Permalänk
Medlem

Vilken gamingstol?

Hej som alla vet är black friday snart här och jag undrar vilken gamingstol rekommenderar ni?

Tittar på AK Racing och Arozzi. Men andra märken är också välkomna. Samt föredrar tyg framför läder

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix: Ingen, Köp en riktig kontorsstol istället, Typ kinnarps eller liknande.

Visa signatur

Intel i7 4770k @ 4,5Ghz | Noctua nh-u14s (2x140mm) | Palit GTX 1070 SJS | Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1866Mhz XMP Beast | Evga supernova G2 750w Guld | Fractal design define r4 | Asus Maximus VI Hero | | Benq XL2430T 144 Hz | Acer 24" Predator GN246HL |

Permalänk

@hellmix: Köpte en DX racer King series stol för cirka ett halvår sedan. En kanonstol, kan inte säga annat än att den är helt suverän.
Allt passar ju olika personer olika bra(som vanligt) men det är många som har suttit i min stol och alla säger samma sak; Bra.
Nu är den ju helt i läder så den går ju "fetbort" enligt din spec men...

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av alsing:

@hellmix: Ingen, Köp en riktig kontorsstol istället, Typ kinnarps eller liknande.

Håller med dig helt..Kinnarps kostar en del men vilken kvalitet..Köpte min för säkert 10 år sedan för nästan 7 000 kr men den är som ny än idag

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hej som alla vet är black friday snart här och jag undrar vilken gamingstol rekommenderar ni?

Tittar på AK Racing och Arozzi. Men andra märken är också välkomna. Samt föredrar tyg framför läder

Jag skrev ett inlägg om detta i följande tråd. Det jag skrev då gäller till 100% än idag.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1440219-ny-datorstol

Så kortfattat, och som redan nämnts.
Köp en kontorsstol av någon som gjort ergonomiska kontorstillbehör länge. Köp en Kinnarps och du kommer Inte bli besviken.

Permalänk
Medlem

Håller helt med om Kinnarps, men är det så att man inte anser sig ha råd med en sådan stol eller liknande så kanske man får snegla på de lite billigare. Att tänka på speciellt med de lite billigare stolarna är maxvikten.
Väger man som jag över 100 pannor så är dessa billiga stolar inte så hållbara även om det står upp till 135kg.
Väger man mindre så kan man nog få ut lite välbefinnande med de billigare.

Men visst, Kinnarps står ut. Helt fantastiskt slistarka.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

@hellmix: Köpte en DX racer King series stol för cirka ett halvår sedan. En kanonstol, kan inte säga annat än att den är helt suverän.
Allt passar ju olika personer olika bra(som vanligt) men det är många som har suttit i min stol och alla säger samma sak; Bra.
Nu är den ju helt i läder så den går ju "fetbort" enligt din spec men...

Finns säker i tygmodell också så den kanske inte går helt bort.

Skrivet av Zarlor:

Jag skrev ett inlägg om detta i följande tråd. Det jag skrev då gäller till 100% än idag.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1440219-ny-datorstol

Så kortfattat, och som redan nämnts.
Köp en kontorsstol av någon som gjort ergonomiska kontorstillbehör länge. Köp en Kinnarps och du kommer Inte bli besviken.

Tyvärr så faller inte Kinnarps mig i designen men får fara via Kinnarps återförsäljaren och se om komforten väger över min smak

Skrivet av Valonen:

Håller helt med om Kinnarps, men är det så att man inte anser sig ha råd med en sådan stol eller liknande så kanske man får snegla på de lite billigare. Att tänka på speciellt med de lite billigare stolarna är maxvikten.
Väger man som jag över 100 pannor så är dessa billiga stolar inte så hållbara även om det står upp till 135kg.
Väger man mindre så kan man nog få ut lite välbefinnande med de billigare.

Men visst, Kinnarps står ut. Helt fantastiskt slistarka.

Jag väger under 80kg samt har tittat på Kinnarps men de faller mig inte smaken när det gäller utseendemässigt men har aldrig provsuttit en men får fara via butiken imorgon och testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Ja det är absolut värt att åka förbi och kolla upp dem. De har även 24/7 stolar som säljs via dem, dock inte Kinnarps. Men då snackar vi big-time money.

Hur gick det, åkte du förbi?

@hellmix:

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ja det är absolut värt att åka förbi och kolla upp dem. De har även 24/7 stolar som säljs via dem, dock inte Kinnarps. Men då snackar vi big-time money.

Hur gick det, åkte du förbi?

@hellmix:

Skrev imorgon så har ej varit förbi än

Samt väntar imorgon för att se om de hänger på black friday tåget (hoppas kan man alltid göra)

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

DX Racer!!!!!! Aldrig haft nåt bättre. Kan sitta hur länge som helst utan att få träsmak eller ont någonstans.

Permalänk
Medlem

va iväg och testade idag Kinnarps 9000, 8-serie och deras senaste som jag ej kommer ihåg namnet på samt andra märket som är tillför 24/7 sittande.

Sen va jag iväg till elgiganten och tittade va de hade och provade olika modeller där också och det slutade med en Arozzi. Javisst Kinnarps och de andra va sköna men för det priset nej. Samt eftersom det va black friday så fick man Arozzi för riktigt bra pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

va iväg och testade idag Kinnarps 9000, 8-serie och deras senaste som jag ej kommer ihåg namnet på samt andra märket som är tillför 24/7 sittande.

Sen va jag iväg till elgiganten och tittade va de hade och provade olika modeller där också och det slutade med en Arozzi. Javisst Kinnarps och de andra va sköna men för det priset nej. Samt eftersom det va black friday så fick man Arozzi för riktigt bra pris.

Du lär märka den största skillnaden när du suttit X antal timmar. Min DX Racer får jag ont i röven av om jag sitter för länge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haidailai:

Du lär märka den största skillnaden när du suttit X antal timmar. Min DX Racer får jag ont i röven av om jag sitter för länge..

kan bara hålla med, får fantastisk träsmak i ändan av min DX Racer, man ska inte tala om röv/pungsvetten

Visa signatur

nörd

Permalänk
Skrivet av Haidailai:

Du lär märka den största skillnaden när du suttit X antal timmar. Min DX Racer får jag ont i röven av om jag sitter för länge..

Mst hålla med. Efter ett tag blir det bara varmt och oskönt.
Sen slits dxrazer stolar ut mycket lätt.

Permalänk
Medlem

Finns det någon stol som är 24/7 sittande? Antar att alla fattar att man måste röra sig och få lite frisk luft minst 4-5gånger per dag.

Kan sitta från 08:00-20:00 en lördag utan värk, med 4-5 breaks givetvis på min Kinnarps som är nyaste 9000 serien. Förväntade mig inget annat när man ger 9000kr.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Avstängd

dxracer, moddat ryggstödet samt sittdynan.
för bla få en bättre sitt position som nu är underbar.
La en tempur kudde som ryggstöd hängande vilket formar stödet perfekt.
för det man betalat är det mycket stol nu.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Köpte min DXracer ny för 1000kr och jag sitter i den flera timmar per dag och ännu fler timmar under helgerna och har aldrig fått ont någonstans. Skulle dock aldrig betala normalpris för DXracer.

Köpte en kontorsstol av annat märke för 4000+kr och den ligger nere i förrådet.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Köpte en 20år gammal kinnarps 8000 (förmodlingen servrad kanske för 5-10år sen) för 100kr.
väl spenderat då den fungerar mycket bra och är skön att sitta i än idag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Sitter själv i en replica på Eames aluminium chair, funkar jättebra och ser inte förjäklig ut som alla andra kontorsstolar heller, men klart mera form än funktion.

Permalänk
Medlem

Sitter för det mesta i en bmw M-serie sportstol. Köpt från skrot och köpte den av killen som köpte på skroten så fick ett riktigt bra pris.

Höja och tilta, förlänga benstödet, recliner. Vinkla nackstödet, höja sänka nackstödet. Lätt skålat men inte absurt så de begränsar rörelsefriheten för mycket. Helt fri runt axlarna vilket kan va rätt så viktigt för hantering av mus/joysticks etc som du tenderar vilja ha ledigt vid sidan om inte framför dig. Magstödet är de jag finner viktigt för simracing när jag försöker hålla bromstryck vi har inte så mycket g-krafter i virtuell racing även om man lätt skapar egna

Den hade man gärna satt rullstolsunderrede på för 360 VR gaming Stoppningen är sinnessjukt skön och generös.

VR gamingen har gjort att man sneglat lite på kontorsstolar igen. Har tittat bra snett på alla racing inspirerade gamingstolar. Svårt att köpa prislappen när man vet vad man får för riktiga racingstolar för de priserna.

Köpte en 299 kr Skålberg IKEA som väl egentligen är optimal för aktiv 360 vr lirande men vill ha något för mer avslappnat också.

Med tanke på hur närmast alla gamingstolar hämtar inspiration från bilvärlden så är de ju lite kul att jämföra. Var på elgiganten och fick hem en Arozzi Verano Pro efter att ha provsuttit lite olika. Hade vettiga priser för segmentet.

Svårt komma hem och känna man gjort världens deal men dock. Även om man köper nytt får man sjukt mycket bättre kvalla med racing stolar för 3000 kr men snurrunderredet kanske kostar mer än man kan tro?

Dock så verkar själva grunden va stabil nog för att hålla ett tag på Veranon pro. Underredet är riktigt stabilt och ingen plast någonstans annat än själva rullhjulen. Bra mycket vikt att konka runt på. Sittkomforten matchar inte min gamla cobra daytona pro eller bmw stolen någonstans nära men inga problem att få en skön sittställning. Maratonsittningarna får tas framöver men ser inga problem direkt . Att den har tunn stoppning är bra då det ska på en bass shaker. Åh andra sidan så är det ju svårt slå Skålbergen när de gäller tunn stoppning. Ren plastsits så får se var den sitter bäst.

Designen lite för skålad runt axlarna egentligen men det fanns betydligt värre exempel. Varför gamingstolar ska ha detta är en gåta annat än av designskäl. Hade en cobra daytona tidigare med axelstöd men övergången till bmw stolen utan var smärtfri måste jag säga. Magstöden har jag nytta av även utanför racing då de fungerar som armstöd. Jag brukar ha mus/tangentbord, joysticks vid sidan om inte framför mig då är de klockrena.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Briljant recension av Toretta XL https://www.youtube.com/watch?v=Ao4P9XKfEFU

Så länge jag inte stöter på samma problem som denna killen med Monzan så är jag nöjd med min https://www.youtube.com/watch?v=ajTuO2_XkhI

Komforten är helt okay och fungerar med både rift och Focal elears inkl nackkudde :). Nackkudden verkar också hjälpa till att göra Vives kabel mindre enerverande mot nacken. Större kudden för ländryggen kommer nog inte användas dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tar och lånar tråden lite istället för att skapa en ny.

Jag har spenderat ganska många timmar i Maxnomics tre Dreamhack-stolar och är lite fundersam på om någon eventuellt vet hur arozzi, dxracer och akracing står sig mot framförallt OFC och/eller PRO. Framförallt form-mässigt, då dessa två inte är lika skålformade som de flesta andra.

Sen är jag nyfiken på om någon vet om de är uppbyggda på samma sätt, dvs med en rejäl stålstomme och fjädrar för dynor och ryggstöd, eller om de kör med de ack så populära träskivorna som med tiden ger stenhårda stolar som måste bytas ut efter 2-3 år.

Och innan någon börjar prata om Kinnarps, så vet jag om att det är jättebra stolar som håller hur länge som helst, men i nuläget vare sig kan jag eller vill jag lägga 8000kr på en ny stol, eller få en smutsig gammal sak som måste kläs om för att se respektabel ut för 1500kr.
De 2000-2500kr som jag får ge (med rabatter) för en "gamingstol" av de tre tidigare nämnda märkena, är mycket mer attraktivt.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För dig som vill sitta i timmar utan värk i vare sig rygg eller röv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verona Pron har ingen träskiva i alla fall. Dynor och resårband på stålrörsram eller något runtom. Underredet är i rent stål.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Första gamingsessionen avklarad. Mycket hjälp av swivel och recline funktionen i virtual EX VR och med fotpall sitter jag som en gud.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Till folk som gnäller över träsmak i ar*let med dxracer, frågan är väl hur tung du är? Jag menar jag väger runt 75 kg och har haft min i över 1,5 år och har aldrig fått träsmak. Visst lite röv/pungsvett men vad förväntar man sig med fejkläder?

EDIT: Har dxracer king series och sitter bokstavligt talat som en kung!

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Monterade en Pearl Throne thumper på Arozzin. Rätt trevligt resultat förutom att den vandrar uppåt på stolen tills den tar i underredet lite. Vilket har en dämpande effekt tyvärr.

Urusel kvalitet på fästet knobben åkte av så nu måste det nog sågas för att få bort den. Inga tecken på att bli nersutten. Önskemål hade vart att man kanske kunnat låsa rotationen på den eller sätta trögheten på hur lätt den ska kunna rotera. Måhända skadad men jag gillar hur stolen är helt fast i cockpiten ibland åker man iväg lite då den är så lättsnurrad och man måste hålla emot med benen.

Skulle av liknande anledning gärna ha tag på tassar utan hjul. Dylika med gummi underlag skulle kunna hjälpa till med isolation också för bass shakers. Vet inte om de är någon slags standard för kontorsstolar så man kan använda andras fötter?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Finns säker i tygmodell också så den kanske inte går helt bort.

Tyvärr så faller inte Kinnarps mig i designen men får fara via Kinnarps återförsäljaren och se om komforten väger över min smak

Jag väger under 80kg samt har tittat på Kinnarps men de faller mig inte smaken när det gäller utseendemässigt men har aldrig provsuttit en men får fara via butiken imorgon och testa.

Men MuhSwagRacerChairYolo faller dig i smaken? Vad säger du om 5 år eller 10?

Herman Miller eller Kinnarps > Gaming stolar designade för att hålla dig på plats (ej komfort). Med riktig budget-stoppning.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Det är värst vad det ska säljas in Kinnarps. Börjar smått misstänka det är lite kinnarpsåterförsäljare här på forumet.

Att hålla dig på plats i en ergonomisk ställning är bra för långtidskomforten. Reguljära kontorsstolar som har noll stöd eller enbart svankstöd som bäst som tillåter folk sitta hur de vill är de som brukar leda till besvär. Inte de som tvingar dig att sitta ergonomiskt korrekt rakt och fint

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x