Mikrofon funkar inte med FiiO e10K inkopplad, hjälp!

Permalänk
Medlem

Mikrofon funkar inte med FiiO e10K inkopplad, hjälp!

Hej! Fick nyligen hem en fiiO e10k, som är ikopplad via usb bak i moderkortet(Maximus V Gene). Ljudet till den funkar utan problem, däremot får jag inte micen som går in via 3,5 mic-uttaget bak på moderkortet att funka samtidigt, har testat frontuttaget med utan lycka.

Är det någon som har nån aning om hur man ska lösa det? Skulle vara evigt tacksam!

Gearet: ATH M50X, samt mikrofon från mina gamla qh-90( i väntan på att köpa bordsmic eller modmic).
http://imgur.com/Rtd5MqY

Permalänk
Medlem

@Salkinn
Prova sätt din DAC som standard enhet för mikrofonen, som de ser ut nu är det datorns ljudkort som är aktiverat och DAC:n inaktiverad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Måste jag inte ha "Mikrofon" som standard enhet? Tänkte eftersom FiiO:n inte har nått mic uttag.
Har testat att sätta den som enhet nu : http://imgur.com/pFQmkQb , Får det ändå inte att fungera :S

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har kollat i kontrollpanelen så att din DAC inte är inställd att vara standard enhet för "Recording devices"? Vissa DACs läggs också till i den listan även fast de inte nödvändigtvis kan hantera input, detta hände med min "The Element" så jag inaktiverade den i "Recording devices" och sedan aktiverade jag den input min mikrofon är på.

Skrivet av bärplockaren:

@Salkinn
Prova sätt din DAC som standard enhet för mikrofonen, som de ser ut nu är det datorns ljudkort som är aktiverat och DAC:n inaktiverad.

Fast det är väl ändå tvärtom om TS vill använda mikrofonen i moderkortet? Det låter som att det är DAC:en som tagit över som mikrofon. Om jag inte missförstår hela situationen.

Edit:

Skrivet av Salkinn:

@bärplockaren: Måste jag inte ha "Mikrofon" som standard enhet? Tänkte eftersom FiiO:n inte har nått mic uttag.
Har testat att sätta den som enhet nu : http://imgur.com/pFQmkQb , Får det ändå inte att fungera :S

Jo, det borde vara "Mikrofon" som standard. Kolla också så att alla inaktiverade enheter etc visas så att inget har råkat bli inaktiverat.
Funkar det om du kopplar ur din DAC?
Kolla också så att alla inställningar för "Mikrofon" är korrekta, ljudvolym, sample rate etc.
Om du har möjlighet att testa mikrofonen i en annan dator skulle det också hjälpa i felsökningssyfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Jag antar att du har kollat i kontrollpanelen så att din DAC inte är inställd att vara standard enhet för "Recording devices"? Vissa DACs läggs också till i den listan även fast de inte nödvändigtvis kan hantera input, detta hände med min "The Element" så jag inaktiverade den i "Recording devices" och sedan aktiverade jag den input min mikrofon är på.

Fast det är väl ändå tvärtom om TS vill använda mikrofonen i moderkortet? Det låter som att det är DAC:en som tagit över som mikrofon. Om jag inte missförstår hela situationen.

Edit:

Jo, det borde vara "Mikrofon" som standard. Kolla också så att alla inaktiverade enheter etc visas så att inget har råkat bli inaktiverat.
Funkar det om du kopplar ur din DAC?
Kolla också så att alla inställningar för "Mikrofon" är korrekta, ljudvolym, sample rate etc.
Om du har möjlighet att testa mikrofonen i en annan dator skulle det också hjälpa i felsökningssyfte.

Jag läste visst lite för fort, sorry my bad.

@Salkinn
Har du kolla realtek mjukvaran så inte micen är inaktiverad där?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@SanyaIV: När du säger att kolla i recording devices, menar du då som jag hade på första bilden? För då hade jag DAC:en inaktiverad på inspelning med Mikrofon som standardenhet. Eller tänker du på något annat? ( Tack för att du står ut med min okunnighet ).

Alla enheter är visade så man ser dem, som du ser i bilderna. Ska testa koppla ur dacen igen och köra utan. Sampleraten och liknande är inställt som standard(det som funkat tidigare). Har tyvärr ingen dator här som jag kan testa med, får försöka fixa det till helgen om det inte löst sig! Den funkade förövrigt igår när jag körde utan dacen .

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: http://imgur.com/yfqAlWY, Jag antar att det där ska stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salkinn:

@SanyaIV: När du säger att kolla i recording devices, menar du då som jag hade på första bilden? För då hade jag DAC:en inaktiverad på inspelning med Mikrofon som standardenhet. Eller tänker du på något annat? ( Tack för att du står ut med min okunnighet ).

Alla enheter är visade så man ser dem, som du ser i bilderna. Ska testa koppla ur dacen igen och köra utan. Sampleraten och liknande är inställt som standard(det som funkat tidigare). Har tyvärr ingen dator här som jag kan testa med, får försöka fixa det till helgen om det inte löst sig! Den funkade förövrigt igår när jag körde utan dacen .

Förlåt, såg inte din första bild men ja exakt så menade jag, då ser det rätt ut där. Kan faktiskt inte komma på någon annan anledning till varför det inte skulle funka.

Permalänk
Medlem

@SanyaIV: Tack för hjälpen iallafall, jag får hoppas på att det är micen som tvärdött, för det verkar inte funka nu när jag kopplat bort DAC:en heller Ska se om jag kan få tag i nån annan att testa, tror du som sista utväg att man ska formatera om datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salkinn:

@SanyaIV: Tack för hjälpen iallafall, jag får hoppas på att det är micen som tvärdött, för det verkar inte funka nu när jag kopplat bort DAC:en heller Ska se om jag kan få tag i nån annan att testa, tror du som sista utväg att man ska formatera om datorn?

Ska verkligen inte behövas då DACen går utan drivrutiner.

Permalänk
Rekordmedlem

Dina bilder ser skumma ut, en dac som verkar identifiera sig som ljudkort är inte rätt så kolla om den även påverkat ingångsinställningarna i det program du vill använda mikrofoningången i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Använder främst discord, ska kika så fort jag kommer hem från jobbet!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: http://imgur.com/b1cRp1c, här är settings i discord.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Salkinn:

@mrqaffe: http://imgur.com/b1cRp1c, här är settings i discord.

Det ser ut som rätt ingång är vald.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte en Blue yeti under black Friday, och den funkar utan problem! Så antingen är mic jacket på moderkortet paj. Eller så tvärpajjade min gamla mic. Tack för att hjälp iallafall!