Radera rader baserat på vissa kriterier VBA (excel)

Permalänk
Medlem

Radera rader baserat på vissa kriterier VBA (excel)

jag försöker göra så att om en rad innehåller viss information så ska den raden raderas. Men inte hela utan endast med range (A:Q)

Jag hittade en kod som jag försökte "ändra" så den skulle göra vad jag ville.

If Not IsError(.Value) Then If .Value = "RMO" Then .Columns("A:Q").Delete shift:=xToLeft .Rows("1:1").Delete shift:=xlUp 'This will delete each row with the Value "ron" 'in Column A, case sensitive. End If

Men det slutade med att den raderade största innehållet. Någon med lite större VBA kunskap som skulle kunna hjälpa mig här?
Anledning att jag inte vill den ska radera allting är att jag har lite lite knappar den tar bort om just "RMO" dyker upp i första raderna etc.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan lite vba men har ont om tid.

Men om du vill deleta A till Q så att rader nedanför åker upp så fungerar koden nedanför, där du väljer vilken rad:
Range(Cells(row, 1), Cells(row, 17)).Delete Shift:=xlUp

Kontrollen om den ska raderas gör du sedan som du vill, att tänka på är om du loppar igenom raderna så är det oftast enklast att börja nerifrån, för om du tar bort rad1, så kommer rad2 hamna på rad1 plats och om du då loopar igenom så kan du missa att kontrollera rad2.
Men det du vill göra är väl inte att radera celler utan enbart rensa dem?

Jag har för övrigt nästan helt slutat med en massa knappar och allt i excelbladet, jag lägger allt i ribbon istället och jag slipper mängder med problem och sparar tid som jag har ont av. Visst tar lite extra tid första gången, men sedan går det snabbt.