Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

och det bara funka direkt! tack ts

Permalänk

Vill bara passa på och tacka för denna fina tråd. Nu rullar min ASUS med Merlins senare firmware som en gudinna. Och Telia routern ligger i soptunnan.
Peace

Permalänk
Medlem

Jag kommer snart att få min fiber inkopplat i huset jag bor i.
Jag vill gärna använda min nya Asus AC87 som enda router.
Tyvärr ser jag inte bilderna i första inlägget i denna tråd.
Kan någon bidra med nya skärmdumpar så jag ser hur jag ska konfigurera min router för Telias IPTV?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II, Corsair AX750, Asus Maximus Formula V, I7 3770K@4.5GHz , 2 x Asus GTX680 DCII Top, 16GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Pa.a:

Jag kommer snart att få min fiber inkopplat i huset jag bor i.
Jag vill gärna använda min nya Asus AC87 som enda router.
Tyvärr ser jag inte bilderna i första inlägget i denna tråd.
Kan någon bidra med nya skärmdumpar så jag ser hur jag ska konfigurera min router för Telias IPTV?

Har samma frågor här. Har fiber inkopplat i hemmet (sitter en "CTS HES-3106-PLUS" på väggen, gissar att det är en mediaomvandlare) och ska beställa Telia Fiberbredband och IPTV. På beställningssidan där man väljer hastighet, TV-box m.m. är router bara ett tillval som som är urkryssat (Netgear R6220), så jag antar att de inte kommer skicka med nån ohemul jävla "smart" router, så att jag kan använda min Asus RT-N66U.

Kommer det bara vara att koppla in TV-boxen i rätt uttag och min router i sitt och sedan köra på?

Ska också skaffa såna där "trådlös TV" lådor (Technicolor TG234), antar att de ska kopplas till TV-uttaget på Medieomvandlaren/switchen (CTS-lådan, kallar den switch hädanefter) och sedan ska andra lådan kopplas till tv-boxen.
Kan man koppla in annan utrustning i dom så att de kan gå online, eftersom de har två uttag på baksidan? Funkar det att surfa vanligt genom switchens TV-uttag?

Permalänk
Medlem

Funkar ej längre pga sidan uppköpt eller något. Behöver en uppdatering.

Skall nog ge mig också på detta snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av uNderdog_101:

Har samma frågor här. Har fiber inkopplat i hemmet (sitter en "CTS HES-3106-PLUS" på väggen, gissar att det är en mediaomvandlare) och ska beställa Telia Fiberbredband och IPTV. På beställningssidan där man väljer hastighet, TV-box m.m. är router bara ett tillval som som är urkryssat (Netgear R6220), så jag antar att de inte kommer skicka med nån ohemul jävla "smart" router, så att jag kan använda min Asus RT-N66U.

Kommer det bara vara att koppla in TV-boxen i rätt uttag och min router i sitt och sedan köra på?

Ska också skaffa såna där "trådlös TV" lådor (Technicolor TG234), antar att de ska kopplas till TV-uttaget på Medieomvandlaren/switchen (CTS-lådan, kallar den switch hädanefter) och sedan ska andra lådan kopplas till tv-boxen.
Kan man koppla in annan utrustning i dom så att de kan gå online, eftersom de har två uttag på baksidan? Funkar det att surfa vanligt genom switchens TV-uttag?

Vad du får hem för burkar vågar jag inte svara på (smart eller inte), men tv-boxen direkt i switchen funkar fint. Kör du med egen router, så måste du konfa upp vlan 845 för tv, men detta är bara om du ska koppla boxen via din router, och det ska du ju inte, men ändå. Den där tg234 kan du som sagt också koppla in i tv-porten, som du tänkt, och du kan bara köra tv i den, eftersom tvporten bara bär trafik för tv. Tydligen har de nya tg234 också läge för repeater och sånt, men det funkar bara om du har den kopplad i en smart-router antar jag, eftersom du i Asus-fallet har en ful-lösning, och inte routat som Telia gör i smarten. Med Asus så får du bara ut en port, för en box, om inget nytt hänt på den fronten.

Permalänk
Medlem

@pompe90:
Ska fixa det.
Har varit lite annat som tagit upp tiden på sistone.
Men det kommer en uppdatering på bilderna.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av joalin:

Den där tg234 kan du som sagt också koppla in i tv-porten, som du tänkt, och du kan bara köra tv i den, eftersom tvporten bara bär trafik för tv.

Så det går inte att surfa genom TV-porten? Om jag skulle koppla in datorn direkt med kabeln i den porten skulle det inte gå att komma ut på internet?

Permalänk
Medlem

Nej, tv-porten innehåller inte surf. Däremot innehåller den röda surfporten även TV.

Permalänk
Medlem

Jag borde ju egentligen veta detta, pinsamt nog...

Går det att untagga IP-TV:s VLAN ut på samma port som ens vanliga internet?
Eller är det att be om problem?

Jag vill alltså att både INTERNET och TV ska samsas om att leva på samma interna nät hemma hos mig, så att jag bara behöver dumma switchar som inte vet något om VLAN och såldes kan använda antingen INTERNET -eller- TV i alla mina uttag.

DVS:
"Röd port" Fiberconverter -> WAN Router -> "Untag VLAN i router" -> LAN-port-1 router -> Switch -> diverse portar i lägenheten

Edit:
Det jag är ute efter är alltså att väl ute i lägenheten kunna sätta en switch i en port i vardagsrummet. I denna switch vill jag sedan kunna stoppa in både PS4, HTPC och IPTV.
Denna switch har inte VLAN-stöd.

Permalänk
Medlem

Stötte på patrull hemma hos päronen.
Dom kör IPTV och internet via BBB.
Problemet är att dom har 2 st tv boxar som naturligtvis skall fungera helt oberoende.
Med den medföljande routern så fungerar det (dock med sedvanligt usel WiFi).
Men med deras N66U så strular det när båda körs, ena kan t.ex. inte byta kanal etc.

Nån som hittat en lösning på detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

***EDIT*** Tråden hette förut: Hjälp med att få Telia IPTV att fungera på RT-N66U med eller utan Tomato.
Denna tråden började som en fråga om hur man löser detta problem att slippa det sjukt jobbiga Thomson modemet om man vill köra ASUS router och Telia IPTV.
Efter många uppdateringar på ASUS firmware, så är detta nu mer än väldigt enkel procedur.
Detta ska fungera på nästan alla ASUS routrar.

Så jag har gjort om tråden här för att beskriva hur man löser detta stegvis:

1: Börja med att logga in på din ASUS router, förmodligen genom att skriva in http://192.168.1.1/ i webläsaren.
(om du inte bytt pass och login, så är dom som standard Login: admin Password: admin . Du bör verkligen byta dom om du inte gjort det redan.)
2: Börja med att uppdatera din firmware till senaste genom att klicka på programvru siffrorna som står högst upp enligt bilden:

http://ladda-upp.se/files/2014/b104351.png

3: Klicka på "Kontrollera" och välj att uppdatera till senaste programvaran. Detta steget är mycket viktigt eftersom vissa gamla versioner strular med IPTV.

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b104356.png

4: Klicka dig in i menyn på vänster sidan och Välj "Lan" klicka sen på fliken som heter "IPTV"
5: Där ställer du in det enligt den här bilden:

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b104361.png

6: Spara.

Nu ska det fungera om du sätter IPTV nätverkskablen på port 4 i routern.
Om det skulle vara så att ditt internet slutar fungera, så kan du vara en av dom som Telia satt på VID 243 istället för 845 (845 är dock vanligast) så prova att skriva 243 istället för 845 på samma ställe enligt bilden.

Du råkar inte ha kvar bilderna så att man kan titta? Mest intresserad av vilka inställningar du hade printat för bild 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Du råkar inte ha kvar bilderna så att man kan titta? Mest intresserad av vilka inställningar du hade printat för bild 5

Ska fixa det någon dag. Har inte haft tid/ork riktigt. Men det kmr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag borde ju egentligen veta detta, pinsamt nog...

Går det att untagga IP-TV:s VLAN ut på samma port som ens vanliga internet?
Eller är det att be om problem?

Vad du i så fall gör är att brygga ihop två olika ip-nät på en och samma fysiska nät, du kopplar ihop Internet och IPTV. I praktiken betyder det t.ex att du har två dhcp-servrar, dels din routers och dels den som tillhör IPTV. Vidare innebär det att ditt hemma-nät är bryggat med IPTV-nätet, dvs du har ingen router eller firewall mellan dina datorer och IPTV-nätet.

Det är mao att be om problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Du råkar inte ha kvar bilderna så att man kan titta? Mest intresserad av vilka inställningar du hade printat för bild 5

+1

Har en Asus AC66U som jag vill ha ensam på fiber uttaget. Tack vore telias nya IPTV måste jag köra med deras sega router. Nu stryper den min hastighet i routern. Jag gjorde flera hastighets tester och vill bli av med skiten och ha IPTVN (ARRIS VIP4302) Kopplad direkt till LAN 4 på routern. Så 1-3 kör vanlig internet medans 4an blir för IPTV.
Nyaste firmware på min dock har en hel del inställningar! Så jag inväntar också en bild på trådskaparens setup.

EDIT: Fixad nu..
Så gjorde jag
Asus AC66U Kopplad till Fiber direkt. Kopplade Arris VIP4302 till LAN port 4.
Gick in på Asus routerns inställningar.
Gå under LAN --- IPTV --- Ändra första fältet till Manuella inställningar
Lan port 4 skriv 845

Och allt under den skall vara Disable
Use DHCP routes
Enable multicast routing (IGMP Proxy)
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping)

Spara.. Det bör funka nu

Tack för denna guide

Permalänk
Medlem

Jag har en setup som ser ut så här:

Och dessa är inställningarna jag har på min N56U med Padavan firmware.

IPTV funkar perfekt. Men routern hittar inte längre datorn. Jag gissar på att jag har filtrerat bort den Är det möjligt att få IPTV och datorn att funka med denna setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoughmaN:

Jag har en setup som ser ut så här:

https://s27.postimg.org/cvs0pygr7/schema.jpg

Och dessa är inställningarna jag har på min N56U med Padavan firmware.
https://s23.postimg.org/ivwaujlaj/setup.jpg

IPTV funkar perfekt. Men routern hittar inte längre datorn. Jag gissar på att jag har filtrerat bort den Är det möjligt att få IPTV och datorn att funka med denna setup?

Nej. LAN3 & LAN4 på din ASUS är bryggad till TV-tjänsten, portarna är inte logiskt kopplade till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad du i så fall gör är att brygga ihop två olika ip-nät på en och samma fysiska nät, du kopplar ihop Internet och IPTV. I praktiken betyder det t.ex att du har två dhcp-servrar, dels din routers och dels den som tillhör IPTV. Vidare innebär det att ditt hemma-nät är bryggat med IPTV-nätet, dvs du har ingen router eller firewall mellan dina datorer och IPTV-nätet.

Det är mao att be om problem.

Jo, det var ju det jag misstänkte.
Så för att lösa mitt problem där jag endast vill dra en kabel från ett uttag i väggen, till TV-bänken, så måste jag helt enkelt ha en switch med VLAN-stöd i mediaskåpet, köra 2 VLAN på den switchen (ett för mitt vanliga intörnet och ett för IPTV), sedan samma sak fast omvänt vid tvbänken..

Det man nu frågar sig och blir irriterad över, varför kunde inte Telia bara ha gjort det hela som så att deras IPTV-box bara går över det "vanliga" internettet? Tröttsamt..

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Det finns nog nån som kan förklara bättre för dig varför det är så, men på rak arm kan jag ge dig några anledningar. Den viktigaste är nog att man inte vill köra rätt över internet eftersom det går åt fler publika ip-adresser, och Telia har några hundra tusen digital-tv-kunder, och med alla boxar totalt blir det helt ohanterligt att ge bort en miljon ipadresser. Man har säkert krav från upphovsrättsindustrin att försvåra för pirat-tv också, och vill att endast boxarna ska kunna plocka multicastströmmen. Man kan inte garantera bandbredd om man inte kör separat heller, utan det blir best effort. Varje kanal du tittar på är också en egen IGMP-prenumeration från närmaste telestation, vilket du inte heller löser över vanlig internettrafik. kort sagt, de har tänkt till. Inget hindrar ju heller att du låter smartskräpet stå intill din Inteno-burk, och plockar tv från den, men bryggat i övrigt, eller dhcp avslaget och en egen AP.

Nu är jag inte tekniker mer än på hobbynivå, så det finns säkert hål i mina uppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, det var ju det jag misstänkte.
Så för att lösa mitt problem där jag endast vill dra en kabel från ett uttag i väggen, till TV-bänken, så måste jag helt enkelt ha en switch med VLAN-stöd i mediaskåpet, köra 2 VLAN på den switchen (ett för mitt vanliga intörnet och ett för IPTV), sedan samma sak fast omvänt vid tvbänken..

Japp, TV och Internet är två olika nät och vill du köra dem över en och samma fysiska nät så måste du köra vlan.

Alternativt kan du använda två stycken "kabeldelare" men det är en sämre lösning.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoughmaN:

Jag har en setup som ser ut så här:

https://s27.postimg.org/cvs0pygr7/schema.jpg

Och dessa är inställningarna jag har på min N56U med Padavan firmware.
https://s23.postimg.org/ivwaujlaj/setup.jpg

IPTV funkar perfekt. Men routern hittar inte längre datorn. Jag gissar på att jag har filtrerat bort den Är det möjligt att få IPTV och datorn att funka med denna setup?

Förstår inte värför du måste ha Telias överhuvudtaget? Hela ämnet handlar om detta ju.
Så länge du inte är tvungen att ha deras Telefoni så kan du skita i den.
Kör kabel direkt från väggen till din egen Asus Router
I routern kopplar du IPTVn till port 3,4
Och övriga portar kan du köra som du vill.

Jag har själv en vanlig swich kopplad bakom router där jag har övriga nas, xbox, och en massa annat kopplad till. och allt funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompe90:

Funkar ej längre pga sidan uppköpt eller något. Behöver en uppdatering.

Skall nog ge mig också på detta snart

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av timerx:

Du råkar inte ha kvar bilderna så att man kan titta? Mest intresserad av vilka inställningar du hade printat för bild 5

Nu är det fixat. Och bilderna med instruktioner fungerar nu.
Fick göra nya, hittade inte dom gamla.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag borde ju egentligen veta detta, pinsamt nog...

Går det att untagga IP-TV:s VLAN ut på samma port som ens vanliga internet?
Eller är det att be om problem?

Jag vill alltså att både INTERNET och TV ska samsas om att leva på samma interna nät hemma hos mig, så att jag bara behöver dumma switchar som inte vet något om VLAN och såldes kan använda antingen INTERNET -eller- TV i alla mina uttag.

DVS:
"Röd port" Fiberconverter -> WAN Router -> "Untag VLAN i router" -> LAN-port-1 router -> Switch -> diverse portar i lägenheten

Edit:
Det jag är ute efter är alltså att väl ute i lägenheten kunna sätta en switch i en port i vardagsrummet. I denna switch vill jag sedan kunna stoppa in både PS4, HTPC och IPTV.
Denna switch har inte VLAN-stöd.

Med hjälp av t.ex. "AdvancedTomato" på en Asus RT-AC66U så är det inga problem.

Rätt konfigurerat får man IPTV, IP-telefoni och Internet genom routerns alla fyra LAN-portar. Precis som på Telias Technicolor.

Någon här på forumet hjälpte mig att få till detta, vet inte om den personen fortfarande är aktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Med hjälp av t.ex. "AdvancedTomato" på en Asus RT-AC66U så är det inga problem.

Rätt konfigurerat får man IPTV, IP-telefoni och Internet genom routerns alla fyra LAN-portar. Precis som på Telias Technicolor.

Någon här på forumet hjälpte mig att få till detta, vet inte om den personen fortfarande är aktiv.

Screenshots på inställningar tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nu är det fixat. Och bilderna med instruktioner fungerar nu.
Fick göra nya, hittade inte dom gamla.

Tack så mycket! Ska testa så fort jag får tid!

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem nu när jag fått ASUS RT-AC68u. Att internet och Telia boxen fungerar, men inte min apple-tv. Telia satt på VID 243 för mig verkar det som. Jag har kopplat min router med en kabel till en switch, som sedan har kablarna bakom tv'n till apple tv samt Telia boxen. Om jag byter VID till 845. Så fungerar endast internet och apple tv :/. någon som har en lösning på problemet?

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk

Tack så mycket, ställde in VID 243 på routern och IPTV hoppade igång direkt!

Permalänk

Vilka ASUS routrar fungerar detta på?, är i stort behov av ny router. Sitter på en Dir-655 som bara suckar i media skåpet

Blir nog en ASUS RT-AC87U AC2400

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

@Meller127: Det verkar fungera med väldigt många av deras routrar så länge man kör en uppdaterad version av firmware som jag förstår det!

Testade med en RT-AC68U Nordic - AC1900 och det fungerade iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nehemja:

Jag har ett problem nu när jag fått ASUS RT-AC68u. Att internet och Telia boxen fungerar, men inte min apple-tv. Telia satt på VID 243 för mig verkar det som. Jag har kopplat min router med en kabel till en switch, som sedan har kablarna bakom tv'n till apple tv samt Telia boxen. Om jag byter VID till 845. Så fungerar endast internet och apple tv :/. någon som har en lösning på problemet?

@Nehemja: Om du har ställt in VLAN ID 243 på port4 så fungerar nog bara iptv via den porten, även om du kopplar en switch i porten. Du bör flytta switchen till en annan port i routern så bara tv-boxen går via port4.