig när du ställer in subben. I värsta fall så är ljudet från högtalarna bara klent, 4 tum är inte speciellt mycket. Vill du ha ordentligt med tryck rekommenderar jag 8 tums högtalare.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack. Tolkar ditt svar som att det bästa på sikt är att uppgradera högtalarna. Men hur skulle du använda subwoofern i nuvarande läge? Ställa den på 100 Hz och sätta den på så pass låg effekt att ljudet inte kan lokaliseras? Vilken nytta kan subwoofern göra i en sådan här situation?

Har även en helt orelaterad fråga, som någon gärna får svara på. Nu har jag ganska lång signalväg från Spotify till Chromecast TV och via TVns optisk ut. Skulle det göra skillnad för ljudbilden att köra direkt till förstärkaren via Chromecast Audio eller motsvarande?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nilssonp:

@mrqaffe: Tack. Tolkar ditt svar som att det bästa på sikt är att uppgradera högtalarna. Men hur skulle du använda subwoofern i nuvarande läge? Ställa den på 100 Hz och sätta den på så pass låg effekt att ljudet inte kan lokaliseras? Vilken nytta kan subwoofern göra i en sådan här situation?

Har även en helt orelaterad fråga, som någon gärna får svara på. Nu har jag ganska lång signalväg från Spotify till Chromecast TV och via TVns optisk ut. Skulle det göra skillnad för ljudbilden att köra direkt till förstärkaren via Chromecast Audio eller motsvarande?

Har man bara en basmodul bör den delas lågt, helst inte över 80Hz men eftersom dina toppar inte spelar så bra vid 80Hz så är det svårt att få det att bli riktigt bra, topparna är helt enkelt för små och och det kommer endera att bli en svacka i frekvenskurvan kring delningen eller så får man dela högre och då hör man placeringen på basmodulen och den kommer även att låta sämre, vilken kombination som låter minst dåligt vet jag inte.
Du behöver egentligen en topp som kan spela djupare med bibehåller ljudtryck eller flera basmoduler om det ska bli bra annars så får du prova dig fram och acceptera den bäst kompromissen du kan få till med de delar du har idag.

Ljudbilden påverkas inte alls av signalvägens längd om inget är trasigt, ljudkvaliten kan kanske påverkas men det är troligen helt försumbart speciellt om du inte använder en bättre signalkälla och inte har en bra uppspelningsutrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.