Förstärkare till hifihögtalare

Permalänk

Förstärkare till hifihögtalare

Jag har ett Asus essence stx kort i min dator. Skulle det klara av att driva 2 Dali Zensor 1 ?
Och om någon vet, ungefär vilken klass av högtalare skulle det klara?
Och ytterligare en fråga, om dem inte klarar det har ni tips på förstärkare?
Kortet kan driva mina studiomonitorer yamaha hs7 utan problem.

Permalänk
Hedersmedlem

@Dreamfreezee Dali Zensor 1 är passiva och kommer inte att fungera utan en separat förstärkare. Vad har du för budget och varför vill du byta?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamfreezee:

Jag har ett Asus essence stx kort i min dator. Skulle det klara av att driva 2 Dali Zensor 1 ?
Och om någon vet, ungefär vilken klass av högtalare skulle det klara?
Och ytterligare en fråga, om dem inte klarar det har ni tips på förstärkare?
Kortet kan driva mina studiomonitorer yamaha hs7 utan problem.

Precis som screamin-daemon skriver är Dali zensor passiva medans dina Yamaha är aktiva (dvs inbyggt slutsteg).
Angående ny förstärkare?
Budget?
Ingångar/utgångar?
Bygga ut till surround senare eller kommer du alltid köra stereo?

Här och nu hade jag nog kollat på https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors... ,

Visa signatur

Intel i7 4770k @ 4,5Ghz | Noctua nh-u14s (2x140mm) | Palit GTX 1070 SJS | Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1866Mhz XMP Beast | Evga supernova G2 750w Guld | Fractal design define r4 | Asus Maximus VI Hero | | Benq XL2430T 144 Hz | Acer 24" Predator GN246HL |

Permalänk

Ah ok, i see.
Jag har innan haft logitech 906 och dem låter helt enkelt inget bra när man lyssnar på musik. Funkar till film men inte mer.
Isåfall högtalare och förstärkare för runt 5-6000.
Har RCA och Optisk utgång på datorn.
Nae kommer endast ha dem som 2.0. Bor i en etta och 906 är nu till tvn och Yamaha hs7 till mixern. Så har inte plats för mer/värre.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 4770k @ 4,5Ghz | Noctua nh-u14s (2x140mm) | Palit GTX 1070 SJS | Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1866Mhz XMP Beast | Evga supernova G2 750w Guld | Fractal design define r4 | Asus Maximus VI Hero | | Benq XL2430T 144 Hz | Acer 24" Predator GN246HL |

Permalänk

Ok, är det sån skillnad på analog och optisk? För jag kan ansluta med både och.
Dessutom har den billigare förstärkaren 2x100watt medans den dyrare har 2x50watt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dreamfreezee:

Ok, är det sån skillnad på analog och optisk? För jag kan ansluta med både och.
Dessutom har den billigare förstärkaren 2x100watt medans den dyrare har 2x50watt?

En separat dac är i många fall ljudmässigt bättre om ljudkortet inte duger så häng inte upp dig på att förstärkaren ska ha en integrerad dac, det viktiga är att den är bra och har analog ingångar. dacar och framförallt finesser typ nätverksspelare blir fort omoderna men en bra förstärkare kan man ha i 50 år eller längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.