Permalänk
Medlem

Python Kurs

https://informator.se/utbildningar/systemutveckling/python/py...

Är det värt att gå denna eller liknande kurs för att komma igång?

Permalänk

27 papp, nej tack!

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

27000:- nope nope nope

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Det finns gratis kurser på internet.
https://www.codecademy.com/learn/python

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vem fan betalar 27 lax för en jävla kurs i Python hahaha

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju läsa individuella kurser på högskolor? Jag läste Python på KTH, kan du inte söka in på en högskola nära dig?

Permalänk
Medlem

@Hugligan:

Hoppade tyvärr av gymnasiet så har inga poäng :/ Annars hade jag gått en fullständig kurs för systemutvecklare eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jed1c:

Är det värt att gå denna eller liknande kurs för att komma igång?

Sådana kurser, där de vill ha 20.000 till 30.000 för en 5 dagars vecka kurs är riktade i stort sett till företag.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av liknande kurser inom lite olika program och språk är att man som företag vill ändra i "flödet" som folk redan arbetar i av olika anledningar.

Man introducerar därför en kort kurs för att utbilda egen personal i nya sättet att arbeta, meningen är inte att man ska helt ändra arbetssätt utan att man kanske använder python i detta fallet istället för C++/Matlab för att mata in data i en simulator och sparar lite licenser.

Eller för att arbetet kan effektiviseras då det kanske finns någon bra funktion i python som lämpar sig för hur kunden vill att produkten ska se ut.

Permalänk
Medlem

1. Läs in gymnasiet
2. Läs in gymnasiet
3. Läraren på BTH gillar open source https://dbwebb.se/kurser

Varför vill du läsa programmering? Lättare att peka dig i rätt riktning om man vet tanken med studierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jed1c:

@Hugligan:

Hoppade tyvärr av gymnasiet så har inga poäng :/ Annars hade jag gått en fullständig kurs för systemutvecklare eller något i den stilen.

Du får knappt jobb inom IT med bara gymnasial utbildning, utan gymnasiet kan du glömma annat än kabeldragare.

Detta är inte menat att vara elakt, men klarar man inte att sitta igenom en gymnasieutbildning där det räcker att vara närvarande för att få godkänt är man inte på nivån att man kan arbeta som utvecklare.

Permalänk
Medlem

@difi:

Tanken var att lära mig grunderna och testa lite på fritiden. Har fast jobb med bra lön vilket inte är lätt att få utan utbildning så vill inte säga upp mig för något jag inte har den blekaste vad det är. Vill lära mig programmera lätt och se om jag gillar det för att sedan utbilda mig.

Vill lära mig koda lätt med hjälp av handledning, inte tänkt att få jobb som systemutvecklare utan utb hahaha.

Permalänk
Medlem

Finns massor av bra tutorials på internet som täcker grunderna bra.
Programmerar själv helt och hållet på hobbynivå med lite småprojekt och jag är helt självlärd med hjälp av internet.
Det som verkligen får en att "komma igång" är att hitta på något litet projekt.

Jag pillar en hel del med raspberry pie's(därav kom python naturligt) och tycker det är en bra start då man enkelt kan göra små projekt med hjälp av lampor/motorer/givare/knappar etc..
När man har ett litet projekt så blir det naturligt att man får googla till sig nya kunskaper hela tiden som kanske inte en grundläggande tutorial täcker.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

https://learnpythonthehardway.org

Det ska visst vara ett av de bästa sätten att lära sig python på. Finns i riktig bokform också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jed1c:

@Hugligan:

Hoppade tyvärr av gymnasiet så har inga poäng :/ Annars hade jag gått en fullständig kurs för systemutvecklare eller något i den stilen.

Okej, det var tråkigt att höra. Men jag har ett annat förslag som både gör det enkelt och roligt att lära sig att programmera och det fungerar garanterat om man har lite vilja.

1. (gratis) Rulla igång en ubuntu virtuell maskin i VirtualBox på din dator. Försök sedan koda enkla script i python3 som gör visa saker som du vill. Försök tillexempel få den att skriva ut tiden en gång i minut. Sedan gå vidare från det. Försök få scriptet att maila dig själv från ett gmail konto!

2. Köp en Raspberry Pi och lite LEDer och kanske ett relä. Försök vi kod och en hemsida få fram en knapp som tänder lampan. Googla när du har problem. Finns massor av info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jed1c:

@difi:

Tanken var att lära mig grunderna och testa lite på fritiden. Har fast jobb med bra lön vilket inte är lätt att få utan utbildning så vill inte säga upp mig för något jag inte har den blekaste vad det är. Vill lära mig programmera lätt och se om jag gillar det för att sedan utbilda mig.

Vill lära mig koda lätt med hjälp av handledning, inte tänkt att få jobb som systemutvecklare utan utb hahaha.

Skulle inte välja pyhton med de preferenserna, kör istället på JavaScript, HTML och CSS och bygg en hemsida till att börja med. Är roligt och ger snabbt synbara resultat vilket underlättar för motivationens skull.

Finns mängder med tutorials på nätet som är helt gratis. CodeAcadamy bland annat, sen finns det en drös tutorials på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jed1c:

Tanken var att lära mig grunderna och testa lite på fritiden.

Här har du en 11 timmars video från Microsoft. Det är slött och upprepande, verkligen en "python for dummies". Men du lär dig grundläggande principer där du kan göra något.

https://www.youtube.com/watch?v=TV9tSHFAFjg&t=9735s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Okej, det var tråkigt att höra. Men jag har ett annat förslag som både gör det enkelt och roligt att lära sig att programmera och det fungerar garanterat om man har lite vilja.

1. (gratis) Rulla igång en ubuntu virtuell maskin i VirtualBox på din dator. Försök sedan koda enkla script i python3 som gör visa saker som du vill. Försök tillexempel få den att skriva ut tiden en gång i minut. Sedan gå vidare från det. Försök få scriptet att maila dig själv från ett gmail konto!

2. Köp en Raspberry Pi och lite LEDer och kanske ett relä. Försök vi kod och en hemsida få fram en knapp som tänder lampan. Googla när du har problem. Finns massor av info!

Skrivet av anderjo4:

Skulle inte välja pyhton med de preferenserna, kör istället på JavaScript, HTML och CSS och bygg en hemsida till att börja med. Är roligt och ger snabbt synbara resultat vilket underlättar för motivationens skull.

Finns mängder med tutorials på nätet som är helt gratis. CodeAcadamy bland annat, sen finns det en drös tutorials på youtube.

Skrivet av VexedRelic:

Här har du en 11 timmars video från Microsoft. Det är slött och upprepande, verkligen en "python for dummies". Men du lär dig grundläggande principer där du kan göra något.

https://www.youtube.com/watch?v=TV9tSHFAFjg&t=9735s

Tack för alla svar Plöjt lite codeacedemy och tittar på tuben, blir att beställa raspery pi med och leka med.